17 اسفند 1388 / 21 ربيع الاول 1431 / 8 مارس 2010

1) 17اسفندماه سال1356هجري شمسي: درپي كشتاروحشيانه مردم مسلمان و انقلابي تبريزبه دست نظاميان رژيم ستمشاهي اكثردانشگاهها و مدارس متوسطه درسراسرايران براي اعتراض به اين اعمال غيرانساني به مدت يك هفته با تحريم كلاسهاي درس به حالت تعطيل واعتصاب عمومي درآمدند.
يکشنبه، 9 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
17 اسفند 1388 / 21 ربيع الاول 1431 / 8 مارس 2010
17 اسفند 1388 / 21 ربيع الاول 1431 / 8 مارس 2010
17 اسفند 1388 / 21 ربيع الاول 1431 / 8 مارس 2010

1) 17اسفندماه سال1356هجري شمسي: درپي كشتاروحشيانه مردم مسلمان و انقلابي تبريزبه دست نظاميان رژيم ستمشاهي اكثردانشگاهها و مدارس متوسطه درسراسرايران براي اعتراض به اين اعمال غيرانساني به مدت يك هفته با تحريم كلاسهاي درس به حالت تعطيل واعتصاب عمومي درآمدند.
17 اسفند 1388 / 21 ربيع الاول 1431 / 8 مارس 2010 2) 17اسفندماه سال1368هجري شمسي: استاد حسين قوامي ازاستادان پرآوازه موسيقي اصيل ايراني ديده ازجهان فروبست. او مدت 7سال رديفها و دستگاههاي موسيقي را بخوبي آموخت و درسال 1367شمسي شوراي ارزشيابي مشاغل هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نشان درجه يك هنري معادل دكتري به او اعطا كرد. استاد قوامي را پس ازفوت درامامزاده طاهركرج دركناراستاد بنان و مرتضي حنّانه به خاك سپردند.
17 اسفند 1388 / 21 ربيع الاول 1431 / 8 مارس 2010 3) 17اسفندماه سال1371هجري شمسي: استاد احمد عبادي راوي رديف و استاد كم نظيرسه تارو هنرمند ارزشمند عرصه موسيقي اصيل ايراني درگذشت. استاد عبادي ازابتداي تأسيس راديو با اين مركزهمكاري كرد. سبك استاد عبادي تركيبي ازشيوه پدرش ميرزا عبدالله و ابداعات وخلاقيتهاي خاص خودش بود كه براثرسالها ممارست بدست آورده بود. ازوي آثاربسياري درعرصه موسيقي بجاي مانده كه براي رهروان موسيقي سنتي ايران گنجينه‎اي گرانبهاست. ازجلمه اين آثار«اجراي كوكهاي مختلف سه تار است» كه حاصل 80 سال تجربه استاد عبادي است.
4) 21ربيع الاول سال 628 هجري قمري : « ابوبكرمحيي الدين محمّد» مشهور به ابن عربي از علماء و دانشمندان صوفيه دردمشق بدرود حيات گفت . وي در آندلس متولد شد و پس از تحصيل علوم متداول و رسمي آن روزگار به تزكيه نفس و سير و سلوك پرداخت . ابن عربي سفرهاي بسياري به تونس ، مكه ، بغداد ، حلب و آسياي صغير كرد و همه جا مورد احترام و تكريم قرارگرفت . اين عالم فاضل قائل به حديث وجود بود و از پيروان طريقه ظاهريه بشمار مي رفت . او از ابن عربي آثاري چون« فتوحات مكيه؛ و فُصُوصُ الحِكم» به جاي مانده است .
5) 21ربيع الاول سال 1243 هجري قمري : شهر ايروان در جريان دومين جنگ ايران و روس به تصرف قواي روسيه درآمد . اين شهر در زمان فتحعليشاه قاجار سقوط كرد و به روس ها واگذار شد . نتيجه اين شكست ، انعقاد عهدنامه تركمانچاي بود كه به موجب اين عهدنامه و بدليل بي تدبيري هاي شاه قاجار بخش وسيعي از اراضي شمالي آذربايجان و قفقاز از خاك ايران جدا و ضميمه روسيه شد .
6) قتل "مُنتصر" آخرين فرمانرواي سلسله‏ي ساماني (395 ق): اواخر دوران حكومت سلسله سامانيان به هرج و مرج و آشفتگي گذشت. خبر اوضاع نابسامان حكومت، ايلَك خان ترك از سرداران سلطان محمد غزنوي را به بخارا كشاند و او، شاه ساماني و شاهزداگان را دستگير كرده و به فرمانروايى آن سلسله پايان داد. آخرين شاهزاده‏ي اين خاندان، ابوابراهيم ملقب به منتصر بود كه چندبار با ايلك خان و ديگر مدعيان نبرد كرد ولي سرانجام شكست خورد و در مرو به دست يكي از روساي قبايل عرب كشته شد. با قتل منتصر، سلسله‏ي سامانيان پس از روي كار آمدن نُه پادشاه و حكومتي 110 ساله پايان پذيرفت و زمينه‏ي تشكيل سلسله "زَيّاريان" فراهم آمد.
7) تصرف شهر "ايروان" توسط قواي روسي در جريان دومين جنگ ايران و روس(1243ق): در جريان دومين جنگ ايران و روسيه در زمان فتحعلي شاه قاجار، عباس ميرزاي وليعهد، در ابتدا پيروزي‏هايى به دست آورد ولي بر اثر خيانت برخي از نيروهايش، قلعه‏ي استراتژيك عباس آباد در ايروان كه دژي محكم بود، به دست روس‏ها افتاد. پس از مدتي جنگ، عباس ميرزا شكست خورد و تبريز و اردبيل به دست قواي روسيه سقوط كرد. اين حادثه زمينه‏ي عقد قرارداد ننگين تركمانچاي گرديد و مناطق پهناوري از ايران را به خاك روسيه‏ي تزاري ملحق كرد.
17 اسفند 1388 / 21 ربيع الاول 1431 / 8 مارس 2010 8) مرگ "سرگئي پروكُفيف" نابغه موسيقي در روسيه (1891م): سرگئي پروكُفيف آهنگ‏ساز روسي، در 23 آوريل 1891م در شهري در جنوب روسيه به دنيا آمد. پدر و مادرش، از كودكي، او را با موسيقي آشنا كردند به طوري كه از 5 سالگي شروع به تصنيف آهنگ كرد و در 9 سالگي يك اپرا به نام غول تصنيف نمود. پروكفيف در 12 سالگي براي ادامه تحصيل در موسيقي نزد اساتيد زمان راه يافت و به عضويت كنسرت پطرْزْبورگ انتخاب شد. او در اين زمان، در حالي كه نوجواني بيش نبود، چندين سَنفوني و اُپِرا و قطعه موسيقي ساخت و به زودي كارهاي او موجب حيرت همگان گشت. پروكفيف هم‏زمان با انقلاب روسيه راهي اروپا شد و در پاريس به ساختن آثار ديگري مشغول گرديد. او در اين سال‏ها علاوه بر رهبري كنسرت، پيانيست هم بود و اپراهاي معروفي اجرا كرد. پروكفيف پس از 16 سال دوري از وطن به كشورش بازگشت و آهنگ‏هاي مشهوري ساخت. هرچند به دليل وجود حكومت كمونيستي، تمام آهنگ‏هاي او در تجليل از حكومت و سياست شوروي و كمونيسم بود.به علاوه، قطعه‏اي موسيقي براي اطفال ساخت كه در آن، حسِّ نفرت از غربي‏ها را هنگام جنگ كُره، در اطفال به وجود مي‏آورد. با اين حال تمامي آثار وي قبل از اجراي عمومي به سمع و نظر مقامات كمونيستي مي‏رسيد و در صورتي كه خارج از ايدئولوژي حزب نبود، اجازه اجرا داده مي‏شد. با همه اين سخت‏گيري‏ها، جلال و عظمت آهنگ‏هاي پروكفيف حتي بيش از اصول كمونيسم است. او، استيل پر آهنگ و كاملاً جديدي را با تكنيك‏هاي جاويدان و عالي موسيقي كلاسيك پيوند داد كه همگي از ابتكارات شخصي اوست. جنگ و صلح، فرزند ولخرج، عصر فولاد و دلقك از جمله آثار مشهور اين موسيقي‏دان روسي است. سرگئي پروكفيف سرانجام در حالي در هشتم مارس 1953م در 62 سالگي درگذشت كه آثار بزرگي از خود به جاي گذارده بود.
9) آغاز حاكميت حزب بعث در سوريه (1963م): هر چند سوريه بعد از جنگ جهاني دوم مستقل گرديد اما حوادث متعددي باعث شد تا آرامش سياسي پايدار دراين كشور برقرار نشود. وقوع جنگ با اسرائيل در سال‏هاي 1948 و 1956، شكل‏گيري و فروپاشي جمهوري متحد عربي و وقوع كودتاهاي پي‏درپي در سوريه، نمونه‏اي از مشكلات فرا روي اين كشور تازه استقلال يافته بود. در اين ميان، كودتاي 28 سپتامبر 1961 و خروج تدريجي سوريه از جمهوري متحده عربي، مرحله‏اي ديگر از حيات سياسي اين كشور را رقم زد. با اين حال حزب بعث سوريه آرام آرام جايگاه خويش را تثبيت مي‏نمود و از طريق افكار عمومي و جرايد، دولت را براي پذيرش خواسته‏هاي خود تحت فشار قرار مي‏داد. با مشخص شدن ضعف دروني و ناتواني دولت‏مردان و بروز اختلافات داخلي در هيأت حاكمه، يگان‏هايى از ارتش به فرماندهي افسران بعثي در 8 مارس 1963 دست به كودتا زده و ضمن سرنگوني دولت، حاكميت را به طور يك پارچه در اختيار گرفتند. كودتاگران كه نيروهاي برگزيده‏اي از تفكرات اجتماعي حزب بعث بودند در 24 مارس همان سال قدرت قانون گذاري و اجرايي را به "شوراي ميهني رهبري انقلاب" سپردند. حاكميت حزب بعث در سوريه پس از گذشت بيش از چهار دهه، همچنان ادامه دارد.
10) آغاز مبارزه "جبهه آزادي بخش مورو" عليه حكومت "ماركوس" در فيليپين (1968م): پس از انتخاب ماركوس به رياست جمهوري فيليپين در سال 1965م، حكومت ديكتاتوري وي تحت حمايت امريكا و كشورهاي غربي، به سركوب مخالفان خود اقدام كرد و تعداد زيادي را كشته و بسياري ديگر را به زندان افكند. اين امر اعتراضات متعددي را در كشور برانگيخت و گروه‏هاي متعددي عليه ديكتاتوري ماركوس تشكيل شدند. هم‏چنين از سال 1968م مبارزات خلق مسلمان جنوب كشور براي ايجاد يك كشور مستقل اسلامي شدت گرفت. در اين ميان، جبهه آزادي بخش مورو كه مهم‏ترين نيروي مخالف چريكي ماركوس بود به وجود آمد و از هشتم مارس همين سال به مدت حدود 20 سال به مبارزه مسلحانه عليه سياست‏هاي ضد اسلامي ماركوس ادامه داد. اما پس از بركناري ماركوس، در پي مذاكرات اين جبهه با دولت، طرفين در مورد آتش‏بس و امضاي قرارداد صلح به توافق رسيدند. بر اساس توافق فيمابين در 30 سپتامبر 1996م آتش‏بس برقرار شد و نيز قرار شد مسلمانان از كرسي‏هاي مخصوص در پارلمان برخوردار شده و در ديوان عالي كشور، دولت و رده‏هاي بالاي نيروي نظامي و انتظامي مشغول شوند. هم‏چنين براساس اين قرارداد، مسلمانان در ايالت مسلمان نشين ميندانائو به خودمختاري دست يافتند.
11) روز جهاني زن




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.