بی‌‌توجهی به عوارض استرس و فشار عصبی روزمره چه خطراتی دارد؟

استرس به تنهایی بد نیست، این هیجان باعث می‌شود توجه بیشتری به شرایط محیطی داشته باشیماگر احساس می‌کنید که برای مدت طولانی تحت‌فشار هستید، بهتر است با روانشناس یا مشاور مشورت کنید.
پنجشنبه، 20 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
بی‌‌توجهی به عوارض استرس و فشار عصبی روزمره چه خطراتی دارد؟
استرس واکنش بدن به فشار ناشی از شرایط یا موقعیت‌هایی خاص در زندگی است. ما این واکنش را به شکل فیزیکی، روانی و هیجانی تجربه می‌کنیم. همه‌ی افراد در مواقعی از زندگی‌شان دچار احساس استرس می‌شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تقریباً نیمی از مردم گزارش داده‌اند که به شکل روزمره با سطح متوسطی از استرس درگیر هستند.
استرس به تنهایی بد نیست، این هیجان باعث می‌شود توجه بیشتری به شرایط محیطی داشته باشیم. اما عوارض استرس و فشار عصبی می‌توانند روی بدن و روانمان تاثیراتی جدی بگذارند. بنابراین اگر احساس می‌کنید که برای مدت طولانی تحت‌فشار هستید، بهتر است با روانشناس یا مشاور مشورت کنید. این روزها که مشغله زندگی همه ما بسیار زیاد است و وقت کافی نداریم، دریافت مشاوره آنلاین یا تلفنی، راهی مناسب به نظر می‌رسد. سامانه اینترنتی دکتر ساینا، امکان مشاوره آنلاین یا تلفنی را فراهم کرده است. برای دریافت مشاوره آنلاین اینجا کلیک کنید.
 
بی‌‌توجهی به عوارض استرس و فشار عصبی روزمره چه خطراتی دارد؟


چرا دچار استرس می‌شویم؟

برای اینکه بتوانیم با عوارض استرس و فشار عصبی کنار بیاییم، باید در ابتدا متوجه شویم که چه موقعیت‌هایی استرس‌آور است و سعی کنیم خودمان را برای عمل در این موقعیت‌ها قوی کنیم. شرایطی که می‌توانند موجب ایجاد فشار عصبی زیادی شوند شامل این موارد هستند:
 
  • تجربه‌ی یک اتفاق ناگوار مانند جنگ یا زلزله
  • درگیر شدن با یک بیماری مزمن
  • نجات یافتن از یک حادثه‌ی مرگبار
  • قربانی یک جنایت بودن
  • بودن در یک رابطه‌ی منفی
  • داشتن ازدواجی ناموفق
  • طلاق
  • نگهداری از فردی که بیماری مزمنی دارد
  • دست‌وپنجه نرم کردن با فشارهای اقتصادی
  • داشتن مشاغل پرزحمت
  • نداشتن تعادل در زندگی
واقعیت این است که موقعیت‌های این‌چنینی بسیار زیاد هستند و این شرایط می‌توانند باعث شوند فرد استرس زیادی را متحمل شود. از آنجایی که عوارض استرس و فشار عصبی می‌توانند شادکامی و سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهند، نیاز است فرد از متخصص سلامت روان برای کنار آمدن با این فشار عصبی زیاد کمک بگیرد. سامانه اینترنتی دکتر ساینا، امکان کمک گرفتن از بهترین مشاوران کشور به شکل تلفنی و آنلاین را برای افراد فراهم می‌کند.


 
بی‌‌توجهی به عوارض استرس و فشار عصبی روزمره چه خطراتی دارد؟


عوارض استرس و فشار عصبی برای فرد چیست؟

استرس به علت تغییر در ترشح هورمون‌های مختلفی تجربه می‌شود. هورمون‌های استرس واکنش جنگ‌وگریز را در بدن فعال می‌کنند. به دلیل این واکنش، ضربان قلب بالا می‌رود، تنفس شدیدتر می‌شود و عضله‌ها منقبض می‌شوند. این واکنش‌های بدنی در طول هزاران سال در نسل انسان برای محافظت از نوع ایجاد شده‌اند.

در گذشته واکنش جنگ‌وگریز باعث می‌شد نیاکان ما در برابر خطرات بیرونی از خودشان دفاع کنند یا بگریزند. اما این واکنش در برابر مسائل دنیای مدرن کارکردی ندارد. زمانی که هورمون‌ها برای روزهای متوالی در سطح بالایی قراری می‌گیرند، عوارض استرس و فشار عصبی نمایان می‌شوند. رایج‌ترین اثرات استرس شامل این موارد هستند:

کاهش یافتن ایمنی بدن

استرس با تحریک ترشح هورمون‌های مختلف باعث می‌شود دستگاه ایمنی تقویت شود. اما این واکنش کوتاه‌مدت است. در زمان کوتاه اضطراب باعث می‌شود زخم‌های بدنتان سریع‌تر بهبود پیدا کند و شما را در برابر عفونت‌ها قوی می‌کند. اما در بلندمدت، هورمون‌های استرس باعث فرسودگی سیستم دفاعی بدن می‌شوند و واکنش گلبول‌های سفید در برابر عوامل خارجی ضعیف می‌شود. بنابراین یکی از عوارض استرس و فشار عصبی این است که افراد را نسبت به بیمار شدن آسیب‌پذیر می‌کند و در صورت ابتلا به بیماری، افرادی که تحت استرس طولانی‌مدت هستند، دیرتر خوب می‌شوند.
 

ضعیف شدن سیستم گوارش

وقتی فرد در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرد، کبد گلوکز (قند خون) بیشتری آزاد می‌کند تا سطح انرژی بدن افزایش پیدا کند. اگر استرس برای مدت طولانی فرد را درگیر کند، ممکن است بدن نتواند خودش را با این سطح بالا از قند خون وقف دهد. در این موارد احتمال ابتلای افراد به دیابت نوع دوم زیاد می‌شود.

همچنین عدم تعادل هورمونی، تنفس سریع و ضربان قلب بالا، بر کارکرد دستگاه گوارش تاثیر منفی دارند. عوارض استرس و فشار عصبی بر دستگاه گوارش خودشان را به شکل زخم معده، یبوست یا اسهال مزمن نشان می‌دهند. همچنین امکان دارد فرد به علت منقبض شدن عضلات، دچار حالت تهوع و استفراغ شود.
 
بی‌‌توجهی به عوارض استرس و فشار عصبی روزمره چه خطراتی دارد؟


افزایش احتمال ابتلا به سردرد

سردردهای ناشی از استرس، سردردهای تنشی نامیده می‌شوند و به علت منقبض شدن عضلات صورت و سر برای فرد اتفاق می‌افتند. این سردردها معمولاً حتی می‌توانند برای چند هفته به شکل دائم همراه فرد باشند و عملکرد او را تحت تاثیر قرار دهند. افرادی که دچار سردرد تنشی هستند در ناحیه‌های پیشانی و اطراف شقیقه‌ها، درد را تجربه می‌کنند. همچنین افرادی که به سردردهای میگرنی دچار هستند، با تغییر جریان خون به مغز و افزایش هورمون‌های استرس، حمله‌های میگرن را به تناوب بیشتر و به شکل شدیدتر تجربه خواهند کرد.
 

سخن آخر در رابطه با استرس و اضطراب

استرس بخشی طبیعی از زندگی ما است. اما عوارض استرس و فشار عصبی در صورت تداوم این هیجان‌ها می‌توانند سلامت بدنی و روانی فرد را تحت تاثیر قرار دهند. ممکن است استرس و اضطراب مداوم باعث شود فرد نسبت به ابتلا به عارضه‌های دیگر روانی مانند افسردگی یا وسواس فکری-عملی نیز آسیب‌پذیر شود.
به همین دلیل، بسیار مهم است که با کمک متخصصان سلامت روان، خودتان را در برابر عوارض استرس و فشار عصبی مقاوم کنید. سامانه اینترنتی دکتر ساینا در این مسیر به شما کمک می‌کند. کافی است برای دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی دکتر ساینا روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.drsaina.com/ConsultationDoctor_1_779/مشاوره-آنلاین-با-بهترین-روانشناس/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.