راهکارهای درمانی لرزش دست در خانه

لرزش دست یکی از علل شایع مراجعه بیماران به متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) است.لرزش در دستها می تواند هیچ علت خاصی نداشته باشد و یا علامتی از یک بیماری زمینه ای دیگر در بدن باشد. لرزش دست معمولا علامت خطرناکی نیست ولی می تواند موجب اختلال در فعالیتهای روزانه فرد مبتلا به لرزش دست بشود، از این رو ارزیابی و درمان آن ضروری به نظر می رسد.
جمعه، 8 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمانی لرزش دست در خانه

لرزش دست

لرزش یک اختلال حرکتی شایع است. انقباض عضلانی غیر ارادی و ریتمیک، باعث لرزش می شود. لرزش دست ها نسبت به بقیه اندام های بدن بیشتر دیده می شود، اما می تواند در بازوها، سر، تارهای صوتی و پا هم ایجاد شود. لررزش ها می توانند متناوب باشند و هر چند وقت یکبار اتفاق بیافتند. بعضی مواقع لرزش ها به خودی خود، بدون هیچ علتی بروز می کنند.

لرزش در دست ها می تواند بدون هیچ علتی رخ دهد یا یک علامت هشدار دهنده اولیه در مورد برخی شرایط عصبی و بیماری های زمینه ای باشد. دست های لرزان نشانه بیماری خطرناک و جدی نیست، اما می تواند فعالیت های روزمره زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر افراد دارای لرزش جزئی در دست ها هستند و ممکن است هنگام نگه داشتن دست ها مستقیماً در جلوی بدن، لرزش مشخص می شود.

دست های لرزان ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام نوشتن و نقاشی کردن شود. همچنین ممکن است فرد در نگهداری و استفاده از ابزار و وسایل نظیر کارد و چنگال مشکل داشته باشد.

در صورت بروز لرزش دست باید با پزشک مشورت کنید.1
 

علت لرزش دست

مواردی که بر مغز تأثیر می گذارد ، معمولاً مسئول لرزش است.

در برخی موارد ، علت ناشناخته است ، اما لرزش ها اغلب ناشی از شرایط عصبی ، اختلالات حرکتی یا سایر مشکلات بهداشتی است.
 
شرایط عصبی
برخی از بیماری های عصبی که می توانند باعث ایجاد لرز در دست شوند عبارتند از:
 
مولتیپل اسکلروزیس (MS)
بسیاری از افراد مبتلا به بیماری ام اس نوعی لرزش را تجربه می کنند. این حالت اغلب هنگامی بروز می کند که بیماری به مناطقی در مسیر سیستم عصبی مرکزی که حرکت را کنترل می کند آسیب می رساند.
 
سکته مغزی
سکته مغزی ایسکمیک هنگامی اتفاق می افتد که لخته خون شریان را مسدود می کند و مانع از رسیدن خون به مغز می شود. این می تواند باعث صدمات پایدار در مسیرهای عصبی شود و منجر به لرزش شود.
 
آسیب دیدگی مغزی
صدمات جسمی به مغز همچنین می تواند به اعصاب آسیب برساند که در هماهنگی حرکتی نقش دارند. لرزشهای دست ممکن است هنگام آسیب دیدگی روی اعصاب خاص ایجاد شود.
 
راهکارهای درمانی لرزش دست در خانه
 
بیماری پارکینسون
بیش از 25 درصد از مبتلایان به پارکینسون دچار یک لرزش عمل مرتبط هستند و همچنین یک لرزش استراحت شایع تر در یک یا هر دو دست. لرزش معمولاً از یک طرف بدن شروع می شود و ممکن است به طرف دیگر گسترش یابد. لرزش ممکن است در دوره های استرس یا احساسات شدیدتر شود .
 
اختلالات حرکتی
موارد زیر نمونه هایی از اختلالات حرکتی است که می تواند باعث لرزش دست شود:
 
لرزش اساسی
این یکی از شایع ترین اختلالات حرکتی است و علت آن ناشناخته است. لرزش معمولاً در هر دو طرف بدن تأثیر می گذارد ، اما ممکن است در دست غالب قابل توجه باشد. تمایل دارد که فرد هنگام حرکت و همچنین در حالت ایستادن در حال حرکت باشد. ژنتیک ممکن است مسئولیت حدود نیمی از موارد لرزش اساسی باشد.
 
لرزش دیستونیک
در فرد مبتلا به دیستونی ، مغز پیام های نادرستی می فرستد ، در نتیجه عضلات بیش فعال ، حالت های غیر طبیعی و حرکات نامطلوب پایدار ایجاد می شود. بزرگسالان جوان و افراد میانسال به احتمال زیاد دچار لرزش دیستونیک می شوند که در هر عضله ای ممکن است رخ دهد.
 
موارد بهداشتی
شرایط زیر نیز می تواند باعث لرزش دست ها شود:

شرایط روانی مانند افسردگی یا اختلال استرس پس از آسیب

اختلالات دژنراتیو ارثی ، مانند آتاکسی ارثی یا سندرم X شکننده

مسمومیت با جیوه

پرکاری تیروئید یا تیروئید بیش فعال است

نارسایی کبد یا کلیه

اضطراب یا هراس 

برخی از داروها همچنین می توانند باعث لرزش دست شوند ، مانند
برخی از داروهای آسم

آمفتامین ها

کافئین

کورتیکواستروئیدها

داروهایی که برای درمان برخی از اختلالات روانی و عصبی استفاده می شود.2
 

چه زمانی لرزش دست ها طبیعی است

داشتن لرزش کم بسیار طبیعی است ، برای مثال اگر دست و یا بازوهایتان را در مقابل خود نگه دارید، ممکن است کاملا بی حرکت باشند اما گاهی اوقات لرزش ها قابل توجه می شوند و این اتفاق اغلب رخ می دهد:

با افزایش سن

زمانی که مضطرب، خسته، مضطرب و عصبانی هستید

پس از نوشیدن کافئین (برای مثال، در چای، قهوه یا کولا) یا سیگار کشیدن

اگر هوا خیلی گرم و یا سرد باشد

برخی داروها و شرایط نیز می توانند موجب لرزش شوند

پیش از توقف مصرف داروهای تجویز شده با پزشک عمومی خود صحبت کنید.3
 

چه موقعی لرزش دست ها را باید جدی گرفت؟

هنگامی که لرزش دست ها در سنین پایین آغاز می گردد و با گذشت زمان بیشتر می شود و پیشرفت می کند و علائم دیگری را نیز به همراه دارد ، باید جدی گرفته شود. این نوع لرزش در بیماران ام اس و یا بیماری های مخچه ای یا پارکینسون مشاهده می گردد.

ابتلا به پارکینسون در سنین میانسالی و کهنسالی موجب لرزش دست ها به علت کم شدن رنگدانه های غدد قاعده ای مغز می گردد و این لرزش با کند شدن حرکات بدن، سفتی و خشکی اندام ها همراه است و ممکن است پیشرفت کند بنابراین باید درمان تحت نظر متخصص صورت پذیرد.3

راهکارهای درمانی لرزش دست در خانه

سبک زندگی و درمان خانگی لرزش دست

برخی راهکارهای پیشگیری از لرزش شامل موارد زیر باشد:

اگر اضطراب یا هراس عامل لرزش باشد، از تمرین تکنیک های آرامش مانند تمرین های یوگا و مراقبه استفاده کنید.

از اشیاء سنگین تر استفاده کنید. جایگزین کردن اشیاء سبک یا ظریف با وسایل سنگین تر مانند استفاده از بشقاب های سنگین می تواند راهکار مناسبی برای درمان لرزش دست باشد. وزن اضافی و سنگینی اشیاء ممکن است کار با آنها را آسانتر کند.

از وسایل مخصوص طراحی شده برای بیماران لرزش دست استفاده کنید. شاید لازم باشد به دنبال وسایل پیشرفته تری باشید که برای بیماران مبتلا به لرزش طراحی شده است.

اگر کافئین، الکل یا سایر محرک ها بر لرزش شما تأثیر می گذارد، از مصرف آنها جدا خودداری کنید. کافئین و سایر محرک ها می توانند لرزش را افزایش دهند. برخی افراد احساس می کنند که لرزش آنها بعد از نوشیدن الکل کمی بهبود می یابد، اما نوشیدن الکل راه حل مناسبی نیست. هنگامی که اثرات آن خاموش شد، ممکان است لرزش ها شدیدتر شوند.

فیزیوتراپی می تواند ضمن تقویت هماهنگی و تعادل، کنترل، عملکرد و قدرت عضلات را بهبود بخشد. یک متخصص کاردرمانی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید فعالیت های روزمره خود را به راحتی انجام دهید.

استراحت کنید. استرس و اضطراب باعث شدیدتر شدن لرزش می شوند. شما می توانید نحوه واکنش خودتان به موقعیت های استرس زا با استفاده از روش های مدیریت استرس و تکنیک های آرامش، مانند ماساژ یا مراقبه تغییر دهید.

در مورادی که لرزش دست در انجام برخی کارها اختلال ایجاد می کند، بهتر است از روش های الکترونیکی جایگزین شود، مثلا به جای کار با کارت های بانکی می توانید از بانکداری آنلاین استفاده کنید. یا از نرم افزارهای صوتی و روش های گفتاری در تلفن هوشمند خود کمک بگیرید.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.beytoote.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.