طرز تهیه سس خردل ، هزار جزیره و سس پنیری

سس یکی از افزودنی‌های پرطرفدار و طعم‌دهنده در تهیه غذا می باشد که در انواع مختلف خوراکی‌های وعده اصلی، پیش‌غذا، سالاد و حتی دسر است.
شنبه، 11 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه سس خردل ، هزار جزیره و سس پنیری

سس خردل

در طرز تهیه سس خردل از سرکه و یا خامه استفاده می شود و این سس خوش طعم به همراه انواع ساندویچ همبرگر و هات داگ و فلافل استفاده می شود و به خاطر طعم تندی که دارد جزء محبوب ترین انواع سس است.


طرز تهیه سس خردل با ۲ روش مختلف

همانطور که ذکر شد سس خردل را می توان با روش های مختلفی تهیه کرد در ادامه این مطلب روش درست کردن سس خردل را با سرکه و خامه در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

مواد لازم برای تهیه سس خردل با خامه
پودر خردل : ۲ قاشق سوپخوری

آبلیمو : ۱/۴ پیمانه

فلفل سیاه : ۱/۲ قاشق چایخوری

نمک : ۱/۴ قاشق چایخوری

خامه : ۴ قاشق سوپخوری

دستور تهیه سس خردل با خامه

در ظرف مناسبی پودر خردل و نمک و آبلیمو و فلفل را با کمک یک قاشق هم بزنید تا مخلوط این مواد به طور کامل یکدست شوند سپس خامه را به مخلوط این مواد اضافه کنید و دوباره مواد سس را هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند سپس سس را در ظرف شیشه ای درب داری بریزید و ظرف را در یخچال قرار دهید سس خردل را می توانید به مدت ۳ روز در یخچال نگهداری کنید.

مواد لازم برای تهیه سس خردل با سرکه

دانه خردل سفید : ۱ قاشق سوپخوری

سرکه : ۱ قاشق چایخوری

شکر : ۱ قاشق چایخوری

آب سرد : ۱ قاشق چایخوری

دستور تهیه سس خردل با سرکه
در طرز تهیه سس خردل با سرکه، ابتدا دانه خردل سفید و شکر و آب سرد و سرکه را درون میکسر ریخته و همه این مواد را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید سپس سس را در ظرف مناسبی بریزید و اجازه دهید تا سس به مدت ۱۵ دقیقه در دمای اتاق بماند تا طعم دلپذیرتری پیدا کند برای اینکه طعم همه مواد با یکدیگر ترکیب شوند می توانید سس خردل را روی حرارت ملایم به مدت چند دقیقه قرار دهید.

آموزش تهیه سس خردل
سس خردل از جمله چاشنی های فوق العاده برای طعم متفاوت تر غذاها به ویژه غذاهای فست فودی می باشند که با دستورهای متفاوتی می توان آن ها را تهیه کرد که در ادامه این بخش روش سوم تهیه سس خردل را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

مواد لازم
دانه خردل زرد یا سفید: ۱.۵ لیوان فرانسوی دسته دار

سرکه: نصف لیوان دسته دار فرانسوی

آب: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

عسل: ۲ قاشق غذاخوری

نمک: ۱ قاشق غذاخوری

پودر دارچین: ۱.۵ قاشق چایخوری

پودر سیر و پودر پیاز: هر کدام یک چهارم قاشق چایخوری

زردچوبه و پاپریکا قرمز: هر کدام نصف قاشق چایخوری

دستور تهیه
در ابتدا دانه های خردل را در آسیاب بریزید تا کاملا پودر و نرم گردند.

قابلمه ای با سایز مناسب انتخاب کنید و پودر خردل به طول کاملا نرم شده را درون ان بریزید، سپس مواد دیگر همچون پودر سیر، پودر پیاز، پودر دارچین، زردچوبه، نمک و پاپیرکا قرمز را اضافه نمایید و بعد سه لیوان آب را به مواد بیفزایید و خوب مخلوط کنید.

پس از اینکه مواد را به خوبی ترکیب کردید باید قابلمه را روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا با حرارت ملایم به مدت ۴۵ دقیقه بپزند.

زمانی که روی مواد حباب تشکیل شد و به جوش آمد نوبت اضافه کردن سرکه و عسل می باشد که بعد از افزودن باید به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه مواد را هم بزنید تا ته نگیرد.

بعد از گذشت این مدت قابلمه را از روی حرارت بردارید تا داغی مواد بیفتد و خنک گردد.

در نهایت مواد را درون ظرف شیشه ای درب داری بریزید و در یخچال و یا مکانی تاریک و خنک نگه دارید تا برای مدت زمان طولانی تری از آن استفاده نمایید.

نکته: توجه داشته باشید که به منظور جا افتادن و طعم بهتر سس خردل حداقل باید ۲۴ ساعت بگذرد و در صورتی که می خواهید از تلخی سس بکاهید و یا اینکه سس طعم تندتری داشته باشد شما می توانید میزان افزودن عسل و پاپریکا قرمز را به دلخواه بیشتر و کمتر نمایید.1

طرز تهیه سس خردل ، هزار جزیره و سس پنیری


سس هزار جزیره

سس هزار جزیره یکی از انواع سس های خوشمزه پرطرفدار ایرانی است که به همراه انواع سالاد و غذاها سرو می شود.

مواد لازم سس هزار جزیره
سس مایونز½ لیوان

پیاز قرمز۱ عدد کوچک

سیر۱ حبه

سس کچاپ۲ قاشق غذاخوری

خیارشور۲ عدد متوسط

سس فلفل تند۱ قاشق غذاخوری

سرکه سفید۱ قاشق غذاخوری

نمک¼ قاشق چایخوری

دستور تهیه سس هزار جزیره
مرحله اول
برای تهیه سس هزار جزیره ابتدا پوست سیر و پیاز را می گیریم و آنها را می شوییم، سپس داخل مخلوط کن یا میکسر می ریزیم. در ادامه پوست خیار شور را هم به میکسر اضافه می کنیم. حالا سس مایونز را به همراه سس کچاپ و سس فلفل تند اضافه می کنیم.

مرحله دوم
حالا نمک را اضافه می کنیم و چند پالس می زنیم تا مواد به خوبی یکدست شوند، سپس سرکه سفید را اضافه می کنیم و مواد را به خوبی میکس می کنیم تا کاملا یکدست شوند. اگر سرکه در دسترس ندارید می توانید آبلیمو را جایگزین سرکه کنید.

مرحله سوم
اگر با مخلوط کن یا میکسر این سس را درست کنید بافت زیباتر و یکدست تری خواهد داشت ولی اگر میکسر یا مخلوط کن ندارید می تواند با یک رنده ساده هم این سس را درست کنید. به این صورت که خیارشور، پیاز و سیر را رنده ریز کنید.

مرحله چهارم
پس از اینکه رنده کردن مواد به پایان رسید؛ آنها را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس دیگر مواد را اضافه می کنیم و به همزن دستی یا قاشق مواد را مخلوط می کنیم تا بافتی یکدست داشته باشند سپس سس را در یخچال قرار می دهیم تا منسجم شود.2

طرز تهیه سس خردل ، هزار جزیره و سس پنیری


سس پنیری (دیپ پنیری)

سس پنیری یا دیپ پنیری امروزه در رستوران ها و فست فود بسیار پر طرفدار شده است. می توانید این سس را کنار سینی مزه خود درست کنید و با انواع ساندویج ها و برگر ها سرو کنید. در کشور های شرقی این سس پنیری را با لابستر سرو می کنند، پنیر چدار در ۸۰۰ سال پیش به طور تصادفی کشف شد. این پنیر یکی از محبوب ترین ها در کشور انگلیس و سپس در آمریکا می باشد. امروز یکی از خوشمزه ترین سس های  پنیری را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه سس پنیری
خامه پر چرب ۱/۲ لیوان

پودر سیر ۱/۲ قاشق مربا خوری

کره ۱ ق غذا خوری

آرد ۱ ق غذا خوری

پنیر چدار رنده شده ۱ لیوان

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه سس پنیری
مرحله اول : تفت آرد و کره
ابتدا یک شیر جوش یا ظرف گود و نسوز را روی حرارت می گذاریم و کره را اضافه می کنیم تا ذوب شود، آرد و نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده و الک کنید سپس به کره اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا خوب مخلوط شوند و آرد طلایی شود.

مرحله دوم : اضافه کردن خامه
خامه را با تند ترین دور همزن خوب بزنید اگر خامه خیلی سفت بود مقداری شیر اضافه کنید سپس مخلوط خامه را به آردمون اضافه می کنیم.

مرحله سوم : اضافه کردن پنیر چدار
پنیر چدار را رنده کنید و به مخلوط مون اضافه کنید و مدام هم بزنید تا ته نگیرد و همه مواد به صورت یکنواخت با هم مخلوط شوند و در آخر پودر سیر و مقداری فلفل را اضافه می کنیم و از روی حرارت برداشته و با غذای مورد نظر سرو می کنیم. پارسی دی به شما پیشنهاد می دهد این سس خوشمزه را با همبرگر مرغ و یا همبرگر گیاهی که قبلا به شما آموزش دادیم امتحان کنید.3


پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.chishi.ir
3.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما