تاثير اينترنت بر سلامت دانش‌آموزان

اغلب دانش‌آموزان براي پر کردن اوقات فراغت خود از کامپيوتر استفاده مي‌کنند. کامپيوتر يکي از وسايلي است که امروزه در اغلب منازل‌ جايي براي خود باز کرده است و کاربران آن اغلب کودکان، نوجوان و جوانان هستند و چه بسا برخي از والدين طريقه کار کردن با آن را نمي‌دانند و حتي کششي براي آموزش آن ندارند و چه بسا برخي نمي‌دانند فرزندانشان ساعت‌ها پاي کامپيوتر چه مي‌کنند!
چهارشنبه، 5 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثير اينترنت بر سلامت دانش‌آموزان
تاثير اينترنت بر سلامت دانش‌آموزان
تاثير اينترنت بر سلامت دانش‌آموزان






اغلب دانش‌آموزان براي پر کردن اوقات فراغت خود از کامپيوتر استفاده مي‌کنند. کامپيوتر يکي از وسايلي است که امروزه در اغلب منازل‌ جايي براي خود باز کرده است و کاربران آن اغلب کودکان، نوجوان و جوانان هستند و چه بسا برخي از والدين طريقه کار کردن با آن را نمي‌دانند و حتي کششي براي آموزش آن ندارند و چه بسا برخي نمي‌دانند فرزندانشان ساعت‌ها پاي کامپيوتر چه مي‌کنند!
دليل اصلي خانواده‌ها از خريد کامپيوتر و ارتباط با شبکه اينترنت در منزل آموزش است. والدين اعتقاد دارند که اين ابزار نگرش کودک را به مدرسه بهبود مي‌بخشد و وسيله‌اي براي ارتقاي دانش آنهاست اما با گسترش سريع استفاده از اين فناوري سوال مهمي که ايجاد مي‌شود تاثير آن بر ارتباطات بين اعضاي خانواده است.
اينترنت امروزه جايگاه ويژه‌اي در ساختار زندگي خانواده‌ها پيدا کرده است و کامپيوتر به عنوان يک وسيله اما با کاربري متفاوت‌تر، متنوع‌تر و شخصي‌تر وارد خانه شده و عرصه زندگي اجتماعي را دچار تغيير و تحول کرده و روابط اجتماعي جديدي با ويژگي‌هاي نوين در جامعه حاکم ساخته است.

تاثير اينترنت بر روابط اجتماعي

استفاده از اينترنت به چند دليل بر روابط اجتماعي و خانوادگي تاثير مي‌گذارد:
• استفاده از اينترنت يک فعاليت زمانگير است پس مي‌تواند مدت تعامل کودک با خانواده‌اش را کاهش دهد. زمان اختصاص داده شده براي تعامل با يکديگر پيش شرط ارتباط با کيفيت است.
• اينترنت کشمکش‌هاي جديدي را در خانواده ايجاد مي‌کند. وجود فقط يک کامپيوتر در منزل رقابتي ميان کودک و والدين براي استفاده از کامپيوتر ايجاد مي‌کند که گاهي سبب کشمکش مي‌شود.
• استفاده از صفحات وبي که از نظر محتويات متناسب سن کودک نيست، سبب بحث و کشمکش ميان والدين و کودکان مي‌شود.
• گاهي کشمکش ناشي از دستيابي کودکان به اطلاعات خصوصي والدين است.
• والدين نگران هستند که اينترنت کودک را از ساير فعاليت‌ها منحرف کند و همچنين اثر ايزوله کننده‌اي بر او داشته باشد.

اعتياد الکترونيکي

يکي از جنبه‌هاي منفي اينترنت، ورود بي‌هويت در آن است. نوجوانان در صحنه اينترنت براي ايفاي هر نقشي، فرصت پيدا مي‌کنند. البته خصيصه مثبتي در اين کار هست، مجالي که براي بروز و ظهور نوجوانان پيدا مي‌شود. امکان خصوصي بودن امور نکته‌اي است که کاربران جوان اينترنت بر آن تاکيد دارند و از سوال بزرگسالان درباره شيوه استفاده از اينترنت آشفته مي‌شوند. اينترنت به نظر اين جوانان، جانشين فضاي عمومي مي‌شود. در اين شکل جوانان تجربه‌هاي بيشتر مي‌يابند و درباره کنترل و کاربرد اين رسانه جديد داراي اطلاعات مي‌شوند. تنها مشکلي که وجود دارد، آن است که رابطه ميان نسل جوان و بزرگسال در فضاي شبکه‌اي محو شود. بلوغ مرحله‌اي بحراني است که نوجوانان به دنبال کشف ارزش‌ها و دروني کردن آن هستند و اينترنت با حجم نامحدود اطلاعات و ابزارهاي سريع ارتباطي، نوجوانان را با ابزارهاي ديگر ايجاد هويت از طريق جست و جو روبه‌رو مي‌کند. مع‌الوصف بايد بدانيم که بسياري از تعاملات موجود در اينترنت مستلزم ارتباط انساني نيست. استفاده از اينترنت حتي مي‌تواند آثار و پيامدهاي منفي بر رفتار جوانان و نوجوانان داشته باشد.

بازي‌هاي رايانه‌اي

امروزه گسترش بازي‌هاي الکترونيکي و رايانه‌اي به تهديد بزرگ براي قشر جوان و نوجوان تبديل شده است و اين امر مي‌تواند به بروز بيماري‌هاي رواني و افسردگي در قشر جوان نيز منجر شود. درگذشته بازي‌ها از طريق ارتباط کودکان با يکديگر انجام مي‌شد اما امروزه کودکان از زمان درک و فهم اين بازي‌ها بيشترين ساعات روز را صرف اين‌گونه بازي‌ها مي‌کنند در حالي که اين ارتباط هيچ‌گونه رابطه عاطفي و انساني ايجاد نمي‌کند. تاثير بازي‌هاي رايانه‌اي به ويژه در ايجاد خشونت در کودکان و نوجوانان انکارپذير است. تحقيقات نشان مي‌دهد که تاثير بازي‌هاي رايانه اي بر رفتار خشونت‌آميز کودکان و نوجوانان بستگي به وجود چند عامل دارد. اولين عامل اينکه درجه شدت خشونت در بازي چه اندازه است. دوم توانايي کودک براي تشخيص و تميز بين دنياي تخيلي و واقعيت زندگي است. عامل سوم قدرت کودک براي مهار کردن تمايلات و انگيزه‌هاي وجودي است و بالاخره عامل چهارم چارچوب ارزشي است که کودک در آن رشد کرده است و يا هم‌اکنون زندگي مي‌کند و نيز ارزش‌هايي که در متن و محتواي بازي مستتر است. تحقيقات اخير دلالت دارد که بازي‌هاي رايانه‌اي سبب صدمات مغزي طولاني مدت مي‌شود. بازي‌هاي رايانه‌اي فقط قسمت‌هايي از مغز را که به بينايي و حرکت اختصاص دارد، تحريک مي‌کند و به تکامل ديگر نواحي مغز کمک نمي‌کند.

نتيجه‌گيري

اگر فرزندانمان را بدون هيچ آموزش ابتدايي و بدون هيچ کنترلي در فضاي اينترنت آزاد بگذاريم، چه بسا مورد حمله سودجويان و بيماران بسياري قرار گيرند که با فعاليت مخربشان مي‌توانند مخاطرات فراواني براي کودکانمان به وجود آورند. کودکان و نوجوانان با طبقه‌بندي سني متعدد استفاده‌هاي گوناگوني از اينترنت را تجربه مي‌کنند.
منبع:www.salamat.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.