آشنایی با گیاه آشواگاندا و فواید آن

آشواگاندا داروی گیاهی فوق‌العاده‌ای برای سلامتی به حساب می‌آید. این داروی طبیعی، یک گیاه آداپتوژن فوق‌العاده است، که می‌تواند سلامت بدن شما را کنترل و استرس را از بدن شما دور کند.آشواگاندا، خواص بی‌نظیر بسیار زیادی دارد.در ادامه همراه ما باشید.
سه‌شنبه، 6 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با گیاه آشواگاندا و فواید آن

ریشه جینسینگ هندی یا همان آشواگاندا چیست؟

ریشه جنسینگ هندی یکی از اعجاب انگیزترین گیاهان دارویی در سرتاسر دنیا به حساب می‌آید. نام این گیاه در زبان هندی، آشواگاندا است. آشواگاندا کلمه‌ای است، که ریشه سانسکریت دارد، معنای این کلمه این طور تعریف شده است: «آن چیزی که قدرت اسب نر را دارد». نام علمی جینسینگ هندی نیز Withania somnifera است.

مهم‌ترین ماده موثر در این گیاه ویتانولیدها هستند. ریشه خشک شده جینسینگ هندی (آشواگاندا) ، مکلمی پرخاصیت برای بسیاری از مشکلات و بیماری‌های انسان است.

آشواگاندا یا جینسینگ هندی، نوعی گیاه شب‌بو است. نام علمی این گیاه Withania somnifera می‌باشد. این گیاه، دارویی محبوب در طب هندی به حساب می‌آید و تاثیر بسیار زیادی بر کاهش کورتیزول و متعادل کردن هورمون‌های تیروئیدی دارد. نام ریشه جینسینگ هندی از ریشه سانسکریت گرفته شده است و معنای لغوی جالبی دارد.

آشواگاندا یعنی «آن چیزی که قدرت اسب نر را دارد». ظاهرا دلیل نام‌گذاری این گیاه با چنین مفهومی در گذشته، استفاده از آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن پس از یک بیماری طولانی بوده است. این گیاه معجزه‌آسا دارای آمینو اسید، اسیدهای چرب و آلکالوئید است و خواص بسیار زیادی دارد.1

در ادامه این مطلب به مهمترین خواص آشواگاندا که توسط تحقیقات علمی مختلف اثبات شده اند اشاره می کنیم.


مصرف آشواگاندا می تواند قند خون را کاهش دهد

در چندین مطالعه مشخص شده است که آشواگاندا می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که مصرف عصاره این گیاه باعث افزایش ترشح انسولین و حساسیت به انسولین در سلول های عضلانی می شود.

همچنین چندین مطالعه انسانی دیگر نیز نشان داده اند که مصرف این گاه می تواند سطح قند خون را در افراد سالم و افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد.

علاوه بر این در یک مطالعه ۴ هفته ای که بر روی مبتلایان به اسکیزوفرنی انجام شد، میانگین قند خون ناشتا در افرادی که تحت درمان با آشواگاندا قرار گرفته بودند ۱۳٫۵ میلی گرم در لیتر کاهش یافت. این در حالی است که قند خون افرادی که دارونما خورده بودند به طور متوسط ۴٫۵ میلی گرم در دسی لیتر کم شد.

علاوه بر این در یک مطالعه کوچک که بر روی ۶ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد مشخص گردید که مصرف مکمل آشواگاندا به مدت ۳۰ روز سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد.

آشنایی با گیاه آشواگاندا و فواید آن


ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده اند که ترکیبی به نام ویتافرین که در این گیاه یافت می شود به القاء آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلول های سرطانی) کمک می کند. این ترکیب از طریق چندین روش دیگر نیز مانع رشد سلول های سرطانی جدید می شود.

اعتقاد بر این است که ویتافرین باعث ایجاد گونه های واکنش پذیر اکسیژن (ROS) در سلول های سرطانی می شود و عملکرد آنها را مختل می کند. ثانیا ممکن است باعث شود سلول های سرطانی در برابر آپوپتوز مقاومت کمتری از خود نشان دهند.

مطالعات حیوانی نیز نشان داده اند که ویتافرین ممکن است به درمان چندین نوع سرطان از جمله سرطان پستان، ریه، روده بزرگ، مغز و تخمدان کمک کند.

در یک مطالعه موش هایی که دارای تومورهای تخمدان بوده و تحت درمان با ویتافرین خالص یا ترکیبی از ویتافرین و داروی ضد سرطان قرار گرفتند، کاهش ۷۰ الی ۸۰ درصدی را در رشد تومور تجربه کردند. این درمان از شیوع سرطان به دیگر اعضای بدن نیز جلوگیری کرد.

اگرچه هیچ مدرکی وجود ندارد که اثبات کند آشواگاندا اثرات مشابه ای بر روی بدن انسان دارد؛ اما تحقیقات حاضر دلگرم کننده هستند.


می تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد

کورتیزول که به عنوان هورمون استرس شناخته می شود؛ در پاسخ به استرس و همچنین هنگامی که سطح قند خون خیلی پایین می آید؛ توسط غدد فوق کلیوی در بدن آزاد می شود. متأسفانه در بعضی موارد ممکن است سطح کورتیزول به صورت مزمن افزایش یابد و منجر به بالا رفتن قند خون و افزایش ذخیره چربی در شکم شود.

مطالعات نشان داده اند که مصرف آشواگاندا ممکن است به کاهش سطح کورتیزول کمک کند.

در یک مطالعه که بر روی بزرگسالان مبتلا به استرس مزمن انجام شد؛ افرادی که عصاره آشواگاندا مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروه کنترل به میزان بیشتری شاهد کاهش کورتیزول در بدن بودند. افرادی که بیشترین دوز از این گیاه را مصرف کرده بودند، به طور متوسط ​​کاهش ۳۰ درصدی این هورمون را در بدن تجربه کردند.


ممکن است به کاهش استرس و اضطراب کمک کند

آشواگاندا به دلیل توانایی که در کاهش استرس دارد بسیار معروف است. محققان گزارش داده اند که این گیاه با تنظیم سیگنالینگ شیمیایی در سیستم عصبی، مسیر استرس در مغز موش ها را مسدود می کند. همچنین چندین مطالعه انسانی کنترل شده نیز نشان داده اند که این گیاه می تواند علائم را در افراد مبتلا به استرس و اختلالات اضطرابی کاهش دهد.

در یک مطالعه ۶۰ روزه که بر روی ۶۴ بیمار مبتلا به استرس مزمن انجام شد؛ کسانی که عصاره این گیاه را استفاده کرده بودند، ۶۹٪ کاهش اضطراب و بی خوابی را گزارش کردند. این عدد در گروه کنترل به طور متوسط ۱۱% بود.

در یک مطالعه ۶ هفته ای دیگر ۸۸٪ از افرادی که آشواگاندا مصرف کرده بودند با کاهش اضطراب مواجه شدند. این در حالی است که ۵۰٪ افرادی که دارونما مصرف کرده بودند شاهد کاهش اضطراب بودند.2


کاهش علائم افسردگی

برخی مطالعات نشان می دهند که Ashwagandha ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند. این گیاه دارویی ارزشمند در بین بسیاری به عنوان داروی ضد افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با گیاه آشواگاندا و فواید آن


افزایش تستسترون و افزایش باروری در مردان

آشواگاندا اثرات قدرتمندی بر روی سطح تستسترون و سلامت تولید مثل دارد. در یک مطالعه در 75 مرد نابارور ، گروه تحت درمان با آشواگاندا با افزایش تعداد اسپرم و تحرک بهبود یافتند همچنین این درمان منجر به افزایش قابل توجهی در سطح تستسترون شد.


افزایش حجم توده ای عضله

آشواگاندا میتواند ترکیب عضله ای بدن را بهبود بخشد و قدرت را افزایش دهد.


کاهش التهاب

از دیگر ویژگی های این گیاه افزایش گلبول های سفید خون و مبارزه با عفونت است. از این رو التهاب را کاهش می‌دهد و برای سلامتی بهروزی به همراه می آورد.


کاهش کلسترول و تری گلیسیرید

علاوه بر اثرات ضد التهابی ، آَشواگاندا ممکن است با کاهش کلسترول و تری گلیسیرید به بهبود سلامت قلب نیز کمک کند. یک مطالعه در موش صحرایی نشان داد که با استفاده از این گیاه کلسترول کل تا 53٪ و تری گلیسیرید تقریبا 45٪ کاهش پیدا کرد. در یک مطالعه 60 روزه در بزرگسالان مبتلا به استرس مزمن، مشخص شد: گروهی که بالاترین میزان مصرف عصاره آشواگاندا را تجربه کرده است، 17٪ کاهش کلسترول LDL “بد” و 11٪ کاهش تری گلیسیرید را تجربه کرده اند.


بهبود عملکرد مغز و حافظه

آشواگاندا مشکلات حافظه و عملکرد مغز، ناشی از آسیب یا بیماری را کاهش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه فعالیت های آنتی اکسیدانی را رواج می‌دهد و از سلول های عصبی در برابر رادیکال های آزاد جلوگیری میکند.

گفتنی است که این گیاه دیرینه به طور سنتی برای تقویت حافظه در طب آیورودا استفاده شده است.


آشواگاندا برای اکثر مردم بی خطر است اما باید توجه داشته باشید که:

افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند آرتریت روماتوئید ، لوپوس ، تیروئید هاشیموتو و دیابت نوع 1 باید برای استفاده از آشواگاندا با پزشک معالج خود مشورت کنند. افرادی که تیروئید دارند و از داروهای تیروئید استفاده می‌کنند باید هنگام مصرف گیاه آشواگاندا مراقب باشند چراکه مصرف این گیاه ممکن است در بعضی از افراد سطح هورمون تیروئید را افزایش دهد.

همچنین ممکن است قند خون و فشار خون کاهش یابد بنابراین اگر دارو مصرف می‌کنید باید مراقب دوز مصرفی خود باشید.3


پی نوشت:
1.www.sepandjam.ir
2.www.payamesalamat.com
3.www.chaymarket.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.