خواص شلتوک برنج

دانه‌ی برنج در ابتدای امر در پوسته‌ای با نام «چلتوک» یا «شلتوک» قرار دارد که پس از درو، از طریق کوبیدن، از آن جدا می‌شود. این چلتوک در واقع همان سبوس برنج است که منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی است اما از برنج جدا می‌شود.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص شلتوک برنج

شلتوک برنج چیست؟

چلتوک برنج، سرشار از پروتیین‌ها و مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم، سیلیس و ویتامین‌های گروه B و E است. برای رسیدن به برنج سفیدی که مصرف می کنیم باید پوسته های خارجی آن را جدا شود . پوسته اولی که روی دانه برنج را فرا گرفته شلتوک نام دارد و پوسته پس آن سبوس می باشد بنابراین شلتوک با سبوس فرق دارد اما بیشتر مردم این دو را یکی می دانند .


شلتوک و سبوس برنج چه تفاوتی دارند؟

در زمان برداشت، برنج یک پوست قهوه ای رنگ قرار دارد که بعد از برداشت توسط دستگاه های پوست کن از برنج جدا می شود که خواص خود را دارد .بعد از این مرحله یعنی بعد از شلتوک یک لایه درونی قرار دارد که سبوس برنج نامیده می شود و توسط دستگاهی به نام سفید کن از برنج جدا می شود و برنج سفید می شود.

در اصل شلتوک برنج خشک می باشد و به صورت دم کرده استفاده می شود، ولی سبوس برنج به شکل پودری نرم می توان در ماست و شیر و … حل کرده و استفاده کرد. شلتوک و سبوس هر دو از نظر خواص درمانی و همچنین ارزش غذایی وجه تشابه بسیاری هستند ولی از نظر طعم، سبوس مطبوع‌تر است چرا که زمان جداسازی برنج از سبوس کمی خرده‌های برنج به آن اضافه می‌شود.


طبیعت شلتوک برنج از نظر طب سنتی چیست؟

طبیعت چلتوک برنج از نظر طب سنتی ایران، گرم و خشک است.


آیا شلتوک برنج خوردنی است؟

شلتوک برنج به صورت خام به دلیل بافت سختی که دارد قابل خوردن نیست اما دیده شده است که برخی از افراد اقدام به تهیه دمنوش از این شلتوک ها میکند. البته این شلتوک ها را ابتدا به صورت پودر ریز می کنند و سپس اقدام به تهیه دمنوش می کنند.


طرز مصرف شلتوک برنج چگونه است؟

شلتوک را پس شستشو می توانید با آب جوش به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه  دم کرده سپس مانند هر دمنوش دیگری صاف کرده و میل کنید . همچنین می توانید آن را به خوبی شسته و در ماست بریزید و میل کنید .

از شلتوک در انواع لوازم آرایشی ، شامپو و … استفاده می شود .


تأثیر شلتوک برنج روی دستگاه قلبی – عروقی

دمنوش شلتوک برنج سبب کاهش کلسترول خون می شود. ویتامین E و اسید های چرب اشباع شده و نشده موجود در دمنوش شلتوک برنج، آن را به یکی از ماده های غذایی بسیار گرانب ها و موثر برای افزایش تعادل هموستاز خون و ضد سرطان تبدیل نموده اند.


تاثیر شلتوک برنج روی دستگاه تنفسی

دمنوش شلتوک در تسکین التهابات ناشی از آلرژی مفید است.


تاثیر شلتوک برنج روی اندام حرکتی

کمبود ویتامین B1 باعث گرفتگی ماهیچه‌ی ساق پا، درد و سنگینی در ساق پا، گرمی پا، خواب رفتن و بی‌حس شدن انگشتان دست و پا می‌شود؛ دمنوش شلتوک به رفع این عوارض کمک می‌کند.1


لاغر کننده ی طبیعی

برای اینکه بتوان به آسانی وزن را کاهش داد، بهتر است در هر وعده ی غذایی فیبر لازم را مصرف کنید. زمانی که شما تغذیه ی متنوعی داشته باشید، فیبرهای مختلفی را جذب می کنید که خواص تکمیلی دارند. با توجه به فیبر زیاد موجود در سبوس، استفاده آن سبب دفع راحت، همچنین سرعت بخشیدن به هضم غذا و در نتیجه کاهش وزن و لاغری می شود.

خواص شلتوک برنج


جلوگیری از سفیدی مو

با توجه به اهمیت و فراوانی ویتامین های گروه B در سبوس و شلتوک برنج و احتیاج به ویتامین B5 برای سوخت و ساز و فعال سازی پیاز مو، سفارش می شود که روزانه از این ماده ی غذایی به صورت های گوناگون خوراکی و غیر خوراکی استفاده کنید تا به رشد بهتر موها کمک کند. برای این منظور قدری سبوس را خیس و از آبکش رد کنید. با زرده ی تخم مرغ آمیخته و سه ساعت پیش از حمام روی سر قرار داده و داخل حمام موهایتان را بشویید. 


تاثیر روی دستگاه گوارش

دمنوش شلتوک ملین و مسهل است.

این دمنوش مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود.

در درمان بواسیر و نیز سرطان کولون موثر است.

سوء هاضمه را رفع می‌کند و در رفع کم اشتهایی موثر است.


تقویت کننده‌ی اعصاب

ویتامین های گروه B متابولیسم بدن، رشد و تقسیم سلول ها را افزایش می دهند. این ویتامین ها در عملکرد صحیح دستگاه‌های عصبی و همچنین دستگاه ایمنی بدن نقش مهمی دارند. در سبوس برنج انواع این ویتامین موجود است و مصرف مرتب این ماده‌ی غذایی باعث کاهش استرس، افسردگی، درمان بیماری های عصبی، وسواس، سلامتی پوست و اعصاب می شود. به این منظور می توانید یک قاشق غذاخوری سبوس را همراه مقداری ماست میل کنید.2


تاثیر دمنوش شلتوک روی پوست

از مهم‌ترین و شناخته ‌شده‌ترین مواد موجود در شلتوک برنج، ویتامین E است. خاصیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین E، خواصی نظیر ضد پیری و ضد چروک را برای این ویتامین ارزشمند توجیه می‌کند.

در ترمیم زخم‌های پوست موثر است.


طریقه استفاده از عصاره گیاهی شلتوک

این عصاره برای مصرف روی پوست کاربرد دارد و می توان روزانه ۲ تا ۳ نوبت ۲۰ تا ۴۰ قطره از این عصاره را مانند سایر کرم های معمولی روی پوست ماساژداد و از پیری و چین و چروک پوست جلوگیری کرد.

همچنین می توان یک ساعت قبل از استحمام ۲۰ تا ۴۰ قطره از ان را روی پوست سر ریخته و ماساژ بدهیم، البته می توان با نسبتی برابر آن را با شامپوی خود ترکیب کرده و از آن استفاده کنیم. این امر موجب پر پشت شدن موها خواهد شد. توجه کنید که عصاره ی شلتوک باید در جایی خشک و تاریک و در دمای کمتر از ۲۵ درجه ی سانتی گراد نگهداری شود.3


پی نوشت:
1.www.berangirane.ir
2.www.beytoote.com
3.www.shomalrice.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.