تست پاپ اسمیر چیست و به چه منظور انجام می شود؟

تست پاپ، که به آن پاپ اسمیر نیز گفته می‌شود، آزمایشی است که پزشک برای بررسی سرطان دهانه رحم در خانم‌ها از آن استفاده می‌کند. انجام آزمایش پاپ اسمیر همچنین می‌تواند تغییرات ایجاد شده در سلول‌های دهانه رحم را نشان دهد که ممکن است در آینده به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند.
شنبه، 22 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
تست پاپ اسمیر چیست و به چه منظور انجام می شود؟
تست پاپ اسمیر، نوعی غربالگری برای سرطان دهانه‌ی رحم است. در واقع برای بررسی وجود سلول‌های سرطان و پیش‌سرطانی از این آزمایش کمک گرفته می‌شود. در صورت تشخیص سلول‌های پیش‌سرطانی، امکان درمان آنها قبل از ابتلا به سرطان امکان پذیر است. برای انجام این آزمایش، سلول‌هایی از دهانه‌ی رحم به‌آرامی برداشته می‌شوند و از نظر عادی یا غیرعادیِ بودنِ رشد بررسی می‌شوند. شاید در حین فرایند، کمی ناراحتی نیز پیش آید اما بعد از آن هیچ‌گونه دردی در بلندمدت متوجه فرد نخواهد بود.


آزمایش پاپ اسمیر برای چیست؟

بیشتر زنان از ۲۱ سالگی به بعد باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند، زیرا برخی از زنان در خطر ابتلا به عفونت یا سرطان هستند. اگر شرایط زیر را دارید، باید تعداد آزمایش‌هایی که انجام می‌دهید بیشتر باشد:

HIV مثبت دارید.

در اثر شیمی‌درمانی یا پیوند عضو، ایمنی بدن‌تان کاهش پیدا کرده است.‌

اگر بالای ۳۰ سال هستید و ۳ آزمایش پاپ اسمیر پشت سرهم را با نتیجه‌ای مطلوب و عادی انجام داده‌اید، از پزشک‌تان بخواهید که هر ۵ سال یک‌بار، این آزمایش را اگر همراه با غربالگری HPV یا غربالگری ویروس پاپیلوم انسانی است، برای‌تان انجام دهد. HPV، نوعی ویروس است که باعث زگیل می‌شود. دلایل اولیه ایجاد سرطان دهانه‌ی رحم، انواع HPV ۱۶ و ۱۸ است. چنانچه به HPV دچار باشید، احتمال ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم در شما بیشتر خواهد بود.

زنان بالای ۶۵ سال که تجربه آزمایش‌های پاپ اسمیر را در گذشته داشته‌اند و نتایج‌شان رضایت‌بخش بوده است، دیگر نیازی به انجام این آزمایش ندارند. حتی اگر همچنان روابط زناشویی دارید، باید آزمایش پاپ‌ اسمیر را در برنامه درمانی-پزشکی خود قرار بدهید. علت اهمیت انجام این آزمایش این است که ویروس HPV می‌تواند سال‌ها به‌طور مخفی و پنهان در بدن بماند و ناگهان فعال بشود. 1


در طول مدت‌زمان آزمایش چه اتفاقی می‌افتد؟

این کار در مطب یا کلینیک پزشک انجام می‌شود و حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. فرد بر روی تخت دراز می‌کشد و پاهای خود را کاملاً باز کرده و بر روی رکاب‌های تعبیه‌شده می‌گذارد و پزشک ابزار فلزی یا پلاستیکی (speculum) را وارد واژن می‌کند. او آن را بازخواهد کرد تا دیواره‌های واژن را گسترده‌تر کند. این امر به او کمک می‌کند تا دهانه رحم را ببیند. پزشک برای گرفتن نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم از سواب استفاده می‌کند. او آنها را داخل مایعی در یک ظرف شیشه‌ای کوچک قرار داده و برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستد.

انجام آزمایش پاپ اسمیر درد ندارد، اما ممکن است حس نیشگون یا احساس کمی فشار را ایجاد کند.

تست پاپ اسمیر چیست و به چه منظور انجام می شود؟


نتایج به‌دست‌آمده در این آزمایش به چه معنا هستند؟

پزشک پس از چند روز جواب آزمایش را دریافت می‌کند. پاسخ می‌تواند مثبت و یا منفی باشد. جواب منفی در واقع نتیجه خوبی است. این امر بدان معناست که پزشک هیچ سلولی با ظاهر مشکوک را در دهانه رحم مشاهده نکرده است و فرد تا موعد بعدی برنامه‌ریزی ‌شده دیگر نیازی به انجام این آزمایش ندارد.

اگر نتایج مثبت باشد، به این معنی نیست که فرد مبتلا به سرطان شده است. این مسئله می‌تواند نشانه التهاب جزئی باشد یا ممکن است تغییرات جزئی در سلول رخ ‌داده باشد (پزشکان این وضعیت را “دیسپلازی” می‌نامند). این موارد اغلب به‌خودی‌ خود رفع می‌شوند، بنابراین ممکن است پزشک توصیه کند که کمی صبور بوده و آزمایش پاپ اسمیر در چند ماه آینده مجدداً انجام شود. اگر سلول‌های غیرطبیعی تا آن زمان از بین نرفتند، پزشک آزمایش‌های بیشتری را تجویز خواهد کرد. از جمله این آزمایش‌ها می‌توان به روشی به نام کولپوسکوپی اشاره کرد.

در آزمایش کولپوسکوپی، پزشک دقیقاً مانند انجام آزمایش پاپ اسمیر، اسپکولوم را وارد واژن می‌کند. این بار، او با یک کولپوسکوپ به دهانه رحم نگاه می‌کند. کولپوسکوپ ابزاری است که دارای یک لنز و یک چراغ روشن است و به پزشک این امکان را می‌دهد تا نگاه دقیق‌تری به دهانه رحم داشته باشد. پزشک دهانه رحم را با سرکه یا یک محلول مایع دیگر آغشته می‌کند و این امر نواحی که دارای هرگونه نقطه مشکوکی باشند را قابل‌مشاهده می‌کند و او قادر خواهد بود تا از طریق لنزهای موجود در کولپوسکوپ این موارد را مشاهده کند.

اگر پزشک متوجه نقاطی شود که به نظر دارای مشکل هستند، نمونه‌گیری خواهد کرد و نمونه را برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه خواهد فرستاد. در صورت نیاز و برای جلوگیری از خونریزی پزشک می‌تواند دهانه رحم را به محلولی شیمیایی آغشته کند.2


پاپ اسمیر چند وقت یک بار باید تکرار شود؟

معمولا توصیه می شود زنان بین 21 تا 65 سال، هر سه سال یک بار این تست را انجام بدهند. زنان بالای 30 سال در صورتی که تست اچ پی وی را نیز انجام می دهند می توانند هر 5 سال یک بار برای پاپ اسمیر مراجعه کنند یا به جای پاپ اسمیر، تست اچ پی وی را انجام بدهند.

اگر یک یا چند مورد از عوامل زمینه ساز سرطان دهانه رحم را دارید ممکن است دفعات آن برای شما بیشتر باشد.

این عوامل زمینه ساز عبارتند از:

تشخیص سرطان دهانه رحم یا سلولهای پیش سرطانی در پاپ اسمیر

قرار گیری در معرض دی اتیل استیل بسترول پیش از تولد

عفونت اچ آی وی (بیماری ایدز)

ضعف سیستم ایمنی به علت پیوند عضو، شیمی درمانی یا مصرف طولانی مدت کورتون (کورتیکواستروئید)

سابقه استعمال سیگار

تست پاپ اسمیر چیست و به چه منظور انجام می شود؟


چه افرادی نیاز به ازمایش پاپ اسمیر ندارند؟

در برخی شرایط نیازی به ادامه ازمایش پاپ اسمیر وجود ندارد:

پس از برداشتن رحم (هیسترکتومی). پس از برداشتن کامل رحم (که طی آن کل رحم و دهانه رحم برداشته میشود) احتمالا پزشک به شما می گوید نیازی به پاپ اسمیر ندارید. اگر علت هیسترکتومی شما یک بیماری غیر سرطانی مانند فیبروم بوده است ممکن است بتوانید پاپ اسمیر منظم را قطع کنید اما اگر این درمان برای بیماری سرطانی یا پیش سرطانی دهانه رحم انجام شده باشد ممکن است توصیه شود تست را به شکل منظم ادامه دهید.

سن بالا. معمولا پزشکان اتفاق نظر دارند که زنان بالای 65 سال اگر در آزمایشهای پاپ اسمیر قبلی هیچ علائمی از سرطان نداشته اند، می توانند غربالگری را ادامه ندهند.


خطرات و عوارض تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر یک روش غربالگری بی خطر و مطمئن برای سرطان دهانه رحم است اما عاری از خطا نیست. این امکان وجود دارد که تست نتیجه منفی کاذب بدهد یعنی نشان بدهد هیچ ناهنجاری وجود ندارد در حالی که سلولهای غیر طبیعی وجود دارند. نتیجه منفی کاذب به این معنی نیست که اشتباهی رخ داده است.
عواملی که می توانند به نتیجه منفی کاذب منجر شوند عبارتند از:

کافی یا مناسب نبودن برداشت سلولها

کم بودن تعداد سلول های غیر طبیعی

خون یا سلولهای التهابی مانع مشاهده سلولهای غیر طبیعی شده اند

اگر چه این امکان وجود دارد که سلولهای غیر طبیعی شناسایی نشوند اما خوشبختانه چند سال طول می کشد تا سرطان دهانه رحم ایجاد شود بنابراین اگر یک تست نتواند وجود سلولهای غیر طبیعی را شناسایی کند تست بعدی احتمالا می تواند.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.rastineh.com
3.www.vclinic.io


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.