موارد مصرف و عوارض جانبی ستیریزین

ستیریزین، آنتی هیستامینی است که برای از بین بردن علائم آلرژی مانند آبریزش چشم ها، آبریزش بینی، خارش چشم / بینی، عطسه، کهیر، و خارش بدن استفاده میشود. این دارو با متوقف کردن یک ماده طبیعی خاص (هیستامین) که بدن شما در طول یک واکنش آلرژیک ایجاد می کند اثر خود را میگذارد.
دوشنبه، 29 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی ستیریزین

موارد مصرف ستیریزین

ستیریزین یک آنتی هیستامین است که هیستامین شیمیایی طبیعی بدن را کاهش می دهد. هیستامین می تواند علائم عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی ایجاد کند. از این دارو برای درمان علائم حساسیت یا سرماخوردگی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم یا آبریزش بینی استفاده می شود.

ستیریزین همچنین برای درمان خارش و تورم ناشی از کهیر هم مورد استفاده قرار می گیرد.

داروی ستیریزین همچنین برای اهداف دیگری که در این راهنمای دارویی لیست نشده اند مصرف می شوند.


اطلاعات مهم

ستیریزین باعث ایجاد عوارضی شود که ممکن است فکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا کاری انجام می دهید که به هوشیاری نیاز دارد، مراقب باشید.

اگر به طور منظم از داروهای دیگر که باعث خواب آلودگی می شوند (مانند سایر داروهای سرماخوردگی یا آلرژی، داروهای مسکن، قرص های خواب آور، شل کننده های عضلانی و داروهای تشنج، افسردگی یا اضطراب) استفاده می کنید، به پزشکتان اطلاع دهید. آن ها می توانند به خواب آلودگی ناشی از ستیریزین بیافزایند.

اگر علائم بیماریتان بهبود نیافت یا بدتر شد و یا اگر تب هم داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.


قبل از مصرف این دارو

اگر به ستیریزین حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

قبل از مصرف ستیریزین در مورد تمام شرایط پزشکی خود به پزشکتان اطلاع دهید.

این دارو در گروه ‌B طبقه بندی مصرف در بارداری قرار دارد و به این معنی است که برای جنین خطرناک نیست. اگر باردارید یا در حین درمان باردار شدید، حتما به پزشکتان اطلاع دهید. ستیریزین می تواند به شیر مادر منتقل شود و می تواند به نوزاد آسیب برساند. اگر در دوران شیردهی هستید، بدون اطلاع پزشکتان از ستیریزین استفاده نکنید.

ممکن است افراد سالخورده به مصرف مقدار کمتری از مقدار معمول این دارو نیاز داشته باشند. در این رابطه بدستورات پزشکتان را دنبال کنید.


نحوه مصرف ستیریزین

ستیریزین را دقیقا طبق دستورات روی راهنمای دارویی و پزشکتان مصرف کنید. از این دارو بیشتر یا طولانی تر از میزان توصیه شده مصرف نکنید. 

شما می توانید ستیریزین را همراه یا بدون غذا مصرف کنید.

نوع قرص جویدنی این دارو باید قبل از بلع حتما جویده شود.

داروی مایع را با یک قاشق یا فنجان مخصوص دوز اندازه گیری کنید و با قاشق های معمولی این کار را انجام ندهید. اگر ابزار اندازه گیری میزان مورد نظر ندارید، یکی را از داروساز خود تهیه کنید.

اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد یا اگر تب دارید، با پزشک خود در تماس باشید.

ستیریزین را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگه دارید.


موارد منع مصرف

اگر به طور منظم از داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی می شوند (مانند سایر داروهای سرماخوردگی یا آلرژی، دارو های مسکن، قرص های خواب آور، منبسط کننده های عضلانی و داروی تشنج، افسردگی و اضطراب) مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. آن ها می توانند به خواب آلودگی ناشی از ستیریزین بیافزایند.

ستیریزین می تواند عوارض دیگری نیز داشته باشد که فکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا کاری انجام می دهید که به هوشیاری نیاز دارد، مراقب خود باشید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی ستیریزین

عوارض جانبی ستیریزین

در صورت بروز واکنش های آلرژیک همچون کهیر، مشکلات تنفسی، ورم صورت، لب ها یا گلو بعد از مصرف ستیریزین با اورژانس تماس بگیرید.

در صورت مشاهده هر یک از عوارض جدی زیر مصرف ستیریزین را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید:

ضربان قلب سریع، کوبنده یا نامنظم

ضعف، رعشه یا مشکلات خواب (بی خوابی)

احساس بی قرار شدید، بیش فعالی

گیجی

مشکلات بینایی

ادرار کمتر از حد معمول یا عدم ادرار

برخی عوارض کمتر جدی ستیریزین عبارتند از:

سرگیجه، خواب آلودگی

احساس خستگی

خشکی دهان

گلو درد، سرفه

حالت تهوع، یبوست

سر درد

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی ستیریزین نمی باشد، توصیه می شود در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک با پزشک مشورت کنید. 2


تداخلات دارویی ستیریزین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی ستیریزین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی تان را باپزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی ستیریزین نفرمایید.

داروهای زیر ممکن است با داروی ستیریزین تداخل داشته باشد. در صورت مصرف این داروها، پزشک خود را مطلع سازید:

داروهای دیگری که خواب‌آلودگی ایجاد می کنند (مخدرهایی که کاهنده‌ی سرفه یا درد هستند مثل کدئین و هیدروکدون)

داروهای خواب‌آور یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم)

شل کننده‌های عضلانی (مانند کاریزوپرودول و سیکوبنزاپرین)

سایر آنتی‌هیستامین‌ها (مانند کلرفنیرامین و دیفن هیدرامین)

داروی ستیریزین حاوی ترکیباتی است که می‌تواند موجب خواب آلودگی شود. لذا برچسب تمامی داروهای خود را با دقت مطالعه بفرمایید و برای اطمینان بیش‌تر در طول مصرف دارو از پزشک خود سوال کنید.

آنتی هیستامین‌هایی که مصرف پوستی دارند، شامل کرم، پماد یا اسپری، می‌توانند با این دارو تداخل دارویی ایجاد کنند.

داروی ستیریزین شباهت بسیاری با هیدروکسی‌زین و لووستیریزین دارد. هنگام مصرف ستیریزین از این داروها استفاده نفرمایید.

همچنین داروی ستیریزین ممکن است با نتایج بعضی از آزمایش‌ها، مثل آزمایش‌های پوستی آلرژی، تداخل ایجاد کند و موجب نتیجه‌ی کاذب شود. در نتیجه کارکنان آزمایشگاه و پزشک‌تان را نسبت به مصرف این دارو آگاه سازید.


علائم اوردوز

مصرف بیش از اندازه‌ی داروی ستیریزین ممکن است موجب بروز علائمی مانند خواب‌آلودگی شدید شود. همچنین در کودکان تغییرات روحی و روانی مانند بی‌قراری و کج‌خلقی پیش از خواب‌آلودگی مشاهده می‌شود. اگربا مصرف داروی ستیریزین دچار عوارضی جدی نظیر بی‌هوش شدن یا مشکلات تنفسی شدید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

اگر دوز مصرفی داروی ستیریزین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی ستیریزین نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگه‌داری صحیح داروی دیفن ستیریزین آن را در دمای اتاق، به دور از حرارت و رطوبت و دور از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین شربت ستیریزین را فریز نکنید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.coca.ir
3.www.doctoreto.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.