موارد مصرف و عوارض جانبی فلووکسامین

فلووکسامین یکی از داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای است که به عنوان مهارکننده‌های بازجذب سروتونین بیشتر در درمان وسواس و مخصوصا اختلال وسواسی جبری به کار می‌رود. در ادامه به بررسی موارد مصرف، عوارض و اثرات داروی فلووکسامین خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 23 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی فلووکسامین
فلوکسامین از داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای است که برای کسانی که از اختلال وسواس و افسردگی رنج می‌برند توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند حتماً باید راجع به آن اطلاعات کافی داشته باشند. فلووکسامین در صورتی که منظم و طبق تجویز پزشک مصرف شود به مرور زمان می‌تواند افسردگی و وسواس را از بین ببرد.


مقدار مصرف فلووکسامین

مقدار مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی، پاسخ به درمان، سن و سایر داروهای که مصرف می‌کنید، دارد. حتماً در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. در کودکان، مقدار مصرف نیز ممکن است بر اساس سن و جنس آن‌ها باشد. برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید.

توجه کنید که دوز خود را زیاد نکنید و یا بیشتر از مدت زمان تجویز شده از این دارو استفاده نکنید. با افزایش دوز مصرفی وضعیت شما سریع‌تر بهبود نمی‌یابد بلکه خطر عوارض جانبی آن را افزایش می‌دهید. به طور مرتب و دقیق از این دارو استفاده کنید تا اثر آن را ببینید. ادامه مصرف این دارو حتی اگر احساس خوبی داشته باشید بسیار مهم است. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. ممکن است با ناگهان قطع شدن این دارو برخی شرایط بدتر شود. 1


عوراض جانبی

داروهای ضد افسردگی برای درمان انواع شرایط، از جمله افسردگی و سایر اختلالات روحی / روانی استفاده می شوند. این داروها می توانند به جلوگیری از افکار / اقدامات خودکشی کمک کنند و سایر فواید مهم را به ارمغان آورند. با این حال، مطالعات نشان داده اند که تعداد کمی از افرادی (به ویژه افراد زیر ۲۵ سال) که داروهای ضد افسردگی را برای هر شرایطی مصرف می کنند، ممکن است افسردگی، علائم ذهنی/روانی و یا افکار / اقدامات خودکشی را تجربه کنند. بنابراین، بسیار مهم است که با پزشک درباره خطرات و مزایای داروهای ضد افسردگی (مخصوصا برای افراد زیر ۲۵ سال) صحبت کنید، حتی اگر درمان برای بیماری ذهنی / روانی نباشد.

اگر متوجه افسردگی / سایر شرایط روانپزشکی، تغییرات رفتاری غیر معمول (از جمله افکار / اقدامات احتمالی خودکشی) یا سایر تغییرات روحی / روانی (از جمله اضطراب جدید / اضطراب، حملات هراس، خواب کم، تحریک پذیری، عصبانیت / خشمگینی، اعمال بدون فکر و بدون انگیزه، بی حوصلگی شدید، گفتار بسیار سریع) شدید فورا به پزشک مراجعه کنید. مراقب این علائم باشید به ویژه هنگامی که داروی ضد افسردگی جدیدی را شروع میکنید و یا زمانی که دوز دارو تغییر می کند.

با مصرف این دارو تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، احساس سبکی سر، از دست دادن اشتها، ضعف، خشکی دهان، عرق کردن، تاری دید و خمیازه می تواند رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک بدین دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت وجود اختلالات جدی، از جمله: کبودی/خونریزی آسان، لرز، کاهش میل /توانایی جنسی، به پزشک اطلاع دهید.

در صورت وجود هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: مدفوع سیاه، استفراغ شبیه پودر قهوه، درد / تورم / قرمزی چشم، گشاد شدن مردمک های چشم، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ ها در شب) فورا باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

این دارو ممکن است سروتونین را افزایش دهد و به ندرت یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم / سمیت سروتونین ایجاد می کند. اگر داروهای دیگری نیز مصرف کنید که سروتونین را افزایش می دهند، خطر سندرم سروتونین افزایش می یابد، بنابراین پزشک یا داروساز خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید مطلع نمایید (به بخش تداخلات دارویی نیز مراجعه کنید). اگر متوجه برخی از نشانه های زیر شدید فورا باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید: ضربان قلب سریع، توهم، عدم هماهنگی، سرگیجه شدید، تهوع / استفراغ / اسهال شدید، کشش ناگهانی عضلات، تب بدون دلیل، آشفتگی / بی حوصلگی ناگهانی.

به ندرت مردان ممکن است نعوظ دردناک یا طولانی به مدت ۴ ساعت و یا بیشتر تجربه کنند. در صورت بروز این اتفاق، مصرف این دارو را متوقف کنید و فورا به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت مشکلات دائمی ایجاد می شوند.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه بروز علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

در این مقاله از راستینه ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی فلووکسامین

اقدامات احتیاطی فلووکسامین

قبل از مصرف فلووکسامین برای درمان افسردگی و یا اختلال وسواس، در صورت داشتن هر گونه حساسیت و هر نوع از اختلالات روانی دیگر مانند اختلال دوقطبی، سابقه شخصی و یا خانوادگی خودکشی، مشکلات کبدی، سدیم کم در خون و زخم معده و یا روده آن را به پزشک یا داروساز خود بگویید.

این دارو ممکن است شما را دچار سرگیجه یا خواب آلودگی کند لذا از رانندگی کردن و انجام کارهایی که به تمرکز بالا نیاز دارد خودداری کنید. 1


تداخلات دارویی

بیشترین تداخلات دارویی در داروهای سروتونینی متعلق به داروی فلووکسامین است.و داروهای سرترالین،سیتالوپرام و اس-سیتالوپرام کمترین تداخلات دارویی را دارا هستند.

مصرف همزمان داروهای سروتونینی با زولپیدم ممکن است منجر به افزایش احتمال ایجاد توهم ناشی از زولپیدم گردد.

مصرف همزمان این دارو با مسکنها( مثل بروفن و دیکلوفناک و…) ممکن است منجر به خونریزی معده گردد.( داروهای سروتونینی ممکن است مانع عملکرد صحیح پلاکت گردند).

این دارو اثر تاموکسیفن را کم می کند.

مصرف همزمان با داروهای مهار کننده MAO منجر به بحران فشار خون میگردد( تا ۱۴ روز بعد از تجویز  MAOها مراقب باشید).

مصرف همزمان بالیتیوم ،ال تریپتوفان،MAO ها،و هر دارویی که حاوی سروتونین باشد ممکن است منجر به سندروم سروتونین گردد.

داروهای سروتونینی مخصوصا فلووکسامین وقتی همراه با کلوزاپین تجویز شوند احتمال تشنج را بالاتر می برند.


رهنمودهای کلی در مصرف داروهای اعصاب

توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.

-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را تغییر داده و به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.

داروهای اعصاب را همراه با آب میوه مخصوصا آب گریپفروت…آب انار…نوشیدنیهای انرژی زا…چای سبز…قهوه…شیر…دوغ مصرف نکنید چون ایجاد تداخل می کنند. 3


پی نوشت:
1.www.honarehzendegi.com
2.www.rastineh.com
3.www.parvizaliverdi.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.