از علت تا درمان خشکی بینی

خشک شدن داخل بینی، مشکلی آزاردهنده و گاهی دردناک است. در پزشکی به احساس خشکی در داخل مجراهای بینی، رینیت سیکا (rhinitis sicca) گفته می‌شود. معمولا این مشکل به‌دلیل سرماخوردگی یا آلرژی ها ایجاد می‌شود. البته خشکی بینی آسیبی به ما وارد نمی‌کند و عارضه‌ای بی‌ضرر است، ولی اگر درمان نشود، می‌تواند به عوارض آزاردهندهٔ دیگری مانند خارش، سوزش، پوسته‌پوسته شدن، خون‌ریزی بینی و گرفتگی بینی منجر شود.
چهارشنبه، 25 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان خشکی بینی

خشکی بینی

خشکی بینی یکی از متداول ترین نشانه از شرایط محیطی خاص است و یا میتواند عوارض جانبی برخی از داروها مانند آنتی هیستامین ها و ضد انعقاد ها باشد. بسیاری از مردم به علت سوء مصرف برخی از داروها مانند اسپری های بینی و آنتی هیستامین ها ، خشکی بینی را تجربه کرده اند.

بینی انسان نیاز به یک میزان از رطوبت خاص دارد تا بتواند به طور مناسب کار کند و شرایط بسیار خشک یا گرم باعث خشک شدن بینی میشود ؛ خشکی ، هوای گرم ، رطوبت کم، و تهویه نامناسب میتواند،خشکی بینی را تشدید کند.1
 

علائم خشکی بینی

اصلی ترین و مهم ترین علائم بروز آن شامل موارد زیر می شود:

احساس خشکی و حساسیت بینی

زخم و پوسته پوسته شدن داخل و روی بینی

درد در داخل بینی

گاهی اوقات ممکن است شاهد خونریزی از بینی نیز باشید.2
 

دلایل رایج خشکی بینی

هنگامی که به بینی خود فکر می کنیم، تنها به مشکل آبریزش بینی در هنگام ابتلا به سرما خوردگی را در نظر می گیریم. اما مهم است که بدانید خشکی بینی در نتیجه بسیاری شرایط مختلف به شرح زیر ممکن است ایجاد شود:
 
فاکتورهای محیطی
در ابتدا، معمولاً شرایط محیطی می تواند باعث خشکی بینی شود. اگر شما در یک ناحیه خشک و گرم زندگی می کنید، ممکن است با علائم خشکی بینی با تبخیر و از بین رفتن رطوبت بینی خود مواجه شوید.
 
ورم غشای مخاطی بینی
این مشکل در حقیقت عفونت بینی است که می تواند باعث ریزش آب بینی به دلیل تولید بیش از حد مایع مخاطی یا در برخی موارد با احتمال کمتر، در نتیجه خشکی بینی ایجاد شود.
 
استفاده از اسپری های بینی
بسیاری از اسپری های بینی می توانند باعث خشکی مزمن بینی شوند. این مسئله بطور خاص زمانی ایجاد می شود که از این اسپری ها برای بیش از چند روز استفاده شود. در اکثر موارد، مواد این اسپری ها بازگشت داشته و فرد مجبور می شود از آنها برای دوره های طولانی تر استفاده نماید. در صورتی که نیاز به استفاده از اسپری بینی برای بیش از 3 یا 4 روز داشتید، با پزشک معالج خود درباره سایر روش های درمانی قابل استفاده صحبت نمایید.
 
عوارض جانبی مصرف دارو
مصرف داروهای ضد گرفتگی و ضد حساسیت و شربت های خوراکی استفاده شده برای قطع آبریزش بینی می توانند باعث خشکی بینی شوند. به همین خاطر هنگام استفاده از این داروها آگاه باشید که مصرف آنها معمولاً می تواند خشکی بینی را به همراه داشته باشد.

از علت تا درمان خشکی بینی
 
سندرم شوگرن
سندرم شوگرن یک بیماری خود ایمنی است که در موارد نادر افراد به آن مبتلا می شوند و می تواند باعث خشک شدن تمام غشای مخاطی بدن شود. در نتیجه خشکی ایجاد شده در این حالت، فرد بیمار با مشکل در ارتباط با بینی، چشم ها، و سایر اعضای بدن که معمولاً مرطوب هستند، مواجه می شود.
 
تغییرات هورمونی
با بالا رفتن سن زنان، هورمون های عادی آنها به خاطر یائسگی تغییر کرده و باعث خشکی تمام غشای مخاطی بدن شامل بینی، چشم ها، دهان، و واژن می شود.
 
فشار خون
اگر شما با یک دوره درمان خونریزی بینی به همراه خشکی آن مواجه شدید، از مناسب بودن سطح فشار خون خود مطمئن گردید. هر چند خشکی بینی می تواند در نتیجه خون ریزی گاه و بی گاه بینی ایجاد شود، اما فشار خون نیز می تواند یکی از دلایل خون دماغ شدن باشد.3
 

عوامل خطر خشکی بینی

البته عوامل زیادی برای بروز خشکی غشای بینی وجود دارد که می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

آلرژی هایی مثل تب یونجه

آب ریزش بینی

تغییرات هورمونی (به عنوان مثال تغییرات هورمونی زنان در طول قاعدگی)

استفاده از داروهای خاصی که باعث بروز خشکی بینی می شوند

تنفس هوای داخل منزل و هوای با رطوبت بسیار کم (در داخل خانه، محل کار، بیمارستان و هواپیما)

خشکی هوای بیرون (به عنوان مثال هوای زمستانی)

بیماری هایی مثل سندرم شوگرن (اختلال التهابی مزمن و وابسته به دستگاه ایمنی).2
 

درمان خشکی بینی

 
درمان بدون جراحی
برای درمان خشکی بینی، هنوز یک روش درمانی کامل وجود ندارد و این مشکل فقط توسط بعضی پزشکان متخصص در این حوزه تشخیص و با استفاده از روش های خاص درمان می شود. در این حالت، برای درمان خشکی بینی از روش های جراحی و غیر جراحی می توان استفاده کرد.

روش های غیر جراحی بر حفظ و مراقبت از مخاط باقیمانده بینی تمرکز دارند. به این ترتیب رطوبت بینی تا حد ممکن حفظ شده و از التهاب یا عفونت آن جلوگیری می شود. از طرف دیگر، هدف عمل جراحی بینی نیز کاهش دائمی علائم ناشی از سندرم خشکی بینی است.

معیارهای مختلف غیر جراحی قابل استفاده برای حداکثر کردن اثربخشی روش های درمانی مورد استفاده برای سندرم خشکی بینی به شرح زیر هستند:

شستشوی روزانه بینی با آب و استنشاق نمک دریا

استفاده از اسپری آب نمک بینی

نوشیدن مقدار زیاد آب و اجتناب از مصرف کافئین

مصرف داروهای خلط آور (مثل بخور اکالیپتوس)

استفاده از بخار ساز به خصوص در اطاق خواب و محل کار

استفاده از ماسک خواب مرطوب کننده

اجتناب از قرار گرفتن در شرایط محیطی که باعث خشک شدن مخاط بینی می شود

گذراندن زمان کافی در مناطقی که تاثیرات مثبت بر مخاط بینی دارد (برای مثال آب و هوای ساحلی)

استفاده روزانه از قطره های گیاهی بینی

مصرف رژیم غذایی مناسب

انتخاب سبک زندگی سالم و فعال

از علت تا درمان خشکی بینی
 
عمل جراحی
هدف از عمل جراحی در این حالت باز گرداندن جریان عادی هوا به بینی و بهبود مشکلات ایجاد شده در این رابطه می باشد. به این ترتیب توربینت بینی با استفاده از پروتز تجدید ساختار می شود. انجام این کار با استفاده از تکنولوژی مدرن پروتز امکان پذیر است.

بیمار در صورت نیاز می تواند از ابزارهای پیشرفته برای تصمیم گیری درباره محل قرار گرفتن پروتز استفاده کند. بافت توربینت بینی یک بافت منحصر به فرد و غیر قابل جایگزینی است. به هر حال، استفاده از مواد جدید برای پروتز این بخش از بدن می تواند به کاهش علائم ایجاد شده در این حالت کمک موثر نماید.

در این حالت پروتز، زیر مخاط تیغه بینی و یا دیواره کناری آن قرار می گیرد و به این ترتیب می تواند جریان هوای عادی بینی را بازیابی کند. در نتیجه این عمل جراحی، فرد می تواند جریان عادی هوای بینی خود را به دست آورد و علائم خشکی بینی از بین خواهد رفت.

در صورتی که فقط یک بخش محدود از توربینت بینی از بین رفته باشد، ساختار توربینت بینی را می توان با تزریق سیمترا (آلودرم مایع) بهبود بخشید. مزایای این روش جدید پروتز، پس زده نشدن ایمپلنت توسط بدن و نیز حفظ ظاهر و اندازه بینی در اکثر نقاط بینی در بلند مدت است.3


عوارض خشکی بینی

زمانی که غشای داخلی بینی بیش از حد خشک شده باشد، احتمال پوسته پوسته شدن یا زخم شدن داخل بینی تا حد زیادی افزایش می یابد. در نتیجه این آسیب به بافت بینی، ممکن است بعضی از اوقات دچار خونریزی بینی شوید. در صورتی که با خشک شدن هوا و شروع فصل زمستان دائماً خون دماغ می شوید، احتمال زیاد دچار این حالت بینی شده اید.
 
اقدامات لازم در خونریزی بینی
بینی تان را به آرامی بگیرید.

برای تمیز کردن بینی دقیقاً زیر استخوان بینی (استخوانی که در بالاترین قسمت بینی قرار دارد) را فشار دهید.

سرتان را کمی به سمت جلو نگه دارید، مثل وضعیتی که مشغول مطالعه هستید.

10 دقیقه در همین حالت باقی بمانید.

بعد از این مدت زمان خونریزی بینی خود به خود بهبود خواهد یافت. اگر بعد از انجام این کار خونریزی بینی تان درمان نشد، برای 10 دقیقه دیگر اینکار را تکرار کنید.

اگر خونریزی بینی بازهم درمان نشد و ادامه پیدا کرد بهتر است به پزشکتان مراجعه کنید.2

از علت تا درمان خشکی بینی

پیشگیری از خشکی بینی

همیشه بدنتان را هیدراته نگه دارید زیرا کم آبی باعث تخلیه مایعات بدن میشود و این مساله میتواند خشکی بینی را وخیم تر کند. علاوه بر مایعاتی که در طی روز مصرف میکنید 8 تا 10 لسوان هم آب بنوشید.از مصرف نوشیدنی های کافئین دار ، غذاهای شور و الکل اجتناب کنید زیرا این ها هم ممکن است باعث کم آبی بدن شود.

گرد و غبار ، آلودگی های محیطی و باکتری های موجود در هوا میتوانند باعث تشدید این علائم شود.بنابر این اگر در برابر آنها قرار گرفتید روزی 2 بار بینی تان را شستشو دهید.

برای بهبود علائم خشکی بینیتان برای مدتی در آب و هوای مرطوب زندگی کنید.

برای کمک به پاک سازی دیواره های سوراخ های بینی تان از دستمال های مرطوب بچه استفاده کنید تا از خشک شدن بیشتر و تحریک آن جلوگیری کنید.1

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.pezeshket.com
3.www.drsohrabi.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.