اربعین تعطیل نمی شود؛ بروزرسانی می شود!

منتظران اما م عصر (عج) می دانند اربعین تعطیل نمی شود بلکه بروزرسانی می شود. دلیل این برور رسانی را در این مقاله مطالعه بفرمایید.
سه‌شنبه، 15 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محسن رفیعی وردنجانی
موارد بیشتر برای شما
اربعین تعطیل نمی شود؛ بروزرسانی می شود!

مقدمه:
در این گفتار بحث این است که با تعطیلی ناچارگونه پیادروی زیارت اربعین برای برخی از زائران (ایرانی و غیر ایرانی ) به علت های طبیعی و غیر طبیعی مانند (کرونا و غیر کرونا) ، نباید گمان شود که سنت اربعین تعطیل می شود.

بلکه برعکس  نه تنها اربعین تعطیل نمی شود؛ بلکه هر روز و هر سال بروزرسانی می شود.یعنی  با وجود هر مانعی، در گوشه گوشه جهان اسلام زیارت اربعین و پیاده روی اربعین در حال تکثیر و به روزآوری و به روز رسانی می شود.

زیرا اربعین، روز نیست، روح است و  قیام امام حسین علیه السلام در بقاء و رشد امت اسلامی افق  وعلامت و نشامه ی دولت جهانی اسلام است.


دو بعد زمان و مکان در اربعین بروزرسانی می شود!
یاد و نام امام حسین علیه السلام از ابتدای خلقت حضرت آدم علیه السلام تا کنون ادامه داشته و پس از این نیز تا سرانجام جامعه بشری همراه او خواهد بود.

رویداد عظیم اربعین نیز در همین مسیر قابل ارزیابی و مطالعه است. اربعین توانسته است یاد و نام امام حسین علیه السلام را در دو بعد زمان و مکان گسترش دهد و نشان دهد که قابلیت این که تمام دنیا را پوشش دهد را نیز دارد.


با این نگاه، اتفاقات پیش بینی نشده ای همانند پدیده ناشناخته کرونا نیز نه تنها نمی تواند مانع از بلوغ و نفوذ تصاعدی جریان اربعین شود بلکه صفحه های جدیدی را روبروی آن می گشاید.

تا همین الآن هم، بسیاری از اربعینی های سال های اخیر، با ابتکارهای گوناگون و با الهام گرفتن از مجموعه فرهنگ وسیع و درس آموز اربعین، حرکت های جهادی و آرمان گرایانه فراوانی را آغاز کرده اند که نویدبخش رویش هایی جدید از درخت تناور حماسه حسینی است؛

تا جایی که می توان از آن ها به عنوان نقطه عطفی در مراسمات دینی و مذهبی یاد کرد.

عاشورا نشان داده است که هر وقت در تنگناهای طبیعی و غیرطبیعی گرفتار شده است نهال تازه ای از درخت ایثار و فداکاری را رویانده است. مواجهه همایش شکوهمند اربعین با مهامان ناخوانده و چالش آفرین کرونا و غیر کرونا یکی از مصادیق بارز این حقیقت است.

چرا که کرونا و دیگر موانع اگر چه بسیاری را از حضور در راهپیمایی اربعین بازداشت اما مشتاقانش را، به ابداع و ترویج فرهنگ اربعین با راه اندازی حرکت های جهادی از قبیل کمک به همنوعان و دستگیری از نیازمندان فراخوانده است.

اربعین، روز نیست، روح است .روح اربعین بروزرسانی می شود

زیارت اربعین، طبق فرموده امام عسکری علیه السلام یکی از نشانه های شیعیان است. [1]

پیاده روی اربعین با همه ویژگی های اخلاقی و تربیتی که دارد می تواند در غیر مکان و زمان خود نیز جلوه کرده و نشانه های شیعیان حقیقی را بروز دهد و اصلاً مگر ممکن است که کسی که جزء زائران پیاده اربعین بوده است امسال که از رفتن به زیارت محروم شده، اوصاف شیعه بودن خود را به یک باره ترک کند؟!

زیارت اربعین جلوه تماشایی اراده های سخت، مهربانی و تواضع است. اربعین توانسته است همین ویژگی ها را به خارج از زمان و مکان اربعین کشانده و بازتولید کند؛ چنان که با ممنوعیت امساله سفر اربعین، همین ویژگی ها در کارهایی جهادی از قبیل کمک های تجلی یافته است.

از همین رو است که امیرالمؤمنین علیه السلام در بیان قسمتی از ویژگی های مؤمن می فرمایند: «سَهْلُ الْخَلِیقَةِ لَیِّنُ الْعَرِیکَةِ نَفْسُهُ‏ أَصْلَبُ‏ مِنَ‏ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْد؛ [2]

نرمخو و مهربان است؛ اراده‌‏اش سخت‏تر از سنگ خاراست و با این حال از یک بنده خوارتر و افتاده‏‌تر است.» آری؛ روح اربعین، همواره در کالبد زائران اربعین حضور دارد اگر چه ممکن است افراد از اربعین جابمانند!
 

اهمیت بروز رسانی  قیام امام حسین علیه السلام در بقاء و رشد امت اسلامی

جنس قیام امام حسین علیه السلام به گونه ای بوده است که همه قیام های بعدی را تحت تأثیر قرار داده و به الگوگیری از خود فراخوانده است. همین مسأله، عامل رشد کیفی و کمی انقلاب های حق طلبانه به خصوص در میان مسلمانان و شیعیان شده است. گویا حرارتی در قلب شیعیان در همه زمان هاست [3] که موجب زنده ماندن روح قیام برای اقامه حق و منکوب ساختن باطل است.

قیام امام حسین علیه السلام در راه حق بود و پیروی از آن قیام بی بدیل به معنای پیروی از حق است و پیروی از حق، موجب رشد انسان می شود چنان که خود امام حسین علیه السلام در روایتی می فرمایند: «لَا یَکْمُلُ‏ [الْعَقْلُ‏] إِلَّا بِاتِّبَاعِ‏ الْحَقِّ؛ [4] عقل کامل نمی شود مگر با پیروی از حق.»

به جرأت می توان اولین میوه رسیده و شیرین نهال انقلاب حسینی را انقلاب اسلامی ایران دانست که بیش از هزار و چهارصد سال که از ظهور دین اسلام می گذرد، نام خود را به عنوان اولین مصداق به ثمر نشسته علیه کفر و شرک و البته اسلام غیرانقلابی به ثبت رسانده است.

نکته مهم آن است که انقلاب اسلامی ایران، متعلق به یک کشور نیست که با خواست یا عدم تمایل مردم آن کشور قابل چشم پوشی باشد بلکه شروع جریانی نوین در جبهه حق است که نوید گسترش و زنده ساختن دیگر ملت های مسلمان و حتی غیر مسلمان را می دهد.

پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی ایران، به دیگر ملت های مسلمان منطقه و جهان، این اعتماد و خودباوری را تزریق کرد که آن ها نیز می توانند بر جبهه کفر و ظلم پیروز شوند اگر، همانند انقلاب اسلامی ایران، اسلام و انقلاب حسینی را سرمشق خود قرار دهند، نه اسلام و انقلاب های خنثی یا بی رمق و ناتوانی که حاصل تحریف سال های متمادی دشمنان اسلام ناب هستند!
 

بروزر سانی اربعین نشانه ای به سوی افق دولت جهانی اسلام

اربعین در روایات اهل بیت علیهم السلام به عنوان یکی از نشانه های شیعیان برشمرده است که بلافاصله پس از واقعه عاشورا شکل گرفته است.

جابر بن عبدالله انصاری به عنوان یکی از صحابی رسول خدا صلّی الله علیه و آله اولین فردی است که به زیارت اربعین امام حسین علیه السلام اقدام نمود و پس از آن هر ساله حتی در زمان حکومت سرسخت ترین دشمنان شیعه ادامه داشته است تا جایی که بسیاری در این راه حاضر شده اند جانبازی کنند و حتی کشته شوند.


از همین رو، اربعین، یک نشانه است که راه را گم نکنیم و به سوی هدف نهایی که اجتماع حول محور وجود نازنین حضرت بقیت الله الاعظم عجّل الله تعالی فرجه و تشکیل نظام عدل جهانی است دائماً و بی وقفه در حرکت باشیم.


اربعین نشان داده است که هیچ گاه از نفس نیافتاده و نخواهد افتاد و همچون جویباری زلال، جوشنده به پیش می رود موانع را از میان بر می دارد تا به دریای دولت جهانی حق متصل شود.

اربعین، مأمور است که حق طلبان تاریخ را تا تثبیت پیروزی نهایی و جهانی حق علیه باطل همراهی و راهبری کند چنان که خدای متعال، خود را به عنوان سرپرست مؤمنان و هدایت کننده آن ها به سوی روشنایی دانسته است. [5]

از این زاویه، اربعین، فرستاده ای الهی است تا جهان را برای انتقام خون عاشورائیان آماده کند.

بنابراین، عاشورایی دیگر و با پیروزی نهایی حق، در راه است! هم چنان که امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: «الْحَقُّ سَیْفٌ‏ عَلَى‏ أَهْلِ‏ الْبَاطِل؛ ‏[6]

حق شمشیری است بر اهل باطل.» پس باید برای کمک به دولت عدل جهانی آماده شویم.
 

اربعین در طول تاریخ بروزرسانی می شود.

با نگاهی به تاریخ زیارت اربعین امام حسین علیه السلام نیز به تداوم این جویبار زلال اشتیاق به حق، پی می بریم. جابر بن عبدالله انصاری به همراه عطیه، اولین زائران امام شهیدشان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام چهل روز پس از عاشورا تربت مطهر آن حضرت را در آغوش گرفتند. [7]

کاروان اسرای کربلا نیز در اربعین اول یا دوم به زیارت اربعین حضرت سیدالشهداء علیه السلام شتافتند.

عاشورا نشان داده است که هر وقت در تنگناهای طبیعی و غیرطبیعی گرفتار شده است نهال تازه ای از درخت ایثار و فداکاری را رویانده است.

از آن زمان تا کنون این مراسم با حال معنوی خاصی برگزار شده است و سختی و دوری راه، یا حکومت ظالمان و ترس از کشته شدن در این راه نیز مانع از استمرار این سنت حسنه نشده است و گمان زیادی می رود همچنان ادامه یابد تا این که به ظهور موعود آخر الزمان یعنی حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه و دولت آرمانی اسلام در تمام عالم متصل شود.
 
کل یوم عاشورا کل ارض کربلا هر سال بروزرسانی می شود.

کل یوم عاشورا کل ارض کربلا و اکنون 1385 سال است که حضرت سید الشهداء علیه السلام منتظر است تا این الطالب بدم المقتول بکربلا محقق گردد. عاشورا تمام شدنی نیست

عاشورای 1444 هم تمام شد اما عاشورا تمام شدنی نیست آیا از خود پرسیده ایم اگر هر روز عاشوراست و همه جا کربلاست آیا خود ما در صف عاشورائیان هستیم و عاشورائیان چه وظیفه ای داشته و دارند؟

بی گمان می دانستیم که در سپاه یزیدیان بودند افرادی که تنها برای مشایعت آمده بودند و هنگام شهادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام نظاره گر بودند و چه بسا در اعماق وجودشان تاسف و دلسوزی موج می زد

اما همچنان در سپاه کفر باقی ماندند و خواست قلبی شوق کافی و اراده جدی برای یاری امام زمان (عج) خویش نداشتند و اکنون 1385 سال است که حضرت سید الشهداء علیه السلام منتظر است که آمادگی لازم را در ما ببیند تا رجعت نماید.

از طرف آن حضرت که مشکلی نیست ، از خود بپرسیم و بالو جدان به آن پاسخ دهیم که آیا ما آماده ایم ؟

بی شک اربعین و عاشورا مقدمه رجعت آن حضرت ظهور فرزندشان حضرت ولی عصر ارواحنا فدا می باشد و اگر خداوند ما شیعیان را آماده یاری آن حضرت ببیند اذن ظهور می دهد .


ندای این الطالب بدم المقتول بکربلا هر روز برور رسانی می شود
 بدانکه از جمله القاب آنحضرت المنتقم  است در کتاب کمال الدین صدوق (1) رحمه الله روایت شده که آنحضرت رد سن طفولیت به احمد بن اسحاق اءشعرى فرمود: انا بقیة الله فى اءرضه و المنتقم من اءعدائه 

و در کتاب نجم الثاقب نورى ص 39 در اءسماء و اءلقاب آنحضرت بشماره 138 چنین نقل مى کند و در خطبه غدیریه رسول خدا است در اوصاف آنجناب الا انه المنتقم من الظالمین .

حاصل آنکه از بعضى اخبار و روایات استفاده میشود که از جمله مقاصد و فوائد ظهور و قیام آنحضرت(ع) خونخواهى و انتقام است از کسانى که از نظر افکار و اخلاق و اعمال از قاتلین جد بزرگوارش ابو عبدالله الحسین(ع) بشمار مى آیند،.

و نیز شفا دادن قلوب مؤ منان است .در تفسیر عیاشى (2) از امام پنجم(ع) نقل شده که در تاءویل این آیه مبارکه :و من قتل مظلوما الآیه اسرا: 33-

و کسى که بى گناهى را بکشد ما براى او قدرت و سلطنت قانونى قرار دادیم پس در خونریزى از حد تجاوز نشود که البته او مورد نصرت و یارى است . 

فرمود (مصداق ): او حسین(ع) است و مائیم ولى خون او، و چون قائم ما قیام کند خون بهاى او را طلب مى نماید، و مى کشد تا آنکه گفته میشود که او در قتل اسراف مى کند.

و آنگاه فرمود: مقتول حسین(ع)  است و ولى دم او قائم است ، و اسراف در قتل آنست که غیر قاتل کشته شود انه کان منصورا و دنیا بسر نیاید تا اینکه شخصى از آل رسول خدا(ص) قیام کند و بر دشمنان - پیروز شود و زمین را از قسط و عدل پر کند، همچنانکه از ظلم و جور پر شده باشد.

منادی این ندا در روزی زمین مستضعفین عالم و دلسوحتگان سید الشهدا (ع) هستند که هر صبح و شام باید آنچه مربوط به مولای شهید و مولای غایب است ندا دهند. همچنان که در پیاده روی اربعین و زیارت اربعین با چشم دیده نظاره گر این فریاد هستیم.

نتیجه:
قیام عاشورای حسینی و پیاده روی و زیارت اربعین هر سال از بلندگوی جهان اسلام به گوش حق طلبان طنین انداز می شود .قلوبی که خواسته و نخواسته به این یقین خواهند رسید که اربعین نه اینکه تعطیل نمی شود بلکه هر روز بروزرسانی می شود.

این پرچم سرخ  برافراشته شده مقدمه ای است برای مهیای برافراشته شدن پرچم سبز و ظهور امام زمان (عج) تا ندای این الطالب بدم المقتول بکربلا محقق گردد .

پی نوشت 
[1] مفید، محمد بن محمد، کتاب المزار- مناسک المزار(للمفید) - قم، چاپ: اول، 1413 ق، ص 53.
[2] شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة (للصبحی صالح) - قم، چاپ: اول، 1414 ق، ص 533.
[3] نورى، حسین بن محمد تقى، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل - قم، چاپ: اول، 1408ق، ج ‏10 ؛ ص 318.
[4] حلوانى، حسین بن محمد بن حسن بن نصر، نزهة الناظر و تنبیه الخاطر - قم، چاپ: اول، 1408 ق، ص 83.
[5] سوره بقره، آیه 257.
[6] تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم - ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1366ش، ص68.
[7] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بیروت) - بیروت، چاپ: دوم، 1403 ق، ج‏98 ؛ ص329.

منبع:
http://www.tanvir.ir/fa/news/43025
https://aghigh.ir/fa/news/21569
*این مقاله در تاریخ 06/3/ 1401 بروزرسانی شده است


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط