موارد مصرف و عوارض جانبی هیدروکلروتیازید

هیدروکلروتیازید برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. پایین آوردن فشار خون بالا به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند.
پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی هیدروکلروتیازید
هیدروکلروتیازید یک قرص ادرار آور است. این دارو کمک میکند بدن شما بیش از حد نمک جذب نکند و دچار احتباس مایعات نشود.

هیدروکلروتیازیدبرای درمان فشار خون بالا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

هیدروکلروتیازیدبرای درمان احتباس مایعات در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، سیروز کبدی، اختلالات کلیوی یا ادم ناشی از دریافت استروئیدها یا استروژن؛ نیز استفاده می شود.


اطلاعات مهم در مورد هیدروکلروتیازید 

اگر شما قادر به ادرار کردن نیستید، نباید هیدروکلروتیازید مصرف کنید.

قبل از استفاده از هیدروکلروتیازید، اگر بیماری کبدی، بیماری کلیوی، گلوکوم، آسم یا آلرژی، نقرس، دیابت یا  آلرژی به داروهای سولفا یا پنی سیلین دارید توصیه می شود حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

از انجام ورزش در محیط های گرم که می تواند سبب افزایش بیش از اندازه دمای بدن و کاهش سطح آب بدن شود خودداری کنید. در مورد مقدار مصرف مایعات در روز دستورات پزشک را مد نظر داشته باشید. نوشیدن مایعات، بیش از حد و یا کمتر از مقدار مورد نیاز بدن می تواند مضر باشد.

بسیاری از داروهای دیگر هستند که بر روی این دارو اثر می گذارند و نباید باهم مصرف شوند. به پزشک خود درباره همه ی دارو هایی که مصرف میکنید اطلاع دهید.توصیه می شود بدون هماهنگی با پزشک خود  شروع به مصرف هیچ دارویی نکنید.

درصورتی که از هیدروکلروتیازید برای درمان فشار خون بالا استفاده می کنید حتی با وجود بهبود علایم نباید مصرف دارو را متوقف کنید. زیرا فشار خون بالا اغلب بدون علایم است.


پیش از مصرف هیدروکلروتیازید 

اگر شما به هیدروکلروتیازید حساسیت دارید و یا اینکه قادر به ادرار کردن نیستید از این دارو استفاده نکنید.

برای حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف هیدروکلروتیازید درصورت داشتن هریک از موارد زیر پزشک را مطلع سازید:

بیماری کلیوی

بیماری کبدی

نقرس

گلوکوم

سطوح پایین پتاسیم یا سدیم در خون شما

سطح بالایی از کلسیم در خون شما

اختلال غده پاراتیروئید

آلرژی به داروهای سولفا یا پنی سیلین

دیابت

طبق اطلاعات موجود انتظار نمی رود که این دارو برای جنین مضر باشد. با این حال، مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند باعث شود کودک تازه متولد شده شما  به زردی یا مشکلات دیگری مبتلا شود. اگر در دوران حاملگی هستید، و یا می خواهید باردار شوید حتما این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

این دارو می تواند وارد شیر مادر شده و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. در طول مصرف هیدروکلروتیازید از شیر دادن به نوزاد خودداری کنید.

استفاده این دارو برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی شود.


نحوه مصرف هیدروکلروتیازید

دقیقا همانطور که پزشکتان تجویز کرده است از این دارو استفاده کنید. همه ی نکاتی که در نسخه ی شما آمده اند را دنبال کنید. برای اینکه شما بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید ممکن است پزشک شما دوز این دارو را تغییر دهد. هرگز از این دارو بیشتر یا کمتر از آن مقداری که توسط دکتر تجویز شده است استفاده نکنید.

هیدروکلروتیازید معمولا یک بار در روز مصرف می شود. دستورالعمل دوزهای دکتر خود را با دقت دنبال کنید.

اگر دچار استفراغ یا اسهال شده اید؛ بطوریکه برطرف نمیشود یا اگر بیش از حد معمول عرق می کنید. بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. هنگامی که از این دارو مصرف میکنید ممکن است به راحتی بدن شما دچار کمبود آب شود. این وضعیت میتواند باعث پایین آمدن فشار خون یا نامیزان شدن الکترولیت های بدن شود.

در حین استفاده از هیدروکلروتیازید، ممکن است نیاز به آزمایش های پزشکی مکرر داشته باشید و فشار خون خود را چک کنید. اگر شما استفراغ کرده اید و یا آب بسیاری از بدنتان از دست داده اید، ممکن است لازم باشد که از خون و ادرار خود آزمایش بگیرید.

اگر به جراحی احتیاج دارید، قبل از وقت جراحی به جراح بگویید که شما از هیدروکلروتیازید استفاده می کنید. ممکن است لازم باشد برای مدت کوتاهی استفاده از این دارو را قطع کنید.

طبق دستوراتی که داده شده است این دارو را مصرف کنید و حتی اگر احساس میکنید حالتان بهتر شده است مصرف این دارو را قطع نکنید. فشار خون بالا معمولا علائمی ندارد. ممکن است لازم باشد از داروهای فشار خون برای همیشه تا آخر عمر  خود استفاده کنید.

هیدروکلروتیازید را در دمای اتاق و دور از گرما، رطوبت و انجماد قرار دهید. و پس از استفاده درب آن را محکم ببندید.


موارد مصرف و عوارض جانبی هیدروکلروتیازید

در صورت فراموش کردن مصرف دارو

به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده است از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید. از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.

درصورت مصرف بیش از حد (اووردوز) فورا به مراکز درمانی یا اورژانس مراجعه نمایید.

علائم استفاده ی بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تهوع

ضعف

سرگیجه

خشکی دهان

تشنگی و درد یا ضعف عضلانی


در طول مصرف هیدروکلروتیازید

از انجام ورزش در محیط های گرم که میتواند سبب افزایش بیش از اندازه دمای بدن و کاهش سطح آب بدن شود خودداری کنید. در مورد مقدار مصرف مایعات در روز دستورات پزشک را مد نظر داشته باشید. نوشیدن بیش از حد و یا کمتر از مقدار مورد نیاز بدن مایعات میتواند مضر باشد. 1


عوارض جانبی

قرص هیدروکلروتیازید نیز مانند هر داروی گیاهی و صنعتی دیگر می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. شایع ترین عوارض این دارو عبارتند از:

گیجی

سبکی سر

سردرد

تاری دید

این لیست به معنای آن نیست که هرکسی از قرص هیدروکلروتیازید استفاده می کند به این عوارض دچار می شود بلکه این عوارض نادرند و در صورت وقوع معمولا خود به خود بهبود می یابند. با این وجود در صورتی که این علایم برای شما بسیار آزاردهنده می باشند یا در شما تداوم یافت بایستی پزشک خود را در جریان مشکلتان قرار دهید.  شما بایستی در نظر داشته باشید که پزشک شما این دارو را برای شما تجویز نموده است چون قضاوت وی این بوده است که شما از مصرف این دارو سود بیشتری را نسبت به عوارض آن می برید. با این حال اگر تصور می کنید که بدن شما پاسخ مناسبی به این دارو نمی دهد بایستی پزشک خود را از موضوع مطلع نمایید.

برای کاهش سبکی سر و یا سیاهی رفتن چشم به دنبال برخاستن به شما توصیه می شود تا کم کم و مرحله مرحله اقدام به برخاستن نمایید. برای مثال اگر صبح به هنگام بیدار شدن میخواهید بایستید بهتر است مدتی پای خود را از تخت آویزان کنید و سپس به آرامی برخیزید.
 
این دارو ممکن است موجب دهیدراسیون(کم آبی بدن) شما گردد. بنابراین در صورتی که شما دچار علایم کم آبی بدن و دهیدراسیون شدید بایستی بلافاصله با پزشک خود تماس گرفته و از نظرات وی بهره مند گردید. برخی از علایم کم آبی بدن و دهیدراسیون عبارتند از:

تشنج

گرفتگی های عضلانی و کرامپ عضلانی

ضعف

خشکی دهان

احساس تشنگی بسیار شدید

تهوع، استفراغ

بر هم خوردن نظم ضربان قلب

کاهش زیاد حجم ادرار

گرچه حساسیت دارویی شدید به قرص هیدروکلروتیازید عارضه ای نادر است اما نباید به سادگی از کنار آن گذشت. بنابراین در صورت پدید آمدن هر یک از علایم حساسیت دارویی بایستی بلافاصله به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید. شایعتریان علایم حساسیت دارویی عبارت است از:

واکنش پوستی نظیر زدن جوش های ریز(راش پوستی)

تورم لب ها و صورت(آنژیوادم)

سرگیجه شدید

تنگی نفس 2


موارد مصرف و عوارض جانبی هیدروکلروتیازید

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهند.  فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از: دوفتیلید، لیتیوم.

برخی از محصولات حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند یا تورم را بدتر کنند. به داروساز بگویید در حال حاضر چه داروهایی مصرف میکنید و در مورد مصرف ایمن آنها (به خصوص داروهای سرفه و سرماخوردگی، مکمل های رژیم غذایی یا NSAID ها مانند ایبوپروفن / ناپروکسن) سوال کنید.

این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص (مانند عملکرد پاراتیروئید ) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج کاذب می شود. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و تمام پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید.

تمام ملاقات های پزشکی و آزمایشگاهی را انجام دهید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. هنگام مصرف این دارو، فشار خون و پالس (میزان ضربان قلب) خود را چک کنید. نحوه اندازه گیری فشار خون و پالس را در خانه یاد بگیرید و نتایج را به پزشک خود ارائه دهید. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.namnak.com
3.wwwrastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.