طرز تهیه سه نوع مربای بسیار خاص و فوق العاده

مربا از انواع خوراکی های پرطرفدار برای وعده صبحانه به شمار می رود و برای تهیه مربا می توانید از انواع روش های مختلف نظیر مربای فی جو آ و مربای بلوبری و مربای آلوورا نمایید. در ادامه با مراحل پخت چند مربا...
جمعه، 17 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه سه نوع مربای بسیار خاص و فوق العاده

مربای فی جو آ ( فوجیا )

در این مربای جادویی، عطر و اسانس شگفت انگیزی را تجربه خواهید کرد، علاوه بر اسانس آن، غلظت و پکتین طبیعی مربا ارزش تجربه کردن را دارد.

مواد لازم
فی جو آ / 500 گرم

شکر قهوه ای / 400 گرم

آب / 1 پیمانه

لیمو / 1 عدد

طرز تهیه
شکر و آب را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.

یک کاسه آب سرد کنار دست خود بگذارید و " فی جو آ " ها را پوست بگیرید و داخل آب سرد بیاندازید.

سپس میوه های پوست گرفته را داخل شربت بریزید ( آبی که میوه ها را در آن گذاشته بودید تا سیاه نشود، دور بریزید ) و روی حرارت متوسط قرار دهید. تا مربا آرام آرام بجوشد و قوام آید. اگر شما نیز میوه ها را به صورت درسته داخل شربت انداخته اید، حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه پخت آن، طول خواهد کشید.ولی اگر میوه ها را به صورت خرد شده یا اسلایس شده مربا درست میکنید، 15 دقیقه زمان برای پخت کافیست.

بعد از اینکه میوه ها پخته و نرم شد، یک عدد آب لیموی تازه را درون آن بریزید و پس از جوش آمدن و قوام آمدن از روی حرارت بردارید و یک پارچه تمیز روی قابلمه بیاندازید و یک شب مربا را در فضای آشپزخانه دم بگذارید.

این مربا به هیچ عنوان نیاز به پکتین ندارد، زیرا خود مربا به اندازه کافی غلیظ شده و میوه ها پکتین طبیعی به مربا خواهد داد.

اگر دوست دارید پکتین مربایتان بیشتر باشد و حالت ژله ای به خود بگیرد ( برای مصرف صبحانه و استفاده در شیرینی ها و کیک های مربایی ) بعد از قوام آمدن مربا، به مدت 5 دقیقه حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا خوب بجوشد و قسمت ژله ای میوه کاملاً به خورد شربت برود.

نکته: اگر میخواهید رنگ مربایتان روشن باشد ( به رنگ خود میوه ) از شکر سفید استفاده کنید.1

طرز تهیه سه نوع مربای بسیار خاص و فوق الاده


مربای بلوبری

مربای بلوبری از جمله مرباهای خوش طعم و متفاوت است. طرز تهیه مربای بلوبری تقریبا مشابه سایر مرباهای محبوب در ایران است. اما برای ایجاد طعم بهتر و ایده آل در مربا بلوبری پیشنهاد می کنیم این آموزش را از دست ندهید.

بلوبری میوه ای شبیه به توت به رنگ بنفش یا آبی تیره است که خواستگاه این میوه شمال آمریکاست و در مناطق دیگر هم کشت می شود. طرز تهیه مربای بلوبری نیز تا حد زیادی مشابه دستور ساختت  مربای آلبالو و نیز مربای تمشک است.

مواد لازم
بلوبری : ۵ پیمانه

آبلیمو : ۱/۵ پیمانه

آب : ۱/۴ پیمانه

شکر : ۳۱/۲ پیمانه

پکتین میوه (ژلاتین ) : ۱ بسته

طرز تهیه مربای بلوبری
برای درست کردن مربای بلوبری ابتدا بلوبری ها را با آب سرد بشویید،

از بلوبری هایی استفاده کنید که درشت تر و رنگ خاکستری آبی داشته باشند.

بلوبری ها را له و با هم مخلوط کنید و در ظرفی بریزید در روی حرارت قرار دهید، تا بپزد در مرحله بعدی نیمی از شکر را با پکتین در ظرفی مخلوط کنید.

سپس بلوبری را با پکتین، آبلیمو و آب مخلوط کنید و در روی حرارت قرار دهید تا زمانی که بجوشد و بپزد، بقیه شکر را مخلوط کرده و صبر کنید تا بجوشد تا زمانی که غلظت مربای بلوبری به حد دلخواهتان برسد. بعد مربا را از روی شعله بردارید و بگذارید کنار تا سرد شود وقتی کاملا مربا سرد شد، مربای بلوبری خوشمزه و خوش طعم شما آماده است آن را داخل شیشه هایی که از قبل آماده کرده اید بریزید.

خواص میوه بلوبری
این میوه همچون دیگر میوه ها به دلیل انواع ویتامین ها و مواد مغذی دارای فواید بی شماری است. بلوبری مختص فصل زمستان می باشد. به این میوه تمشک آبی و زغال اخته آبی نیز گفته می شود که خواص آن به شرح زیر می باشد:

این میوه حاوی آنتی اکسیدان های مفید است که به نرمی و لطافت پوست های خشک کمک می کند و ترکیب آن با شکر و مقداری آب لیمو، سبب لایه برداری پوست و در نتیجه روشن شدن پوست می گردد.

یکی دیگر از فواید مصرف این میوه کاهش عفونت مثانه و کمک به عملکرد صحیح مثانه می گردد، زیرا این میوه سرشار از ترکیباتی می باشد که از چسبیدن باکتری ها به دیواره ی مثانه جلوگیری می کند.

کاهش چربی شکمی، کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی، افزایش گلوکز خون، ارتقاء عملکرد مغز و کاهش کلسترول از مزایایی دیگر مصرف این میوه خوشمزه می باشد.2

طرز تهیه سه نوع مربای بسیار خاص و فوق الاده


مربای آلوورا

مربای آلوورا یکی از پرطرفدار ترین و مفید ترین مرباها می باشد که طرز تهیه را می توانید در ادامه مشاهده نمائید.

مواد لازم برای مربای آلوورا
آلوورای تازه پوست گرفته و خردشده :یک کیلوگرم

شکر :یک کیلو گرم

آب :700 گرم

اسانس آلوورا :2 قطره

آبلیموی تازه :یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای آلوورا
ژل های وسط آلوورا را بیرون بیاورید و به صورت نگینی خرد کنید.

بعد به مدت 2 ساعت داخل فریزر بگذارید.

وقتی آلوورا را فریزر بیرون آوردید به همراه 200 گرم شکر داخل ظرفی ریخته و اجازه دهید 2 تا 3 ساعت در دمای محیط قرار بگیرد و ترکیب شوند.

بعد این ترکیب را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید.

سپس حرارت را پس از جوش آمدن کم کنید. در قابلمه را ببندید و بگذارید تا به مدت 35 الی 40 دقیقه با حرارت خیلی کم مربا بجوشد.

در این فاصله باقیمانده شکر را به همراه 700 گرم آب داخل ظرفی ریخته و با قاشق چوبی مرتب هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود.بعد روی حرارت قرار دهید تا به نقطه جوش برسد.

دقت کنید زمان جوشیدن کف روی سطح آب را با قاشق بردارید تا شهد خوشرنگ تر و شفاف تر شود.

حرارت گاز را پس از به جوش آمدن شهد ،کم کنید و اجازه دهید تا یک ساعت دیگر هم همین طور بجوشد.

وقتی که شهد شکر کمی غلیظ شد آن را به مربای آلوورا و شکری را که در حال پخت است اضافه کنید و بگذارید یک ربع دیگر با حرارت ملایم بجوشد، در آخر آبلیمو را هم اضافه کنید.

مربای آماده شده را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کاملا خنک شود. بعد داخل مربای خنک شده اسانس آلوورا و یا وانیل اضافه کنید.

نکات تکمیلی در مورد مربای آلوورا
مربای آلوورا جزو مربا و کمپوت میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 45دقیقه میباشد .

مربای آلوورا را می توانید در وعده صبحانه - میان وعده - سرو کنید .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .3


پی نوشت:
1.www.irgeo.ir
2.www.arga-mag.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط