معرفی اسپری بکلومتازون ، کاربرد و عوارض آن

اسپری بکلومتازون برای پیشگیری و درمان علائم آلرژی فصلی (مانند گرفتگی بینی / آبریزش بینی، خارش چشم / بینی / گلو، عطسه) استفاده می‌شود. ممکن است برای درمان علائمی (مانند گرفتگی بینی یا آبریزش بینی) ناشی از عوامل محرک دیگر (مانند دود سیگار، عطرها) استفاده شود. همچنین این ماده برای جلوگیری از بازگشت رشد پولیپ بینی پس از جراحی پولیپ استفاده می‌شود.
چهارشنبه، 26 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی اسپری بکلومتازون ، کاربرد و عوارض آن
اسپری بکلومتازون برای پیشگیری و درمان علائم آلرژی فصلی (مانند گرفتگی بینی / آبریزش بینی، خارش چشم / بینی / گلو، عطسه) استفاده می‌شود. ممکن است برای درمان علائمی (مانند گرفتگی بینی یا آبریزش بینی) ناشی از عوامل محرک دیگر (مانند دود سیگار، عطرها) استفاده شود. همچنین این ماده برای جلوگیری از بازگشت رشد پولیپ بینی پس از جراحی پولیپ استفاده می‌شود. اسپری بکلومتازون به گروهی از داروها گفته می‏شود که به عنوان کورتیکواستروئید شناخته می‌شوند. این اسپری برای کاهش تورم (التهاب) در مجاری بینی به کار می‏رود.

معرفی اسپری بکلومتازون ، کاربرد و عوارض آن

قبل از شروع استفاده از این دارو و هر بار پر کردن آن، جزوه اطلاعات بیمار را که توسط داروساز ارائه شده است بخوانید. برای استفاده صحیح از این دارو، دستورالعمل‌های نشان داده شده را دنبال کنید. اگر سؤالی داشتید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. این دارو برای استفاده در بینی است. معمولاً 1 یا 2 اسپری در هر سوراخ بینی دو بار در روز یا طبق دستور پزشک شما باید استفاده شود. از پاشیدن این دارو در چشم خودداری کنید. قبل از استفاده از این دارو هوا را از بینی خود به آرامی خارج کنید. ظرف را قبل از هر استفاده به خوبی تکان دهید. برای میزان مناسب پمپاژ در هر بار اسپری، دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

 برای استفاده از اسپری بکلومتازون ، ابتدا گیره ایمنی و درپوش پلاستیکی را بردارید. یکی از سوراخ‏های بینی را با انگشت فشار دهید. سر خود را کمی به سمت جلو متمایل کرده و بطری را به حالت ایستاده نگه دارید، اسپری بینی را با احتیاط در سوراخ بینی دیگر فرو کنید. محکم روی پمپ فشار دهید تا تعداد اسپری تجویز شده وارد بینی شما شود. مستقیماً روی دیواره وسط بینی اسپری نکنید. اسپری به آرامی از طریق بینی و از طریق دهان نفس بکشید. این کار را در سوراخ بینی دیگر تکرار کنید. نوک اسپری بکلومتازون را پاک کرده و درپوش پلاستیکی و گیره ایمنی را تعویض کنید. پس از استفاده از این دارو به مدت 15 دقیقه از دمیدن بینی خودداری کنید.

معرفی اسپری بکلومتازون ، کاربرد و عوارض آن

میزان مصرف بر اساس شرایط بیمار و واکنش به درمان مشخص می‏شود. کودکان خردسال ممکن است به دوز کمتری و کمک بزرگسالان برای استفاده صحیح از این دارو نیاز داشته باشند. به طور منظم از این دارو استفاده کنید تا تأثیر بیشتری بر روی درمان شما داشته باشد. برای اینکه به خاطر بسپارید، هر روز در ساعت‌های معین استفاده کنید. دوز مصرفی خود را بیشتر از حد مجاز افزایش ندهید.

این دارو بلافاصله بعد از مصرف تأثیرگذار نیست. برخی از افراد احساس می‌کنند که این دارو در عرض 3 روز اثر می‏کند، اما ممکن است تا 2 هفته طول بکشد تا فواید کامل این دارو اثر بگذارد. در صورت استفاده از سایر داروها (مانند قطره بینی / اسپری، داروهای آلرژی که از طریق دهان استفاده می‌شوند) همراه با این دارو، از پزشک یا داروساز خود سؤال کنید تا زمانی که به طور کامل تأثیرات آن را مشاهده کنید.

 از تمام بطری‌های اسپری بکلومتازون استفاده کنید. پس از استفاده از تعداد بطری‌های اسپری مشخص شده روی بسته بندی تولید کننده، بطری را دور بیندازید. باقیمانده دارو را در ظرف دیگری نریزید. در صورت نیاز و تمیز کردن بطری اسپری برای رفع انسداد نوک اسپری، دستورالعمل‌های بسته بندی اسپری را دنبال کنید. اگر وضعیت شما بعد از 3 هفته بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

معرفی اسپری بکلومتازون ، کاربرد و عوارض آن

عوارض جانبی اسپری بکلومتازون
خشکی یا تحریک بینی یا گلو، عطسه، خون دماغ، حالت تهوع و بوی نامطبوع دهان ممکن است از عوارض جانبی اسپری بکلومتازون . در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او می‏داند که فواید این دارو برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید:
 
  • از دست دادن حس چشایی یا بو
  • درد یا زخم در بینی
 
 به ندرت، ممکن است کورتیکواستروئیدهای داده شده در بینی جذب جریان خون شوند. این می‌تواند منجر به عوارض جانبی بیش از حد کورتیکواستروئید شود. این عوارض جانبی در کودکان و افرادی که از این دارو برای مدت طولانی و در دوزهای بالا استفاده می‌کنند بیشتر است. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:
 
  • خستگی غیرمعمول یا شدید
  • کاهش وزن
  • تورم مچ پا یا پا
  • افزایش تشنگی و ادرار
  • مشکلات بینایی

معرفی اسپری بکلومتازون ، کاربرد و عوارض آن

کورتیکواستروئیدها ممکن است توانایی بدن را در مبارزه با عفونت‌ها ضعیف کنند. این امر ممکن است باعث شود که شما به یک عفونت جدی (به ندرت کشنده) مبتلا شوید و یا هر عفونتی در بدن شما بدتر شود. این اثر همچنین ممکن است به ندرت با کورتیکواستروئیدهایی که از طریق بینی استنشاق می‌شوند (مانند بکلومتازون) رخ دهد. در صورت استفاده از دوزهای بالا، به ویژه هنگامی که برای مدت طولانی استفاده می‌شود، این خطر ممکن است افزایش یابد. در صورت مشاهده علائم عفونت (مانند گوش درد، گلودرد مداوم، تب، لرز، لکه‌های سفید داخل بینی یا پشت گلو) بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم زیر در واکنش آلرژیک جدی، فوراً به پزشک مراجعه کنید:
 
  • خارش یا تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)
  • سرگیجه شدید
  • خس خس تنفس
 
 این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

معرفی اسپری بکلومتازون ، کاربرد و عوارض آن
 
قبل از استفاده از اسپری بکلومتازون ، اگر به آن حساسیت دارید یا اگر آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به خصوص در مورد:
 
  • مشکلات چشمی (مانند گلوکوم، آب مروارید)
  • عفونت (از جمله سل)
  • مشکلاتی که اخیراً در بینی داشته اید (مانند آسیب، زخم، جراحی)
 
به ندرت، استفاده طولانی مدت از داروهای کورتون می‌تواند منجر به مشکلات جسمی شود. بهتر است قبل از جراحی یا درمان اضطراری، یا اگر بیماری / جراحت جدی دارید، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از این دارو استفاده می‌کنید یا طی چند ماه گذشته از این دارو استفاده کرده‌اید.

قبل از انجام جراحی، کلیه محصولات مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید. اگرچه بعید به نظر می‌رسد، اما اگر این دارو برای مدت طولانی استفاده شود، ممکن است به طور موقت رشد کودک را کاهش دهد. به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید تا قد فرزند شما بررسی شود.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز به میزان مشخص استفاده شود. خطرات و فواید را با پزشک خود در میان بگذارید؛ بنابراین مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
 
تداخلات دارویی اسپری بکلومتازون
اثرات برخی از داروها در صورت مصرف همزمان سایر داروها یا محصولات گیاهی می‌تواند تغییر کند. این می‌تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد یا ممکن است باعث شود داروها به درستی عمل نکنند. این تداخلات دارویی ممکن است، اما همیشه اتفاق نمی‌افتد. پزشک یا داروساز شما اغلب می‌تواند با تغییر در نحوه استفاده از داروهای شما و یا با نظارت دقیق، از تداخلات جلوگیری کرده یا آن را مدیریت کند.

حتماً قبل از شروع درمان با این محصول برای کمک به پزشک و داروساز خود در ارائه بهترین مراقبت‏ها در مورد تمام محصولاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک و داروساز خود صحبت کنید. در حین استفاده از این محصول، دوزهای دیگر داروهایی را که استفاده می‌کنید بدون تأیید پزشک خود شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

 تمام برچسب‌های داروهای تجویزی را به ‌دقت بررسی کنید؛ زیرا داروهای مشابه (سایر داروهای کورتیکواستروئید مانند پردنیزون) اگر همراه با این دارو مصرف شوند، ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهند. اگر در مورد داروهای خود سؤالی دارید از پزشک یا داروساز خود سؤال کنید.

معرفی اسپری بکلومتازون ، کاربرد و عوارض آن


 لیست تمام محصولات دارویی مورد استفاده خود را نگه دارید. این لیست را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید تا خطر ابتلا به مشکلات جدی دارویی را کاهش دهید. اگر کسی بیش از حد از اسپری بکلومتازون مصرف کرده و علائم جدی مانند مشکل تنفسی را دارد، با شماره 115 تماس بگیرد. این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید و اجازه ندهید دیگران از داروی شما استفاده کنند. اگر به مدت طولانی از این دارو استفاده می‌کنید، ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی و / یا پزشکی (مانند معاینه بینی، اندازه گیری قد در کودکان) برای نظارت بر پیشرفت بیماری شما و بررسی عوارض جانبی انجام شود.

 از موادی (مانند گرده، موی حیوانات خانگی، ریز گردها، کپک و دود) که می‌توانند علائم آلرژی را بدتر کنند، خودداری کنید. اگر دوز مصرفی را فراموش کردید، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. از دوز بعدی خود در زمان معین استفاده کنید. دوز مصرفی را برای جبران دوز فراموش شده دو برابر نکنید.
 
شرایط نگهداری اسپری بکلومتازون
 اسپری بکلومتازون را در دمای اتاق بین 59-86 درجه فارنهایت (15-30 درجه سانتیگراد) با گیره ایمنی و درپوش محافظ نگهداری کنید. ظرف را به حالت ایستاده نگه دارید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. داروها را در توالت نیندازید و آن‌ها را در ظرف جداگانه بریزید. اگر از این دارو به درستی استفاده کنید این دارو را در زمان قبل از انقضا مصرف کنید و نیازی ندارید آن را دور بریزید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دور ریختن محصول با خیال راحت، با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید.
 
اطلاعات اسپری بکلومتازون دارای حق تکثیر مجاز از یک شرکت دارو سازی است و این اطلاعات از این شرکت‏ در اختیار شما قرار داده شده است. پایگاه‌های اطلاعاتی مجاز این دارو برای تکمیل این اطلاعات است، نه جایگزینی تخصص و قضاوت متخصصان مراقبت‌های بهداشتی. اطلاعات در وب سایت‏های مجاز قصد ندارد تمام موارد استفاده، دستورالعمل‌ها، احتیاط های احتمالی، تداخلات دارویی یا اثرات سو را تحت پوشش قرار دهد و همچنین نباید این تفسیر را بیان کند که استفاده از داروی خاص برای شما یا هر شخص دیگر ایمن، مناسب یا مضر است. قبل از مصرف هرگونه دارو، تغییر نوع دارو یا شروع یا قطع دوره درمانی باید با یک متخصص بهداشت و درمان مشورت شود.

امیدواریم با اطلاعات ارائه شده در مورد اسپری بکلومتازون اطلاعات کافی برای نحوه مصرف و سایر اطلاعات مورد نیاز را دریافت کرده باشید. در صورت سؤال در هریک از موارد ذکر شده در این مقاله حتماً با پزشک متخصص یا پزشک خانوادگی خود مشورت کنید. با این کار بهترین نتیجه را از مصرف این دارو دریافت می‏کنید. علاوه براین اثرات جانبی آن به حداقل می‏رسد یا حذف می‏شوند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.