درمان نقرس به چه صورت است؟ همه چیز درباره بیماری نقرس

نقرس یک نوع شایع و دردناک از آرتروز است. این امر باعث درد و تورم شدید مفاصل به ویژه در انگشتان پا، زانوها، آرنج، مچ ها و انگشتان می شود. در صورت عدم درمان، نقرس می تواند به مفاصل، کلیه ها و کیفیت زندگی آسیب جدی برساند. در این مقاله قرار است تا به صورت کامل درباره بیماری شایع نقرس نکات موثری ارائه شود.
جمعه، 2 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان نقرس به چه صورت است؟  همه چیز درباره بیماری نقرس
نقرس یک نوع شایع و دردناک از آرتروز است. این امر باعث درد و تورم شدید مفاصل به ویژه در انگشتان پا، زانوها، آرنج، مچ ها و انگشتان می شود. در صورت عدم درمان، نقرس می تواند به مفاصل، کلیه ها و کیفیت زندگی آسیب جدی برساند.

در این مقاله قرار است تا به صورت کامل درباره بیماری شایع نقرس نکات موثری ارائه شود. پیشاپیش به شما توصیه می شود که اگر مورد حمله شدید نقرس قرار گرفتید، همین الان به دکتر مراجعه کنید. این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید تا بدانید که نقرس چیست و راه درمان آن به چه صورت است.

Gout در اثر تجمع اسید اوریک در خون شما ایجاد می شود. اسید اوریک در مفاصل شما بلور ایجاد می کند.

سطح بالای اسید اوریک عمدتا به دلیل عوامل ژنتیکی است. اگرچه در مردان مائوری و پاسیفیکا شایع است، اما نقرس طبیعی نیست و در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کنید.

اگر بیش از دو حمله Gout در سال داشته باشید، ممکن است پزشک با کاهش سطح اسید اوریک، دارویی برای جلوگیری از حملات بعدی برای شما تجویز کند. کلید جلوگیری از حملات نقرس، رساندن سطح اسید اوریک به زیر 0.36 mmol / L است. اگر Gout درمان نشود می تواند به مفاصل آسیب دائمی برساند و به کلیه ها آسیب برساند.

با یک درمان موثر، ممکن است حمله نقرس طی 12 تا 24 ساعت کنترل شود. دارو و تغییر سبک زندگی می تواند به جلوگیری از حملات Gout کمک کند.

علت به وجود آمدن نقرس چیست؟
نقرس در اثر تجمع اسید اوریک در بدن شما ایجاد می شود. Gout پا اسید اوریک بیشتر از دو سوم از تجزیه سلول های بدن شما ناشی می شود. باقیمانده آن یعنی یک سوم از مواد شیمیایی به نام پورین در غذای شما وجود دارد.

به طور معمول، کلیه های شما اسید اوریک را از خون شما فیلتر می کنند و آن را از طریق ادرار از بدن خارج می کنند.

وقتی سطح اسید اوریک در خون شما زیاد است، کریستال های اسید اوریک در مفاصل شما تشکیل می شود. این بلورها باعث درد، التهاب و توده هایی می شوند.

درمان نقرس به چه صورت است؟  همه چیز درباره بیماری نقرس

چه عواملی باعث افزایش اسید اوریک می شود؟
شایعترین علت افزایش اسید اوریک به دلیل اینکه بدن شما به درستی از شر آن خلاص نشده است.

این عمدتا به دلیل عوامل ژنتیکی است. سایر عوامل می توانند شامل داروهای خاص و سایر شرایط سلامتی باشند.

چه کسانی در معرض خطر نقرس هستند؟
سطح بالای اسید اوریک توسط عوامل زیر ایجاد می شود:
 
  • برخی از افراد مائوری و پاسیفیکا دارای ژن هایی هستند که خلاص شدن از اسید اوریک از بدن آنها را دشوار می کند.
  • اضافه وزن: داشتن وزن اضافی باعث کاهش سرعت اسید اوریک توسط کلیه ها می شود.
  • افزایش سن: در حدود 90٪ موارد، Gout مردان بالای 40 سال و زنان بعد از یائسگی را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • آنچه می خورید و می نوشید: در صورت نوشیدن زیاد نوشیدنی های شیرین یا الکل یا مصرف بیش از حد مواد غذایی غنی از پورین مانند جگر، گوشت یا غذاهای دریایی، خطر خود را افزایش می دهید.
  • داشتن فشار خون بالا نیز باعث می شود تا شما در معرض خطر Gout قرار بگیرید.
  • مصرف برخی از داروها مانند آب یا قرص مایعات ادرار آور برای فشار خون بالا یا نارسایی قلبی.
  • مشکلات کلیوی موجود و برخی شرایط دیگر.
در افراد مبتلا به نقرس تغییراتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به نقرس ایجاد کنید.

از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است داروهای دیگری را که برای سایر مشکلات سلامتی مصرف می کنید تغییر دهید.

علائم نقرس چیست؟
علائم نقرس شامل درد شدید در یک یا چند مفصل است. در بیشتر موارد، Gout همزمان یک مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد.

مفصلی که بیشتر درگیر می شود انگشت شست پا است. مکان های دیگر شامل قسمت جلوی پا، فرو رفتن پا، پاشنه، مچ پا و زانو است. Gout در قسمت بالای بدن غیرمعمول است، اما می تواند انگشتان، مچ و آرنج شما را تحت تاثیر قرار دهد.

حملات Gout بسیار دردناک است. حمله نقرس معمولا به طور ناگهانی و غالبا در شب شروع می شود. در عرض چند ساعت، مفصل قرمز، متورم، گرم و دردناک می شود. این به دلیل وجود کریستال های اسید اوریک در مفصل است که باعث التهاب ناگهانی می شود.

درد و حساسیت می تواند به حدی باشد که حتی فشار ملایم از ملافه ها نیز مسئله ساز شود. حتی اگر فقط یک مفصل کوچک تحت تاثیر قرار گرفته باشد، التهاب می تواند به حدی شدید باشد که باعث تب، درد عضلانی و سایر علائم شبیه آنفولانزا شود.

حمله معمولا 5 تا 10 روز طول می کشد اما در موارد نادر می تواند هفته ها ادامه یابد.

درمان نقرس به چه صورت است؟  همه چیز درباره بیماری نقرس

چگونه نقرس تشخیص داده می شود؟
پزشک می تواند Gout را بر اساس علائم شما تشخیص دهد، آزمایش خون نشان می دهد که مقدار زیادی اسید اوریک و بلورهای اورات در مایع مفصل وجود دارد و از نمونه ای که از طریق یک سوزن کوچک وارد مفصل شما شده است، می تواند این بیماری را تشخیص دهد.

در مراحل اولیه Gout، اشعه ایکس معمولا در تشخیص زیاد مشخص نیست، اما در Gout پیشرفته، اشعه ایکس می تواند هرگونه آسیب به غضروف و استخوان شما را نشان دهد.

حملات نقرس چگونه درمان می شود؟
به محض حمله به پزشک مراجعه کنید. با درمان موثر، حمله ممکن است طی 12 تا 24 ساعت کنترل شود و نیازی به ادامه درمان بعد از چند روز نیست. همچنین مواردی وجود دارد که می توانید برای تسکین درد انجام دهید:
 
  • استراحت کنید تا علائم شما بهبود یابد
  • مفصل ملتهب را بالا آورده و روی آن کیسه یخ قرار دهید
  • در هنگام حمله حاد ورزش نکنید
داروهای تسکین دهنده درد استفاده کنید، به عنوان مثال داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن یا دیکلوفناک می تواند در کاهش درد و التهاب بسیار موثر باشد. اگر قادر به مصرف نیستید، داروهایی مانند کلشی سین یا پردنیزون می توانند به کاهش درد Gout کمک کنند.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه، در اولین نشانه حمله، دارو های خود را مصرف کنید و تا زمان کاهش درد و تورم ادامه دهید.

در صورت عدم درمان نقرس چه اتفاقی می افتد؟
اگر نقرس درمان نشود، می تواند به مفاصل آسیب دائمی برساند و به کلیه ها آسیب برساند. حملات دوباره اتفاق می افتد و مفاصل بیشتری تحت تاثیر قرار می گیرند. توده ها می توانند در آرنج، دست ها و پاها رشد کنند. توده ها می توانند زخم شده و متورم شوند و ممکن است باعث زخم های پوستی شوند. بالشتک طبیعی بین استخوان ها فرسوده می شود و مفاصل زخم و سفت می شوند. سنگ کلیه می تواند ایجاد و باعث درد و آسیب به کلیه های شما شود.

Gout نوعی آرتروز است و این بیماری که باعث درد و تورم در مفاصل می شود، متداول ترین مکان برای ابتلا به Gout مفصل در پایه انگشت شست است، اما به طور معمول انگشتان، انگشتان دیگر پا، زانوها و آرنج ها را نیز درگیر می کند.

نقرس می تواند باعث ایجاد ورم در مفاصل و ظاهری برآمده و حملات ناگهانی درد شدید شود.

درمان نقرس به چه صورت است؟  همه چیز درباره بیماری نقرس
 
Gout هنگامی اتفاق می افتد که اسید اوریک بیش از حد در خون داشته باشیم، که باعث جمع شدن بلورهای کوچک در مفاصل ما می شود، در نتیجه باعث درد، تورم و مشکل در حرکت مفاصل آسیب دیده می شود. این کریستال های اسید اوریک نیز ممکن است در زیر پوست ما رسوب کرده و توده های سفید برجسته ای به نام نقرس توفی ایجاد کنند.

در سطح جهان، Gout به طور فزاینده ای شایع می شود، احتمالا به دلیل تغییر رژیم های غذایی در سراسر جهان طی سال های اخیر و پیر شدن جمعیت است. Gout تقریبا 7٪ از کل جمعیت را در مناطقی که بیشترین شیوع را دارد و تقریبا 4.1٪ از جمعیت را در کشور سنگاپور تحت تاثیر قرار می دهد.

چه عواملی باعث نقرس می شوند؟
وقتی بدن ما پورین ها را تجزیه میکند، ماده ای شیمیایی که به طور طبیعی در بدن و مواد غذایی وجود دارد، اسید اوریک تولید می شود. در حالی که این یک روند طبیعی و طبیعی است، داشتن بیش از حد اسید اوریک در خون ما می تواند باعث تجمع کریستال در مفاصل شود و باعث Gout شود.

برخی از مواردی که فرد را در معرض خطر ابتلا به نقرس قرار می دهد قابل تغییر نیستند. این موارد به عنوان عوامل خطر غیر قابل اصلاح شناخته می شوند. برخی از مواردی که ما را در معرض خطر Gout قرار می دهد قابل کنترل هستند و این موارد به عنوان عوامل خطر قابل اصلاح شناخته می شوند.

عوامل خطر قابل اصلاح

رژیم غذایی
غذایی با محتوای پورین بالا، مانند گوشت، غذاهای دریایی، آب میوه ها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر، می تواند خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد. مصرف الکل، به ویژه آبجو، همچنین می تواند منجر به Gout و سایر شرایط سلامتی شود.

چاقی
اضافه وزن حتی در صورت داشتن یک رژیم غذایی نسبتا سالم خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد. این به این دلیل است که بدن شما اسید اوریک بیشتری تولید می کند و کلیه ها برای پردازش و از بین بردن آنها مشکل ترند.

جلوگیری از حملات نقرس
برای جلوگیری از حملات Gout و آسیب رساندن به مفاصل، پزشک ممکن است شما را با استفاده از داروهای Gout طولانی مدت، به نام داروهای کاهش دهنده اورات، شروع کند. اگر شما انجام دهید:
 
  • سالانه دو یا چند حمله داشته باشید
  • قبلا شواهدی از آسیب به در اشعه ایکس مفصل داشته اید
  • توفی، بیماری مزمن کلیه یا سنگ کلیه دارند.
 
درمان نقرس به چه صورت است؟  همه چیز درباره بیماری نقرس


داروهای پایین آورنده ادرار
داروهای کاهش دهنده ادرار میزان اسید اوریک بدن شما را کاهش می دهد. نمونه هایی از این داروها آلوپورینول، پروبنسید، بنز پرومارون و فبوکسوستات هستند. بهتر است بدانید که از آلوپورینول بیشتر استفاده می شود.

هدف این داروها این است که سطح اسید اوریک را در زیر 0.36 mmol / L نگه دارید. این به جلوگیری از حملات نقرس، آسیب مفصلی و سنگ کلیه کمک می کند و توده های نقرس را کوچکتر می کند.

شما باید هر روز داروهای اسید اوریک مصرف کنید، حتی اگر دچار حمله نقرس باشید.

هنگامی که شروع به مصرف داروی کاهش دهنده اورات می کنید، ممکن است دچار حمله نقرس شوید، زیرا بدن شما از شر اسید اوریک اضافی خلاص می شود. پزشک داروهای اضافی مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی با دوز کم یا کلشی سین تجویز می کند تا احتمال این حملات را کاهش دهد.

تغییر سبک زندگی
اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد. حمل وزن اضافی باعث کاهش اسید اوریک توسط کلیه ها می شود. اگر اضافه وزن دارید، کاهش تدریجی وزن می تواند به کاهش سطح اسید اوریک و کاهش خطر حملات نقرس کمک کند.

قطع غذاها و نوشیدنی های شیرین از رژیم غذایی و پرهیز از خوردن بیش از حد مواد غذایی حاوی پورین می تواند به جلوگیری از حملات نقرس کمک کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.