دستور تهیه چند مدل لوکوم شیک و خوشمزه

لوکوم از جمله شیرینی‌های خوشمزه با ریشه ترکیه‌ای است. طرز تهیه این دسر ترکیه‌ای خوشمزه بسیار آسان است و با کمترین و ساده‌ترین مواد می‌توانید در منزل آن را تهیه کنید. همراه ما باشید با طرز تهیه چند مدل لوکوم خوشمزه.
چهارشنبه، 6 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه چند مدل لوکوم شیک و خوشمزه

لوکوم پرتقال


مواد لازم
آب پرتقال طبیعی بدون هسته: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر نشاسته: گندم ۱ قاشق غذاخوری سر پر
شکر: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل: ¼ قاشق چایخوری
کره: ۱ قاشق مرباخوری
پودر نارگیل: به مقدار دلخواه

طرز تهیه
برای درست کردن این لوکوم میوه‌ای خوشمزه ابتدا آب پرتقال، وانیل و شکر و نشاسته را در یک قابلمه مناسب یا شیرجوش بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید. مواد را مرتب هم بزنید تا نشاسته کاملا حل شود. (اگر پودر نشاسته گندم ندارید نشاسته گل را با آسیاب ۲ بار آسیاب کنید). وقتی ترکیب غلیظ شد کره را اضافه کنید. غلظت مواد باید مثل فرنی یا مایه مسقطی باشد. ترکیب را خوب هم بزنید تا کره در تمام مواد حل شود و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

یک لیوان مناسب را با آب سرد و یخ سرد کنید، داخل لیوان را مرطوب کنید (قظرات آب به دیواره لیوان چسبیده باشد اما داخل لیوان آب نباشد) و این مواد را داخل آن بریزید. لیوان را به مدت ۲ الی سه ساعت در یخچال بگذارید تا خوب خودش را بگیرد. بعد از این مدت لوکوم را به صورت قالبی از لیوان خارج کنید و در ظرفی که پودر نارگیل در آن ریخته‌ای بغلتانید. سپس لوکوم را به اندازه دلخواه برش بزنید. توجه داشته باشید که برای این‌که لوکوم به راحتی از لیوان خارج شود با نوک یک چاقوی تیز با احتیاط کمی لوکوم را از بالای لیوان جدا کنید یا لیوان را چند بار محکم تکان دهید. 1


لوکوم هویج


مواد لازم
هویج  یک کیلو گرم
آرد نشاسته گندم یا ذرت  5 قاشق غذاخوری
شکر یک لیوان
فندق درشت خرد شده یک استکان
وانیل شکری یا وانیل ایرانی 5 گرم  (یک بسته)

دستور تهیه چند مدل لوکوم شیک و خوشمزه

دستور پخت لوکوم هویج
هویج ها را شسته و پوست بکنید. سپس خرد کرده و با 1 لیتر آب داخل قابلمه ای بریزید و بپزید.

وقتی هویج ها نرم شد، زیر قابلمه را خاموش کرده و هویج ها را داخل آبکش بریزید.

1 لیوان از آبی که هویج را داخلش پختید را نگهدارید. هویج و آب را در مخلوط کن، غذاساز یا گوشت کوب برقی پوره کنید.

سپس پوره هویج را درون ماهیتابه یا قابلمه ای بریزید.

نشاسته و شکر را به هویج ها اضافه کرده و روی حرارت ملایم در حالیکه مدام هم میزنید بپزید.

وقتی غلیظ شد از روی اجاق بردارید وانیل و فندق را اضافه کنید و هم بزنید.

رای آنکه لوکوم هویج براحتی از ظرف بیرون بیاید ، ظرف پیرکس و یا هر ظرف مناسب دیگری را با آب خیس کرده و آب اضافی آن را بیرون بریزید.

مواد را داخل ظرف بریزید و صاف کنید به مدت 3 الی 4 ساهت در فریزر ، یا یک شب در یخچال بگذارید.

سپس ظرف را خارج کرده، به شکل دلخواه برش بزنید.

در پودر نارگیل بغلطانید تا تمام سطح آن را بپوشاند. در ظرف سرو چیده و چند ساعت دیگر در یخچال بگذارید. 2


لوکوم زنجبیل و پسته


مواد لازم
نشاسته: ۱ لیوان دسته‌دار
شکر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار
پودر زنجبیل: ۱ قاشق غذاخوری
پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری
وانیل: ۱/۴ قاشق چایخوری
کره: ۱ قاشق غذاخوری
مغز پسته: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه چند مدل لوکوم شیک و خوشمزه

طرز تهیه
نشاسته را در یک تابه پودر کنید و به همراه پودر زنجبیل از الک عبور دهید. آب را (۲ و ۱/۲ لیوان دسته دار) را به نشاسته اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا کاملا حل شوند. وانیل را اضافه کنید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و به طور مداوم به هم بزند تا کم‌کم غلیظ شود.

ژلاتین را در ۱/۳ لیوان دسته دار فرانسوی آب حل کنید. وقتی نشاسته و مواد داخل تابه به غلظتی اندازه فرنی رسیدند، شکر را اضافه کنید. بعد از حل شدن شکر، زعفران دم کرده را اضافه کنید و دوباره به هم بزنید تا کمی سفت شود.

ژلاتین حل شده را اضافه کنید و دوباره به هم بزنید. کره را اضافه کنید. کل مراحل آماده شدن لوکوم و حرارت دادن آن، حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. بعد از آماده شدن لوکوم، مغز پسته را اضافه کرده و حرارت را قطع کنید. مواد را به هم بزنید تا پسته‌ها در لوکوم پخش شوند.

در یک ظرف ترجیجا مستطیلی یا مربعی، یک لایه نایلون یا پلاستیک ضخیم قرار دهید و آن را چرب کنید. لوکوم را در ظرف بریزید و روی آن را با قاشق صاف کنید. قالب را به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید و بعد از خارج کردن، روی سطح را پودر قند یا پودر نارگیل بپاشید. لوکوم را روی پودر بگذارید و در اندازه دلخواه برش بزنید.


لوکوم رولتی


طرز تهیه
‌می‌توانید از خامه فرم گرفته یا کرم شانتی هم در طرز تهیه لوکوم ترکیه استفاده کنید و لوکوم را به شکل رولتی درست کنید تا مجلسی‌تر شود. برای این کار، ۲ ساعت بعد از اینکه لوکوم را در یخچال قرار دادید، روی آن را با خامه فرم گرفته بپوشانید و با لیسک یکدست کنید. روی خامه را می‌توانید پودر پسته یا دارچین بپاشید. لوکوم‌ها را با دست رول کنید. دوباره قالب را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. بعد از فرم گرفتن لوکوم و خارج کردن آن از یخچال، لوکوم را در ابعادی که دوست دارید برش بزنید. بعد از آماده شدن، آن‌ها را در ظرف مناسب سرو کنید.

دستور تهیه چند مدل لوکوم شیک و خوشمزه

نکات
اگر در طرز تهیه لوکوم ترکیه از خامه قنادی استفاده می‌کنید، حتما قبل از مصرف چند دقیقه با همزن آن را بزنید.

اگر از کرم شانتی استفاده می‌کنید، ۷۵ گرم از آن را با ۲۰۰ میلی‌لیتر شیر مخلوط کنید و با همزن بزنید. ابتدا حدود ۳ دقیقه با دور تند همزن و بعد با سرعت کمتر، کرم را بزنید تا فرم بگیرد.

لوکوم در دمای محیط به مدت ۱ هفته قابلیت نگهداری دارد.

برای خوش طعم و خوشبو شدن لوکوم می‌توانید از گلاب هم استفاده کنید. بعد از اضافه کردن شکر، وقتی مواد خودشان را گرفتند و کمی سفت شدند، حدود ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی گلاب اضافه کنید.

می‌توانید کره را از دستور طرز تهیه لوکوم زنجبیل و پسته حذف کنید یا آن را با روغن مایع جایگزین کنید.

اگر می‌خواهید لوکوم میوه‌ای با طعم‌های مختلفی داشته باشد، می‌توانید از پودر ژله مربوط به هر میوه استفاده کنید. در این صورت از ۱/۲ بسته پودر ژله استفاده کنید. می‌توانید لوکوم موزی، لوکوم پرتقالی، لوکوم انار و … را با این روش تهیه کنید.

در طرز تهیه لوکوم شکلاتی، کافی است به میزان ۴ تا ۵ قاشق غذا خوری پودر کاکائو را همزمان با شکر، به مواد لازم لوکوم اضافه کنید.

لوموم ترکیه ای، شبیه مسقطی ایرانی است و در طرز تهیه آن، مواد مشابهی به کار می‌رود. 3


 پی نوشت:
1.www.blog.okcs.com
2.www.tasvirezendegi.com
3.www.parsine.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.