آموزش تهیه چند نوع شکلات خوشمزه در خانه

انواع مختلف شکلات‌های کاکائویی در بازار وجود دارد که قیمت بالایی دارند. علاوه بر قیمت بالا چربی مورد استفاده در ساخت شکلات‌های کاکائویی معمولا از روغن‌های ترانس بوده و برای بدن مضر می‌باشد. بنابراین بهتر است برای اینکه از طعم یک شکلات کاکائویی سالم لذت ببرید خودتان در منزل شکلات درست کنید.
يکشنبه، 12 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش تهیه چند نوع شکلات خوشمزه در خانه

شکلات شیری


مواد لازم
کره  نصف پیمانه
شیر  یک چهارم پیمانه
شکر قهوه ای  یک چهارم پیمانه
پودر شکر  ۳.۵ پیمانه
وانیل  یک قاشق چایخوری
شکلات کارامل وانیلی  سی عدد
آب  یک قاشق غذاخوری
بادام زمینی  دو پیمانه
شکلات نیمه تلخ نصف پیمانه
شکلات شیری  نصف پیمانه

آموزش تهیه چند نوع شکلات خوشمزه در خانه

طرز تهیه 
برای درست کردن این شکلات ابتدا داخل سینی فر را به وسیله یک لایه فویل بپوشانید، بعد کمی کره را روی فویل قرار دهید و با پشت قاشق کره را روی فویل بمالید، تا همه سطح آن چرب شود. آنگاه سینی فر را کنار بگذارید.حالا کره را داخل کاسه مخصوص مایکروویو بریزید و آن را داخل دستگاه مایکروویو قرار دهید تا با حرارت بالا به مدت ۱ الی ۱.۵ دقیقه داخل آن بماند، بعد از ذوب شدن کامل کره، آن را از داخل دستگاه بیرون بیاورید.

سپس وانیل، شیر و شکر را به کره ذوب شده اضافه نمایید و مواد را خوب به هم بزنید. بعد مواد را روی سینی بریزید.حالا باید در یک ظرف دیگر، آب و کارامل ها را مخلوط کنید و با میزان حرارت متوسط به مدت ۲ الی ۲.۵ دقیقه ظرف را درون مایکروویو بگذارید، تا به طور کامل کارامل ها داخل آب باز گردنند. سپس یک مرتبه آن را به هم بزنید و بادام زمینی را به آن بیافزایید و بار دیگر آن را داخل مایکروویو قرار دهید و بعد از گذشت ۴۵ الی ۶۰ ثانیه آن را از داخل دستگاه بیرون بیاورید. مخلوط بدست آمده را بر روی مواد قبلی داخل سینی بریزید.

سپس داخل ظرف مناسب دیگری، شکلات شیری و شکلات نیمه تلخ را ترکیب کنید و آن را با حرارت متوسط داخل مایکروویو قرار دهید تا ذوب شوند، مدت زمان لازم برای ذوب شدن آن، ۲ الی ۲.۵ دقیقه می باشد.

در مرحله پایانی، ترکیب بدست آمده را نیز روی مواد داخل سینی فر بریزید و سطح سینی را با یک ورقه آلومینیومی بپوشانید و ان را به مدت ۲ الی ۳ ساعت داخل یخچال نگهداری بگذارید. پس از بستن شکلات شیری آن را قطعات کوچکتر تقسیم نمایید.


تافی شکلاتی گردویی 


مواد لازم
شکلات تخته ای  ۲۰۰ گرم
شکر  سه چهارم پیمانه
شکر قهوه ای  یک دوم پیمانه
کره  یک دوم پیمانه
وانیل  نوک قاشق چایخوری
گردو  ۱ پیمانه
بیکینگ پودر  یک هشتم قاشق چایخوری
نمک  یک هشتم قاشق چایخوری

آموزش تهیه چند نوع شکلات خوشمزه در خانه

طرز تهیه
برای درست کردن این شکلات ابتدا سینی فر یا یک سینی فلزی را با کاغذ روغنی بپوشانید. کره را به تکه های کوچک ببرید. گردوها را هم به تکه های کوچک تقسیم کنید.

شکرها، کره، وانیل و مقدار خیلی کمی نمک را در یک تابه کوچک بریزید و تابه را روی حرارت ملایم بگذارید. مواد را دائم هم بزنید تا با یکدیگر قاطی و ترکیب شوند.هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مواد شروع به جوشیدن کنند.زمانی که حباب های ریزی در مواد دیده شد یا به اصطلاح جوش سوزنی زد، تابه را از روی حرارت بردارید.باز هم به هم زدن ادامه دهید و بیکینگ پودر را هم اضافه کنید تا با دیگر موادمخلوط شود. مخلوط تافی گرم را روی کاغذ روغنی بریزید و پهن کنید.

در اینجا باید سریع عمل دهید و مخلوط را به سرعت پهن کنید تا تکه تکه و سفت نشود. حالا صبر کنید تا لایه تافی سفت و سرد شود.شکلات را در این فاصله به روش بن ماری (حرارت غیرمستقیم) آب کنید و باز، هم بزنید تا همه جای شکلات یکنواخت گرم شود. بعد از برداشتن از روی حرارت شکلات را به صورت یکنواخت روی تافی خنک شده ریخته و با پشت قاشق یا کاردک مخصوص آشپزی صاف و پهن کنید.در اینجا زود دست به کار شوید. تا شکلات سفت و سرد نشود، حال تکه های گردوی ریز شده را روی شکلات بریزید.قبل از سرو کردن تافی شکلاتی، بهتر است آن را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید.


رایفل شکلاتی با طعم پرتقال 


مواد لازم
شکلات تلخ  ۲۴۰ گرم
خامه پر چرب  یک دوم پیمانه
آب پرتقال  ۱ قاشق غذاخوری
نمک  یک چهارم قاشق چایخوری
پودر کاکائو  به میزان لازم

طرز تهیه
برای درست کردن این شیرینی ابتدا شکلات تلخ (که حداقل ۶۱٪ باشد) را ریز کرده سپس در یک کاسه بریزید .بعد خامه، آب پرتقال و نمک در یک قابلمه کوچک بریزید روی حرارت بگذارید آهسته قل بخورد.سپس آن‌ را روی شکلات بریزید و بگذارید ۲ دقیقه بماند. بعد مواد را هم بزنید تا یک‌دست شوند. مخلوط شکلات را در یک ظرف یا قالب به ضلع ۲۰ سانتی متر بریزید و ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود.بعد از سرد شدن با یک قاشق غذاخوری یا اسکوپ بستنی توپ‌های ۲.۵ سانتی متری از مخلوط شکلات درست کنید. توپ‌ها را در پودر کاکائویی بغلطانید تا کامل آغشته شوند. سپس پودر اضافه را بتکانید. 1


آموزش تهیه چند نوع شکلات خوشمزه در خانه

شکلات خانگی


مواد لازم
بیسکویت پتی پور  2 بسته
شیر  1 لیوان
کره  3 قاشق غذاخوری
پودر قند  5 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو  3 قاشق غذاخوری
فندوق خرد شده  مقدار کافی
شکلات تلخ  100 کره

آموزش تهیه چند نوع شکلات خوشمزه در خانه

طرز تهیه
مرحله اول
ابتدا و برای شروع کار 100 گرم شکلات تلخ را داخل یک ظرف می ریزیم و آن را روی بخار کتری می گذاریم و شکلات را به روش بن ماری ذوب می کنیم. سپس شکلات ذوب شده را داخل قالب مافین قلبی شکل که کف آن را با کمک روغن کمی چرب کرده ایم می ریزیم و قالبها را برای 10 دقیقه داخل یخچال می گذاریم تا شکلات ببندد و سفت شود.

مرحله دوم
سپس در ادامه داخل یک قابلمه 1 لیوان شیر می ریزیم و به آن 5 قاشق غذاخوری پودر قند اضافه می کنیم و قابلمه را روی شعله ملایم گاز می گذاریم و پودر قند را هم می زنیم تا در شکر حل شود و مواد ما کاملا یکدست شود و شیر کم کم به جوش اید.

مرحله سوم
سپس 3 قاشق غذاخوری پودر کاکایو و 3 قاشق غذاخوری کره آب شده را داخل قابلمه شیر می ریزیم و آنها را خوب هم می زنیم تا مواد ما قاطی شوند و یکدست شوند. سپس قابلمه را از روی گاز بر می داریم و منتظر می شویم تا مواد ما خنک شوند.

مرحله چهارم
سپس 2 بسته بیسکوئیت را داخل یک پلاستیک دربسته می ریزیم و آن را با کمک وردنه و یا گوشت کوب خرد می کنیم اما بیسکویت بهتر است پودر نشود و سپس بیسکویت خرد شده را به مواد مرحله قبل اضافه می کنیم و با آنها مخلوط می کنیم و سپس در ادامه فندوق خرد شده را نیز به آنها اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم. اکنون لایه رویی شکلات ما آماده است.

مرحله پنجم
سپس از مواد تهیه شده در مرحله قبل داخل قالب های مافین که ته آن را شکلات ریخته بودیم می ریزیم و با دست روی آنها را صاف می کنیم و تا حد ممکن آنها را فشار می دهیم تا منسجم شوند. سپس قالبها را داخل یخچال می گذاریم تا شکلات ما کاملا سفت شود و همه مواد آن ببندد.

مرحله ششم
سپس وقتی شکلات آماده شد قالبها را از یخچال در می آوریم و شکلاتها را از قالب در آورده و در ظرف مناسبی می گذاریم و روی آنها را در صورت تمایل با موادی مانند پودر پسته و یا پودرنارگیل و ... تزیین می کنیم. اکنون شکلات خانگی ما اماده است و آن راب رای عصرانه همراه با چای می خوریم ویا آن را برای مهمانی ها استفاده می کنیم. نوش جان 2


شکلات خانگی


مواد اولیه
آب  1 لیوان
پودر کاکائو  2 لیوان
کره  2/3 لیوان
شکر نصف لیوان
شیر 2/3 لیوان
پودر قند یا شکر 1/4 لیوان

آموزش تهیه چند نوع شکلات خوشمزه در خانه

نکته در تهیه شکلات می توانید بجای شکر از عسل یا شیره خرما نیز استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از پودر میوه خشک شده به عنوان طعم دهنده استفاده کنید.

طرز تهیه شکلات خانگی
ابتدا داخل قابلمه بزرگی مقداری آب ریخته و اجازه دهید بجوشد و بعد زیر شعله را ملایم کنید.

کره نرم شده و پودر کاکائو الک شده را با هم مخلوط کرده و آن ها را داخل ظرفی کوچکتر از قابلمه آب ریخته و ظرف کوچکتر را روی آب در حال جوش با شعله ملایم قرار داده و مرتب هم بزنید.

دقت کنید که کیچ توده ای نباید داخل مواد وجود داشته باشد وحتی در صورت لزوم می‌توانید از گوشکوب برقی هم برای یکدست کردن شکلات استفاده کنید.

حالا یک لیوان آب گرم را به مواد اضافه کرده و بازهم خوب هم بزنید.

زیر شعله را کمی زیاد کنید.

مراقب کاکائو باشید تا نجوشد.

در صورتی که احساس کردید دما زیاد شده  آن را مجددا کم کنید.

مخلوط را به ظرف جداگانه منتقل کنید.

شکر و پودر شکر را با هم مخلوط کرده و آن را به شکلات اضافه کنید.

شیر را جوشانده و صبر کنید کاملا ولرم شود و بعد کم کم آن را به شکلات اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد صاف و یکدست شوندو در صورت تمایل مواد را با هم زن مخلوط کنید.

قالب مناسبی را کمی چرب کرده و شکلات را داخل آن بریزید.

در صورت تمایل مغز فندق (گردو, پسته یا بادام) برای آن قرار دهید و اجازه دهید شکلات یک شب داخل فریزر بماند. 3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.mamifood.org
3.www.asrislam.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.