آموزش تهیه چند مدل شیرینی سنتی یزدی

در استان یزد همانند سایر استان‌های دیگر، شیرینی‌های مخصوص و محلی یافت می‌شود که بیانگر فرهنگ، هنر و اقلیم خاص این منطقه‌ی دیدنی و شگفت‌انگیز است. در ادامه به چند نمونه از این شیرینی ها اشاره می شود.
شنبه، 9 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش تهیه چند مدل شیرینی سنتی یزدی

قطاب


مواد لازم برای خود خمیر
زرده تخم مرغ ۲ عدد
ماست نسبتاً سفت و شیرین ۱۰۰ گرم یا یک دومِ یک پیمانه (۲۰۰ گرمی)
کره کاملاً نرم شده ۱۰۰ گرم
آرد به اندازه نچسبیدن خمیر بطور تقریبی ۲ و یک چهارم پیمانه (تقریباً ۲۵۰ گرم، هر یک پیمانه (۲۰۰ گرمی) آرد ۱۱۰ گرم وزن دارد.)
بیکینگ پودر یک قاشق چایخوری
خمیر ترش یک دوم قاشق چایخوری (برخی از انواع خمیر ترش ریز نیاز به خیس کردن ندارد)

نکته: می توان بجای مخلوطی از خمیر ترش و بیکینگ پودر تنها یکی از این دو را به میزان یک قاشق چایخوری بکار برد. فرق این دو در این است که خمیر که در آن بیکینگ پودر استفاده می‌شود، برای ور آمدن در یخچال قرار داده می‌شود و برعکس آن خمیر که در آن خمیرترش استفاده می‌شود، در جای گرم بهتر به عمل می‌آید و همچنین در صورت استفاده از خمیر ترش مواد داخل خمیر نباید زیاد سرد باشند.

مواد لازم برای پر کردن خمیر
پودر بادام ۲ پیمانه یا حدود ۲۰۰ گرم
خاک قند نرم یک پیمانه یا حدود ۱۲۵ گرم
هل کوبیده نرم یک تا ۲ قاشق چایخوری

آموزش تهیه چند مدل شیرینی سنتی یزدی

طرز تهیه
1. در صورتیکه خمیر ترش از نوعی است که باید حل شود آن را در دو قاشق غذاخوری آب ملایم با یک قاشق چایخوری پودر قند و کمی نمک می‌ریزیم تا کمی بماند.

2. زرده تخم مرغ را با چنگال زده و با کره نرم شده و ماست مخلوط کرده سپس آرد و بیکینگ پودر و مایه خمیر ترش را نیز اضافه کرده بهم می‌زنیم تا حدی که لازم بود آرد اضافه می‌کنیم تا خمیر به دست نچسبد و زیاد هم سفت و بدون کشش نشود.

3. خمیر را در کیسه نایلونی می‌گذاریم در دمای معمولی اتاق یک تا دو ساعت بماند تا خمیر ور بیاید.

4. پودر بادام و قند و هل را مخلوط می‌کنیم.

5. روی میز را کمی آرد می‌پاشیم خمیر را با وردنه باز می‌کنیم و با دهانه لیوان یا استکان دایره‌هایی می‌بریم وسط هر دایره را کمی از مایه بادام و قند می‌گذاریم دقت می‌کنیم که بادام و قند وسط خمیر قرار گیرد واطراف آنرا آلوده نکند و دو طرف خمیر را روی هم می‌آوریم با دست اطراف آنرا بهم می‌چسبانیم و فشار می‌دهیم که بادام و قند در لای خمیر محفوظ مانده وخمیر شکل هلال پیدا کند وبا دقت دور خمیر را پیچ می‌دهیم.

6. نحوه پیچ دادن به اینصورت است که اول یک قسمت را مابین دو انگشت فشار داده و پهن می‌کنیم سپس آن را تا می‌زنیم بعد قسمت پهلوی آن را فشار داده تا می‌زنیم تا به آخر قسمت آخر را می‌توانیم به پشت قطاب تا بزنیم.

طریقه پختن به دو روش است
1. روغن فراوان داغ می‌نماییم و قطاب‌ها را در روغن سرخ می‌کنیم بعد با کفگیر قطاب‌ها را از روغن خارج کرده ودر صافی می‌گذاریم که روغن زیادی آن گرفته شود وبعد از کمی سرد شدن در پودر قند می‌غلطانیم ودر ظرف می‌چینیم کمی پسته چرخ کرده روی آن می‌پاشیم.

2. با این مقدار مواد یک سینی فر پر قطاب به دست می‌آید. می‌توانیم قطاب را در سینی چیده و در فر با حرارت ۳۲۵ درجه فارنهایت یا ۱۷۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۵ دقیقه طبخ کنیم و بعد از طلایی شدن از فر خارج نماییم و در پودر قند بغلطانیم یا بر روی آن با الک پودر قند بپاشید. 1


کیک یزدی


مواد لازم برای کیک یزدی
آرد سفید :300 گرم 
تخم مرغ :3 عدد 
شکر :200 گرم
 ماست غلیظ :150 گرم 
روغن مایع :175 گرم 
عسل:یک قاشق غذاخوری
 بیکینگ پودر :1 قاشق غذاخوری
پودر هل :یک و نیم قاشق غذاخوری 
گلاب :3 قاشق غذاخوری

آموزش تهیه چند مدل شیرینی سنتی یزدی

دستور پخت کیک یزدی ترد و خوشمزه 
ابتدا همه مواد را از یک ساعت قبل از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند.بعد فر را با دمای 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. تخم مرغ ها را در ظرف مناسبی بشکنید و با همزن برقی چند دقیقه هم بزنید تا کاملا یکدست شود. سپس شکر را به تخم مرغ ها اضافه کنید و هم بزنید تا کرم رنگ شوند.بعد روغن مایع را به مخلوط شکر و تخم مرغ کرم رنگ شده اضافه کنید و هم بزنید.

بعد از کمی همزدن مخلوط ماست را هم اضافه کنید و با مواد میکس کنید. بعد ار مخلوط ماست به ترتیب گلاب، هل و عسل را اضافه کرده و هم بزنید. دیوارهای ظرف را تمیز کنید . مخلوط آرد و بکینگ پودر را با هم الک کنید و کم کم در چند مرحله به مواد مخلوط کنید و با همزن به آرامی هم بزنید. مایع آماده شده را سریعا به مرحله بعدی که ریختن در داخل قالب است میبریم تا مایه کیک منتظر نماند .
 

مایه آماده شده را با قیف و یا با قاشق در قالب مافین که قبلا کاغذ مخصوص کیک یزدی گذاشته ایم ریخته و تقریبا دو  سوم قالب را پر می کنیم.

و یا در قالب های کوچک کیک یزدی که با کپسول یا همان کاغذ مخصوص کیک یزدی  است پر کنید. فقط دقت کنید قالب ها را سرخالی پر کنید. با ته قاشق وسط مایه را مقداری گود کنید و کمی کنجد داخلش بریزید.

مرحله نهایی پخت کیک یزدی
سینی را برای 10 دقیقه در فر ی با دمای 200  درجه سانتی گراد که قبلنم گرم شده قرار داده تا کیک ها کامل باد کنند.وقتی کیک ها باد کرد درجه فر را کمتر کرده و به دمای 180 درجه می رسانیم و 10 دقیقه دیگر اجازه میدهیم تا کیک ها طلایی و پخته شوند. بعد از پخته شدن، کیک یزدی ها را از فر در بیاورید و اجازه دهید سرد شوند و سپس در ظرف مورد نظر بچینید و به همراه عزیزانتان با چای عصرانه میل کنید.

نکاتی که ممکن است باعث پف نکردن کیک یزدی شوند
ممکن است اندازه هایتان دقیق نباشد.

زمان مخلوط کردن مواد زیاد یا کم بوده باشد.

دمای فرتان مناسب نبوده باشد. 

در هنگام مخلوط کردن ترتیب افزدون مواد را رعایت نکرده باشید.

کره یا تخم مرغ تان هم دما با محیط نشده باشند.

بکینگ پودر تان تاریخ گذشته و یا کم بوده باشد.

مقدار روغن بیش از حد بوده باشد.

 قالب کیکتان نسبت به مایه آن بزرگ بوده باشد.

قالب کیک یزدی نباید چرب شود. زیرا بر اثر حرارت بالا چربی وارد بافت کیک می شود و پف کیک رامی خواباند. پس حتما از قالب های نچسب برای تهیه کیک یزدی استفاده کنید.

قالب کیکی را که قبلا استفاده کردیدحتما یک بار دیگر بشویید و کاملا خشکش کنید تا هیچ اثری از چربی روی آن باقی نمانده باشد.

اگر در هنگام پختن کیک در فر را باز و بسته کنید یا آن را خیلی زودتر از اتمام پخت باز کنید وسط کیک شما پف نخواهد کرد.

اگر زمان آماده سازی مایه کیک و پخت آن زیاد باشد باعث می شود اطراف کیک شما پف کرده ولی وسط آن پف نکند.

نکات تکمیلی در مورد کیک یزدی
کیک یزدی جزو کیک و شیرینی - انواع کیک می باشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 1 ساعت و و 15دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 30دقیقه می باشد.

کیک یزدی را می توانید در وعده صبحانه - میان وعده - سرو کنید.

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 8 نفر مناسب می باشد. 2


باقلوا یزدی در فر و بدون فر


مواد لازم برای داخل باقلوا
بادام و پسته خرد شده: ۳۰۰ گرم
پودر قند: ۱۵۰ گرم
پودر هل: نصف قاشق غذاخوری
مواد شربت باقلوا
شکر: نیم کیلو
آب: ۲ لیوان  دسته‌دار
گلاب: نصف لیوان  دسته‌دار

مواد لازم برای لواش باقلوا
زرده تخم مرغ: ۲ عدد
روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر: نصف قاشق مرباخوری
شیر: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره: ۱۰۰ گرم
نمک: به مقدار لازم
گلاب: به مقدار لازم
آرد سفید: به مقدار لازم

آموزش تهیه چند مدل شیرینی سنتی یزدی

طرز تهیه
برای درست کردن مواد داخل باقلوا ابتدا پودر بادام، پسته، هل و پودر قند را با هم ترکیب کنید. برای تهیه شربت باقلوا یزدی حاج خلیفه یک قابلمه را روی گاز قرار دهید و حرارت زیر آن را روشن کنید. سپس نیم کیلو شکر را با آب ترکیب کنید و روی حرارت هم بزنید تا جوش بیاید. اجازه دهید این ترکیب برای ۱۵ دقیقه روی گاز بماند تا کمی غلیظ شود. سپس گلاب را به آن اضافه کنید.

برای درست کردن لواش باقلوا یزدی حاج خلیفه، بیکینگ پودر و نمک را در شیر سرد حل کنید و سپس روغن و زرده‌های تخم مرغ را به آن اضافه کنید و خوب ترکیب کنید. آرا را الک کنید و آهسته به مواد اضافه کنید و هم بزنید. آرد را تا جایی که خمیر دیگر به دست نچسبد اضافه کنید. سپس خمیر را داخل یک کیسه پلاستیکی یا سلفون بپیچید و برای ۱ تا ۲ ساعت کنار بگذارید.

در این مرحله از طرز تهیه باقلوا یزدی حاج خلیفه ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. بعد از ۲ ساعت خمیر را به اندازه یک نارنگی جدا کنید و با وردنه کاملاً نازک کنید. یک قالب فلزی مستطیلی انتخاب کنید و سطح آن را کاملاً با روغن چرب کنید. ورقه نازک شده خمیر را داخل قالب قرار دهید. سپس یک لایه نازک دیگر خمیر آماده کنید و روی آن قرار دهید. بعد از لایه دوم نوبت آن است که کمی مایع وسط باقلوا را به آن اضافه کنید. مواد داخل باقلوا را از که از قبل آماده کرده بودید داخل آن بریزید و با دست کمی فشار دهید. سپس کمی گلاب روی آن بپاشید و یک لایه دیگر لواش نازک شده روی آن قرار دهید. در انتها کناره‌های خمیر را متناسب با قالب برش دهید و با چاقو جدا کنید.

در این مرحله از طرز تهیه باقلوا یزدی حاج خلیفه خمیر باقلوا را به آرامی به صورت لوزی برش دهید. حال کره را داغ کنید و روی شیرینی بریزید. بعد از اینکه کره جذب شد، قالب شیرینی را در بخش پایین فر قرار دهید. بعد از اینکه سطح باقلوا کمی طلایی شد حرارت فر را خاموش کنید و باقلوا را خارج کنید. حال به آرامی شربتی را که از قبل آماده کرده بودید روی باقلوا‌ها بریزید تا کامل جذب شوند. روی شیرینی پودر پسته بریزید و بعد از سرد شدن شیرینی‌ها را دوباره برش بزنید و میل کنید. برای اینکه باقلوای شما سریع‌تر آماده شود می‌توانید با تهیه باقلوا با خمیر یوفکا مرحله درست کردن لواش باقلوا را جذب کنید.


باقلوا یزدی حاج خلیفه بدون فر


مواد لازم
خمیر یوفکا: ۳ ورق
پودر شکر یا قند: ۱/۵ قاشق غذاخوری
کره: نصف قاشق غذاخوری
پودر پسته: ۲ قاشق غذاخوری
پودر پسته و پودر قند برای تزئین: به مقدار لازم
پودر هل و دارچین: به مقدار لازم
عسل یا خامه فرم گرفته: ۱/۵ قاشق غذاخوری
گلاب: به مقدار لازم

طرز تهیه
طرز تهیه باقلوا یزدی حاج خلیفه بدون فر به این گونه است که به جای استفاده از خمیر لواش می‌توانید از خمیر یوفکای سرد استفاده کنید. سخت‌ترین بخش درست کردن باقلوا مربوط به خمیر آن است و با حذف کردن این بخش کار شما بسیار ساده می‌شود. برای این کار خمیر یوفکا را باز کنید و داخل ماهیتابه یا ظریفی که قرار است روی گاز قرار دهید، بگذارید. سپس مقداری پودر پسته، پودر قند، پودر هل و دارچین را با خامه یا عسل ترکیب کنید و روی آن بریزید. کمی گلاب روی مواد بپاشید و بعد خمیر را تا کنید.

در این مرحله از طرز تهیه باقلوا یزدی حاج خلیفه باید مقداری کره داخل ماهیتابه بریزید و باقلوا را روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه یک طرف باقلوا سرخ شد، طرف دیگر آن را نیز سرخ کنید. سپس باقلوا را داخل یک ظرف مناسب قرار دهید. شکر و آب را هم ترکیب کنید و همانند روش قبل ۱۰ دقیقه بجوشانید تا شربت غلیظی حاصل شود. این شربت را روی باقلوا بریزید و بعد آن را با پودر پسته تزئین کنید. سپس باقلوا را برش دهید و سرو کنید. 3


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.namnak.com
3.www.ilna.news


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.