بامیه و معرفی فواید آن

بامیه گیاه سبزی است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و حاوی مواد مغذی بسیاری می باشد، البته بامیه برای سلامت بدن و درمان بیماری فواید فوق العاده ای را به همراه دارد.
دوشنبه، 21 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بامیه و معرفی فواید آن
بامیه از آن گیاهان پرخاصیتی است که شاید آن‌قدرها که حقش بوده مورد توجه قرار نگرفته است! حتی نمی‌توانید فکرش را بکنید که این گیاه کوچک نه‌چندان قشنگ، که اغلب هم خیلی پرطرفدار نیست، یک دنیا خواص دارد و چقدر برای سلامتی‌تان مفید است. برای دانستن خواص بامیه در این مطلب با ما همراه باشید.


مفید و در عین حال اقتصادی

بامیه گیاهی گل‌دار از تیره‌ی پنیرکیان است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. بامیه گیاهی با ساقه‌ی راست و پوشیده از موست. گیاه بامیه بویی شبیه‌به گیاه میخک و تا حدی گیاه پنبه دارد، ولی برگ‌های آن بزرگ‌تر و سخت‌تر هستند و ساقه‌ی ضخیم‌تری دارد. بهترین زمان برای برداشت بامیه زمانی است که غلاف (پوست) گیاه سبز، نازک و نابالغ است.

براساس اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده بامیه گیاهی یک‌ساله و گرمسیری است که به آب‌وهوای مرطوب و دمای بالای ۵/۲۹ درجه‌ی سانتی‌گراد نیاز دارد و دراثر سرما و یخ‌زدگی خیلی زود آسیب می‌بیند. میوه‌ی بامیه، درواقع غلافی دراز است که موهای ریزی دارد و اجزای سخت ندارد. البته گونه‌های مختلف این گیاه در طول، رنگ و صافی تفاوت دارند. گیاه بامیه در خاک‌های زهکشی‌شده و پر از کود بهتر رشد می‌کند. بامیه از لحاظ اقتصادی گیاهی باصرفه است. زیرا جوانه، گل، غلاف، ساقه، برگ‌های تازه و تخم آن ارزش اقتصادی دارد. می‌توان از بامیه در خورشت‌ها، سالادها و سوپ‌ها استفاده کرد. برای بهره‌گیری از خواص بامیه می‌توان آن را به‌شکل خام، خشک‌شده یا آب‌پز مصرف کرد. بامیه بعد از پختن به غذا قوام می‌دهد. اغلب از عصاره‌ی بامیه به‌عنوان قوام‌دهنده در دستورالعمل برخی خورشت‌ها و سس‌ها استفاده می‌شود. مصرف برگ‌های بامیه احتمال بروز بیماری‌های ناشی از التهابات را کاهش می‌دهد.


حقایق تغذیه‌ای و خواص بامیه

بامیه یکی از خوراکی‌های سرشار از فیبر و مواد مغذی است. تقریبا نیمی از فواید و خواص بامیه به‌خاطر وجود فیبر محلول به‌شکل صمغ‌ و پکتین است. در نصف فنجان بامیه‌ی پخته‌شده نزدیک به ۱۰٪ نیاز روزانه‌ی فرد به ویتامین B۶ و ویتامین B۹ (اسید فولیک) وجود دارد. در زیر ارزش غذایی نصف فنجان بامیه برش‌شده و پخته‌شده آمده است:

۱٫۵ گرم پروتئین

۵٫۸ گرم کربوهیدرات

۳۷ میکروگرم اسید فولیک

۱۳ میلی‌گرم ویتامین C (معادل ۲۲٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین)

۴۶ میلی‌گرم منیزیم (معادل ۱۱٫۵٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی)

۴۶۰ IU‌ ویتامین A (معادل ۹٫۲٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین)

۲ گرم فیبر (معادل ۸٪ نیاز روزانه‌ی بدن)

۲۵۷ میلی‌گرم پتاسیم (معادل ۷٫۳٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی)

۵۰ میلی‌گرم کلسیم (معادل ۵٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی)

۰٫۴ میلی‌گرم آهن (معادل ۲٫۳٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی).1

برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص بامیه در ادامه با ما همراه باشید.


بامیه مملو از فیبر

این گیاه خاص سرشار از منابع فیبر است و می تواند به تثبیت گوارش شما کمک کند. مطالعاتی نشان می دهند که فیبر بسیار بالای این گیاه، عوامل بیماری قلبی عروقی و احتمالا سرطان روده را کاهش می دهد.


بامیه برای دفع سموم

این سبزی دارای ماده لزجی است که کمک فوق العاده ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می کند.


تقویت کننده مغز

تحقیقات کاملی وجود دارد که خوردن بامیه را با کاهش ریسک آلزایمر و دیگر بیماری های عصبی مرتبط دانسته است. زمانی که شما به صورت مرتب این گیاه را مصرف کنید، آسیب هایی که به مغز وارد شده است را ترمیم می کند.


خواص بامیه برای لاغری

دیگر کاربرد خارق العاده پلی ساکارید های موجود در این گیاه کمک به تنظیم اختلالات سوخت و سازی و درمان چاقی است که در اثر رژیم غذایی با چربی بالا به وجود آمده است. این مواد تشکیل دهنده بامیه می تواند این کار را به وسیله کمک به تنظیم گلوکز خون، وزن بدن و افزایش تحمل در برابر گلوکز و به طور کلی با کاهش مقدار کلسترول بد، انجام دهد.


بامیه برای سلامتی قلب

درحالیکه این تحقیق ادامه دارد، مطالعات فوق الذکر به صورت ویژه ای بیان می دارد که فولات موجود در این گیاه تاثیر معکوسی بر روی بیماری های قلبی عروقی دارد. فولات موجود در بامیه می تواند از قلب شما با افزایش نیتریک اکسید محافظت کرده و با رادیکال های اکسایشی مقابله کند.اسید فولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود که این ماده رگهای خونی را مسدود می کند.


آنتی اکسیدان

دانه های داخل بامیه بیشترین مقدار اثرات آنتی اکسیدان و ضد ضعف را دارا هستند، پس آن ها را جدا نکنید. شواهد علمی اثبات می کند که این دانه ها جادوی خود را با کاهش دادن سطح خطرناک لاکتیک اسید خون و نیتروژن ادرار، عملی می کنند.


فواید بامیه برای بی حالی

بامیه حاوی مقدار زیادی پلی ساکارید است که قندهای سالمی محسوب می شوند. پلی ساکارید همچنین مقدار گلیکوژن در کبد را افزایش می دهد که به ذخیره انرژی کمک می کند. تحقیقات اثبات کرده اند که افزایش مصرف بامیه تاثیرات ضد ضعف بر روی انسان ها دارد.2


خواص بامیه برای زنان باردار و جنین

بامیه حاوی مقادیر غنی از فولات است که برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است. فولات موجود در بامیه باعث می شود نقص های لوله عصبی در جنین به حداقل برسد. ضمن اینکه این ماده معدنی می تواند از سقط جنین و زایمان زودرس نیز جلوگیری کند.


سلامت کبد و درمان کبد چرب و بامیه

یکی از مهم ترین خواص بامیه این است که باعث تقویت و سم زدایی از کبد می شود. تحقیقات جدید نشان داده است که بامیه می تواند به سم زدایی کبد کمک شایانی کند ، علاوه بر این می تواند برای درمان بیماری کبد چرب نیز مفید واقع شود.


بامیه برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی

بامیه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. بنابراین مصرف بامیه می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن علاوه بر پیشگیری از سرماخوردگی باعث درمان این بیماری نیز شود.


بامیه و تقویت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از فواید بامیه این است که باعث تقویت استخوان ها می شود. بامیه حاوی مقادیر غنی از ویتامین K12 است که برای سلامت استخوان ها ضروری است. ضمن اینکه مصرف بامیه علاوه بر تقویت استخوان ها باعث پیشگیری از بیماری های مانند پوکی استخوان نیز می شود.


درمان یبوست با خوردن بامیه

بامیه حاوی مقادیر غنی از فیبر است که باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود. فیبر موجود در بامیه با بهبود حرکات روده باعث رفع یبوست می شود ، ضمن اینکه علاوه بر درمان یبوست می تواند به درمان اسهال نیز کمک کند.


پیشگیری از آب مروارید و سلامت چشم

بیماری هایی مثل آب مروارید و دژنراسیون ماکولا از نبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در بدن به وجود می آیند. بامیه حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین A و آنتی اکسیدان بتا کاروتن ، گزانتین و لووتئین است که برای سلامت چشم ضروری هستد و علاوه بر پیشگیری از برخی بیماری های چشمی ، باعث بهبود بینایی نیز می شوند.


بامیه و مبارزه با سرطان سینه

جالب است بدانید یکی از خواص بامیه مبارزه با سلول های سرطانی است. در مطالعات اخیر دانشمندان متوجه شده اند که لکتین موجود در بامیه می تواند با سلول های سرطان سینه مبارزه کند و به درمان این سرطان کمک کند.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.