خواص فوق العاده تخم کتان

تخم کتان خواص بساری برای سلامتی داردو همین امر موجب شده است بخشی مهمی از آشپزی سنتی آسیا ، امریکا و افریقا را تشکیل دهد. مواد مغذی و فواید آن بیشتر از سایر غلات است. منبع غنی آلفا لینولنیک اسید، اسید های چرب امگا۳ و لیگنان است. مجموعه ای از چنین ترکیباتی با امراض مختلفی از جمله بیماری های قلبی، التهاب، آرتروز، آلرژی، آسم و دیابت مبارزه می کند.
شنبه، 15 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
خواص فوق العاده تخم کتان

تخم کتان

تخم کتان یکی از دانه هایی است که مصرف آن فواید بسیار زیادی دارد. همچنین تخم کتان می تواند کمک زیادی به کاهش وزن کند. همانطور که می دانید سایت آکاایران شامل جامع ترین مجموعه گیاهان دارویی است. از این رو در این مقاله قصد داریم به مطالبی در مورد تخم کتان و چگونگی مصرف آن بپردازیم.
 
امروزه گیاه کتان در منطقه وسیعی از اروپا و آُسیا می روید. از گیاه کتان استفاده های زیادی بعمل می آید. از الیاف کتان برای یافتن پارچه استفاده می شود. پارچه کتان برای البسه مخصوصا در تابستان نوعی مناسب بشمار می رود.
 
کتان گیاهی است که از قدیم الایام شناخته شده و بکار میرفته است. حتی پرورش آن  در مصر در حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح معمول بوده است.
 
ترکیبات شیمیایی کتان
از دانه های کتان در اثر فشار و بدون حرارت دادن روغنی بدست می آید که به روغن کتان (برای اینکه با روغن برزک اشتباه نشود) نامیده می شود.
 
افزودن دانه تخم کتان به رژیم غذایی روزانه سبب افزایش سلامتی قلب و سلامت سیستم گوارش می شود، از طرفی دانه ها تخم کتان سبب کنترل وزن شده و پیشگیری کننده از سرطان نیز می باشند.1

خواص فوق العاده تخم کتان

طریقه مصرف تخم کتان

روش‌های مناسبی برای افزودن تخم کتان به رژیم غذایی روزمره وجود دارد. از جمله اینکه می‌توانید پودر تخم کتان را با ماست مخلوط و میل کنید. همچنین مخلوط کردن تخم کتان با آب می‌تواند آن را به جایگزینی برای تخم‌مرغ تبدیل کند. می‌توانید تخم کتان را به کیک یا شیرینی‌های خانگی هم اضافه کنید.

سؤالی که در این میان برای بسیاری پیش می‌آید این است که آیا امگا۳ در برابر حرارت مقاوم است؟ براساس مطالعات زیادی که صورت گرفته است، خواص امگا۳ در دمای ۱۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به‌مدت ۳ ساعت محفوظ باقی می‌ماند.
 
تخم کتان در مقابل آرد کتان و جوانه‌‌ی کتان
اگر تخم کتان به‌طور آسیاب‌نشده مصرف شود،‌ بدن ما نمی‌تواند از تمامی خواص آن استفاده کند و بخش عمده‌ی آن هضم‌نشده باقی می‌ماند. بهتر است تخم کتان به‌صورت پودر مصرف شود. اگر در خانه آسیاب دارید، می‌توانید تخم کتان را قبل از مصرف آسیاب کنید تا بتوانید از خواص تخم کتان بیشتر بهره‌مند شوید.

مصرف جوانه‌ی کتان نیز راه فوق‌العاده‌ای برای بهره‌مندی حداکثری از خواص آن است. خیساندن تخم کتان و جوانه‌ زدن آن موجب نابودی اسید فیتیک موجود در تخم کتان می‌شود و جذب مواد معدنی موجود در آن را افزایش می‌دهد.

مانند سایر منابع غذایی سرشار از فیبر، بهتر است تخم کتان را نیز با آب یا مایعات فراوان میل کنید.3
 

فواید و خواص تخم کتان

1- یکی از فواید فوق العاده تخم کتان این است که دارای مقدار زیادی آب لزج است. این ماده ژل مانند تشکیل دهنده فیبر به صورت محلول در آب است و دارای خواص باور نکردنی در دستگاه روده است. این ماده می تواند غذا را در معده نگه داشته و آن را سریع در روده کوچک تخلیه کند که می تواند جذب مواد مغذی را افزایش دهد.
 
2- تخم کتان میتواند باعث کاهش کلسترول خون و همچنین پائین امدن قند خون گردد. فیبر محلول موجود در تخم کتان میتواند باعث کاهش کلسترول گردد و از افزایش پلاک در خون جلوگیری کند و در نتیجه از تنگ شدن دیواره عروق خونی که میتواند منجر به افزایش فشار خون و در پایان سکته و حملات قلبی گردد، جلوگیری و پیش‌گیری نماید. فیبر موجود در تخم کتان همچنین میتواند از افزایش قند خون در بیماران دیابتی جلوگیری کند.
 
3- حتماً تا به حال از فواید روغن ماهی و چربی های امگا۳ برای سلامتی بسیار شنیده اید. روغن ماهی حاوی EPA و DHA است. این دو نوع چربی امگا۳ برای تندرستی بسیار مفیدند. هرچند بذر کتان این دو نوع چربی امگا۳ را ندارد، ولی حاوی آلفا لینولنیک اسید( ALA) است که نوع دیگری از چربی های امگا۳ است. و همچنین از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری میکند.

4- استفاده از تخم کتان راه عالی برای جایگزینی دانه های حاوی گلوتن است. بدین ترتیب، تخم کتان برای افردی که بیماری سلیاک دارند یا دارای آلرژی گلوتن هستند، مطلوب است. همچنین جایگزین خوبی برای چربی های امگا 3 در ماهی برای اشخاص مبتلا به آلرژی غذایی دریایی میباشد . یکی دیگر از خواص مهم کتان استفاده از آن در آشپزی است.
 
5- لینگان ها در کتان برای زنان یائسه موثر هستند. این مواد بعنوان جایگزین برای درمان جایگزینی هورمون استفاده شود به دلیل آن که لیگنان ها خواص استروژنی دارند. این خواص همچنین میتواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد. چه بسا با کمک به حفظ مرتب چرخه میتواند به قاعدگی کمک کند.2

خواص فوق العاده تخم کتان

عوارض جانبی مصرف تخم کتان

نفخ

درد معده

حالت تهوع

یبوست

اسهال.4
 
ارتباط بین تخم کتان و سیانید
ارتباطی بین کتان و سیانید وجود دارد. با اینحال احتمال پیدا شدن این ماده شیمیایی خطرناک در مکمل های موجود در سوپر مارکت ها بسیار اندک است. تخم کتان که از دانه کتان خام و نارس به دست می آید، برای بیشتر افراد امن و بی ضرر است. با اینحال، بر اساس گزارش های موجود، دانه کتان خام و سایر بخش های این گیاه می تواند سطح سیانید خون را بالاتر ببرد.

دانه کتان در برگیرنده ماده ای به نام گلیکوزید سیانوژنیک است که هیدروژن سیانید را به هنگام خرد کردن دانه ها در آب تشکیل می دهد. بیشتر فرایندهای تولید، این نوع سیانید را حذف می کنند. علاوه بر این مطالعات نشان داده است که عوارض جانبی مرتبط با با مصرف مکمل های حاوی دانه کتان گزارش نشده است.4
 
نکات ایمنی درمورد مصرف بذر کتان
قبل از اینکه بخواهید هر نوع مکمل جدیدی را امتحان کنید بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. هرگز دانه را به طور مستقیم از گیاه کتان نگیرید و سایر بخش های گیاه را نخورید.

با اینکه برخی از تولید کنندگان ممکن است دوز مختلفی از این مکمل را پیشنهاد کنند اما FDA پیشنهاد می کند بیشتر از ۱۶ گرم دانه کتان به صورت روزانه مصرف نشود.

محققان معتقدند علی رغم فواید بسیار زیادی که در تخم کتان مشاهده و اثبات شده، اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.
 
افرادی که دارای روده التهابی و تحریک پذیر می باشند، باید از خوردن تخم کتان اجتناب کنند.
 
همچنین زنان باردار و مادران شیرده نباید تخم کتان مصرف کنند.
 
تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می کند. تحقیقاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می باشد.4

پینوشتها
1.www.asriran.com
2.www.beytoote.com
3.www.chetor.com
4.www.majalesalamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما