خواص و مضرات هندوانه

یکی از میوه هایی که در روزهای گرم تابستانی بسیار لذیذ بوده و از آن به عنوان یک نوشیدنی خنک استفاده می کنیم ،هندوانه است. این میوه خواص درمانی فوق العاده ای دارد که شاید با برخی از آنها تا کنون آشنا نشده باشید.در ادامه با ما همراه باشید.
شنبه، 12 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص و مضرات هندوانه
این میوه آبدار که در تابستان بسیار لذت بخش است، سرشار از مواد مغذی می باشد. هندوانه غنی از پتاسیم و ویتامین های A،C و B است. اما آنچه که بتعث رنگ قرمز هندوانه شده است، وجود لیکوپن یک آنتی اکسیدان است.مطالعات و تحقیقات متعددی از مزایای مفید لیکوپن حکایت کرده اند.

این ماده یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که باعث کاهش خطر سکته مغزی و همچنین کاهش فشار خون می شود. اگر چه ممکن است هندوانه فیبر بسیار زیادی نداشته باشد، اما کالری و چربی کمی دارد و حاوی مقدار زیادی آب است.


مواد مغذی و ارزش غذایی هندوانه


کالری
هنوانه کالری بسیار کمی دارد. یک عدد هندوانه متوسط حاوی فقط 46 کالری است.

ویتامین های هندوانه
دو ویتامین مهم در هندوانه Aو C است. ویتامین A در هندوانه به شکل کاروتنوئید وجود دارد. هندوانه همچنین منبع خوبی از ویتامین c می باشد. یک فنجان هندوانه تازه، حدود 12 میلی گرم ویتامین C دارد.

پتاسیم هندوانه
یک فنجان آب هندوانه حاوی حدود 4 درصد پتاسیم توصیه شده برای مصرف روزانه است.

فیبر هندوانه
یک عدد هندوانه تازه حدود 3 تا 4 گرم فیبر توصیه شده روزانه را به شما می دهد و یک ترکیب بسیار خوبی از فیبر محلول و غیرمحلول است.

کربوهیدرات های هندوانه
یک عدد هندوانه متوسط حدود 11.6 گرم کربوهیدرات دارد، که ترکیبی از فیبرهای رژیمی، نشاسته و قند ها است.

ترکیبات چربی هندوانه
این میوه ترکیبات بسیار کمی از چربی دارد. حدود 210 گرم چربی کل هندوانه است.

لیکوپن
یکی از مهم ترین مواد مغذی در هندوانه است که مزایای بسیار زیادی را برای بدن دارد.


خواص و فواید هندوانه


جلوگیری از آسم
خطر ابتلا به آسم در افرادی که میزان بالایی از مواد مغذی خاصی را مصرف می کنند، کمتر است.یکی از این مواد مغذی، ویتامین C است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات، از جمله هندوانه یافت می شود.

فشار خون
یک مطالعه منتشر شده توسط مجله آمریکایی فشار خون بالا نشان داد که مکمل عصاره هندوانه باعث بهبود سلامت سیستم گردش خون در بزرگسالان میانسال دارای اضافه وزن مبتلا به فشار خون بالا ،در مرحله 1 می شود.رژیم های غذایی غنی از لیکوپن موجود در هندوانه، ممکن است به حفاظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند.

سرطان
هندوانه به عنوان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها، از جمله ویتامین C، می تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد شناخته شده برای ایجاد سرطان کمک کند.درتحقیقات بسیاری نشان داده شده که مصرف لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط دارد.

هضم و منظم
هندوانه، به دلیل محتوای آب و فیبر آن، به جلوگیری از یبوست کمک می کند و به منظم شدن دستگاه گوارش سالم کمک می کند.

هیدراتاسیون
هندوانه از 92 درصد آب و الکترولیت های مهم تشکیل شده است که در طول ماه های گرم تابستان یک میان وعده خوب برای جلوگیری از کم آبی بدن است.همچنین می توانید در برش های یخ زده برای میان وعده سبک از اسموتی هندوانه استفاده کنید.1

داشتن پوستی درخشنده
هندوانه سرشار از خواص ویتامین C و A است و این بدین معنی است که خوردن 2 تا 3 تکه از هندوانه در روز می‌تواند برای پوست شما یک معجزه محسوب شود. دیگر خاصیت خوردن مرتب این میوه این است که زخم و آسیب‌های پوست را سریع‌تر درمان می‌کند چرا که دارای آمینو اسید است.

حفاظت در برابر اشعه UV
به دلیل این که هندوانه حاوی آب لازم ، فیبر همراه با رادیکال‌های آزاد نظیر لیکوپن است ، پوست حدود 40% کمتر اشعه‌های UV را جذب کرده و برای مدت طولانی‌تری شفاف و درخشان می ماند. بنابراین حتماً این میوه جادویی را هر روز بخورید.

کاهش خطر شکل گرفتن سنگ کلیه
خواص مفید در خوردن مرتب هندوانه برای کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه بوده و یا کسانی که اغلب بیمار می‌شوند بسیار زیاد است. به دلیل آن که هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است ، به سختی تمایل به ایجاد سنگ کلیه دارد.

هندوانه ضدعفونی کننده بدن و پاک‌کننده روده‌ها می‌باشد. و نیز هندوانه برای افرادی که ناراحتی کلیه و ناراحتی‌های ادراری دارند بسیار مناسب است. این میوه برای ورم مثانه نیز بسیار مفید است. و همچنین هندوانه برای گرفتگی کیسه صفرا مفید است.2

به تأمین آب بدن کمک می‌کند
نوشیدن آب یک راهکار مهم برای تأمین آب مورد نیاز بدن است و باعث حفظ رطوبت بدن می‌شود. ولی خوردن برخی مواد غذایی که حاوی میزان زیادی آب هستند نیز می‌تواند برای تأمین آب بدن کمک کننده باشد. شاید برایتان عجیب باشد ولی باید بدانید که ۹۲ درصد از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد. حجم زیاد آب در میوه و سبزیجات موجب می‌شود که بعد از خوردن آنها احساس سیری کنید. ترکیب آب و فیبر در این خوراکی‌ها به این معنی است که بدون اینکه کالری زیادی را وارد بدن خود کنید، در حال مصرف حجم مناسب ماده غذایی هستید.

خواص تخمه هندوانه
تخمه هندوانه حاوی میزان زیادی منیزیم است که به پاک‌سازی روده و پوست کمک می‌کند. این ماده همچنین برای درمان جوش مفید است. منیزیم از ریزش مو جلوگیری می‌کند و رشد مو را هم تحریک می‌کند.

خواص هندوانه در بارداری
از خواص هندوانه در دوران بارداری می‌توان به این نکته اشاره کرد که ویتامین ب ۶ موجود در تخم هندوانه در جلوگیری از بروز مشکلات سیستم عصبی جنین تأثیرگذار است. از دیگر خواص تخمه هندوانه در بارداری آهن موجود در تخم هندوانه است که برای درمان کم‌خونی آنها پیشنهاد می‌شود.3


عوارض جانبی هندوانه

اگر هندوانه را به میزان معقول مصرف کنید، این میوه مغذی هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد نخواهد کرد. اما مصرف روزانه هندوانه به میزان زیاد ممکن است به بروز برخی مشکلات ناشی از دریافت بیش از حد لیکوپن و پتاسیم منجر شود.

مصرف بیش از 30 میلی گرم لیکوپن در روز می تواند به طور بالقوه موجب حالت تهوع، اسهال، سوء هاضمه و نفخ شود.

افراد مبتلا به هایپرکالمی یا میزان بیش از حد زیاد پتاسیم در خون، احتمالا نباید بیش از یک پیمانه هندوانه در روز مصرف کنند که کمتر از 140 میلی گرم پتاسیم دارد. هایپرکالمی می تواند به ضربان قلب نامنظم و دیگر مشکلات قلبی عروقی منجر شده و همچنین کنترل بر ماهیچه ها را کاهش دهد.

اختلالات روده ای
هندوانه سرشار از لیکوپن است. مصرف بیش از حد این ماده مغذی ممکن است به حالت تهوع، نفخ، اسهال، استفراغ، سوء هاضمه و گاز منجر شود. این علائم می توانند بین افراد مسن‌تر شدیدتر باشند زیرا دستگاه گوارش با افزایش سن به طور معمول تضعیف می شود.

اختلالات قلبی عروقی
هندوانه حاوی سطوح بالای پتاسیم است. مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از پتاسیم می تواند به مشکلات قلبی عروقی منجر شود که از آن جمله می توان به ضربان قلب نامنظم، نبض ضعیف، و ایست قلبی اشاره کرد. همچنین، پتاسیم بیش از حد ممکن است بر کنترل حرکتی و سیستم عصبی بدن تاثیرگذار باشد.

دیابت
فرد مبتلا به مقاومت به انسولین با مشکلات قند خون مواجه می شود. در این شرایط، قند در جریان خون باقی مانده و وارد سلول های بدن نمی شود. زمانی که سلول ها با کمبود گلوکز مواجه می شوند، انسولین بیشتری تولید می شود. انسولین و قند در خون باقی می مانند که می تواند بر سطوح تری گیلیسیرید در بدن تاثیرگذار باشد. هندوانه منبع خوبی برای قند است که می تواند موجب افزایش ناگهانی سطح قند خون در بدن شود. بر همین اساس، افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف هندوانه پرهیز کنند.

کاهش فشار خون
مصرف بیش از حد هندوانه می تواند به کاهش فشار خون در بدن انسان منجر شود. افراد مبتلا به فشار خون پایین بهتر است از مصرف هندوانه پرهیز کنند.

واکنش های آلرژیک
در برخی افراد، مصرف هندوانه می تواند موجب واکنش های آلرژیک شود. این شرایط می تواند راش های پوستی خفیف تا شدید، آنافیلاکسی و تورم صورت را شامل شود. افرادی که به هویج، لاتکس و خیار آلرژی دارند به راحتی می توانند با واکنش های آلرژیک به هندوانه نیز مواجه شوند.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.digikala.com
4.www.asriran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.