کدوی کابوچا و نحوه مصرف آن

کدوی کابوچا از گیاهان و سبزیجات پاییزی است که ظاهری نسبتا عجیب و ناآشنایی دارد و این ظاهر نا آشنا ممکن است باعث شود که از امتحان کردن آن اجتناب کنیم. در اینجا می‌توانید با این نوع کدو بیشتر آشنا شوید.
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کدوی کابوچا و نحوه مصرف آن

مشخصات ظاهری کدوی کابوچا

این کدو گونه ژاپنی کدوی حلوایی است که امروزه بسیار محبوب شده است. و همچنین نسبت به گذشته بیشتر در دسترس هستند و به راحتی قابل تهیه است.

این کدو ها شکل گردی دارند و تقریبا شبیه به کدو تنبل هستند و لایه بیرونی آن ها بسیار سفت و سخت است و رنگ آن ها هم تقریبا سبز تیره است.

پوست این کدو صد در صد قابل خوردن است و زمانی که آن را ببرید می بینید که گوشتی به رنگ زرد متمایل به نارنجی دارد.

این کدو طعمی بسیار شیرین دارد و بسیار معطر است و همچنین دارای بافتی پرزدار می باشد.

بسیاری از افراد در مورد طعم این کدو گفته اند چیزی است بین کدو تنبل و سیب زمینی شیرین. و می توان گفت بهترین و نزدیکترین و دقیق ترین توصیف به طعم این کدو است چرا که کدوی کابوچا یک نوع کدوی حلوایی است.


ارزش غذایی کدوی کابوچا

از نظر ارزش غذایی کابوچا سرشار از کراتین مفید است و این به دلیل رنگ زیبای زرد و نارنجی آن است.

این کدو همچنین حاوی آهن، فیبر، ویتامین ث و برخی از ویتامین های گروه ب است. یک فنجان از کدوی کابوچا دارای چهل کالری و هفت گرم کربوهیدرات است که این میزان نصف مقداری است که در کدوی گردویی دیده می شود.

این کدو به دلیل کربوهیدرات پایین برای هر نوع رژیم غذایی مناسب است.


مشخصات کدوی کابوچا برای خرید

زمانی که می خواهید کدوی کابوچا بخیرید دقت کنید که قسمت بیرونی آن کاملا گرد باشد و وزن نسبتا سنگینی داشته باشد این خصوصیات نشان دهنده این است که کدو تازه است و رطوبت خود را حفظ کرده است.

همچنین سطح بیرونی این کدو باید ناهموار و کمی کدر باشد. فقط دقت کنید که جایی از کدو نرم نشده باشد.

بعد از خرید برای نگهداری از این کدو باید آن را در یک جای خشک و خنک بگذارید با رعایت این نکات می توانید حدودا یک ماه از آن نگهداری کنید.


نحوه مصرف کدوی کابوچا

همانطور که قبلا هم اشاره شد پوست این کدو کاملا قابل خوردن است پس قبل از اینکه این کدو را مصرف کنید حتما آن را با آب سرد خیلی خوب بشویید و تمیز کنید.

از آن جایی که پوست این کدو بسیار سخت است در نتیجه بریدن آن هم مشکل خواهد بود پس برای برش زدن این کدو بهتر است آن را به مدت سه تا چهار دقیقه داخل مایکرویو یا به مدت پانزده تا بیست دقیقه داخل فر بگذارید تا پوست آن کمی نرم شود و راحت تر بریده شود.

حالا برای بریدن با استفاده از یک چاقوی تیز و مناسب کدو را از بالا به پایین و به صورت عمودی برش بزنید. دقت کنید که در این مرحله بسیار باید احتیاط کنید.

بعد از برش زدن این کدو مشاهده می کنید داخل آن تقریبا شبیه کدو تنبل است و مثل آن داخلش پر است از تخم کدو که می توانید آن ها را نگهداری کنید و برشته کنید.

برای پخت این کدو هم راه های متفاوتی وجود دارد یک از این راه ها این است که با استفاده از یک قاشق دانه های کدو را خارج کنید بعد داخل یک سینی فر را با اسپری آشپزی چرب کنید و کدو را از قسمت گوشتی آن روی سینی فر بگذارید و به مدت بیست و پنج تا سی دقیقه داخل فر با دمای چهارصد درجه فارنهایت بگذارید تا بپزد و نرم شود.

نکته: اگر اسپری آشپزی ندارید می تواید از یک قلمو و کمی روغن برای چرب کردن سینی فر استفاده کنید.

نکته: برای این که مطمئن شوید کدو پخته است با استفاده از یک چاقو تیز آن را تست کنید و اگر چاقو به راحتی در قسمت پوست کدو فرو برود کدو پخته است.

کدوی کابوچا و نحوه مصرف آن


بعد از پخت می توانید روی آن کمی دارچین یا اگر می خواهید شیرین باشد کمی عسل بریزید یا حتی می توانید کمی پودر سیر یا فلفل و نمک بریزید و اگر می خواهید کدو خیلی خوش طعم شود می توانید روی آن کمی پودر کاری بریزید.

بعد می توانید گوشت آن را از پوست جدا کنید و آن را میل کنید همچنین می توانید از گوشت آن برای تهیه سوپ یا حتی اسموتی استفاده کنید که بسیار فوق العاده است.

روش دیگری که برای پخت کدو کابوچا می توانید از آن استفاده کنید این است که بعد از نصف کردن کدو آن را مثل تکه های خربزه به قاچ های کوچک تر تبدیل کنید و داخل یک کاسه بزرگ بریزید.

بعد کمی روغن زیتون یا روغن نارگیل روی کدو ها بریزید و بعد هم مقداری نمک و فلفل سیاه را همراه با مقداری پودر سیر و پودر کاری داخل کاسه بریزید.

سپس با کمک دست آن ها را هم بزنید و مطمئن شوید که تمام قطعات از روغن و ادویه پوشیده شده باشند.

حالا یک سینی فر را با استفده از اسپری آشپزی چرب کنید و کدوهای برش خورده را داخل سینی بگذارید و به مدت بیست تا بیست و پنج دقیقه داخل فر با دمای چهارصد درجه فارنهایت بگذارید و در نیمه پخت سینی را از فر خارج کنید و کدو ها را برگردانید تا طرف دیگر آن ها هم کاملا بپزد.

هدف این است که بیرون کدو به رنگ قهوه ای طلایی دربیاید و درون آن کاملا نرم شود.

در این مرحله خیلی راحت می توانید کدو را بدون آن نگران پوستش باشید نوش جان کنید یا این که به عنوان یک غذای فرعی کنار مرغ کبابی یا ماهی می توانید آن را سرو کنید.

همچنین می توانید آن ها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و داخل سالاد از آن ها استفاده کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن لذت برده باشید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.