آشنایی با خواص گوجه گیلاسی

خواص گوجه گیلاسی برای سلامتی برای تمام دنیا شناخته شده است. گوجه فرنگی گیلاسی، علاوه بر طعم ترش و رنگ قرمزی که دارد، به عنوان میوه و مواد افزودنی در غذاها و نوشیدنی‌ها نیز به کار می‌رود. مواد مغذی موجود در آن نیز برای بدن مفید هستند.
پنجشنبه، 2 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص گوجه گیلاسی

گوجه‌‌های گیلاسی و خواص شگفت انگیز

گوجه‌ گیلاسی یا گوجه چری! حتما تا الان اسم آن را شنیده‌اید. چه شد که این گوجه گیلاسی به‌وجود آمد؟ سالیان سال است که مردم کشورهای مختلف از گوجه‌فرنگی خام و پخته به فراوانی استفاده می‌کنند. با وجود اینکه گوجه‌فرنگی در دستور غذاهای ایتالیایی زیاد دیده می‌شود اما شواهد تاریخی می‌گویند منشا طبیعی آن به آمریکای جنوبی و جزایر گالاپاکوس باز می‌گردد؛ البته گوجه‌فرنگی‌های اولیه در ابتدا بسیار کوچک بوده‌اند اما کم‌کم به شکل امروزی درآمده‌اند. به هر حال این قرمز زیبا به هر شکل و اندازه‌ای که باشد، تمام مردم دنیا آن را می‌پسندند و البته خواص بی‌شمار آن به محبوبیتش کمک می‌کند.


گوجه‌هایی که گیلاس شدند

گوجه‌فرنگی‌های بزرگ و درشت در تابستان به سرعت فاسد می‌شوند. همین موضوع دلیلی شد تا دو دانشمند روی گوجه‌فرنگی کار کرده، از لحاظ ژنتیکی آنها را دستکاری کنند. نتیجه‌اش تولید گوجه‌فرنگی‌هایی شد که بسیار کوچک و به اندازه گیلاس بودند که به این نام مشهور شدند. این گوجه‌فرنگی‌ها برای تهیه انواع پیش‌غذا و سالاد عالی هستند حتی می‌توانید آنها را کبابی کرده و همراه با فلفل قرمز نوش جان کنید که در این صورت از مزایای آنها برای سلامتی هم بهره‌مند می‌شوید.1

گوجه گیلاسی تقریبا در هر سالادی دیده می‌شود و دارای تاریخچه جنجالی است. این میوه کوچک از خانواده بادنجیان است و از آنجایی که هسته ندارد در دسته سبزیجات قرار می‌گیرد. گذشته از ارزش غذایی بالایی که دارد، هم به شکل خام و هم پخته شده مورد مصرف قرار می‌گیرد.

این نوع از گوجه فرنگی ها، خوشمزه و شیرین‌تر از گوجه فرنگی‌های معمولی هستند. از ارزش غذایی بالا برخوردارند، از جمله آنتی اکسیدان‌هایی مانند ترکیبات فنلیک و کاروتنوئید ها.

گوجه گیلاسی‌ها کوچک‌ترین نمونه در بین انواع گوجه فرنگی هستند. همچنین اغلب به رنگ قرمز دیده می‌شود، ممکن است به رنگ‌های زرد، نارنجی و طلایی نیز دیده شوند. آن‌ها دارای طعمی لذیذ و دلنشین هستند که هم به شکل پخته و خام سرو می‌شوند. جالب است که بدانید، اولین گوجه گیلاسی کشت شده به اندازه گیلاس بود، هرچند که در ابتدا به صورت بسیار گسترده کشت نمی‌شد. امروزه گوجه گیلاسی به یکی از چاشنی‌های دلپذیر دنیای آشپزی تبدیل شده و به سرعت محبوبیت خود را در سراسر جهان پیدا کرده و اغلب به عنوان عضوی از خانواده سبزیجات اشتباه گرفته می‌شود.

آشنایی با خواص گوجه گیلاسی


ارزش غذایی

گوجه گیلاسی دارای ارزش غذایی بالایی است. طبق USDA، ۱۰۰ گرم یا نیم فنجان گوجه گیلاسی در پوره گوجه فرنگی حاوی:

ویتامین ث: ۹ میلی گرم

ویتامین آ: ۵۰۰ IU

شکر: ۳ گرم

فیبر: ۲ گرم

کربوهیدرات: ۴ گرم

پروتئین ۱ گرم

انرژی: ۲۲ کیلو کالری

گوجه گیلاسی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، به طور عمده کاروتنوئید‌ها، ترکیبات فنولیک، اسید اسکوربیک و آلفا توکوفرول است. برای به دست آوردن مزایای کامل آن، همیشه مطمئن شوید که گوجه فرنگی‌ها کاملا رسیده باشند. مطالعه‌ای که در ژورنال کشاورزی و مواد غذایی شیمیایی منتشر شده است نشان داد که این گوجه فرنگی‌ها هنگام برداشت در صورتی که کاملا رسیده باشند، بالاترین سطح کاروتنوئید‌ها و فعالیت آنتی اکسیدانی را دارند. به نظر می‌رسد فعالیت آنتی اکسیدانی در مراحل بعدی رسیدن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.2

گوجه گیلاسی که به آن خرمالوی کره‌ای (خرمالوی آسیایی، خرمالوی ژاپنی) نیز می‌گویند، حاوی چهار نوع کاروتنوئید است: آلفا کاروتن، بتاکاروتن، لوتئین و لیکوپن. این ترکیبات، اثر هم‌افزایی داشته و با هم برای بدن مفید هستند. مقدار این مواد در گوجه گیلاسی از مقدار آنها در آووکادو و روغن زیتون بیشتر است.
بنابراین، با خوردن گوجه گیلاسی، با این موادی که در خود دارد، از خواص آن برای سلامتی بهره‌مند می‌شویم. برخی از خواص گوجه گیلاسی برای سلامتی را در این‌جا آورده‌ایم:


مانند یک عامل ضد سرطان عمل می‌کند

برخی مطالعات به حقایق جالبی دست یافتند. مثلا اگر گوجه گیلاسی را با کلم بروکلی ترکیب کنید، به مبارزه با سرطان کمک می‌کند.


توانایی چشم را افزایش می‌دهد

بتاکاروتن موجود در گوجه برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید بوده و می‌تواند بینایی را تقویت کند. همچنین از بروز تباهی لکه زرد نیز جلوگیری می‌کند.
به کاهش وزن کمک می‌کند.

گوجه گیلاسی به دلیل مقدار زیاد آب و فیبری که دارد – و کالری صفر آن – معده را پر کرده و تمایل شما برای خوردن هر چیزی که می‌بینید را کاهش می‌دهد.

گوجه گیلاسی می‌تواند به عنوان میوه برای افراد دیابتی به کار رود. اگر با دیگر میوه‌ها در ترکیب یک سالاد بیاید، این سالاد سالم‌ترین سالاد روی کره زمین خواهد بود.


درد را تسکین می‌دهد و ضد التهاب است

اگر هر گونه تغییر یا دردی – مانند درد آرتریت – را در مفاصل خود احساس کردید، خوردن گوجه گیلاسی را مد نظر قرار دهید. فلاونوئید و کاروتنوئید موجود در آن، دلیل مفید بودن آن برای رفع التهاب و حتی درمان بیماری‌های مزمن که به مسکن زیادی نیاز دارند، هستند.

آشنایی با خواص گوجه گیلاسی


به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند

پتاسیم موجود در گوجه گیلاسی از قلب و عملکرد صحیح آن محافظت می‌کند. ترکیب پتاسیم، کولین، فیبر و ویتامین C، ترکیبی عالی برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است.


از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند

این را نیز به پتاسیم موجود در آن نسبت می‌دهند.


از پوست چرب محافظت می‌کند

افرادی که پوست چرب دارند، مشکلاتی دارند که افرد با انواع دیگر پوست، این مشکلات را تجربه نمی‌کنند. بله، پوسا آنها بیشتر از حد لزوم، چرب است. چربی زیاد، باعث بروز جوش و آکنه و ایجاد جوش‌های سر سیاه می‌شود. برای خلاص شدن از این مشکلات، از ترکیب گوجه گیلاسی و آووکادو استفاده کنید. اگر فقط به گوجه گیلاسی دسترسی دارید، نگران نباشید، آن را ورقه‌ای کرده و بر پوست چرب (بیشتر بر ناحیه صورت) بگذارید و سپس بشویید. این کار را به طور منظم و دو بار در روز – صبح‌ها قبل از انجام فعالیت‌های روزانه و شب‌ها قبل از خواب – انجام دهید.


یک ضد آفتاب طبیعی است

نور مستقیم آفتاب در وسط روز، رطوبت پوست، به ویژه پوست صورت، را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین، پوست حساس را می‌سوزاند. با گوجه گیلاسی – به دلیل داشتن لیکوپن – یک ضد آفتاب طبیعی خواهید داشت. آب یک یا دو عدد گوجه گیلاسی را بگیرید و سپس آن را قبل از بیرون رفتن، مانند لوسیون به پوست خود بزنید. بگذارید ۱۵-۱۰ دقیقه بماند سپس آن را بشویید. حالا بیرون بروید. در صورت بروز التهاب می‌توانید از ماست نیز استفاده کنید.


از ریزش مو جلوگیری می‌کند

اگرچه گوجه گیلاسی در مراقبت از مو، به خوبی کرفس نیست اما ویتامین A موجود در آن به بهتر شدن وضعیت مو کمک می‌کند. مواد مغذی آن برای اسکلت‌بندی و دندان‌ نیز مفید است. چگونه از گوجه گیلاسی برای درمان مو استفاده کنیم؟ نگران نباشید، فقط آب آن را بگیرید و آن را مانند شامپو استفاده کنید. فقط فراموش نکنید که آن را بشویید زیرا چسبناک است و موها را نامرتب‌تر از قبل می‌کند.


از بروز جوش و آکنه جلوگیری می‌کند

همان‌گونه که قبلا گفته شد، گوجه گیلاسی، مقدار زیادی ویتامین E دارد. بنابراین، درمان خوبی برای آکنه و جوش محسوب شده و می‌تواند به عنوان مکمل زیبایی به کار رود. فقط آن را ورقه‌ای کرده و بر آن ناحیه صورت که جوش و آکنه دارد بگذارید. اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند، سپس آن را بشویید. برای این کار، از خیار نیز می‌توانید استفاده کنید.3


پی نوشت:
1.www.sabziman.com
2.www.yjc.ir
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.