راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو و راه های درمان آن

ریزش مو ممکن است علل مختلفی داشته باشد که از جمله شایع‌ترین علل آن می‌توان از مشکلات غده تیروئید، استرس، عفونت سر، طاسی با الگوی مردانه یا زنانه و یا کهولت سن نام برد.
دوشنبه، 28 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو و راه های درمان آن
راهکارهای بسیاری برای کُند کردن یا معکوس کردن ریزش مو وجود دارد. اما استفاده از هر روشی بسته به علت ریزش مو متفاوت است. برخی بیماری‌ها مانند تلوژن افلوویوم (ریزش مو بعد از بارداری) ممکن است خود به خود برطرف شوند. در ضمن باید به یاد داشته باشید که ریزش مقداری کمی مو طبیعی است. اما وقتی ریزش مو پایدار باشد نیاز است که به یک پزشک یا متخصص پوست و مو مراجعه کنید. ریزش مو ممکن است علل مختلفی داشته باشد که از جمله شایع‌ترین علل آن می‌توان از مشکلات غده تیروئید، استرس، عفونت سر، طاسی با الگوی مردانه یا زنانه و یا کهولت سن نام برد.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو و راه های درمان آن

درمان‌های پزشکی برای جلوگیری از ریزش مو

 لیزر‌تراپی

روش درمانی لیزرتراپی مو با لیزر کم‌توان یا لیزر سرد، به تقویت و افزایش تراکم مو کمک می‌کند. پژوهش‌های مختلفی نشان دادند که این روش درمانی می‌تواند باعث تقویت مو در افرادی با ریزش موی ارثی و ریزش مو در اثر شیمی‌ درمانی شود. این درمان که به آن فتوبیومودلیشن یا نور قرمز درمانی نیز گفته می‌شود؛ با تحریک سلول‌های بنیادی اپیدرمی موجب بهبود رشد مو می‌‌شود.
 

 پلاسمای غنی از پلاکت

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر موجب می‌شود که موی سر در برخی نواحی سابقا آسیب‌دیده مجددا رشد کند. در این روش درمانی، از یک دستگاه سانتریفوژ پیشرفته برای جداسازی محلول پلاسمای غنی از پلاکت استفاده می‌شود، این محلول سپس در پوست سر تزریق می‌شود. پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ روی ۱۱ نفر انجام گرفت نشان داد که شرکت‌کنندگان در آزمایش پس از چهار جلسه شاهد رشد ۳۰ درصدی رشد مو در نواحی کم‌پشت بودند.
 

برخی داروها برای جلوگیری از ریزش مو

 ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل (Minoxidil) از داروهایی است که می‌توان بدون تجویز پزشک تهیه کرد. بر اساس گزارش‌های معتبر، تقریبا دو سوم زنانی که از این دارو برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کردند نتیجه مطلوب گرفتند. برای استفاده از ماینوکسیدیل روزانه باید مایع یا فوم را روی سر خود بمالید. مصرف ماینوکسیدیل عوارضی مانند تحریک پوست سر و آکنه در محل استعمال محلول را دارد. همین‌طور در موارد بسیار نادری برخی از مصرف‌کنندگان دچار ضربان قلب نامنظم و تاری دید نیز می‌شوند.
 

فیناستراید

فیناستراید (Finasteride)، به صورت قرص موجود است و تنها با تجویز پزشک قابل تهیه است. فیناستراید به آهسته شدن روند ریزش مو کمک می‌کند و باعث رشد مجدد مو نیز می‌شود. پژوهش‌های انجام گرفته نشان می‌دهد که فیناستراید در مردان زیر ۶۰ سال تأثیر مطلوب‌تری دارد. همچنین زنان باردار باید از مصرف این دارو اکیدا خودداری کنند.
 

 فنیل‌افرین

فنیل‌افرین (Phenylephrine) موضعی با تحریک انقباض عضلات فولیکولی مو، به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. این دارو از کشیده شدن و ریزش مو در هنگام کشیدن بُرس جلوگیری می‌کند.
 

روش‌های دیگر برای جلوگیری از ریزش مو

 روغن‌های طبیعی

استفاده از روغن‌های طبیعی ممکن است برای جلوگیری از ریزش موی سر مفید باشند. نتایج پژوهشی در سال ۱۹۹۸ نتایج مثبتی را در ۸۶ نفر داوطلب شرکت‌کننده در آزمایش که به طاسی منطقه‌ای مبتلا بودند نشان داد. در این پژوهش داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند. شرکت‌کنندگان یکی از گروه‌ها از روغن چوب سدر به همراه اسطوخدوس و روغن رزماری استفاده کردند. بعد از هفت ماه، ۴۳ درصد از افراد این گروه شاهد بهبود وضعیت موهای خود بودند. روغن‌های طبیعی دیگری مانند اسطوخدوس، علف لیمو (چمن معطر) و نعناع نیز تاثیرات مشابهی را نشان داده‌اند. می‌توانید چند قطره از این روغن‌ها را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند ججوبا یا هسته انگور مخلوط کرده و ۱۰ دقیقه قبل از شستشوی سر روی پوست سر بمالید.
 

 آب پیاز

برخی از کسانی که به طاسی منطقه‌ای دچار شدند ممکن است بعد از مالیدن روزانه دوبار آب پیاز روی سر خود نتایج مطلوبی را شاهد باشند. در حالی که پژوهش‌های معدودی در این رابطه انجام گرفته، اما به نظر نتایج آن امیدوارکننده بوده است. در پژوهش کوچکی که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت، تقریبا ۸۷ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که شاهد افزایش رشد موی خود بوده‌اند. پژوهشگران عقیده دارند که دلیل این تأثیر گوگرد موجود در پیاز است.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو و راه های درمان آن

 ماساژ

ماساژ سر حس مطلوبی دارد. اما علاوه بر آن، برای رشد مو نیز بسیار مفید است. پژوهش کوچکی که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت نشان داد، شرکت‌کنندگان با حداقل ۴ دقیقه ماساژ سر در طی دوره‌ای ۲۴ هفته‌ای شاهد نتایج بسیار مطلوبی بوده‌اند.
 

یوگا

یوگا می‌تواند برای کسانی که بر اثر استرس دچار ریزش مو شده‌اند بسیار مفید باشند. برای جلوگیری از ریزش مو و همین‌طور کاهش ریزش مو، می‌توانید از برخی حرکات یوگا برای کاهش استرس استفاده کنید که عبارتند از: حرکت سگ سر پایین، سر به پایین، حرکت شتر، ایستادن روی شانه‌ها، حرکت ماهی و حرکت زانو. برای انجام صحیح حرکات یوگا بهتر است از کتابچه‌های راهنما یا ویدیوهای آموزش یوگا استفاده کنید.
 

چرا جلوگیری از ریزش مو مهم است؟

اول از همه باید بدانید که ریزش مو پدیده‌ی شایعی است و در هر سنی، از نوزادی تا سالمندی ممکن است اتفاق بیفتد. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، ریزش مو فقط در آقایان اتفاق نمی‌افتد و خانم‌ها نیز از این مشکل در امان نیستند.

اهمیت جلوگیری از ریزش مو را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد:

جنبه‌ی زیبایی

در برخی از کشورها، موی سر به عنوان تاج جوانی شناخته می‌شود. موهای پرپشت علاوه بر اینکه نشانه‌ای جوانی و شادابی است، باعث دوچندان شدن زیبایی شما می‌شود. در صورتی که هر مشکلی برای مو به وجود بیاید، مثلا اگر ریزش مو اتفاق بیفتد، زیبای ظاهری بسیاری از افراد هم افت می‌کند.
 

جنبه‌ی روحی روانی

به دنبال ریزش مو و تاثیر این مسئله بر زیبایی ظاهری، فردی ممکن است به دلیل خجالت یا ناراحتی از وضع ظاهری خود، از حضور در بسیاری از موقعیت‌های شغلی، تحصیلی، تفریحی یا اجتماعی اجتناب کند. این موضوع در سنین پایین و در جوانان، دارای اهمیت ویژه‌ای است. چرا که این گروه سنی پذیرش کمتری برای این موضوع و اعتماد به نفس آسیب‌پذیرتری دارند. مثلا یک کودک دبستانی که دچار ریزش مو شده باشد، ممکن است تا زمان برطرف شدن این موضوع به مدرسه نرود.

البته ناگفته نماند که برخی با سر طاس شبیه هنرپیشه‌های هالیوودی می‌شوند. آن‌ها از این قاعده مستثنا هستند. ولی بیشتر ما با از دست دادن موهای سر، احساس ناخوشایندی نسبت به ظاهرمان پیدا کرده و اعتماد به نفسمان کاهش می‌یابد. پس جلوگیری از ریزش مو بسیار مهم است.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو و راه های درمان آن

جلوگیری از ریزش مو با تغذیه‌ی مناسب

وضعیت سلامت موهای یک فرد تا حدودی وضع تغذیه‌ی او را منعکس می‌کند.  یعنی تغذیه مطلوب بر جنس، میزان ریزش، حالت و مقاومت‌ موهای شما موثر است. برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن، باید مقادیر کافی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی وجود داشته باشد.
 

رژیم‌های غذایی

اگر می‌خواهید رژیم لاغری بگیرید، حتماً با متخصص تغذیه در مورد مواد غذایی ضروری یا مکمل‌های غذایی مورد نیاز برای تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها مشورت کنید. از رژیم‌های غذایی غیر اصولی دوری کنید؛ چرا که می‌توانند نتایج فاجعه‌باری برای سلامت عمومی شما داشته باشند.

در رژیم‌های غذایی علاوه بر مواد مغذی، میزان کالری مصرفی هم مهم است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کاهش ناگهانی و افراطی کالری مصرفی روزانه باعث ریزش مو می‌شوند. البته ریزش موی ناشی از رژیم‌های غیراصولی بعد از بازگشت به یک برنامه‌ی غذایی سالم، درمان شده و رشد موها از سر گرفته می‌شود. ولی یادتان باشد که رشد موها بسیار آهسته است و شاید یک سال طول بکشد که دوباره سری پرمو داشته باشید.
 

تغذیه و ریزش مو

اگر قصد دارید که رژیم گیاهخواری را امتحان کنید، با متخصصان تغذیه در مورد مکمل های مورد نیاز مشورت کنید تا اقدامات لازم برای جلوگیری از ریزش مو را یاد بگیرید. چرا که برخی از مواد مورد نیاز برای سلامت مو فقط در منابع حیوانی وجود دارند. به طور مثال بیشتر کسانی که رژیم‌های گیاهخواری پیروی می‌کنند، با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو و راه های درمان آن

مواد مغذی مهم برای مو

تارهای مو از جنس پروتئین هستند؛ بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ایجاد مشکلاتی در روند ساخت مو می‌شود. مصرف مقادیر کافی پروتئین برای جلوگیری از ریزش مو اهمیت ویژه‌ای دارد. ماهی، مرغ و گوشت قرمز، تخم مرغ و حبوبات مهم‌ترین منابع پروتئین در رژیم غذایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

وجود کلسیم و منیزیم به مقدار مناسب در رژیم غذایی برای سلامت مو مهم است. بنابراین مصرف روزانه‌ی لبنیات را در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشید.

کمبود آهن علاوه بر ایجاد کم‌خونی و خستگی، می‌تواند موجب ریزش مو نیز بشود. مصرف مقادیر کافی آهن برای خانم‌های در سن قاعدگی اهمیت ویژه‌ای دارد. در صورتی که مقادیر آهن رژیم غذایی کافی نباشد، مصرف مکمل‌ها‌ی آهن توصیه می‌شود.

کمبود برخی ویتامین‌ها میتواند خود را به صورت ریزش مو نمایان سازد. ویتامین های گروه ب، به خصوص بیوتین، در سلامت موها و جلوگیری از ریزش مو نقش مهمی دارند. به طوری که در ترکیب بسیاری از مواد آرایشی بهداشتی که برای مو ساخته می‌شود، ویتامین ب۶ و بیوتین وجود دارد. منابع غذایی غنی از بیوتین شامل جگر، جوانه‌ی گندم و تخم مرغ و منابع غنی از نظر ویتامین ب۶ شامل جگر، ماهی، جوانه‌ی گندم و زرده‌ی تخم مرغ است.

در برخی از رژیم‌های غیراصولی، مصرف روغن به طور کلی ترک می‌شود. این در حالی است که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ در حفظ سلامت موها اثرگذار است. اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن سویا، روغن کانولا و روغن ماهی و اسید چرب امگا ۶ در روغن ذرت، روغن آفتابگردان و روغن کانولا به مقادیر زیاد وجود دارد. مصرف به‌اندازه‌ی این روغن‌ها را در نظر داشته باشید.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو و راه های درمان آن

مطالعات مختلفی نقش مثبت آنتی‌اکسیدان‌ها بر استحکام تارهای مو را نشان داده‌اند. این مواد با اثر بر فولیکول‌های مو، استحکام تارهای موی تازه ساخته شده را افزایش می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌های معروف شامل ویتامین E، ویتامین C و عنصر سلنیم هستند. این مواد به مقادیر فراوانی در میوه‌جات و سبزیجات وجود دارند.
 

جلوگیری از ریزش مو با کاهش استرس

یکی از محل‌های نمایانگر استرس، موهای شما هستند. اگر در زندگی خود حجم زیادی از استرس را تجربه می‌کنید، بدانید که سلامت موهای شما در خطر است. در این شرایط شکنندگی موهای شما افزایش خواهد یافت، تارهای موی شما نازک خواهد شد و فعالیت فولیکول‌های مو برای ساخت تارهای موی جدید دچار اختلالاتی خواهد شد. پس مدیریت استرس در جلوگیری از ریزش مو نقش مهمی دارد. برای کاهش استرس‌های خود می‌توانید از دوستان، خانواده، مشاوران روانشناس یا کلاس‌های آموزشی مدیریت استرس استفاده کنید.

یکی از بیماریهای روانپزشکی که می‌تواند باعث ریزش موها شود، تریکوتیلومانیا یا اختلال وسواسی موکنی است. در این بیماری فرد به طور غیرارادی اقدام به کندن موهای سر و صورت خود می‌کند. استرس یکی از مهمترین عوامل تشدید و حتی ایجاد این بیماری است.
 

شستشوی روزانه

شستن روزانه موها به دلیل سالم و تمیز نگه داشتن پوست سر می‌تواند از ریزش موی سر جلوگیری و به تقویت مو کمک کند. نکته‌ی اصلی که باید در شستشوی موی سر مدنظر قرار دهید این است که برای شستشوی روزانه، از بهترین شامپو برای ریزش مو استفاده کنید.
 

اجتناب از کشیدن بیش از حد مو

موی سر، انعطاف‌پذیر است؛ اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مو باید به اندازه‌ای کشیده شود که به بافت آن آسیب نرساند. به عنوان مثال بافت‌های ریز یا محکم، یا مدل دم اسبی، باعث کشیده شدن موها از ریشه شده و به مرور زمان باعث شل شدن پیوند بین مو و پوست سر می‌شوند.
 

استفاده از ماسک مو و بهترین شامپو برای ریزش مو

هدف از مصرف بهترین ماسک مو و شامپو، تمیز کردن موها از آلودگی و چربی اضافی است. اما بسیاری از مواد سازنده شامپو و ماسک موها بسیار قوی هستند. بنابراین پس از تنها یک بار استفاده، می‌توانند چربی طبیعی و اسیدهای چرب که باعث تقویت و نرمی موها می‌شوند را از بین ببرند.

هنگام خرید محصولات به مواد تشکیل دهنده‌ی آن دقت کرده و سعی کنید  تهیه کنید که از مواد طبیعی ساخته شده باشد. در صورتی که با مصرف یک نوع شامپو ریزش موهایتان بیشتر شد، سریعاً آن را عوض کنید.
 

 biotin (بیوتین)

بیوتین (ویتامین H یا B7) در ستتز اسید چرب در بدن دخالت دارد. این روند برای چرخه‌ی زندگی مو ضروری است. کمبود این ماده می‌تواند باعث ریزش مو شود. برای مصرف سه تا پنج میلی گرم بیوتین در روز، با پزشکتان مشورت کنید.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو و راه های درمان آن

 Saw Palmetto ( نخل اره‌ای)

این گیاه که از میوه‌ی درختان کاج کوتوله آمریکایی به دست می‌آید، به حفظ سطح تستسترون در مردان کمک می‌کند. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۲۰۰ میلی گرم نخل اره‌ای برای جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند.
 

Ginseng ( جینسنگ)

جینسنگ حاوی مواد فیتوشیمیایی خاصی است که میزان رشد موهای سر را افزایش می‌دهد؛ هر چند مطالعات بیشتری برای تعیین میزان مصرف این ماده لازم است. به همین دلیل در مورد مصرف مکمل‌های جینسنگ با پزشکتان مشورت کرده یا در غیر این صورت از فرآورده‌های موضعی که حاوی این ماده هستند، استفاده کنید.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت خانه سفید
سایت لافارر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما