موارد استفاده و عوارض جانبی کلوبتازول

کلوبتازول (Clobetasol) از داروهایی است که به منظور درمان التهاب و خارش پوست ناشی از نیش حشرات، آفتاب سوختگی، درماتیت، درماتوز التهابی، اگزما، پسوریازیس و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سه‌شنبه، 23 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض جانبی کلوبتازول
کلوبتازول فقط برای درمان علامتی کوتاه مدت اختلالات شدید و مقاوم التهابی پوست از قبیل اگزما recalcitrant که به سایر کورتیکواستروئیدهای ضعیف‌تر پاسخ نمی‌دهد و پسوریازیس به کار می‌رود.

کلوبتازول تورم، خارش و قرمزی را که در این نوع بیماری‌ها رخ می‌دهند، کاهش می‌دهد. این دارو یک نوع کورتیکواستروئید بسیار قوی (توانایی فوق العاده بالا) است.

این دارو برای استفاده در کودکان زیر ۱۸ سال به علت افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی توصیه نمی شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.


مکانیسم اثر کلوبتازول

کورتیکواستروئیدها وارد هسته سلول می شوند جایی که DNA حضور دارد. سپس فرایند رونویسی از RNA را تغییر می دهند . از آنجا که mRNA به عنوان الگو برای سنتز پروتئین عمل می کند٬ کورتیکواستروئیدها می توانند سنتز پروتئین های خاصی را تحریک یا مهار کنند. کورتیکواستروئیدها با جلوگیری از تجمع سلول های التهابی درناحیه التهاب، مهار فاگوسیتوز و آزاد شدن آنزیم های مسئول در التهاب و مهار ساخت و آزاد شدن واسطه های شیمیایی التهاب زا اثرات ضدالتهابی خود را اعمال می کند.

در شیرخواران کمتر از یک سال، پلاک‌های منتشر و گسترده پسوریازیس، عفونت‌های باکتریایی، قارچی و یا ضایعات ویروسی پوستی و درمان نشده، روزاسه و درماتیت‌های اطراف دهان و برای درمان آکنه نباید مصرف شود. 1


چگونگی استفاده از لوسیون کلوبتازول

قبل از شروع استفاده از لوسیون کلوبتازول و هربار استفاده مجدد، بروشور اطلاعات بیمار که توسط داروساز ارائه شده است را مطالعه کنید. اگر در مورد دارو سوالی دارید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

از این دارو فقط بر روی پوست استفاده کنید. با این حال آن را روی صورت، کشاله ران یا زیر بغل استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک دستور چنین کاری را داده باشد.

دست‌هایتان را بشویید و خشک کنید. قبل از استفاده از دارو ناحیه مورد نظر را تمیز و خشک کنید. معمولاً ۲ بار در روز یا طبق دستور پزشک، یک لایه نازک از دارو را روی ناحیه مورد نظر به آرامی بمالید. ناحیه مورد نظر را نپوشانید و پانسمان نکنید مگر اینکه پزشک دستور دهد.

پس از مصرف دارو، دست‌ها را بشویید مگر اینکه از این دارو برای درمان دست استفاده کنید. اگر از این دارو در نزدیکی چشم استفاده می‌کنید، از استفاده از آن در چشم خودداری کنید زیرا این کار ممکن است باعث بدتر شدن یا ایجاد گلوکوم شود. همچنین از مصرف این دارو در بینی یا دهان جلوگیری کنید. اگر این قسمت‌ها با این دارو تماس داشتند، با مقدار زیادی آب شستشو دهید.

بیش از ۵۰ گرم (۵۰ میلی لیتر یا ۱٫۷۵ اونس) از دارو را در یک هفته مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. انجام این کار خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش می دهد.

از این دارو فقط برای شرایط تجویز شده استفاده کنید. برای دوره زمانی بیش از ۴ هفته از کلوبتازول استفاده نکنید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد. اگر طی ۲ هفته درمان با کلوبتازول بهبود نیافتید، یا اگر وضعیت شما بدتر شد، از مصرف این دارو جلوگیری کنید و به پزشک اطلاع دهید. 2


عوارض جانبی کلوبتازول

هنگام استفاده از این دارو روی پوست، ممکن است سوزش، خارش، تحریک یا خشکی، نازک شدن پوست، درماتیت تماسی، اختلالات التهابی در ناحیه صورت به ویژه درخانم‌ها و آکنه در محل کاربرد فرآورده رخ دهد. این عوارض باید ظرف چند روز پس از آنکه بدن شما به دارو سازگار می‌شود، ناپدید شوند. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر کدام از این علائم نادر، اما جدی، فوراً به پزشک اطلاع دهید: کشیدگی پوست، نازک شدن / تغییر رنگ پوست، آکنه، رشد زیاد / ناخواسته مو، "التهاب یا عفونت فولیکول مو” (فولیکولیت).

عفونت‌های پوستی می‌توانند هنگام استفاده از این دارو بدتر شوند. اگر قرمزی، تورم یا تحریک پذیری، بهبود نیافت، پزشک خود را مطلع نمایید.

به ندرت ممکن است این دارو از پوست به جریان خون جذب شود. این مسئله می‌تواند منجر به افزایش سطح کورتیکواستروئید شود. این موارد بیشتر در کودکان و افرادی که از این دارو برای مدت زمان طولانی و یا در ناحیه وسیعی از پوست استفاده می‌کنند، رخ می‌دهند. در صورت بروز هر کدام از موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید: خستگی غیرمعمول / شدید، کاهش وزن، سردرد، تورم مچ پا / پاها، افزایش تشنگی / ادرار، مشکلات بینایی.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. اما اگر متوجه بروز علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید. 1


موارد استفاده و عوارض جانبی کلوبتازول

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

این دارو معمولا برای درمان کوتاه مدت تجویز می‌شود.

مصرف این پماد در کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.

توصیه می‌شود در دوران بارداری و شیردهی تنها با نظر پزشک از پماد کلوبتازول استفاده شود.

در صورتیکه سابقه حساسیت دارویی داشته‌اید قبل از مصرف پماد کلوبتازول با پزشک مشورت کنید.

در صورتیکه دچار اختلالات خون هستید این دارو را با احتیاط مصرف کنید چرا که در این شرایط احتمال زخم شدن پوست تحت درمان وجود دارد.

چنانچه طی مصرف این دارو التهابات پوستی شما کاهش پیدا نکرد و یا بدتر شد مصرف آن را قطع کرده و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده علائم عفونت در موضع دچار التهاب سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان آکنه یا جوش‌های پوستی نباید از این دارو استفاده شود.

هیچ‌گاه پماد کلوبتازول را خودسرانه مصرف نکنید.

توصیه می‌شود ناحیه تحت درمان را پانسمان نکنید.

اجازه ندهید دارو با چشم‌ها تماس پیدا کند. 3


تداخلات دارویی

پزشک یا داروساز شما از تداخل تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه / گیاهی که ممکن است از آنها استفاده کنید به خصوص: کورتیکواستروئیدهای خوراکی (به عنوان مثال، پردنیزون)، سایر کورتیکواستروئیدهای موضعی (به عنوان مثال، هیدروکورتیزون) و داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند (مانند سیکلوسپورین) مطلع هستند. بنابراین، قبل از استفاده از این محصول، پزشک یا داروساز را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید مطلع نمایید. لیستی از تمام داروهای مصرفی خود تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید.

این دارو فقط برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است. بعد از آن برای سایر مشکلات پوستی از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک دستور دهد. در این موارد ممکن است داروهای متفاوتی لازم باشد.


نکته های مهم

کلوبتازول را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. 2


پی نوشت:
1.www.asrislam.com
2.rastineh.com
3.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.