برای انتخاب هارد اکسترنال به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هاردهای SSD در مقایسه با هاردهای HDD سرعت بسیار بالاتری دارند ولی قیمت آن‌ها بسیار بالاتر است. HDD ها ارزان‌تر، اما بزرگ‌تر و کندتر هستند و راحت‌تر آسیب می‌بینند.
چهارشنبه، 26 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سارا کاکازاده
موارد بیشتر برای شما
برای انتخاب هارد اکسترنال به چه نکاتی باید توجه کرد؟
با اینکه امروزه فضاهای ابری تا حد زیادی جایگزین فضاهای ذخیره‌سازی سخت افزاری شده‌اند و شما می‌توانید به راحتی از طریق لپ تاپ، گوشی هوشمند، ساعت هوشمند و تبلت خود به فایل‌هایی که در این فضاها ذخیره می‌کنید، دسترسی داشته باشید، ولی هنوز به ویژه در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، به آن سطح از فناوری نرسیده‌ایم که خیالمان از دسترسی به فایل‌هایمان در این فضاهای ابری راحت باشد.

راه‌حل جایگزین فضاهای ابری، خرید یک هارد اکسترنال است. اگر لپ‌تاپ شما ظرفیت کافی برای ذخیره‌سازی فایل‌های شما را ندارد یا اگر می‌خواهید یک فایل پشتیبان یا بک‌آپ از فایل‌های خود داشته باشید، یک هارد اکسترنال وسیله‌ای است که شما به آن احتیاج دارید

انواع مختلف هارد اکسترنال در بازار موجود است و ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که بهترین هارد اکسترنال برای شما چیست؟ در ادامه می‌خواهیم شما را در خرید حافظه‌ی خارجی، راهنمایی کنیم.

در هنگام خرید هارد اکسترنال باید به چه نکاتی توجه داشته باشید؟
ظرفیت حافظه
قطعا مهم‌ترین ویژگی که در هنگام خرید هارد اکسترنال باید به آن توجه داشته باشید، ظرفیت حافظه‌ی آن است. اگر یک هارد پیشرفته با قابلیت‌های متعدد مثل امکان به اشتراک‌گذاری وایرلسی فایل‌ها داشته باشید ولی حافظه‌ی کافی نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد. اما میزان ظرفیت مورد نیاز شما چقدر است؟

اگر یک هارد اکسترنال برای ذخیره‌سازی اسناد، عکس‌ها یا دیگر فایل‌های رسانه‌ای خود نیاز دارید یا حافظه‌ی لپ‌تاپ یا تبلت نیازگوی خواسته‌های شما نیست، هارد اکسترنالی میان-رده با حافظه‌ی یک ترابایت برای شما کافی است.

اگر یک حافظه‌ی فلش برای جا به جایی فایل‌های خود نیاز دارید، یک فلش مموری ۶۴ گیگابایتی برای شما کافی است و نیازی نیست که خیلی خرج کنید و یک هارد اکسترنال بخرید.

 
برای انتخاب هارد اکسترنال به چه نکاتی باید توجه کرد؟
 

SSD یا HHD

دو نوع اصلی هارد اکسترنال وجود دارد:
  • هارد SSD
  • هاردDD
هاردهای HDD (مخفف Hard Drive Disk به معنی دیسک درایو سخت) از دیسک‌های مغناطیسی چرخان برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کنند. این در حالی است که در هاردهای SSD (مخفف Solid-State Drives به معنی درایوهای حالت جامد) از ترانزیستورهای دریچه‌ای کوچک در سلول‌هایی که بر اساس پالس‌های الکتریکی می‌توانند خاموش یا روشن شوند، استفاده می‌شود. این هاردها هیچ حافظه‌ی قطعه‌ی متحرکی ندارند و وجه تسمیه‌ی آن‌ها نیز همین ویژگی است.

هاردهای SSD در مقایسه با هاردهای HDD سرعت بسیار بالاتری دارند ولی قیمت آن‌ها بسیار بالاتر است. HDD ها ارزان‌تر، اما بزرگ‌تر و کندتر هستند و راحت‌تر آسیب می‌بینند.
 

سرعت انتقال هارد اکسترنال

وقتی در مورد هارد‌های اکسترنال صحبت می‌کنیم، ظرفیت حافظه تنها چیزی نیست که باید به آن توجه داشته باشید بلکه سرعت انتقال نیز اهمیت زیادی دارد. اگر به طور منظم فایل‌ها را بین هارد اکسترنال و دستگاه‌های دیگر خود مثل تبلت یا لپ‌تاپ انتقال دهید، سرعت انتقال اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر سرعت انتقال هارد اکسترنال شما پایین باشد، وقت زیادی از شما تلف خواهد کرد.

 
برای انتخاب هارد اکسترنال به چه نکاتی باید توجه کرد؟

دو عاملی که نقش مهمی در سرعت هارد اکسترنال دارند:

  • فناوری ذخیره‌سازی
  • نوع قطعه‌ی اتصالی (connector)
در مجموع می‌توان گفت که هاردهای اکسترنال SSD از هاردهای HDD بسیار سریع‌تر هستند. هاردهای SSD معمولا قیمت بسیار بالاتر و ظرفیت پایین‌تری در مقایسه با هاردهای HDD دارند. امروزه قطعه‌ی اتصالی اکثر هاردهای اکسترنال، از نوع USB است.

USB 2.0 یک دستگاه اتصالی نسبتا قدیمی است که سرعت بسیار پایینی برای انتقال فایل‌های حجیم و متعدد دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید کاری به غیر از انتقال فایل‌های معدود و کم حجم با هارد اکسترنال خود انجام دهید، هارد USB 2.0 برای شما کافی نیست ولی قیمت پایین‌تری دارد. حداکثر سرعت انتقال این نوع USB، حدود ۴۸۰ بایت بر ثانیه است.

USB 3.0، USB 3.1 Gen1 و USB 3.2 Gen1 در مقایسه با USB 2.0 بسیار سریع‌تر هستند ولی تفاوت‌های زیادی با هم دیگر ندارند. این USBها دارای حداکثر سرعت انتقال حدود ۵ گیگابایت بر ثانیه هستند. USB 3.1 Gen2 و USB 3.2 Gen2 سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه دارند. USB 3.2 یا USB 3.2 2×2 سرعتی حتی بالاتر از این میزان و تا ۲۰ گیگابایت بر ثانیه نیز دارد.

 
برای انتخاب هارد اکسترنال به چه نکاتی باید توجه کرد؟


به غیر از سرعت، از نظر شکل ظاهری نیز USBها را تقسیم می‌کنند. USB-A رایج‌ترین نوع USB در هاردهای اکسترنال است که مجهز به یک جعبه‌ی مستطیلی است و تنها از یک سمت می‌توانید آن را به پورت USB دستگاه‌های دیگر متصل کنید. USB-C جدیدتر، کوچکتر و جمع و جورتر است و می‌توانید آن را از هر دو سمت وارد پورت USB لپ‌تاپ یا تبلت خود کنید.

بعضی از هاردهای اکسترنال دارای پورت‌های eSATA یا فایروایر هستند ولی به دلیل رواج کمتر این پورت‌ها در اکثر دستگاه‌های امروزی، باید از خرید این هاردها اجتناب کنید.
 

قابل حمل بودن و ماندگاری

اگر فقط یک هارد اکسترنال برای بک‌آپ‌گیری در منزل خود نیاز دارید، حافظه‌های متصل به شبکه (NAS) برای شما کافی هستند. این هاردها به صورت سیمی به شبکه‌ی Local شما متصل می‌شوند. با این حال، اگر می‌خواهید هارد خود را حمل و فایل‌های خود را منتقل کنید، قابل حمل بودن، ویژگی مهمی است. هارد اکسترنال قابل حمل، هر چه سبک‌تر و کوچک‌تر باشد، بهتر است. هارد‌های SSD به دلیل اندازه‌ی کوچک‌تر، برای کسانی که نیازمند یک هارد اکسترنال قابل حمل هستند، مناسب‌تر می‌باشند ولی قیمت بالاتری نسبت به HDD ها دارند.

 
برای انتخاب هارد اکسترنال به چه نکاتی باید توجه کرد؟


نکته‌ی دیگری که در هنگام خرید هارد اکسترنال باید به آن توجه داشته باشید، دوام و ماندگاری آن است. در حالی که اکثر هاردهای اکسترنال امروزی مجهز به یک قاب مستحکم هستند، ولی هاردهای SSD به دلیل فقدان قطعات متحرک، دوام و ماندگاری بیشتری در مقایسه با هاردهای HDD دارند.
 

امنیت هارد اکسترنال

اگر داده‌هایی که می‌خواهید در هارد اکسترنال خود ذخیره کنید، داده‌های حساسی هستند که نباید اشخاص متفرقه به آن‌ها دسترسی داشته باشند، بهتر است یک هارد اکسترنال بخرید که با نرم‌افزارهای رمزگذاری، سازگاری داشته باشند.
 

سازگاری هارد اکسترنال

اغلب هارد‌های اکسترنال، برای یک سیستم عامل خاص فرمت شده‌اند. برای مثال، یک هارد اکسترنال که برای ویندوز ۱۰ فرمت شده باشد، ممکن است در سیستم عامل مکینتاش، مشکلاتی از خود نشان دهد و بالعکس. بعضی از هاردهای اکسترنال نیز برای سیستم عامل لینوکس بهینه‌سازی شده‌اند. بنابراین، در هنگام خرید هارد اکسترنال باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

 
برای انتخاب هارد اکسترنال به چه نکاتی باید توجه کرد؟
 

خرید هارد اکسترنال از مقداد آی تی

یکی از مراجع معتبر برای خرید هارد اکسترنال فروشگاه مقداد آی تی است که انواع زیادی از هارد اکسترنال را به صورت اینترنتی به فروش می‌رساند. شما می‌توانید با مراجعه به این فروشگاه انواع هاردهای SSD و HDD را خریداری کنید. البته هارد اکسترنال تنها محصول این فروشگاه نیست و شما می‌توانید انواع محصولات دیجیتال را از مقداد آی تی خریداری کنید. قیمت هارد اکسترنال، قیمت لپ‌تاپ، قیمت مانیتور، قیمت ساعت هوشمند، قیمت گوشی و تمامی محصولات دیجیتالی و هوشمند در این فروشگاه، بسیار مناسب است. به علاوه، مقداد آی تی تسهیلات خاصی برای خرید محصولات دارای قیمت بالا به مشتریان خود ارائه می‌دهد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.