فواید و خواص روغن کنجد برای سلامتی

روغن کنجد که از دانه های کنجد به دست می اید یکی ازسالم ترین روغن های گیاهی است. مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات آلی در این روغن وجود دارد و همین امر باعث می شود روغن سالمی باشد.
سه‌شنبه، 22 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید و خواص روغن کنجد برای سلامتی

ارزش غذایی روغن کنجد

یک قاشق سوپ خوری روغن کنجد (13.6 گرم) حاوی 120.2کالریکل مقدار چربی، 13.6 g است، که از آن مقدار چربی اشباع شده 1 / 9 گرم بوده و تک چربی اشباع نشده، 4.5 گرم است. روغن کنجد غنی از لینولئیک اسید و اولئیک اسید است.

مقدار ویتامین E 0.2 میلی گرم (2 %)و ویتامین K 1.8 میکروگرم (2 %) است. غلظت گاما توکوفرول بیش از سایر ایزومرهای ویتامین E است. این روغن حاوی هیچ کربوهیدرات، پروتئین و فیبری نیست. مقدار کلوئین در این روغن 1 % است.


انواع روغن کنجد

روغن کنجد را می توانید به دو شکل روغن کنجد بو داده و روغن کنجد معمولی پیدا کنید. روغن کنجد بو داده را از دانه های بو داده کنجد درست می کنند و تیره رنگ تر است و برای افزودن طعم آجیلی و دودی غذاها به کار می رود. روغن کنجد معمولی را هم با استفاده از دانه های کنجد غیر بو داده تولید می کنند. هر دوی این روغن ها را باید در یخچال نگهداری کرد تا از فاسد شدنشان جلوگیری شود، مخصوصا اگر مرتب استفاده شان نمی کنید.


مزایای استفاده از روغن کنجد برای سلامتی


درمان سفیدی زودرس مو
ماساژ دادن این روغن روی پوست سر و مو می تواند به جلوگیری از سفید شدن مو و به حفظ رنگ طبیعی مو به مدت طولانی کمک کند. در حقیقت، روغن کنجد خاصیت تیره کنندگی دارد.

درمان آرتریت روماتوئید
دانه های کنجد، منبع خوبی از ویتامین و مواد معدنی هستند.آن ها غنی از مس، روی، منیزیم، آهن و کلسیم هستند و چنانچه در بخش سلامت نمناک آورده ایم روغن کنجد ممکن است حاوی مواد مغذی زیادی به عنوان بذر نباشد، چون مقداری از آن در طول فرآیند استخراج از دست رفته است، اما هنوز ویژگی های مفید زیادی دارد. به ویژه به خاطر محتوای روی و مس اش مشهور است که به تولید گلبول های قرمز خون، گردش خون و متابولیسم کمک می کند. مس نیز به خاطر خواص ضد التهابی مشهور است و به کاهش درد مفاصل، ورم مفاصل و تقویت استخوان ها کمک می کند.

کاهش فشار خون
روغن کنجد به طور معمول در پخت وپز از زمان های قدیم استفاده می شده است.به گفته یک محقق هندی از دانشگاه آنامالای و در مجله بیولوژی و پزشکی ییل، " روغن کنجد به عنوان روغن خوراکی فشار خون را کاهش داده، پراکسیداسیون چربی را کاهش داده و وضعیت آنتی اکسیدان در بیماران با فشار خون فشار خون بالا را افزایش می دهد.1

درمان یبوست
یبوست مادر بسیار از بیماری هاست اما می توان با روش های مختلفی آن را درمان کرد، اصلاح برنامه غذایی یکی از ساده ترین روش های ممکن برای درمان یبوست و خشکی مزاج است. اضافه کردن فقط یک تا 2 قاشق روغن کنجد به سالاد و بشقاب غذای روزانه نه تنها باعث درمان یبوست می شود حتی در تناسب اندام نیز نقش مهمی دارد.

سلامت سیستم عصبی 
مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش می دهد، گردش خون را تقویت می کند، مانع اختلالات عصبی می شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می کند، به رفع عصبانیت کمک می کند، دردهای مزمن و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد و برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می برند مفید است.

ضد تصلب شرایین و ضد سرطان 
روغن کنجد از روغن های غیراشباع است. ارزش غذایی این روغن بسیاری بالاست زیرا بیشترین اسیدهای چرب آن «لینولییک اسید» (امگا 6) و «لینولنیک اسید» (امگا 3) هستند که هر دوی آنها از اسیدهای چرب ضروری اند و دریافت روزانه شان به علت اینکه بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسند، توصیه می شود. از بارز ترین خواص درمانی روغن کنجد در پیشگیری و درمان سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش، سکته های قلبی و بسته شدن عروق(تصلب شرایین) است که با وجود این خواص درمانی بی نظیر این روغن به ملکه روغن ها بدل شده است.

افزایش طول عمر و تعویق روند پیری
روغن کنجد دارای مقدار زیادی گاما توکوفرول است که فعالیت آنتی اکسیدانی اش زیاد است و دارای مقدار کمتری دلتا و آلفا توکوفرول است. این خاصیت آنتی اکسیدانی مقاومت روغن را در برابر حرارت افزایش می دهد. آنتی اکسیدان روند پیری را به تعویق می اندازد و سبب افزایش طول عمر می شود. مطالعات بر روی موش ها نشان داده است که sesamin و لیگنان های موجود در دانه کنجد می تواند عامل محرکی برای آسکوربیک اسید سنتتاز در کلیه و قلب موش ها باشد و مصرف منظم دانه کنجد در انسان ها سبب افزایش غلظت گاما توکوفرول و تغییرات نسبت توکوفرول ها در پلاسما می شود. 

پیشگیری و درمان خشکی مفاصل و پوکی استخوان
بد نیست بدانید که روغن کنجد سرشار از کلسیم است و آهن فراوانی دارد به طوری که با خوردن 100 گرم از آن، بدن 670 میلی گرم کلسیم و 10 میلی گرم آهن دریافت می کند. به همین دلیل مصرف این روغن به کسانی که گوشت و لبنیات کمی استفاده می کنند، توصیه می شود. می توان نتیجه گرفت که این روغن در مقایسه با سایر روغن ها املاح بیشتری دارد. مصرف این روغن برای ماساژ یکی از بهترین هاست و همچنین با توجه به مقدار کلسیم بیشتر در مقایسه با لبنیات در سنین پایین باعث پیشگیری از خشکی مفاصل و پوکی استخوان در سنین میانسالی و سنین بالا می شود. 2

محافظت از سلامت قلب
روغن کنجد همانند بیشتر روغن های گیاهی یک ماده مفید و خوشمزه است و به خاطر محتوای اسید چربش می تواند برای بدن نیز مفید باشد.

این روغن حاوی طیف وسیعی از اسیدهای چرب چند غیر اشباع است. این اسیدهای چرب باعث تقویت سیستم قلب می شوند و سطح کلسترول را پایین نگه می دارند.

روغن کنجد می تواند سطح کلسترول بدن را کم کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. این موضوع بدین معنی است که اگر روغن کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید محافظت از قلبتان بیشتر خواهد شد.

تسکین اضطراب
Tyrosine، در روغن کنجد، به طور مستقیم به فعالیت های سروتونین در مغز مرتبط است که می تواند موجب تقویت خلق و خوی بدن توسط آنزیم ها و هورمون هایی شود که فرد را خوشحال می کند.

به عبارت دیگر، هنگامی که شما از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، روغن کنجد می تواند باعث بهبود خلق و خویتان شود.

بهداشت دهان و دندان
روغن کنجد توسط متخصصان دندانپزشکی به شدت توصیه می شود. در فرایندی به نام روغن کشی شما می توانید روغن را در دهان خود بگذارید و قبل از ریختن آن به بیرون از دهان، آن را در اطراف دندان ها بچرخانید.

به کمک روغن کنجد این فرایند می تواند شما را به دندان سفید تر و سطح پلاک دندانی کمتر برساند. اثرات آنتی باکتریایی قدرتمند در این روغن دلیل اصلی برای محافظت از سلامت دندان هاست.

افزایش جریان و متابولیسم
محتوای بالای روی و مس در این روغن بدین معناست که بدن می تواند در سطحی بهینه عمل کند.

این موضوع عمدتا بدین خاطر است که مس برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری است. با وجود سطح بالایی از مس در این روغن، بدن می تواند مقادیر کافی از خون را به اندام ها و بافت ها برساند و سبک زندگی سالم تری برایتان به ارمغان آورد.

کاهش التهاب
مس یک ماده ضد التهابی طبیعی است و می تواند به کاهش التهاب و ناراحتی ناشی از شرایط مختلفی همچون نقرس و آرتروز کمک کند. این موضوع باعث کاهش تورم مفاصل می شود و استخوان ها و رگ های خونی را تقویت می نماید.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.jameesalamat.com
3.www.majalesalamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.