سرطان رحم، تشخیص و درمان آن

تقریبا ۲.۸ درصد زنان در زندگی خود حداقل یک‌ بار به سرطان رحم مبتلا می‌شوند، در صورت تشخیص زودهنگام و درمان به موقع، احتمال بیشتر از ۵ سال زنده‌ ماندن به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد. پس اگر سرطان رحم دارید، یا یکی از نزدیکان شما از این بیماری رنج می‌برد داشتن اطلاعات بیشتر می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر با آن کنار بیایید.
شنبه، 10 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
سرطان رحم، تشخیص و درمان آن

سرطان رحم

رحم بخشی از سیستم تولید مثل زنان است که این سیستم شامل تخمدان ها، لوله ها‌ی فالوپی، دهانه رحم (گردن رحم) و مهبل (کانال تولد) می شود. رحم تقریباً به اندازه و شکل یک گلابی توخالی و وارونه است.

در شکم بین مثانه و راست روده  و در آنجا توسط عضله نگه داشته می‌شود. توسط گردن رحم به مهبل پیوسته است. رحم جایی است که جنین در دوران بارداری رشد می‌کند. سرطان رحم از سلول های غیرطبیعی در جدار داخلی رحم (آندومتر)، بافت عضله (میومتر) یا بافت همبند حامل آندومتر (استروما) شروع می‌شود.
 
شیوع
از هر 60 زن یک نفر در سن 75 سالگی به سرطان رحم مبتلا می شوند.1
 

انواع مختلف سرطان رحم

سرطان های رحمی عمدتاً در سلول های پوشاننده دیواره رحم (سلول های لایه اندومتر) شکل می گیرند. به همین جهت به بیشتر سرطان های رحم، سرطان اندومتر نیز گفته می شود.

سرطان رحم در کیس های نادر ممکن است در عضلات دربرگیرنده رحم تشکیل شود. این نوع سرطان، سارکوم رحمی نامیده شده و ممکن است از جهت متد درمانی، با سرطان اندومتر متفاوت باشد.

سرطان رحم از دیگر سرطان های سیستم تولید مثلی زنانه، مانند سرطان تخمدان یا سرطان دهانه رحم، متفاوت است.2

سرطان رحم، تشخیص و درمان آن

دلیل ابتلا به سرطان رحم چیست؟

دلیل اصلی سرطان رحم مشخص نیست؛ با این حال عوامل مشخصی ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهند.

یکی از مهم ترین مواردی که ریسک ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد، عدم تعادل هورمونی است. به ویژه بالا بودن میزان هورمونی به نام استروژن، خطر ابتلا به این سرطان را بیش از پیش افزایش می دهد.

از جمله عواملی که منجر به بهم خوردن تعادل استروژن در بدن می شود، می توان به چاقی، دیابت، و درمان جایگزینی هورمونی (HRT) اشاره کرد. مصرف طولانی مدت داروی سرطان سینه تاموکسیفن نیز تا حدی ریسک ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد.

همیشه امکان پیشگیری از سرطان رحم وجود ندارد؛ با این وجود مواردی مانند داشتن وزن متعادل و استفاده طولانی مدت از برخی روش های پیشگیری بارداری، قادر به کاهش احتمال ابتلا به این بیماری هستند.2
 

عوامل خطر سرطان ‌رحم چیست؟

هیچ ‌راهی برای اطمینان از این‌که آیا مبتلا به سرطان‌رحم خواهید شد یا خیر، وجود ندارد. بعضی‌از خانم‌ها بدون این‌که در معرض‌خطر زیاد باشند، به آن مبتلا می‌شوند. با این وجود، چندین عامل ممکن‌ است احتمال ابتلا به سرطان ‌رحم را افزایش ‌دهد از جمله اگر:

بیش‌تر از 50 سال سن دارید،

چاق هستید (از نظر چربی بدن به‌مقدار غیرطبیعی و غیراستاندارد)،

استروژن را به‌خودی‌خود (بدون پروژسترون) برای جایگزینی هورمون در دوران یائسگی مصرف می‌کنید،

قبل‌از شروع یائسگی در بارداری دچار مشکل شده‌اید یا کم‌تر از پنج بار در یک سال پریود بوده اید،

تاموکسیفن، دارویی را که برای معالجه انواع خاصی از سرطان‌ پستان استفاده می‌شود، مصرف می‌کنید،

از اعضای خانواده فردی که به سرطان ‌رحم، روده ‌بزرگ یا تخمدان مبتلا بوده‌اند، داشته‌اید.

اگر یک یا چند مورد از این موارد برای شما صادق باشد، به این معنا نیست که شما مبتلا به سرطان ‌رحم خواهید شد. اما شما باید با پزشک خود صحبت ‌کنید تا ببینید که آیا او معاینات مکرر را توصیه می‌کند یا خیر.3
 

علائم سرطان ‌رحم چیست؟

ممکن‌ است سرطان ‌رحم باعث ترشحات ‌واژن یا خون‌ریزی غیرطبیعی که برای شما عادی نیست، شود. خون‌ریزی ممکن ‌است به دلیل سنگین بودن آن یا زمان نادرست وقوع آن، مانند بعد از یائسگی، بین ‌دوره‌های پریود ( یا هر خو‌ن‌ریزی دیگری که طولانی‌تر یا سنگین‌تر از حالت عادی است) غیرطبیعی باشد. سرطان ‌رحم هم‌چنین باعث علائم دیگری مانند درد یا فشار در لگن شما می‌گردد.

اگر خون‌ریزی دارید که برای شما طبیعی نیست، به‌خصوص اگر قبلاً یائسگی را پشت‌سر گذاشته‌‌اید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. هم‌چنین اگر علائم گفته ‌شده یا علائم دیگری به‌مدت دوهفته یا بیش‌‌تر دارید، به پزشک مراجعه ‌کنید. این موارد ممکن ‌است ناشی از مسئله‌ای به‌غیر از سرطان باشد، اما تنها راه تشخیص این موضوع، مراجعه به پزشک‌ متخصص است.

از یک دفتر برای ثبت علائم خود استفاده کنید تا علائم احتمالی را در طول مدت دوهفته بررسی کنید.3


پیشگیری از سرطان رحم

برای کاهش خطر سرطان رحم, می توانید این کارها را انجام دهید:

با پزشک خود در مورد خطرات هورمون درمانی پس از یائسگی صحبت کنید.

اگر درمان جایگزین هورمونی را در نظر دارید، تا علائم یائسگی را کنترل کنید, با پزشک خود درباره خطرات و مزایای آن صحبت کنید.

پس از هیسترکتومی, تنها مصرف استروژن بعد از یائسگی, خطر سرطان آندومتر را افزایش می دهد. استفاده از ترکیبی از استروژن و استروژن می تواند این خطر را کاهش دهد.

درمان هورمونی خطرات دیگری را به همراه دارد, از جمله افزایش احتمالی در خطر ابتلا به سرطان سینه, بنابراین مزایا و خطرات با پزشک خود را ارزیابی کنید.

مراقب قرص های کنترل بارداری باشید.

استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی برای حداقل یک سال ممکن است خطر سرطان آندومتر را کاهش دهد.

داروهای ضد بارداری اثرات جانبی خودشان را دارند, در نتیجه درباره مزایا و خطراتش با پزشکتان مشورت کنید.
 
وزن سالمی داشته باشید
چاقی ریسک ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش می دهد. اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید, فعالیت بدنی خود را افزایش داده و میزان کالری که هر روز می خورید را کاهش دهید.
 
بیشتر روزهای هفته ورزش کنید
ورزش می تواند خطر سرطان آندومتر را کاهش دهد. فعالیت فیزیکی را به روال کارهای وزانه خود اضافه کنید.4

سرطان رحم، تشخیص و درمان آن

درمان سرطان رحم

نوع درمان به ویژگی های سرطان ، مانند نوع مرحله، سلامت عمومی و ترجیحات شما بستگی دارد.
 
جراحی سرطان رحم
جراحی برای برداشتن رحم برای اغلب زنان با سرطان آندومتر توصیه می شود. اغلب زنان مبتلا به این سرطان روندی را برای از بین بردن رحم و نیز حذف لوله ها و تخمدان ها انجام می دهند. 

اینکار باعث می شود که شما در آینده بچه دار نشوید. هم چنین زمانی که تخمدان ها برداشته شوند، یائسه می شوید.
 
پرتو
پرتو درمانی، از تیره ای از انرژی های قوی مثل اشعه ایکس و پروتون ها برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. در برخی شرایط پرتو درمانی می تواند قبل از جراحی توصیه شود، تا یک تومور کوچک شود و برداشتن آن آسان تر شود.

اگر به اندازه کافی سالم هستید که تحت عمل جراحی قرار بگیرید، ممکن است تنها پرتو درمانی را انتخاب کنید. در زنان مبتلا به سرطان آندومتر پیشرفته، پرتو درمانی می تواند به کنترل درد مربوط به سرطان کمک کند.
 
درمان هورمونی سرطان رحم
درمان هورمونی شامل مصرف داروهایی است که بر سطح هورمون در بدن تاثیر می گذارند. درمان هورمونی می تواند یک گزینه باشد که اگر سرطان آنذومتر شما فراتر از رحم گسترش پیدا کرد، درمان شود.
 
شیمی درمانی سرطان رحم
شیمی درمانی از مواد شیمیایی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. شما ممکن است یکی از داروهای شیمی درمانی را دریافت کنید، یا دو یا چند دارو دیگر را می توانید در ترکیب استفاده کنید.

ممکن است داروهای شیمی درمانی را از طریق قرص (بصورت خوراکی) یا از طریق رگ ها دریافت کنید. شیمی درمانی ممکن است برای زنانی با سرطان پیشرفته یا مکرر که فراتر از رحم گسترش یافته است، توصیه شود.

این داروها به جریان خون شما وارد می شوند و سپس از بدن عبور می کنند و سلول های سرطانی را می کشند.4

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.darmankade.com
3.www.resaa.net
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.