موارد مصرف و عوارض جانبی کاپتوپریل

کاپتوپریل برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. کاهش فشار خون بالا باعث جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و کلیه می‌شود. همچنین برای درمان نارسایی قلبی، محافظت از کلیه‌ها از آسیب به دلیل دیابت و بهبود بقا پس از حمله قلبی استفاده می‌شود. کاپتوپریل یک مهار کننده ACE است و با شل کردن عروق خونی عمل می‌کند بنابراین خون می‌تواند به راحتی جریان یابد.
سه‌شنبه، 23 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی کاپتوپریل
قرص کاپتوپریل (Captopril) دارویی است که برای درمان علامتی فشارخون بالا (به خصوص در نارسایی قلب) بکار می رود. امروزه این دارو در بیماران دچار ایسکمی قلبی نیز استفاده می شود. این دارو با مهار آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین، از تبدیل آنژیوتانسین I به آنژیوتانسین II جلوگیری می کند. آنژیوتانسین II یک میانجی پرقدرت است که موجب تنگ شدن رگ های خونی و احتباس سدیم و آب در بدن می شود. با جلوگیری از تنگ شدن رگ ها و احتباس مایع در آنها، کاپتوپریل فشار داخل رگ های خونی و بار کاری قلب را کاهش می دهد. این دارو از طریق ادرار دفع می شود.


موارد و مقدار مصرف

الف) زیادی فشار خون خفیف تا شدید، ادم ایدیوپاتیک، پدیده رینود بزرگسالان :ابتدا 25 میلی گرم دو یا سه بار در روز مصرف می شود، در صورت لزوم بعد از 2 -1 هفته می توان مقدار مصرف را تا 50 میلی گرم دو یا سه بار در روز افزایش داد. اگر بعد از 2 -1 هفته کنترل مناسب حاصل نشد، می توان یک مدر به آن اضافه کرد. می توان مقدار مصرف را تا حداکثر 150 میلی گرم سه بار در روز (همزمان با مصرف مدر) رساند. مقدار مصرف روزانه را می توان دو بار در روز تجویز کرد
 
ب) نارسایی قلب (HF)
 
بزرگسالان :ابتدا مقدار 25میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود، مقدار مصرف را می توان تا 50 میلی گرم سه بار در روز افزایش داد. در بیمارانی که داروی مدر مصرف می کنند. مقدار اولیه 5/12 – 25/6 میلی گرم سه بار در روز است. دوز نگهدارنده mg100-50 سه بار در روز است. بیش از mg 450 در روز استفاده نشود.
 
پ) پیشگیری از نفروپاتی دیابتی
 
بزرگسالان :مقدار 25 میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود.
 
ت)اختلال عملکرد بطن چپ بعد از انفارکتوس میوکارد
 
بزرگسالان :مقدار 25/6 میلی گرم به صورت مقدار واحد سه روز بعد از انفارکتوس میوکارد مصرف می شود. سپس مقدار 5/12 میلی گرم سه بار در روز تجویز می شود. مقدار مصرف را می توان به 25 میلی گرم سه بار در روز رساند. مقدار نهایی 50 میلی گرم سه بار در روز است.
 
تنظیم دوز :در بیماران سالمند و در نارسایی کلیه یا دوزهای پایین تر شروع شود.


پیش از مصرف کاپتوپریل

در صورت بارداری، ‎اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت سابقه ی مشکل کلیوی ، چربی خون و کلسترول بالا، مشکلات مربوط به عضلات قلب و یا بیماری های قلبی مادرزادی به پزشک خود اطلاع دهید .

در صورتی که بدن شما در وضیعت کم آبی قرار گرفته است(اسهال یا بیماری اخیر)به پزشک خود بگویید.

در صورتی که مبتلا به بیماری لوپوس می باشید به پزشک خود اطلاع دهید .

در صورت سابقه ورم صورت ، زبان یا گلو(آنژیوادم) به پزشک خود اطلاع دهید .

‎در صورتی که تحت حساسیت زدایی نسبت به گزیدگی زنبور قرار گرفته اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

‎در صورتی که تحت دیالیز قرار می گیرید، به پزشک خود اطلاع دهید.

از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. ‎

‎در صورت سابقه ی حساسیت دارویی (خصوصاًسایر داروهای ACEI مانند لیزینوپریل، لوزارتان، والسارتان و...)به پزشک خود اطلاع دهید.


نحوه مصرف کاپتوپریل

‎دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. مقدار مصرف دارو با توجه به شرایط شما توسط پزشک محاسبه می شود.

‎کاپتوپریل ممکن است به صورت 1،2 یا 3بار در روز برای شما تجویز شود.
 
‎بهتر است اولین مصرف دارو را شب پیش از خواب مصرف نمایید زیرا امکان سرگیجه در اولین نوبت مصرف وجود دارد.

‎پس از اولین نوبت، دارو را در هر زمان در روز که راحت تر هستید می توانید مصرف کنید. اکثرا مصرف این دارو صبح ها بهتر است و احتمال فراموش کردن آن کمتر است. در صورت تجویز بیش از یک قرص در روز قرص ها را با فاصله مناسب و یک اندازه (هر 12 ساعت یا هر 8 ساعت) طبق دستور پزشک مصرف نمایید.
 
این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.

در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.‎ 1


موارد مصرف و عوارض جانبی کاپتوپریل

عوارض جانبی کاپتوپریل

قرص خوراکی کاپتوپریل معمولا باعث خواب آلودگی نمی شود اما ممکن است باعث افت فشار خون – به خصوص در چند روز نخست درمان شود که گاهی به احساس غش، سبکی سر یا سرگیجه منجر خواهد شد و لازم است با پزشک مشورت شود. عوامل زیر باعث خطر افت فشار خون را افزایش می دهند:

مایعات کافی در روز نمی نوشید

تعریق زیاد دارید

اسهال یا استفراغ دارید

از دیگر مضرات کاپتوپریل می توان به موارد زیر اشاره کرد:


عوارض جانبی شایع 

سرفه خشک (که بعد از توقف مصرف کاپتوپریل قطع می شود)

سرگیجه

راش های پوستی

احساس تغییر مزه غذاها

عوارض خفیف این دارو طی چند روز تا چند هفته کوتاه برطرف می شوند اما اگر شدید بوده و ادامه دار شوند لازم است با پزشک مشورت شود.


عوارض جانبی جدی 

در صورت مشاهده هر یک از عوارض جدی زیر سریع با پزشک تماس بگیرید، اگر احساس می کنید علائم ایجاد شده تهدید کننده زندگی هستند به اورژانس مراجعه کنید:

1. ورم ناگهانی با علائمی همچون
ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
مشکل تنفسی
مشکل بلع
درد معده با یا بدون حالت تهوع یا استفراغ

2. مشکلات کلیوی با علائمی همچون
خستگی
ورم به خصوص در ناحیه دست ها، پا یا مچ پا
تنگی نفس
افزایش وزن


سایر عوارض احتمالی

کاپتوپریل ممکن است باعث کاهش تعداد گلبول های سفید خون شود، این مسئله خطر بروز عفونت را افزایش می دهد بنابراین در صورت بروز علائم عفونت مانند تب یا گلو درد با پزشک مشورت کنید. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی کاپتوپریل

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر در نحوه عملکرد داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شوند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تأیید پزشک مصرف این دارو را شروع یا متوقف نکنید، یا دوز دارو را تغییر ندهید.

محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آلیسکیرن، داروهای خاصی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند یا خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد (مانند اورولیموس، سیرولیموس)، لیتیوم، داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم خون را افزایش دهند (از قبیل ARBs از جمله لوزارتان / والازارتان، قرص‌های ضد بارداری حاوی دروسپیرنون)، ساکوبیتریل.

بعضی از محصولات حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای هستند که می‌توانند فشار خون شما را افزایش دهند یا نارسایی قلبی را بدتر کنند. به مسئول داروخانه بگویید چه داروهایی مصرف می‌کنید و در مورد نحوه مصرف بی خطر آن‌ها سؤال کنید (به خصوص محصولات سرفه و سرماخوردگی، مکمل‌های رژیم غذایی یا ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن / ناپروکسن).

در صورت تزریق برای آلرژی به زنبور عسل و تحت درمان بودن با کاپتوپریل، واکنش بسیار جدی ممکن است رخ دهد. اطمینان حاصل کنید که تمام پزشکان شما می‌دانند که از چه داروهایی استفاده می‌کنید.

این محصول ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایش استون ادرار) تداخل داشته باشد، و احتمالاً باعث نتایج کاذب خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و تمام پزشکان شما می‌دانند که از این دارو استفاده می‌کنید.

تغییرات دیگری از قبیل تغییرات در سبک زندگی مانند برنامه‌های کاهش استرس، ورزش و تغییرات غذایی ممکن است اثربخشی این دارو را افزایش دهند. با پزشک یا داروساز خود در مورد تغییرات شیوه زندگی که ممکن است برای شما مفید باشند صحبت کنید. در طول مصرف این دارو، فشار خونتان را به طور مرتب بررسی کنید. یاد بگیرید چگونه فشار خون خود را در منزل بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. 3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.coca.ir
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.