چگونه از درس خواندن و مطالعه کردن لذت ببریم

در صورتی که مطالعه برای شما خسته کننده و مشکل باشد، چرا آن را به یک مورد سرگرم کننده و لذت بخش تبدیل نمی کنید؟یک سری روش هایی برای لذت بردن از مطالعه وجود دارند که از تغییر محیط تان به یک فضای مناسب تر تا بهبود تمرکز شما، متغیر می باشند.
دوشنبه، 28 فروردين 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
چگونه از درس خواندن و مطالعه کردن لذت ببریم

چگونه از درس خواندن لذت ببرم ؟

اگر به صحبت ها و مصاحبه های افراد موفق در هر زمینه ای توجه کنید متوجه خواهید شد که یک ویژگی در میان همه ی آنها مشترک است و در واقع دلیل اصلی موفقیت آنها شده است. همه ی آنها می گویند ما به کاری که انجام کی دادیم ، علاقه داشتیم و از آنجام دادن آن لذت می بردیم.

مسلّم است وقتی شما کاری را با شوق و ذوق انجام ندهید و از آن لذت نبرید، نمی توانید توانایی هایتان را به طور کامل به کار بگیرید و در نتیجه موفق هم نخواهید شد.

این علاقه و لذت برن در حین انجام کار سبب می شود تا آن کار مداومت پیدا کند و پشتکار و انگیزه شما نیز افزایش پیدا کند.

اغلب مشاهده می شود که دانش آموز می گوید دوست دارم درس بخوانم و حتی برای خود برنامه ریزی نیز می کند و ممکن است در کلاسهای مختلف نیز ثبت نام کند؛ ولی وقتی که می خواهد شروع کند درس بخواند و پای درس و کتاب می نشیند ، بی حوصله می شود و چندان ذوق و انگیزه ای برای درس خواندن ندارد. دو دلیل وجود دارد که باعث این امر می شود:

1- هنوز به مطالعه کردن و درس خواندن با برنامه عادت نکرده اید.

2- از درس خواندن لذت نمی برید.


این دو حالت، به طور طبیعی برای اغلب دانش آموزان پیش می آید ولی متاسفانه به دلیل آموزش ناکافی در این زمینه ، این مشکل در سالهای بعدی نیز متوجه شان می شود و مهمترین تاثیر خود را بر روی داوطلبین آزمون سراسری می گذارد.

همان طور که اشاره شد، برای موفقیت در هر کاری، علاقه و لذت بردن از آن مهم و ضروری است. پس باید سعی کنیم که از درس خواندن لذت ببریم و مطالعه کردن برای ما مانند یک لذت و کار مورد علاقه شود؛ در این صورت انگیزه ما افزایش خواهد یافت و ساعات مطالعه ما نیز افزایش می یابد که همین امر باعث می شود به مطالعه عادت کنیم و دیگر به آن به عنوان یک کار آزار دهنده و رنج آور نگاه نکنیم.

با توجه به اهمیت موضوع ، راه کارهایی برای شما پیشنهاد می کنیم که سبب می شود هنگام مطالعه لذت ببرید و خیلی راحت به درس خواندن حتی در ساعات طولانی عادت کنید.1

چگونه از درس خواندن و مطالعه کردن لذت ببریم
محل مطالعه را تمیز نگه دارید

بهم ریختگی می‌تواند شما را دلسرد کرده و لذت مطالعه را از بین ببرد. میز مطالعه یا هر جای دیگری که برای مطالعه در نظر گرفته‌اید را تمیز کنید و وسائل مورد نیاز برای مطالعه را مرتب بچینید.

اهمیت و ویژگی‌­های مکان مطالعه مناسب

مطالعه به دلیل داشتن اثرات فوق العاده بر روی ذهن و عملکرد افراد در زندگی فردی و اجتماعی، باعث افزایش انگیزه در انجام فعالیت‌­ها شده و از طرفی دیگر قدرت تخیل، ایده‌پردازی و خلاقیت را بهبود می‌­بخشد.

یکی از مهم­ترین عوامل در یادگیری، مناسب بودن مکان ‌های مناسب مطالعه است که با تمرکز بیشتر و در مدت زمان کمتر بازده یادگیری بیشتری داشته باشید. همه ما در زمان مطالعه به دنبال مکانی آرام می‌گردیم تا بتوانیم با دنیای کتاب‌ها ارتباط عمیقی برقرار کنیم.

بسیاری از افراد که در مسیر علمی و کاری قرار دارند و با مطالعه و درس­ خواندن پیوند خورده­‌اند، به دنبال راهی هستند که کیفیت مطالعه را افزایش دهند. یکی از شرایط اولیه برای مطالعه، مکانی است که برای آن در نظر گرفته می‌­شود.

محل مورد نظر باید دارای خصوصیاتی باشد که از مهم­ترین آن­‌ها عبارتند از:

مکان مطالعه که در نظر گرفته‌­اید، باید جایی به دور از هیاهو باشد؛ زیرا آرامش در هنگام مطالعه باعث افزایش تمرکز و بالا رفتن راندمان کار می­‌شود.
محیط مطالعه ترجیحاً ظاهری ساده داشته باشد؛ زیرا شلوغی و پر بودن فضای اطراف باعث از بین رفتن حواس و توجه می‌­شود.

تمیز نگه داشتن محیطی که در آن مطالعه می­کنید بسیار حائز اهمیت است.
سعی کنید از یک مکان ثابت برای مطالعه استفاده کنید و دائماً جا به جا نشوید؛ زیرا متنوع بودن مکان مطالعه در بیشتر اوقات باعث کاهش تمرکز خواهد شد. البته گاهی استفاده از مکان ‌های مناسب مطالعه متفاوت جهت ایجاد تنوع لازم است.

مکان مورد نظر خود را از نظر نور و دمای محیط مورد بررسی قرار دهید. یکی از فاکتور­های افزایش تمرکز و حال خوب در افراد وجود نور کافی در اطراف و دمای مناسب محیطی است که در آن قرار دارید.
محیط گرم باعث ایجاد حس خواب‌‌آلودگی و سستی می‌شود و تمرکز و انرژی شما را کاهش می‌دهد و در محیط سرد، شما به خوبی نمی‌توانید روی مطالب متمرکز شوید و برای مثال، باید دائماً در حرکت باشید تا خود را گرم کنید.

داشتن ساعت و برنامه مطالعاتی بر دیوار، شما را از زمان و وظایفی که برعهده دارید آگاه می‌­کند و مانعی برای هدر دادن زمان ارزشمند شما است. همچنین دیدن مقطعی هدف و برنامه مطالعاتی در حین مطالعه، باعث افزایش انگیزه شما شده و با دقت بیشتری به مطالعه می‌پردازید.

از میز و صندلی استاندارد در مکان مورد نظر خود استفاده کنید؛ زیرا استفاده طولانی مدت از میز و صندلی­ غیر­استاندارد بر سلامت جسمانی شما تاثیر منفی می‌­گذارد و با ایجاد خستگی بدنی، ذهن شما توان ادامه فرآیند مطالعه را نخواهد داشت.
 

یک فرد درس‌خوان با عادت‌های مشابه پیدا کنید

همکلاسی‌هایتان را بشناسید و از آنها درباره شیوه درس خواندن‌شان بپرسید. دنبال کسی بگردید که دوست دارید در همان ساعات مورد علاقه شما درس بخواند و همان روش‌های یادگیری شما را استفاده کند. از آنها بپرسید که دوست دارند گاهی با شما درس بخوانند یا نه؟ این کار مطالعه را از حالت انفرادی و کسالت بار خارج می‌کند. البته دقت کنید که با دوستانی که شیوه مطالعه متفاوتی دارند درس نخوانید چون با این کار هم زمان‌تان را هدر می‌دهید و هم تمرکزتان را از دست می‌دهید.


در وقفه‌های خاصی از خودتان پذیرایی کنید

قبل از شروع مطالعه نقاط خاصی را تعیین کنید که با رسیدن به آنها به خاطر تلاش سخت به خودتان پاداش دهید. می‌توانید این نقاط را از لحاظ زمانی یا مقدار درس‌های مطالعه شده، تعیین کنید. از قبل درباره نوع پاداش تصمیم بگیرید. این پاداش می‌تواند یک خوردنی، سرگرمی یا فعالیت تفریحی باشد. برای مثال می‌توانید به ازاء هر دو ساعت مطالعه نیم ساعت برنامه کمدی نگاه کنید.
چگونه از درس خواندن و مطالعه کردن لذت ببریم

عوامل حواس پرتی را حذف کنید

برای اینکه بهترین استفاده را از زمان ببرید، مطمئن شوید که عاملی برای حواس‌پرتی وجود ندارد. رادیو، تلویزیون و کامپیوتر را خاموش کنید و تلفن همراه، کتاب‌های غیر درسی و بازی‌ها را کنار بگذارید. اگر برای مطالعه از کامپیوتر استفاه می‌کنید، برنامه‌ای نصب کنید که در حین مطالعه، وب سایت‌های غیر ضروری را فیلتر کند.


مکان مطالعه را تغییر دهید

هر وقت که ممکن است جای جدیدی برای مطالعه انتخاب کنید. کتاب یا لپ‌تاپ‌تان را به مکان آرامش‌بخشی مانند پارک یا ساحل ببرید. فضای لذت‌بخش، روحیه تان را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود درس‌خواندن از حالت خشک و تکراری بیرون بیاید.


وسایل مطالعه رنگارنگ

وقتی درس می‌خوانید از وسایل رنگارنگ برای یادداشت‌برداری و نوشتن اید‌ه‌هایتان استفاده کنید. این وسائل می‌توانند شامل خودکارها، کاغذ، برگه‌های یادداشت و استیکر باشند. اضافه کردن این وسایل به فرآیند خواندن آن را جالب‌تر کرده و قسمت خلاق ذهن را فعال می‌کند و به شما در به خاطر سپردن و به یادآوردن مطالب کمک می‌کند. البته دقت کنید که در استفاده از این وسایل زیاده‌روی نکنید چون برعکس عمل کرده و تمام حواس‌تان را از موضوع اصلی پرت می‌کند.


در حین مطالعه موسیقی گوش کنید

موسیقی، درس‌خواندن را لذت‌بخش‌تر کرده و بدون منحرف کردن شما، مغز را تحریک می‌کند. وقتی درس می‌خوانید در پس زمینه، موسیقی کلاسیک یا موسیقی فیلم پخش کنید. موسیقی را با صدای متوسط گوش کنید و از موسیقی بلند و پر کوبش که تمرکزتان را به هم می‌زند دوری کنید.2


یک روشنایی مناسب و صندلی راحتی را تهیه کنید که ارتفاع مناسبی نسبت به میز داشته باشد

هیچ چیز همانند احساس ناراحتی در حین نشستن و عدم توانایی برای خواندن مناسب، منجر به سخت شدن مطالعه نمی شود.

این مورد در ماه های زمستان بیشتر نمود پیدا می کند.

همچنین مطالعه کردن در نزدیکی یک پنجره یا روشنایی طبیعی یک ایده مناسبی می باشد، چرا که این نور بیشتر از یک روشنایی مصنوعی منجر به تقویت انرژی شما می شود.

چگونه از درس خواندن و مطالعه کردن لذت ببریم

محل مطالعتان دارای تهویه مناسبی باشد

نبود هوا عبارت از عاملی می باشد که سریعتر از هر چیز دیگری منجر به خواب رفتن فرد می شود.

همواره هوای تازه ای را وارد اتاق خودتان کنید – حتی در طول زمستان!

مطمئین شوید که هوا گردش می کند، حتی در صورتی که این کار از طریق استفاده از یک پنکه در طول زمستان و دمیدن هوای گرم صورت بگیرد؛ این شرایط بهتر از داشتن یک هوای مانده و راکد می باشد.


یک سطح دمای مناسبی داشته باشید

قرار گرفتن در یک محیط بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد باعث می شود که مطالعه برایتان سخت شود و در نتیجه ترغیب خواهید شد که به یک محیط راحت تر بروید.

در صورت امکان وسایل گرمایشی یا سرمایشی را روشن کنید.

یک لامپ حرارتی قرمز رنگ را در کنار پای خودتان قرار دهید (این لامپ ها از میزان برق کمتری استفاده می کنند)؛

از یک پتو استفاده کنید؛

لایه های اضافی را بردارید یا یک سری لایه های دیگری اضافه کنید؛

نوشیدنی های داغ یا سردی بخورید؛ پنکه را روشن کنید و غیره.


از جنبه های مختلف مطالعه خودتان را بررسی کنید

شاید شما در یک جایی مطالعه می کنید که نسبت به آن تنفر دارید یا هیچ اهمیتی به آن نمی دهید.

سعی کنید که قبل از مطالعه به صفحات فکر کنید و موضوع را از یک دیدگاه گسترده تری بررسی کنید.

انواع شغل هایی که در آن افراد از این موضوع مطالعاتی شما استفاده می کنند، فکر کنید؛

به این موضوع فکر کنید که مشکلات روزمره به چه نحوی با استفاده از تکنیک هایی قابل حل هستند که شما در حال مطالعه آن تکنیک ها می باشید.

این کار می تواند منجر به افزایش انرژی شما شود، و همچنین در صورتی که کاربرد این دانش را در جاهای دیگری بیان کنید، می توانید بر روی معلم خودتان تاثیر بگذارید.

این مورد نشان دهنده کاربرد موضوعی است که در مقابل صندلی شما توضیح داده می شود.

همچنین این موضوع به صورت امیدوار کننده ای به شما کمک می کند تا از وضعیت خسته کننده بودن مطالعه خارج شوید و با انرژی مناسبی به کار خودتان ادامه دهید.


مرور کردن متن ها و کشیدن نقاشی ها

برای مثال، در صورتی که یکی از یاد داشت های شما عبارت از این باشد که “اوهایو پنیر بیشتری نسبت به ویسکونسین تولید می کند”.

چند پنیر بکشید و یک تصویر از اوهایو بکشید که می خندد و ویسکونسین که عصبانی است. در صورتی که شما یک یادگیرنده تصویری باشید، این روش کارایی فوق العاده ای برای شما خواهد داشت.


یک جدول بازیابی راحتی را درست کنید

یک برگه کاغذ A4 بزرگ بردارید و یک جدولی بکشید.

از مداد های رنگی روشن، هایلایترها و غیره استفاده کنید و یک ترتیب رنگی را ایجاد کنید.


پی نوشت:
1.www.irmohasel.com
2.www.sabketo.com
3.www.kanonm.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.