توت فرنگی و بمب خاصیت

توت فرنگی یک میوه بسیار خوش طعم می باشد که برای سلامت و زیبایی پوست بسیار مناسب است، تنظیم میزان قند خون، افزایش سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن و مبارزه با کلسترول از دیگر خواص بی نظیر توت فرنگی می باشد.
دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
توت فرنگی و بمب خاصیت
خواص توت فرنگی بیشتر برای سلامت و زیبایی پوست شناخته شده است این درحالی است که اکثر پزشکان متخصص مصرف توت فرنگی را برای پیشگیری و حتی کاهش بیماری های قلبی توصیه می کنند چراکه آنتی اکسیدان ها و پلی فنل ها در توت فرنگی باعث می شود که از سلامت قلب محافظت کند و می تواند از انواع مختلف سرطان جلوگیری کند و ویتامین C موجود در توت فرنگی حتی به سلامت پوست و مو نیز کمک خواهد کرد ؛ فیبر موجود در آن باعث کاهش وزن و بهبود هضم خواهد شد.


ارزش غذایی توت فرنگی:

یک فنجان توت فرنگی تازه (152 گرم) حاوی:

کالری:49

قند:7 گرم

چربی:0 گرم

فیبر:3 گرم


سایر مواد مغذی توت فرنگی عبارتند از:

پروتئین:یک گرم (دو درصد از میزان توصیه شده روزانه )

ویتامین C :چهارمیلی گرم (149 درصد از میزان توصیه شده روزانه)

منگنز:6 میلی گرم (29 درصد است میزان توصیه شده روزانه)

فولات:5 گرم (9 درصد از میزان توصیه شده روزانه)

پتاسیم:233 میلی گرم (7 درصد از میزان توصیه شده روزانه)

منیزیوم:8 میلی گرم (5 درصد از میزان توصیه شده روزانه)

ویتامین K:سه میکرو گرم (چهار درصد از مقدار توصیه شده روزانه)

توت فرنگی ها دارای مواد مغذی بسیار زیادی هستند که مزایای فوق العاده ای دارند.

درادامه به مهم‌ترین خواص توت فرنگی نگاهی دقیق‌تر می‌اندازیم.


محافظت از قلب

فراوانی آنتی اکسیدانها و پلی فنل موجود در توت فرنگی آن را به یک مواد غذایی ایده آل برای محافظت و سلامت قلب تبدیل کرده است .

توت فرنگی همچنین حاوی آنتوسیانین (که مسئول رنگ قرمز توت فرنگی است )، می باشد که از سیستم گردش خون محافظت می کند و از این طریق می تواند از ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری کند و همچنین باعث تنظیم فشار خون میشود.

اگر زنان 3 یا 4 بار در هفته از توت فرنگی استفاده کنند، خطر ابتلا به حمله قلبی در آنها تا یک سوم کاهش می یابد.


تنظیم میزان قندخون

توت فرنگی حاوی اسید الاگیگ است که همراه با آنتی اکسیدان های دیگر به کاهش هضم غذاهای نشاسته ای کمک می کند و همچنین افزایش سطح قند خون را پس از یک وعده غذایی نشاسته ای کنترل می کند و به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند، تا سطح قند خون خود را کنترل نمایند.

توت فرنگی همچنین حاوی شاخص گلیسمی پایین (40 ) است و این باعث افزایش فشار خون در هنگام خوردن توسط بیماران دیابتی نمی شود. فیبر موجود در آن نیز میزان سطح قند خون را تنظیم می کند.


کمک به مبارزه با سرطان

توت فرنگی منبع فوق العاده ای از ویتامین C و فیبر است، که هر دوی آنها برای محافظت در برابر سرطان های مری و کولون و مفید هستند. خواص ضد سرطانی توت فرنگی معروف است که می تواند از سرطان های پوست ریه، مثانه و سینه جلوگیری کند.

همچنین اسید الاگیک به عنوان ضد عامل سرطانی برای روش های مختلف عمل می کند. به عنوان آنتی اکسیدان کار می کند و تولید سلول های سرطانی را کاهش می دهد و انواع خاصی از مواد سرطان زا را از بین میبرد.


افزایش سیستم ایمنی بدن

توت فرنگی منبع عالی از ویتامین C است و می تواند منجر به ایجاد آنتی بادی های تقویت کننده برای سیستم ایمنی بدن شود و در نهایت توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت افزایش می دهد.

در یکی از مطالعات سوئیسی مشخص شد که مکمل ویتامین C، مولکول های مختلف سیستم ایمنی را بهبود می بخشد، به همین دلیل باعث افزایش غلظت ایمونو گلوبولین، که یک آنتی بادی و جزء کلیدی از سیستم ایمنی بدن است می شود و برای مبارزه با آلرژی و آسم نیز شناخته شده است.1


سکته مغزی

 آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی و همچنین پتاسیم بالای درون توت فرنگی باعث کاهش خطر لخته های خون خطرناک در مغز که باعث سکته مغزی می شوند، کمک می نمایند.

توت فرنگی و بمب خاصیت


یبوست و توت فرنگی

مصرف خوراکی هایی که پر از فیبر و آب هستند به کاهش یبوست و اجابت مزاج راحت کمک می نمایند.


دیابت و توت فرنگی

توت فرنگی قندی پایین و میزان فیبری بالا داشته و هردو این فاکتور ها به حفظ تعادل قندخون کمک می نماید. توت فرنگی یکی از خوراکی های مناسب برای افراد دیابتی می باشد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن 37 توت فرنگی در روز می تواند بطرز چشم گیری عوارض دیابت همچون نارسایی کلیه و نوروپاتی محیطی را کاهش دهد.


بارداری و توت فرنگی

دریافت میزان کافی اسید فولیک در دوران بارداری لازم می باشد و توت فرنگی حاوی مقادیر مناسبی فولیک اسید است.


افسردگی و توت فرنگی

فولیک اسید موجود در توت فرنگی برای افسردگی می تواند مفید باشد.


حافظه کوتاه مدت و توت فرنگی

مواد موجود در توت فرنگی نشان داده اند که می توانند باعث بهبود حافظه کوتاه مدت شوند.2


مراقبت از پوست

توت فرنگی محتوی اسید سالیسیلیک، آلفاهیدروکسی‌اسید (AHA) و الاجیک اسید بوده و از هیپرپیگمانتاسیون (ایجاد لکه های قهوه ای پوست) کاسته، و در پیشگیری از بروز آکنه و لایه برداری پوست از سلول‌های مرده مؤثر است. برای افزایش درخشندگی پوست می‌توانید به‌‌کمک توت فرنگی یک ماسک تهیه کنید. برای درست‌کردن این ماسک ۴ تا ۵ عدد توت فرنگی را له و با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. آن را بر روی پوست‌تان بمالید و کمی صبر کنید تا خشک شود. در نهایت نیز آن را بشویید.


ضدپیری

ویتامین C موجود در توت فرنگی باعث افزایش کلاژن سازی پوست می‌شود، به خوش‌رنگی پوست کمک می‌کند و خاصیت ضدپیری بر آن دارد. براساس مطالعه‌ای عصاره‌ی توت فرنگی سرشار از آنتوسیانین بوده و در مراقبت از پوست در برابر تابش پرتوهای فرابنفش مؤثر است.


مراقبت از چشم

مراقبت از چشم یکی از خواص توت فرنگی است. مصرف توت فرنگی می‌تواند از بروز بیماری‌هایی مانند خشکی چشم، تخریب اعصاب بینایی، تباهی لکه‌ی زرد (شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن)، اختلالات بینایی و افزایش آسیب‌پذیری نسبت به عفونت‌ها جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت فرنگی مانند فلاونوئیدها، فیتوکمیکال‌های فنلی و الاجیک اسید از بروز بیشتر مشکلات چشم جلوگیری می‌کنند. زیرا می‌توانند با آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه بکنند.

مشکل دیگری که توت فرنگی می‌تواند از آن جلوگیری کند، بروز اختلال در فشار داخل چشم است. توت فرنگی با داشتن پتاسیم به حفظ فشار مناسب داخل چشم کمک می‌کند.


درمان التهاب مفصل و نقرس

توت فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات سم زدایی از بدن است که درد ناشی از نقرس و التهاب مفاصل را کاهش می‌دهند. همچنین توت فرنگی علائم التهاب مفصل مانند تخریب تدریجی عضلات و بافت‌ها، خشکی مایعات روان‌کننده‌ی موجود در مفاصل و تجمع مواد سمی و اسیدها (مانند اسید اوریک) را در بدن کاهش می‌دهد.

توت فرنگی و بمب خاصیت


پیشگیری از بیماری‌های مادرزادی

اسید فولیک موجود در توت فرنگی ویتامینی ضروری است که در دوران بارداری اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. اسید فولیک از بروز بیماری‌های مادرزادی که از بدو تولد همراه نوزاد هستند، جلوگیری می‌کند. همچینن اسید فولیک برای حفظ سلامت مادر در دوران بارداری موردنیاز است.


کاهش التهابات

کاهش التهاب یکی دیگر از خواص توت فرنگی است. توت فرنگی میزان پروتئین واکنشی سی را در بدن کاهش می‌دهد. کبد این پروتئین را تولید می‌کند و التهابات را در بدن افزایش می‌دهد. براساس مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد احتمال افزایش پروتئین واکنشی سی در زنانی که در هفته، ۱۶ عدد توت فرنگی می‌خورند، ۱۴٪ کمتر است.3


برای سلامت جنین مفید است

توت فرنگی منبع خوبی از فولات است، نوعی ویتامین B که برای زنان باردار یا کسانی که قصد آبستن شدن دارند، ضروری است. فولات در مراحل اولیه‌ی بارداری برای رشد مغز، جمجمه و نخاع نوزاد و برای جلوگیری از بروز نقایص خاصی مانند اسپینا بیفیدا (شکاف‌مهره) حیاتی است.


با کلسترول بد مبارزه می‌کند

عوامل زیادی نیستند که بتوانند به اندازه‌ی کلسترول بد روی وضعیت سلامت شما تاثیرگذار باشند. ما می‌دانیم که این اختلال تا چه حد خطرناک است، اما آن‌چه ما هنوز نمی‌دانیم این است که توت‌فرنگی تا چه حد می‌تواند با آن مقابله کند.


نقرس را درمان می‌کند

مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی موجود در این میوه‌ی آبدار برای درمان این بیماری دردناک مفید هستند. گذشته از این مواد، توت‌فرنگی همچنین حاوی بیش از ۹۰ درصد آب است. این بسیار مهم است به این دلیل که بیماران مبتلا به نقرس باید مقدار زیادی آب بنوشند تا از شر کریستال‌های اسید اوریک در بدن خلاص شوند.


برای زنان باردار مفید است

زنان باردار برای کمک به رشد مغز و جمجمه‌ی جنین نابالغ نیاز به فولات دارند. این ترکیب همچنین برای جلوگیری از نقایص زایمان مفید است. به همین دلیل توت‌فرنگی می‌تواند میوه‌ی مناسبی برای مصرف در دوران بارداری باشد.


علائم آلرژی‌ها را کاهش می‌دهد

توت‌فرنگی دارای خواص ضد التهابی است که نه تنها برای مفاصل مفید است، بلکه در کاهش نشانه‌های آلرژی‌ها مانند آبریزش از چشم تاثیر مثبتی دارد.


جلوی تیره شدن پوست را می‌گیرد

عصاره‌ی میوه‌ی توت فرنگی که غنی از اسید الاجیک است، از طریق مهار سنتز ملانین، یک ماده‌ی شیمیایی که به پوست شما رنگ می‌دهد، موجب روشن شدن تیرگی پوست ناشی از اشعه UV می‌شود.


آکنه را از بین می‌برد

توت فرنگی با داشتن ویتامین C، آلفا هیدروکسی اسید (AHA)، سالیسیلیک اسید و فلاونوئیدها، سبب از بین رفتن آکنه می‌شود و در کاهش چربی پوست به طور موثری عمل می‌کند. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که ۱/۲ فنجان توت‌فرنگی خرد شده را با ۱ قاشق غذاخوری خامه‌ی ترش مخلوط کنید و آن را روی پوست صورت‌تان بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند. این ترکیب آکنه و همچنین ضایعات پوستی را پاک می‌کند.

توت فرنگی و بمب خاصیت


پف زیر چشم را از بین می‌برد

توت فرنگی می‌تواند پف و حلقه‌های تیره‌ی زیر چشم را کاهش دهد. شما می‌توانید چند قطعه توت‌فرنگی را زیر چشمان‌تان قرار بدهید و به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کنید. سپس مثل همیشه از کرم مرطوب‌کننده در این ناحیه استفاده کنید.


پوست خشک را درمان می‌کند.

همان‌طور که قبلا عنوان شد روغن توت‌فرنگی دارای خواص مرطوب‌کننده‌ای است که پوست را ترمیم و محافظت می‌کنند. همین خواص هستند که باعث می‌شوند روغنی فوق‌العاده برای پوست خشک و آسیب‌دیده باشد. با استفاده از این روغن، می‌توانید پوست خود را هیدراته (آبرسانی) کنید و به این ترتیب سبب نرم شدن آن شوید.


مانع از ریزش مو و کم شدن حجم موها می‌شود

مقدار فراوان اسید الاجیک موجود در توت فرنگی مانع از کم شدن حجم مو یا ریزش مو می‌شود. این میوه همچنین حاوی فولات و ویتامین B۶ است که هر دو به مبارزه با مشکل ریزش مو کمک می‌کنند.


نرم‌کننده‌ی موی توت فرنگی

شما می‌توانید برای داشتن موهایی براق، ابریشمی و درخشان، یک نرم‌کننده‌ی عالی از توت فرنگی تهیه کنید. ۸ توت فرنگی تازه را با ۱ قاشق غذاخوری سس مایونز مخلوط کنید. این مخلوط را روی موهای مرطوب ماساژ دهید. موهای‌تان را با یک کلاه دوش بپوشانید و اجازه بدهید به مدت دست کم ۱۰ دقیقه بماند و سپس مثل همیشه موهای‌تان را شامپو کنید.


شوره‌ی سر را درمان می‌کند

ترکیب توت فرنگی با روغن درخت چای یا روغن آویشن به دلیل میزان فراوان مس و منگنز موجود در آن باعث افزایش خواص ضد قارچی آن می‌شود. این ترکیب در درمان شوره‌ی سر موثر است.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.asriran.com
3.www.chetor.com
4.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.