شورای نگهبان؛ تضمین کننده حقانیت نظام اسلامی

ما نمی توانیم بنشینیم تماشا کنیم که رسمی ترین و اطمینان بخش ترین و مورد اعتمادترین دستگاه های نظام جمهوری اسلامی، به خاطر این که یک نفر عصبانی است - به حق یا به ناحق - مورد اهانت قرار بگیرد.
يکشنبه، 9 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شورای نگهبان؛ تضمین کننده حقانیت نظام اسلامی
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
شورای نگهبان دستگاهی است که قانون اساسی ما، آن را وسیله تضمین حقانیت این نظام قرار داده است. اگر شورای نگهبان نمی بود و نباشد، یا تضعیف بشود، یا کار خودش را انجام ندهد، حرکت اسلامی این نظام زیر سؤال خواهد رفت؛ زیرا که حرکت نظام، بر اساس قوانین است. اگر قوانین اسلامی بود، نظام ما اسلامی است. چه مرجعی می گوید که قوانین اسلامی است، یا اسلامی نیست؟ شورای نگهبان. این آقایانی هم که امروز عضو فقهای شورای نگهبانند، شخصیت های برجسته و مورد قبولیند که منصوبان امام (رضوان الله تعالی علیه) هستند و ایشان اینها را معین کردند.دوره شان که تمام شد، دوباره این ها را تأیید کردند؛ ما هم اینها را تأیید کردیم.
 
این را به شما بگویم و خود آن آقایان هم بدانند، این که بعضی بایستند، اینجا و آنجا به شورای نگهبان بد بگویند، کار خلافی کرده اند. ما نمی توانیم بنشینیم تماشا کنیم که رسمی ترین و اطمینان بخش ترین و مورد اعتمادترین دستگاه های نظام جمهوری اسلامی، به خاطر این که یک نفر عصبانی است - به حق یا به ناحق - مورد اهانت قرار بگیرد.
 
آن چیزی که در این دو، سه روز از بعضی ها سر زد، که ایستادند و در تریبون هایی به شورای نگهبان بد گفتند، اگر اینطور چیزها تکرار بشود، من بر اساس مسؤولیت خودم، آن را تحمل نخواهم کرد. اگر قرار بشود هرکدام از ارگان های قانونی این کشور، از طرف عده مورد تهاجم قرار بگیرد، من وظیفه دارم که از آن ارگان قانونی دفاع کنم.
 
می توان گفت که شورای نگهبان، ارگان تقریبا مقدسی است؛ زیرا بر اساس تقوا بنا شده است. کسی را که آنجا می گذارند، باید مجتهد و عادل باشد. آیا شهادت امام بر اجتهاد و عدالت یک نفر، کاف نیست؟ امام وقتی کسی را در آن جا گذاشتند، یعنی این شخص مجتهد و عادل است. شورای نگهبان کار خودش را انجام داد، درست هم انجام داد، یعنی طبق وظیفه خودش عمل کرد؛ منتها نکات کوچکی است که باید همه به آن توجه کنند.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- سخنرانی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار با گروه کثیری از آزادگان و اقشار مختلف مردم، در اولین روز از هفته وحدت 1369/7/11
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، صص 28-27


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما