اكس پارتي محل هيجان يا ورطه سقوط

پارتي هاي مختلط شبانه از ناهنجاري هاي نگران كننده اجتماعي و سوغات ناميمون غرب است كه نبايد به سادگي از كنار آنها گذشت. لزوم تفريح سالم و شور و نشاط براي جوانان امري بديهي است، اما بايد هشيار باشيم تا به بهانه هيجان و نشاط، جوانان ما به گرداب سقوط كشانده نشوند. واقعيات پشت پرده اين جلسات كه اغلب با توجيهاتي مانند جشن تولد، جشن فارغ التحصيلي و... برگزار شده و شركت كنندگان كه اكثراً دختران و پسران جوان اند، با رقص و پايكوبي، موجبات برهم زدن نظم
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اكس پارتي محل هيجان يا ورطه سقوط
اكس پارتي محل هيجان يا ورطه سقوط
اكس پارتي محل هيجان يا ورطه سقوط

نویسنده : محمدجعفر طالب پور




پارتي هاي مختلط شبانه از ناهنجاري هاي نگران كننده اجتماعي و سوغات ناميمون غرب است كه نبايد به سادگي از كنار آنها گذشت. لزوم تفريح سالم و شور و نشاط براي جوانان امري بديهي است، اما بايد هشيار باشيم تا به بهانه هيجان و نشاط، جوانان ما به گرداب سقوط كشانده نشوند. واقعيات پشت پرده اين جلسات كه اغلب با توجيهاتي مانند جشن تولد، جشن فارغ التحصيلي و... برگزار شده و شركت كنندگان كه اكثراً دختران و پسران جوان اند، با رقص و پايكوبي، موجبات برهم زدن نظم عمومي، اختلال در آسايش و آرامش همسايگان، نقض حقوق ديگران، زير پا نهادن موازين عرفي، قانوني و مذهبي و... را فراهم مي آورند، قابل تامل است چرا كه اين محافل عموماً با مشكلات و معضلات پيچيده تر و در عين حال خطرناك تر ديگري همراه اند كه مصرف قرص اكستازي از آن جمله است.
مصرف آگاهانه و يا ناآگانه قرص اكستازي در اين اكس پارتي ها، مشكلات و عوارض متعددي را دامنگير شركت كنندگان مي نمايد. لذا توجه بيشتر عمومي و آگاهسازي اجتماع بويژه والدين عزيز و جوانان دوست داشتني ايران، از سابقه و تاريخچه اكس پارتي و آنچه در آن اتفاق مي افتد و نيز خطراتي در كمين افراد است، ضرورتي است كه بايد به آن اهتمام داشت. آنچه در اين مجال كوتاه خواهد آمد، اشاراتي كوتاه و گذرا در مورد اكس پارتي است و بحث در مورد قرص اكستازي و تاريخچه توليد و مصرف و نيز تاثيرات و عوارض آن بحث گسترده و مفصلي است كه مجال بيشتري مي طلبد.
دنياي غرب، در دهه هفتاد ميلادي، شاهد ظهور گروهي بنام Raves بود كه شامل دختران و پسران جواني بود كه با رفتارهاي عجيب و غريب، اقدام به برگزاري پارتي هاي شبانه بزرگي مي نمود كه در آنها، افراد با پوشيدن لباس يكسان و متحدالشكل و نيز شكل ظاهري و آرايش يكدست و يكنواخت، به رقص و پايكوبي طولاني مدت، مي پرداختند. از آنجا كه استفاده از قرص اكستازي از برنامه هاي اصلي اين گروه در پارتي هاي شبانه اش بود، قرص اكستازي به «كوكائين ميهماني Raves » مشهور شده بود اكس پارتي هاي اين گروه، با رقص هاي تند و مختلط، موسيقي هاي الكترونيك تند و هيجان آور و رقص نور، همراه بود. اما، بزرگترين گروه اكس باز، گروه Path lion بود.
اين گروه اعتقادات خاصي در مورد قرص اكس داشتند و معتقد بودند، انسان با مصرف اين ماده، به نور و روشنايي مي رسد! اين اعتقاد خرافي از آنجا نشات گرفته بود كه فرد پس از مصرف اكستازي، دچار حساسيت شديد به نور مي شود به حدي كه گاه در شب نيز ناگزير به استفاده از عينك آفتابي مي شود و به همين دليل معمولا، اكس پارتي در محيطي كم نور و نسبتاً تاريك برگزار مي گردد. علاوه بر اين حركات ريتميك چشم، توهمات بينايي و نيز ديدن هاله نوراني اطراف اشياء، از عوارض قرص اكستازي است. بنابراين القاء و باور اين خرافات، چندان هم سخت و دشوار نبود.
به تدريج با تشكيل گروه هايي اقماري و با نام هاي مختلف و نيز توليد روزافزون و البته غيرقانوني اكستازي با اسامي و نام هاي مختلف، دامنه اكس پارتي به سراسر دنيا كشيده شد و متاسفانه كشورمان ايران نيز، از اين گزند، بي نصب نماند و امروز مصرف اكستازي و برگزاري اكس پارتي از واقعيت هاي تلخ جامعه ماست. عمده معتادان حرفه اي و مصرف كنندگان گاهگاهي و تفنني اكستازي در ايران را جوانان تشكيل مي دهند و از نكات هشداردهنده، آلودگي نگران كننده زنان بويژه دختران جوان به اين ماده خطرناك است. اكستازي در ايران با نام هاي مختلفي مانند اكس ، صليب سرخ ، دلفين ، سان شاين ، ميتسوبيشي ، هوندا ، امگا، پليكان ، لاو ( love )، رنو ، مرسدس و... عرضه مي شود.
اشاره به برخي خصوصيات و ويژگي هاي اكس پارتي ها، جالب توجه و ضروري است:
1- چون مصرف اكستازي در خلوت و به تنهايي مي تواند خطرناك باشد، لذا افراد معتاد و آلوده ترجيح مي دهند آن را به صورت گروهي و دسته جمعي مصرف نمايند و شايد يكي از دلايل مصرف اكستازي در پارتي هاي دسته جمعي، همين موضوع مي باشد. البته برخي تاثيرات سريع اين ماده مانند اثرات خلقي و عاطفي آن، تاثير روي احساسات، تغيير در تمايلات جنسي و... نيز مستلزم مصرف گروهي اكستازي است. لذا از آداب اكس پارتي ها، پخش و مصرف همزمان قرص اكس بين افراد است. اين نكته مي تواند براي افرادي كه براي اولين بار به اين ميهماني ها پا گذاشته و سابقه مصرف اكستازي ندارند، شديداً اغواكننده باشد و با مشاهده مصرف دسته جمعي اين ماده، فرد غيرآلوده نيز به مصرف آن و همراهي با گروه، ترغيب مي شود.
2- قرص اكستازي، ميل به خوردن و خوابيدن را در فرد، تا حدود زيادي، مهار مي نمايد. به همين دليل مصرف كنندگان مي توانند، ساعت ها بدون احساس نياز به غذا و يا احساس خستگي، به رقص و پايكوبي مشغول باشند.
3- از اثرات خطرناك اكستازي، افت واضح سطح سديم خون و نيز بالارفتن حرارت بدن است كه منجر به عطش شديد فرد مي شود و در صورت بالارفتن شديد حرارت بدن و نرسيدن مايعات به فرد مي تواند كشنده باشد. لذا مصرف مقادير فراوان آب و نوشيدني از ويژگي هاي جالب اكس پارتي است.
4- سوء مصرف ساير مواد (غير از اكستازي) نيز از معضلات اكس پارتي است. مهمترين اين مواد، الكل و نوشيدني هاي الكل دار است. اين مواد علاوه بر اين كه تا حدودي عطش فرد و نياز افزايش يافته فرد را به آب تامين و جبران مي نمايند، باتوجه به سوخت و ساز سريع الكل و توليد مقادير زياد كالري، بخشي از انرژي مورد نياز او را براي ساعت ها تحرك و جنب و جوش و رقص و پايكوبي، فراهم مي سازد، لذا، مصرف الكل در اكس پارتي، طرفدار زيادي دارد.
5- سطحي شدن عواطف، تمايل در كنار هم بودن و همديگر رو بغل كردن و در آغوش گرفتن و متاسفانه، افزايش واضح در ميل جنسي (تا 36 درصد) از اثرات رفتاري و رواني اكستازي است. لذا ناهنجاري هاي اخلاقي بويژه انحرافات جنسي از پيامدهاي ناگوار اكس پارتي است. البته در اكثر مواقع، فرد نسبت به رفتار ناشايست خود، بصيرت و آگاهي نداشته و كنترلي بر آن ندارد و اين براي دختران معصومي كه با مصرف اكستاسي و در حين اكس پارتي، به رفتار جنسي كنترل نشده تن داده و قرباني اميال نفساني ديگران مي شوند، بسيار تلخ و دردناك است.
6- اعتيادآوري بالاو تمايل شديد فرد به مصرف مجدد اكستاسي (تا80 درصد) از خصوصيات مهم اين ماده است. اين واقعيت در كنار اثرات نشاط آور قرص اكس و نيز جذابيت كاذب اكس پارتي براي جوانان، زمينه را براي شركت مجدد آنها در اين گونه محافل و تكرار اشتباه آنان، فراهم مي سازد. لذا افراد سودجو درصورتي كه موفق شوند فرد سالمي را براي اولين بار به اكس پارتي كشانده و او را به مصرف اكستاسي ترغيب نمايند، درمورد شركت مجدد وي و آلودگي دائمي او به اكستاسي، دغدغه كمتري خواهند داشت.
7- چون با مصرف اكس، برخي افراد، دچار فك زدن هاي مكرر مي شوند و آنها براي كنترل اين عارضه، به مصرف و جويدن مداوم و سريع آدامس روي مي آورند، لذا عرضه مواد اعتيادآور و يا توهم زاي ديگر در قالب آدامس از معضلات جانبي اكس پارتي است. جالب تر آنكه، اگرچه فرم خوراكي اكستازي و قرص، شكل غالب اين ماده است، اما آن را بصورت جويدني و حتي به فرم آدامس، هم مي توان توليد نمود.
در پايان، اشاره به چند نكته مهم، ضروري است:
1- تاثيرات جذاب ولو كاذب اكستاسي مانند ايجاد سرخوشي، قدرت، نشاط، صميميت، اعتماد به نفس، عشق و يكدلي افراطي، بخشش و عفو و... از عوامل مؤثر در جذب و گرايش جوانان به اين ماده است. ليكن بايد توجه داشت كه تمام اين اثرات بظاهر جذاب و فريبنده، زودگذر بوده و نهايتاً به اثرات جسمي و رواني و عوارض و عواقب ناگواري تبديل مي شود كه گاه دائمي و غيرقابل جبران است.
2- برخي بررسي ها، نشان داده است كه درصد قابل توجهي از جوانان و افرادي كه به مصرف اكستاسي و شركت در اكس پارتي كشيده مي شوند، متعلق به خانواده هايي هستند كه شرايط زير را دارند:
- خانواده هايي كه كانون گرم خانواده در آنها از هم پاشيده و منتهي به طلاق والدين گرديده.
- خانواده هايي كه بهر دليل فرزندان مجبورند، در بيشتر اوقات در خانه تنها بوده و به تنهايي زندگي كنند.
- خانواده هايي كه ارتباط مستقيم و عاطفي بين والدين و فرزندان ضعيف و كمرنگ است.
- خانوداه هايي كه شرايط نشاط و تفريحات سالم را براي فرزندان خود فراهم نمي سازند.
- خانواده هايي كه بنيانها و باورهاي اعتقادي و مذهبي و پايبندي اعضاء خانواده به آموزه هاي اخلاقي و ديني ضعيف است.
جالب آن است كه تعداد افرادي كه به قشر مرفه و تحصيلكرده تعلق داشته و به اكستاسي آلوده مي شوند، نيز كم نيست.
3- مسموميت با اكستاسي، به شدت خطرناك بوده و حتي ممكن است به مرگ منجر شود و اغلب موارد مسموميت با اين ماده، در جريان همين اكس پارتي ها رخ مي دهد و بيشتر اين مسموميت ها در سنين زير 25سال ديده مي شود و بايد به اين نكته توجه داشت و آن را جدي گرفت.
4- وضعيت معتادين اكستاسي در ايران از نظر سن و وضعيت تاهل، جداً نگران كننده است. ضمن اين كه متاسفانه سهم زنان بالاخص دختران جوان نيز تدريجاً افزايش يافته است. برخي آمارهاي تاييد نشده حاكي از آن است كه حدود 48.9 درصد معتادين اكستاسي در ايران را افراد 24-18 ساله و 26.7درصد را افراد 29-25ساله تشكيل مي دهند. يعني در ايران نزديك 76درصد افرادي كه اكستاسي مصرف مي نمايند، در رده سني زير 29سال قرار دارند. از سوي ديگر حدود 81 درصد اين افراد مجرد بوده و تاكنون ازدواج ننموده، 10.6درصد مطلقه و 4.3درصد هم متاهل اند.
5- خطرات مضاعف مصرف اكس و اكس پارتي، خود داستان غمباري است، مواردي مانند:
- آلودگي ها و تركيبات ناخالص و گاه خطرناك همراه اكستاسي
- توليد در لابراتورهاي غيراستاندارد و غيربهداشتي
- امكان عرضه مواد خطرناكتر بجاي قرص اكستاسي
- سوء مصرف همزمان ساير مواد مانند الكل
- بالابودن آمار بزه كاري و اعمال مجرمانه در معتادين اكستاسي
- خطر آلودگي به بيماريهاي خطرناك و واگيردار مانند ايدز و هپاتيت
6- افراد غيرآلوده بويژه جوانان و نوجوانان عزيزي كه بهر دليل زمينه مساعد براي آلودگي را دارند، معمولاً در اولين تجربه مصرف اكس، فريب اغفال ديگران و تشويق آنها بخصوص افراد سودجويي كه در خدمت مافياي توليد و عرضه اكستازي هستند را مي خورند.
البته فضا و شرايط حاكم بر اكس پارتي مانند هيجان و نشاط شديد، مصرف همزمان و دسته جمعي نيز بي تاثير نيست. اكثر اين افراد، درحالي به منجلاب مصرف اكستاسي كشيده مي شوند كه از تركيب و جنس و عوارض قرصي كه مصرف مي كنند، آگاهي ندارند. لذا آگاه سازي جوانان و ارتقاء سطح اطلاعات و هوشياري خانواده در پيشگيري از آلودگي فرزندان، بسيار مهم و حياتي است.
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : talebpour1353




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط