3 متهم اصلي پيري پوست

پزشکان مي‌گويند سيگار و آفتاب و استرس دشمن پوست ما هستند. شايد ديده باشيد آدم‌هايي را که سن‌شان به‌نظر خيلي بيشتر يا کمتر از سن شناسنامه‌اي‌شان به‌نظر مي‌رسد. آنها خيلي جوان‌تر يا خيلي‌مسن‌تر از سن واقعي‌شان به‌نظر مي‌رسند. هيچ فکر کرده‌ايد که رمز اين جوان ماندن يا پير شدن بي‌حساب‌وکتاب در چيست؟ خيلي‌ها تصور مي‌کنند به کساني که چهره‌شان جوان مي‌ماند، خوش مي‌گذرد و برعکس، آنهايي که زير بار مشکلات زندگي خم مي‌شوند، زودتر صورت‌شان چروک برمي‌دارد.
سه‌شنبه، 17 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
3 متهم اصلي پيري پوست
3 متهم اصلي پيري پوست
3 متهم اصلي پيري پوست






پزشکان مي‌گويند سيگار و آفتاب و استرس دشمن پوست ما هستند. شايد ديده باشيد آدم‌هايي را که سن‌شان به‌نظر خيلي بيشتر يا کمتر از سن شناسنامه‌اي‌شان به‌نظر مي‌رسد. آنها خيلي جوان‌تر يا خيلي‌مسن‌تر از سن واقعي‌شان به‌نظر مي‌رسند. هيچ فکر کرده‌ايد که رمز اين جوان ماندن يا پير شدن بي‌حساب‌وکتاب در چيست؟ خيلي‌ها تصور مي‌کنند به کساني که چهره‌شان جوان مي‌ماند، خوش مي‌گذرد و برعکس، آنهايي که زير بار مشکلات زندگي خم مي‌شوند، زودتر صورت‌شان چروک برمي‌دارد. ولي پزشکان قضيه را پيچيده‌تر از اين حرف‌ها مي‌بينند. از بحث ژنتيک که بگذريم، پزشکان به 3 مورد زير در پير شدن نابهنگام آدم‌ها مشکوک‌اند...

سيگار؛ متهم شماره 1

فستيوال دوقلوها در اوهايوي آمريکا فرصت خوبي براي دانشمندان است که به بسياري از پرسش‌هاي خود پاسخ دهند. دوقلوها آن هم در يک فستيوال سالانه در کنار هم ذخاير خدادادي خوبي هستند که دانشمندان بتوانند اين کپي‌هاي ژنتيکي دقيقا مثل هم را از لحاظ عوامل محيطي که آنها را در يکديگر متمايز مي‌کند، مورد بررسي قرار دهند. دانشمندان مي‌گويند دوقلوها از نظر ژنتيکي دقيقا مشابه يکديگر هستند و اين سبک زندگي و شيوه و عادات روزانه آنهاست که چهره و ظاهرشان را از يکديگر متمايز مي‌سازد. اين محققان مي‌گويند وقتي ما تصاوير بيش از 186 دوقلو را در کنار يکديگر قرار داده و با هم مقايسه کرديم به اين نتيجه رسيديم که دوقلوهايي که دقيقا خصوصيات ارثي يکساني دارند، ظاهري متفاوت دارند. هر قلي که در طول زندگي سيگار مي‌کشد، چهره تکيده‌تري دارد و در اطراف چشمان و لب‌هايش خطوط ريزي شکل گرفته است و صورت‌اش پر از چين و چروک است و در کل پيرتر از خواهر و يا برادر خود به نظر مي‌رسد. اين دانشمندان مي‌گويند سيگار کشيدن باعث تنگي عروق زير پوست صورت مي‌شود و خون نمي‌تواند به راحتي به سلول‌هاي صورت برسد و اين باعث مي‌شود که سلول‌ها و بافت صورت زودتر آسيب ببينند و چروک بخورند. سيگار کشيدن باعث مي‌شود پوست رطوبت‌اش را خيلي آسان از دست بدهد و خشک‌تر به نظر برسد.

3 متهم اصلي پيري پوست

خورشيد؛ متهم شماره 2

متهم شماره دوي پير کردن زودرس آدم‌ها، نور خورشيد است. دانشمندان پس از بررسي هزاران دوقلو به اين نتيجه رسيده‌اند که آفتاب دردسرهاي زيادي را در پوست و چهره ايجاد مي‌کند. آنها در بررسي دو دوقلوي 72ساله که يکي در هاوايي که به شدت آفتاب مي‌تابد و ديگري در بالتيمور که خبري از آفتاب نيست زندگي مي‌کند مشاهده کردند خواهري که در هاوايي زندگي مي‌کند چين و چروک‌هاي بيشتري در اطراف صورت و چشم‌ها و دهان‌اش دارد. تابش نور خورشيد به پوست و عدم استفاده از کرم‌هاي ضدآفتاب و عينک آفتابي مناسب موجب مي‌شود پوست خيلي آسان‌ چروک بر‌دارد.

استرس؛ متهم شماره 3

حتما شما هم شنيده‌ايد که فلاني پس از طلاق‌اش خيلي پير شده است البته دانشمندان با مردم عادي هم‌عقيده‌اند. آنها مي‌گويند استرس و فشار روحي در زندگي مثل طلاق و يا مرگ همسر و مشکلات مالي در خانواده مي‌تواند انسان‌ها را زودتر پير ‌کند. استرس مي‌تواند باعث چروک خوردن پوست و به وجود آمدن حلقه‌هاي سياه اطراف چشم شود. استرس و انقباض دايمي عضلات حالت‌دهنده صورت باعث کشيده شدن بيش از حد پوست شما مي‌شود و اين کشيدگي دايمي پوست باعث چين و چروک خوردن پوست شما مي‌شود. کساني که دچار سردردهاي ميگرني هستند و يا دايم عصبي هستند و اخم مي‌کنند صورت‌شان معمولا بيش از هم‌سن و سال‌هاي‌شان چين و چروک دارد و پيرتر به نظر مي‌رسند.

چه بايد کرد؟

دانشمندان به شما توصيه مي‌کنند که اگر دوست داريد زودتر از سن شناسنامه‌اي‌تان پير نشويد، بايد سبک زندگي‌تان را تغيير دهيد. حقيقت اين است که رفتارهاي شخصي و اجتماعي‌ ما است که اين حکم را در زندگي ما ايفا مي‌کند. رفتارهاي خاصي در زندگي براي پوست حکم سم را دارند و ممکن است شما را در لحظات بسيار کوتاهي پير کنند. اگر اين رفتارها در طول سال‌ها تکرار شوند، مي‌توانند آثار مخرب خود را روي پوست به جا بگذارند. خبر خوب ما اين است که اگر شما اين عادت‌هاي بد را کنار بگذاريد و سبک زندگي‌تان را به سمت يک زندگي سالم تغيير دهيد، اين آثار مخرب روي پوست شما متوقف شده و يا حتي برعکس مي‌شوند و بهبود مي‌يابند چون پوست ما اين توانايي فوق‌العاده را دارد که آسيب‌هاي خود را جبران کند. وقتي شما به يک شيوه زندگي سالم‌ خو بگيريد، مي‌توانيد بمب ساعتي پيري را در چهره خودتان‌ خنثي کنيد.

پژوهش‌هاي نو و راه و روش‌هاي نو

پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که ورزش و خوردن غذاي مناسب ميزان آنزيم‌هاي مقاوم‌کننده بدن در برابر پيري را افزايش مي‌دهد. سالم خوردن احتمالا فعاليت تلومرز را افزايش مي‌دهد که خود مي‌تواند عاملي براي افزايش طول عمر باشد. پژوهشي که در آمريکا روي 24 مرد انجام شده نشان مي‌دهد که زندگي سالم باعث شده به‌طور متوسط سطح «تلومرز» در آنها 29 درصد افزايش پيدا کند. تلومرز، تلومرها را بازسازي کرده و طول آنها را افزايش مي‌دهد. تلومرها قسمتي از سلسله تکراري دي‌ان‌اي هستند که در انتهاي کروموزوم‌ها قرار دارند و آنها را در برابر صدمات محافظت مي‌کنند. وقتي سن افراد بالا مي‌رود، تلومرها کوتاه‌تر مي‌شوند و احتمال از بين رفتن سلول‌ها بيشتر مي‌شود. کشيدن سيگار، چاقي بيش از حد، و زندگي کم‌تحرک باعث مي‌شود که تلومرها از اندازه متوسط کوتا‌ه‌تر شوند. پروفسور دين اورنيش و تيم پژوهشي او در مرکز پژوهشي طب پيشگيري کاليفرنيا درصدد برآمدند که ببينند آيا تغيير در عادات زندگي مي‌تواند اين روند را معکوس کند. آنها از 30 مرد، همه با ريسک پايين سرطان پروستات خواستند که در يک آزمايش سه ماهه شرکت کنند که در آن سبک زندگي‌شان به‌طور کامل تغيير کند.
اين تغيير در سبک زندگي شامل رژيم غذايي پر از سبزيجات، ميوه، قرص‌هاي ويتامين و روغن ماهي و همچنين ورزش و کلاس‌هاي مقابله با استرس، تکنيک‌هاي آرام‌بخش و تنفس صحيح بود. فعاليت تلومرز در ابتدا و انتهاي اين دوره اندازه‌گيري شد. بين 24 مردي که اطلاعات کافي براي تحليل داشتند، رگ‌هاي خوني تلومرز به‌طور متوسط به اندازه 29 درصد افزايش داشت. افزايش فعاليت تلومرز با کاهش کلسترول بد و همچنين کاهش افکار تهاجمي ‌که بخشي از استرس به شمار مي‌رود، مرتبط شناخته شد. پژوهشگران مي‌گويند که هنوز نمي‌شود مطمئن بود که افزايش فعاليت تلومرز به افزايش طول تلومرها منجر شود، اما شواهد نشان مي‌دهند که کوتاهي تلومرها و فعاليت کم تلومرز، ممکن است از عوامل مهم خطرزا در ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي عروقي باشد. اين تيم پژوهشي عقيده دارد که اين يافته‌ها مي‌تواند انگيزه قدرتمندي براي افراد باشد تا سبک زندگي‌شان را تغيير دهند. آنها مي‌گويند که سبک و عادات زندگي مي‌تواند روي تلومرها تاثير بگذارد. دانستن اين که رژيم غذايي، استرس، يا هردو باعث اين تاثير مي‌شوند، خود موضوع جالبي است.
منبع: www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.