آموزش درست کردن چند مدل دسر شکلاتی

چگونه با شکلات دسر های خوشمزه دست کنیم؟ درست کردن دسر شکلاتی با طعمی که شگفت زدتان میکند؛ دستورهای مربوط به دسر شکلاتی را در این مطلب بخوانید.
يکشنبه، 26 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش درست کردن چند مدل دسر شکلاتی

کوکی شکلاتی


مواد لازم
با مواد زیر در حدود 18 الی 20 عدد کوکی میتونید درست کنید.
آرد سفید قنادی۱۲۰ گرم معادل ۱ پیمانه
پودر کاکائو۲۵ گرم معادل ۳ قاشق سوپ خوری
کره۱۱۵ گرم معادل ۱/۲ پیمانه
شکر قهوه ای۱۵۰ گرم معادل ۳/۴ پیمانه
زرده تخم مرغ۲ عدد
نمک۱/۴قاشق چایخوری
بکینگ پودر۳/۴ قاشق چایخوری
جوش شیرین۱/۲ قاشق چایخوری
شکلات چیپسی تلخ۹۰ گرم یا ۱/۲ پیمانه
شکلات چیپسی نسوز و ضد حرارت برای روی کوکی به مقدار لازم

آموزش درست کردن چند مدل دسر شکلاتی

نحوه درست کردن کوکی شکلاتی بدون همزن برقی
1- کره هم دمای محیط و شکر قهوه ای رو با لیسک کاملا مخلوط میکنیم تا به خورد هم برن و کاملا یکدست بشن. (در صورت دلخواه میتونین شکر قهوه ای رو با شکر سفید جایگزین کنین؛ اما شکر قهوه ای طعم بهتر و لذیذتری نسبت به شکر سفید داره).

2- زرده های تخم مرغ رو اضافه میکنیم و با لیسک مخلوط میکنیم تا کاملا یکدست بشن.

3- آرد، بکینگ پودر ، جوش شیرین و پودر کاکائو رو داخل ظرفی مخلوط میکنیم و دو بار الک میکنیم.

4- مخلوط بالا رو به مواد داخل ظرف اضافه میکنیم. و بعد نمک رو هم اضافه میکنیم

5- با لیسک مواد رو مخلوط میکنیم تا کاملا یکدست بشن. در آخر شکلات چیپسی رو اضافه و کاملا مخلوط میکنیم.

6- داخل سینی فر کاغذ روغی پهن میکنیم، از مواد گلوله‌های 30 گرمی برمیداریم. ( با کمک ترازو)، داخل دست گرد میکنیم و در سینی با فاصله قرار میدهیم. چون بعد از پخت پهن و باز میشن اگه فاصله کم باشه، بهم میچسبن! در صورتی که ترازو دسترسی ندارین، با دست به اندازه گردو از مواد بردارین و سعی کنین همشون تقریبا هم اندازه باشن. همچنیم میتونید از پیمانه معادل 30 گرم استفاده کنید.

7-روی کوکی‌ها شکلات چیپسی نسوز (به دلخواه) قرار میدیم و کمی با دست فشار میدیم. شیرینی رو به مدت 30 الی 60دقیقه داخل یخچال قرار میدیم. (استراحت دادن کوکی ها داخل یخچال قبل پخت باعث بالا رفتین کیفیت کوکی شما میشه)

8- بعد از طی این زمان، شیرینی ها رو داخل فر 180 درجه که از قبل گرم شده به مدت 10 دقیقه قرار میدیم.

نکته: موقع خارج کردن کوکی از فر، روی کوکی کاملا شل و نرمه! فکر نکنین که نپخته؛ اجازه بدین توی سینی کاملا خنک بشه و خودش رو بگیره و به بافت نرم و ترد برسه. ( ممکنه با دیدن نرم بودنشون بخواین کوکی ها را مدت بیشتری توی فر بزارین. این کار باعث خشک شدنشون میشه.)

نکات مهم در پخت کوکی شکلاتی
سینی خود فر مناسب پخت کوکی نیست و جنس و رنگ تیره اون باعث میشه کف کوکی ها بسوزه بهتره از سینی رنگ روشن مثل گالوانیزه به جای سینی اصلی فر استفاده کنین.

به هیچ وجه از مقدار شکلات کم نکنین؛ اما میتونید مقداری از اون رو با گردو، فندق یا بادام خرد شده جایگزین کنین در ضمن میتونید برای زیبایی، قبل از پخت تعدادی چیپس شکلات یا مقداری گردو روی کوکی ها بچینید.

این کوکی داخل ظرف در دار و در فضای خونه تا چند روز نرم باقی میمونه و قابل مصرفه. اگه کوکی رو داخل یخچال نگه داری کردید، توجه کنین که به علت داشتن کره بعد از در آوردن از یخچال کمی سفت میشه پس اجازه بدین به دمای محیط برسه و بعد مورد مصرف قرار بدین.

علت گلوله و گرد کردن خمیر قبل از گذاشتن داخل فر، اینه که معمولا شیرینی هایی که توشون کره به مقدار قابل توجه استفاده میشه موقع پخت توی فر خودشون رو پهن میکنن! باید دقت داشته باشید که گلوله های خمیری که درست کردید رو پهن نکنید و به همون شکل توپی توی فر بذارید تا در حین پخت که پهن میشه خیلی نازک و خشک نشه.

حتما قبل از گذاشتن همه شیرینی‌ها داخل فر، یک عدد کوکی رو روی یک کاغذ روغنی کوچیک داخل فر قرار بدین تا زمان پخت و بافت شیرینی بعد از خنک شدن دستتون بیاد و بقیه کوکی ها رو با خیال راحت داخل فر قرار بدین.

استفاده از کاکائو و شکلات مرغوب باعث خوش طعم شدن کوکی های شما میشه؛ بهتره از کاکائوی هلندی یا ترک استفاده کنین.
 
استفاده از چیپس شکلاتی تلخ، باعث ایجاد نوعی توازن در میزان شیرینی کوکی میشه! بسته به ذائقه تون میتونین از شکلات چیپسی معمولی و شیرین هم استفاده کنین اما توجه کنین که این امر باعث بیشتر شدن شیرینی کوکی شما میشه.

معمولا توی همه خونه‌ها بکینگ پودر و جوش شیرین پیدا میشه. اما گاهی اوقات هنگام استفاده از این محصولات به این فکر میکنیم که مدت ها از خرید اونها گذشته و آیا هنوز تاریخ مصرف و کارایی دارن؟ برای اینکه قبل از استفاده از این مواد و خراب شدن کارتون در صورت گذشتن تاریخ مصرف، متوجه تاریخ دار بودنشون بشین میتونین این تست ها رو انجام بدین:

 تست گذشتن تاریخ مصرف جوش شیرین: نصف پیمانه آب داغ را با یک چهارم قاشق چایخوری سرکه مخلوط کنید. حال یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. اگر بلافاصله حباب ایجاد نشد، تاریخ مصرف جوش شیرین شما گذشته.

 تست گذشتن تاریخ مصرف بیکینگ پودر: نصف پیمانه آب داغ را با نصف قاشق چایخوری سرکه مخلوط کنید و نصف قاشق چایخوری بیکینگ پودر به آن اضافه کنید. اگر بلافاصله حباب ایجاد نشد، تاریخ مصرف بیکینگ پودر شما گذشته.

علاوه بر این روش برای تست بکینگ پود،ر میتونین یک قاشق ماست رو با نصف قاش چایخوری بکینگ پودر مخلوط کنین. اگه بعد از گذشت چند ثانیه ماست حالت حباب دار پیدا کرد، یعنی بکینگ پودر شما سالم است.

کوکی شکلات تلخ
شکلات‌های چیپسی تلخ که در دستور بالا ذکر شد، طعم تلخی به کوکی نمی‌دهند. اگر طرفدار طعم تلخ شکلات هستید و شیرینی‌های با طعم تلخ را می‌پسندید، کوکی شکلاتی تلخ می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. برای تهیه کوکی شکلات تلخ می‌توانید شکلات‌های چیپسی را از دستور حذف کنید و به جای آن 3 تکه بزرگ شکلات تلخ ذوب کنید و آن را در مرحله 5 به جای شکلات‌های چیپسی، به مخلوط اضافه کنید.  1


کیک شکلاتی


مواد لازم
۳۰۰ گرم کوکی
۱۵۰ گرم کره
۳ الی ۴ قاشق غذاخوری کره کاکائو
۲۵۰ گرم پنیر خامه ای
۵۰ الی ۱۰۰ گرم پودر شکر
۲۰۰ گرم شکلات
۱۰۰ گرم خامه

آموزش درست کردن چند مدل دسر شکلاتی

طرز تهیه
1. کره را آب کنید و کوکی ها را داخل مخلوط کن آسیاب کنید.

2. کوکی ها را داخل قالب بریزید و با لیوان محکم فشار دهید. سپس داخل یخچال قرار دهید.

3. پنیر خامه ای را هم بزنید و در حال هم زدن پودر شکر را به آن اضافه کنید.

4. یک بار دیگر ترکیب پنیر و پودر شکر را هم بزنید. شکلات را آب کنید و بعد از این که کمی سرد شد به پنیر اضافه کنید.

5. خامه را در ظرف جداگانه ای هم بزنید تا رنگ آن روشن و کمی پف کرده شود.

6. سپس خامه را به مواد اضافه کنید و با یک قاشق کوچک خوب هم بزنید. سعی کنید حالت کف دار مواد از بین نرود.

7. وقتی مواد کاملا یکدست شد لایه پایه کیک را از یخچال بیرون بیاورید و مواد را روی آن بریزید. سپس به مدت ۴ الی ۵ ساعت داخل یخچال قرار دهید. روی آن پودر کاکائو بریزید یا با میوه تزئین کنید. 2


دسر کرم شکلات


مواد لازم
شیر: یک لیوان
پودر کاکائو: ۴ قاشق غذاخوری
شکر: ۴ الی ۵ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه
پودر کاکائو را الک کنید تا گلوله ای در آن نباشد، سپس با شیر و شکر مخلوط کنید. مخلوط را روی حرارت قرار داده و دائم هم بزنید تا به غلظت برسد، سپس آن را از روی حرارت بردارید.

صبر کنید تا مخلوط کمی خنک شود بعد آن را در ظرف مناسبی ریخته و در یخچال قرار دهید. بعد از آنکه کرم خنک شد، برای طعم بهتر  می توانید مقداری خلال بادام بو داده شده یا فندق خرد شده به آن اضافه کنید.


دسر کرم رانورسه با شکلات


مواد لازم
تخم مرغ: ۵ عدد
شیر: یک و یک چهارم پیمانه
پودر کاکائو: یک قاشق سوپخوری
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری

نحوه درست کردن
ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید و سپس زرده‌های تخم مرغ را همراه با شکر و وانیل  بهم بزنید تا سفید و سفت شود.

پودر کاکائو را الک کنید تا گلوله ای در آن نباشد، سپس با شیر مخلوط کنید. نصف سفیده ‌های تخم مرغ را هم بزنید تا کاملا سفید شوند در گام بعدی شیر کاکائو را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.

شیر و زرده تخم مرغ را مخلوط کنید و سفیده تخم مرغ را نیز اضافه کنید.

مایه دسر شکلاتی را در یک قالب گود و نچسب بریزید و کرم رانورسه را در فر یا روی حرارت بخار کتری شعله بپزید.

برای تست آماده شدن دسر، یک خلال دندان یا چنگال در آن فرو کنید، اگر پخته باشد نباید چیزی به چنگال یا خلال دندان بچسبد.

برای سرو کردن دسر ابتدا صبر کنید تا خنک شود سپس آن را در ظرف مناسبی برگردانید. 3


پی نوشت:
1.www.blog.okala.com
2.www.bartarinha.ir
3.www.ana.press


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.