پیشگیری از باردار شدن با روش های طبیعی

کاربرد اصلی روشهای طبیعی پیشگیری از بارداری در مواردی است که زوج‌ها از داروهای هورمونی یا وسایل ضدبارداری استفاده نمی‌کنند. محاسبه دوره تخمک‌گذاری، وازکتومی، توبکتومی و خروج آلت تناسلی قبل از انزال از مهم‌ترین روش‌ها به شمار می‌روند.
شنبه، 12 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیشگیری از باردار شدن با روش های طبیعی

منظور از پیشگیری طبیعی از بارداری چیست؟

در روش پیشگیری طبیعی از بارداری، از وسایل یا داروهای ضدبارداری استفاده نمی‌شود. بلکه در عوض راهکارهای دیگری مثل محاسبه دوره تخمک‌گذاری، سنجش دمای بدن و خروج آلت تناسلی قبل از انزال کاربرد دارد. 

برخی از زنان به خوردن قرص‌های ضدبارداری تمایلی ندارند و مردان نیز از کاندوم استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل زوج‌ها از این روش‌ها برای اجتناب از لقاح تخمک و اسپرم و در نتیجه جلوگیری از حاملگی استفاده می‌کنند. 

توجه کنید که کاربرد لوازم جنسی مانند کاندوم، صرفا برای کنترل بارداری نیست. بلکه از انتقال بیماری‌های تناسلی نیز پیشگیری می‌کند. این روش‌های طبیعی مزایا و معایب مختص به خود دارند و احتمال خطا و بارداری در آن‌ها نسبت به روش‌های هورمونی و مکانیکی بیشتر است.

 انجمن برنامه ریزی خانواده (FPA) در انگلستان ادعا می کند که تا 90 درصد زنان در عرض 12 ماه باردار خواهند شد، البته اگر از روش های ضد بارداری استفاده نکنند.هر بار که رابطه جنسی بدون جلوگیری از بارداری انجام می شود، فرد به خطر می افتد.

برخی روش ها بدون تجویز پزشک در دسترس هستند، اما اغلب آن ها به یکی نیاز دارند ، هر شکلی از کنترل بارداری دارای مزایا و معایبی است.
 

انواع روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری به روش سنتی و طبیعی به‌صورت‌های مختلفی انجام می‌شود. در ادامه برخی از رایج‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد.
 

تعیین دوره تخمک‌گذاری

دوره تخمک‌گذاری در زنان به بازه زمانی‌ای اشاره دارد که در آن یک تخمک آزاد می‌شود و تا ۲۴ ساعت امکان لقاح و بارور شدن آن توسط اسپرم وجود دارد. در این چرخه، احتمال بارداری بسیار زیاد است. به همین دلیل زوج‌ها با محاسبه و تعیین آن می‌توانند ریسک حاملگی را کاهش دهند. به این صورت که باید در این دوره زمانی از رابطه جنسی اجتناب کنید. برای مشخص کردن دوره تخمک‌گذاری ۲ راهکار وجود دارد.

 اول اینکه اگر قاعدگی شما نامنظم است، باید با استفاده از اندازه‌گیری دمای بدن خود این بازه زمانی را پیدا کنید. پس از پایان پریود، هر روز قبل از خروج از تختخواب، دمای بدن خود را اندازه بگیرید. اگر ۳ تا ۴ روز پشت‌سرهم دمای بدن شما افزایش یافت و بعد از آن کاهش دما را مشاهده کردید، این دوره چندروزه زمان تخمک‌گذاری شما است. 

در حالت دوم، اگر قاعدگی شما منظم است، باید از روز شروع قاعدگی ماه بعدتان ۱۶ روز کم کنید. توجه کنید که روز مشخص شده در اصل زمان شروع دوره تخمک‌گذاری شما است و تقریبا ۳ تا ۴ روز طول خواهد کشید. بنابراین، با محاسبه دوره تخمک‌گذاری و اجتناب از نزدیکی در این بازه، می‌توانید تا حدود ۷۶ درصد احتمال بارداری را با این روش کنترل کنید. 

پیشگیری از باردار شدن با روش های طبیعی

خروج آلت تناسلی قبل از انزال

از دیگر روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری خروج آلت تناسلی مردانه قبل از انزال است. در این روش باید قبل از انزال و خروج مایع منی، آلت تناسلی از واژن خارج شود تا احتمال ورود اسپرم به داخل رحم کاهش یابد. توجه کنید که دقت این روش زیاد نیست و در مواردی ورود مایع پیش‌منی یا پیشاب نیز به‌دلیل وجود اسپرم، موجب بارداری می‌شود. مایع پیش‌منی قبل از انزال از آلت تناسلی مردانه خارج می‌شود.
 

وازکتومی

وازکتومی یک روش طبیعی جلوگیری از بارداری توسط مردان است. در این روش به‌صورت دائمی امکان بارداری و باروری وجود نخواهد داشت. در وازکتومی، لوله‌هایی که وظیفه انتقال اسپرم به سمت بیضه‌ها، پروستات و مجاری ادراری و ورود آن به داخل مایع منی را دارند، بسته می‌شود. 

این عمل سرپایی و در مدت‌زمان کوتاهی انجام می‌شود. بعد از وازکتومی اگر فرد تصمیم بگیرد که بچه‌دار شود، تنها تا حدود ۳۰ درصد امکان بازگشت و باروری مجدد برای او وجود خواهد داشت. بنابراین، قبل از انجام این عمل باید نسبت به تصمیم خود مطمئن باشید. وازکتومی روی حجم و میزان مایع منی و همچنین انزال مردان تاثیری ندارد.

پیشگیری از باردار شدن با روش های طبیعی

توبکتومی (بستن لوله‌های رحم)

بستن لوله‌های رحم (توبکتومی) یکی از روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری توسط زنان محسوب می‌شود. در این روش لوله‌های رحم مسدود می‌شوند تا امکان بارداری وجود نداشته باشد. توبکتومی نیز مانند وازکتومی نوعی روش دائمی پیشگیری از بارداری به شمار می‌رود. بنابراین، بهتر است قبل از انجام این عمل، نسبت به تصمیم خود مطمئن باشید. توبکتومی باعث کاهش میل جنسی یا بی‌نظمی در قاعدگی نمی‌شود.
 

روش‌های هورمونی و مکانیکی

منظور از روش‌های هورمونی و مکانیکی، قرص‌های ضدبارداری و کاندوم است. این راهکارها با اینکه کاملا روشی طبیعی محسوب نمی‌شوند؛ اما درصد خطای بسیار پایینی دارند. به‌عنوان مثال استفاده از دستگاه آی یو دی تا ۹۹ درصد از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند. برخی از بهترین روشهای کنترل بارداری شامل موارد زیر است:

* کاندوم
* آی یو دی (IUD)
* قرص‌های ضدبارداری LD و HD
* دیافراگم
* چسب‌های ضدبارداری
* حلقه واژن
* اسپری و کرم‌های اسپرم‌کش
* آمپول‌های ضدبارداری

پیشگیری از باردار شدن با روش های طبیعی

کاندوم مردانه برای پیشگیری طبیعی از بارداری :
کاندوم زنانه و مردانه تنها انواع وسایل جلوگیری از بارداری هستند که در برابر عفونت های مقاربتی نیز از فرد محافظت می کنند (STIs). به گفته مراکز کنترل و پیش گیری از بیماری ها (CDC)، زمانی که به درستی استفاده شود، کاندوم مردانه بیش از 80 درصد در برابر بارداری موثر است.

استفاده صحیح از کاندوم مردانه:
* اندازه صحیح را انتخاب کنید.  
* کاندوم را روی سر آلت سفت شده قرار دهید. 
* از کاندوم برای حذف هر نوع هوا استفاده کنید. 
* در زمان استفاده از کاندوم روی آلت تناسلی، مراقب باشید که آن را پاره نکنید.
* بعد از برقراری ارتباط، قبل از بیرون کشیدن از واژن، پایه کاندوم را در جای خود نگه دارید. 
* کاندوم را بردارید و آن را از بین ببرید. 
*هرگز از یک کاندوم، دوبار استفاده نکنید. 
* بیشتر کاندوم های مردانه از لاتکس ساخته شده اند، اما انواع دیگری هم برای آن هایی که آلرژی دارند، در دسترس است.
* اگر از روان کننده استفاده می کنید، چک کنید که با نوع کاندومتان قابل استفاده است.
* برای مثال، استفاده از کاندوم لاتکس هم تنها می تواند با روان کننده مبتنی بر آب مورد استفاده قرار گیرد. 
* کاندوم های بدون تجویز، از سوپرمارکت ها، داروخانه ها و یا به صورت آنلاین موجود هستند.
* کاندوم رایعاری از لاتکس نیز برای خرید آنلاین موجود است.

پیشگیری طبیعی از بارداری با کاندوم زنانه:
استفاده از کاندوم زنانه نیز بدون تجویز پزشک در دسترس است.آن ها می توانند به جای استفاده از کاندوم مردانه به کار روند، اما هرگز نباید با یک کاندوم استفاده شوند.

 طبق تحقیقات، کاندوم زنانه حدود 79 درصد موثر برای پیش گیری از بارداری است.بسیاری از داروخانه ها اکنون کاندوم زنانه می فروشند، اما اگر فروشگاه های محلی شما ندارد، آن ها به صورت آنلاین موجود هستند.

دیافراگم پیشگیری طبیعی از بارداری :
دیافراگم یک روش برای جلوگیری از بارداری است که در داخل واژن فرد قرار می گیرد. مهم است که قبل از هر کاربرد سرپیمیسید را به دیافراگم وارد کنید. هنگام استفاده از سرپیمیسید ، CDC تخمین می زند که دیافراگم نزدیک به 90 درصد موثر است.

فرد باید چند ساعت قبل از برقراری رابطه، دیافراگم را وارد کند، آن را به مدت 6 ساعت پس از رابطه جنسی خارج کند، و بعد از 24 ساعت آن را از بین ببرد. دیافراگم در مقابل STIs از فرد حفاظت نمی کند. 

پیشگیری طبیعی از بارداری با سرپوش گردن رحم:
یک کلاه گردن رحمی یک فنجان نازک سیلیکونی است که در داخل واژن قرار داده می شود. دهانه رحم را می پوشاند تا اسپرم را از رسیدن به تخمک متوقف کند.

با توجه به منابع، این اثربخشی کلاه گردنی، با توجه به منابع مختلف، متفاوت است، اما والدین پیش بینی می کنند که میزان تاثیر آن از حدود 70 تا 85 درصد است و در برابر STIs محافظت نمی کند.

پیشگیری طبیعی از بارداری با اسفنج:
اسفنج ضدبارداری روشی برای کنترل بارداری است که فرد می تواند بدون تجویز پزشک خرید کند. این اسفنج که از پلی اورتان ساخته شده است و حاوی سپرمیسید می باشد، به طور عمیق در داخل واژن قرار می گیرد تا ورود به رحم را مسدود کند.

 به تنهایی استفاده می شود، این اسفنج ها 76 تا 88 درصد موثر است، اما استفاده از آن همراه با کاندوم، احتمال بارداری و STIs را کاهش می دهد.

پیشگیری طبیعی از بارداری با سپرسمید:
سپرسمید یک ماده شیمیایی است که اسپرم تولید می کند. این دستگاه برای خرید بدون تجویز در دسترس است و با اشکال جلوگیری از بارداری مانع مانند کاندوم، اما نه با اسفنج، به کار می رود.

 اگر به تنهایی استفاده می شود, حداقل 10 دقیقه قبل از آمیزش جنسی باید به گردن رحم وارد شود.این روش برای 60 دقیقه موثر باقی می ماند و تقریباً تا 71% موثر است.

ژل سپرمیسید را می توان از داروخانه ها یا به صورت آنلاین خریداری کرد. با پزشک در مورد موثرترین راه ها برای استفاده از داروهای ضد بارداری صحبت کنید.

روش های هورمونی برای پیشگیری طبیعی از بارداری :
اشکال هورمونی کنترل بارداری, با توقف تخمک گذاری, که رهاسازی تخم از تخمدان است, از لقاح جلوگیری می کند. این نوع پیش گیری از بارداری در برابر STI فرد را محافظت نمی کند.

اغلب قرص های ضد بارداری هورمونی تنها با تجویز پزشک در دسترس هستند و به جز پیش گیری از بارداری اضطراری معمولاً به صورت آنلاین در دسترس نیست. 

قرص های پیش گیری از بارداری:
قرص های کنترل بارداری یکی از رایج ترین روش های پیش گیری از بارداری است.انواع مختلف قرص در دسترس هستند, و با توجه به تحقیقات انجام شده, آن ها را تا 99% موثر هستند.با این حال, با استفاده معمول, تقریباً 95 درصد موثر هستند.

قرص ترکیبی, که حاوی استروژن و پروژستروژن است, مانند هر دستورالعملی باید هر روز مصرف شوند. بسته قرص ها اغلب حاوی قرص های عاری از هورمون است.

زمانی که این قرص ها را می خورید, فرد یک دوره ماهانه خواهد داشت.این قرص های کوچک را فرد باید هر روز بدون وقفه مصرف کند.کسی که قرص کوچک مصرف می کند لزوماً دوره پریودی ندارد.

پیشگیری از باردار شدن با روش های طبیعی

برچسب پیشگیری طبیعی از بارداری :
براساس گزارش خدمات بهداشت و سلامت ملی, برچسب ها برای جلوگیری از بارداری در هنگام استفاده صحیح, 99% موثر هستند. با استفاده از کاربرد معمول, این روش تا 90 درصد موثر است.

یک فرد می تواند از یک چسب ضد بارداری در این مناطق در بدنش استفاده کند:
* کمر
* باسن
* شکم
* بالای بازو 

فرد باید برای 3 هفته قبل از برداشتن آن برای گذراندن یک دوره قاعدگی, هر برچسب را به مدت 1 هفته بزند. خطر کمی از سوزش پوست وجود دارد. 

تزریق برای پیشگیری طبیعی از بارداری :
معمولاً هر 12 هفته یک بار توسط یک پزشک انجام می شود. بنا به گفته مرکز کنترل بیماری ها, هنگامی که به درستی مورد استفاده قرار می گیرند, و با فرض اینکه فرد به موقع تزریق هایش را انجام دهد, در پیش گیری از بارداری, بیش از 90 درصد موثر است.

 برای بارداری برنامه ریزی شده, ممکن است 10 ماه و یا بیشتر طول بکشد, زیرا باروری برای بازگشت به حالت عادی طول می کشد. 

پیشگیری طبیعی از بارداری با حلقه واژینال:
براساس گزارش خدمات بهداشت و سلامت ملی, اگر به درستی استفاده شود تا 99% موثر است، که به دلیل خطای انسانی تا 95% می شود.این حلقه پلاستیکی کوچک در واژن قرار می گیرد و هورمون هایی را به بدن منتقل می کند تا از بارداری جلوگیری کند.

حلقه باید به مدت 7 روز برداشته شود تا اجازه وارد کردن یک حلقه جدید داده شود. 
 

وسایل داخل رحمی و ایمپلنت مناسب پیشگیری طبیعی از بارداری :

وسایل داخل رحمی (آی یو دی) و ایمپلنت ها وسایل پیش گیری از بارداری هستند. آن ها بیش از 90 درصد در پیش گیری از بارداری موثر هستند، زیرا فضای کوچکی برای خطای انسانی وجود ندارد. با این حال, آن ها از STI محافظت نمی کنند.

 _آی یو دی:
آی یو دی وسیله ای است کوچک که پزشک وارد رحم می کند. دو نوع آی یو دی وجود دارد: 

هورمونی:
یک بار نصب می شود, یک آی یو دی حداقل 5 سال قبل از نیاز به تعویض, طول می کشد. iud به طور کامل تخمک گذاری نمی کند, بلکه به عنوان جلوگیری از ورود اسپرم به رحم و نیز دیگر تغییرات هورمونی عمل می کند. 

این iud بدون استفاده از مس, در سیم مسی قرار می گیرد که موجب از بین رفتن اسپرم می شود.یک آی یو دی می تواند به مدت ده سال از بارداری جلوگیری کند.واکنش های معکوس شامل تشخیص بین دوره ها, دوره های نامنظم و گرفتگی های عضلانی قاعدگی است. 

ایمپلنت ها:
ایمپلنت ها جز دیگری از کنترل هورمونی هستند. یک پرستار یا پزشک یک تسمه را به بازوی فرد می گذارد تا در برابر بارداری محافظت کند.

ایمپلنت ها با آزاد کردن هورمون پروژسترون به بدن کار می کنند که از تخمک گذاری جلوگیری می کند. CDC تخمین می زند که کاشت ایمپلنت ها همچنین از 99 درصد موثر برای جلوگیری از بارداری موثر است.

ایمپلنت ها باید در هر 3 سال جایگزین شوند. 

پیشگیری از باردار شدن با روش های طبیعی

روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری اورژانسی

روشهای طبیعی پیشگیری از بارداری معمولا نسبت به بقیه موارد خطای بیشتری دارند. بنابراین در صورت استفاده از این روش‌ها ممکن است که به‌صورت ناخواسته اسپرم وارد رحم شود. در چنین شرایطی معمولا افراد به دنبال استفاده از روش‌های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری هستند. 

در روش‌های طبیعی نمی‌توان از یک راهکار اورژانسی نام برد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده از دمنوش‌های زعفران یا چای زنجبیل می‌تواند به‌صورت اورژانسی مانع از لقاح و بارداری شود. اما این تصور غلط است. چراکه این دمنوش‌ها برای جلوگیری از بارداری به روش سنتی کاربرد دارند و نمی‌توانند به‌صورت اورژانسی مانع از لقاح شوند.

به همین دلیل بهتر است هنگام استفاده از این روش‌ها از قرص‌های اورژانسی نیز به‌عنوان مکمل استفاده کنید. در صورت ورود مایع منی به داخل رحم، اولین اقدام مراجعه به متخصص زنان و بعد مصرف قرص‌های اورژانسی است. بهترین زمان مصرف این قرص‌ها، در حدود ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از رابطه جنسی محافطت‌نشده است. اما تا ۵ روز بعد از نزدیکی نیز موثر هستند. برخی از این قرص‌ها بدون نسخه و بعضی دیگر را حتما باید با نسخه متخصص تهیه کنید.
 

فواید استفاده از روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری

برخی از زنان و مردان نسبت به استفاده از داروهای هورمونی یا وسایل کنترل بارداری تمایلی ندارند. به همین دلیل استفاده از روش‌های طبیعی برای این زوج‌ها مناسب است. همچنین برخی از زنان مصرف قرص‌های روزانه خود را فراموش می‌کنند یا این داروهای هورمونی اثرات جانبی اذیت‌کننده‌ای مثل حالت تهوع و مشکلات گوارشی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. بنابراین فواید استفاده از روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری برای این افراد بیشتر از راهکارهای دیگر است.
 

عوارض جلوگیری از بارداری به روش طبیعی 

 هر روش کنترل بارداری مزایا و عوارضی دارد. مهم‌ترین مشکل روش‌های طبیعی مربوط به میزان خطای آن‌ها است. در مقایسه با قرص‌های ضدبارداری که تا ۹۵ درصد و دستگاه آی یو دی که تا ۹۹ درصد از حاملگی پیشگیری می‌کنند، راهکارهای طبیعی مثل محاسبه دوره تخمک‌گذاری و خروج آلت تناسلی قبل از انزال، احتمال بارداری را افزایش می‌دهند. زیرا در صورت ورود مایع پیشاب با داخل واژن یا خطا در تعیین بازه تخمک‌گذاری، امکان حاملگی وجود خواهد داشت. 

دقت کنید که استفاده از کاندوم تنها برای کنترل بارداری نیست، بلکه از انتقال عفونت‌ها مقاربتی نیز جلوگیری می‌کند. در روش‌های طبیعی نمی‌توان از انتقال عفونت‌های مقاربتی جلوگیری کرد.

پیشگیری از باردار شدن با روش های طبیعی

پیشگیری طبیعی باعث نازایی می شود؟

پیشگیری طبیعی برای مدت طولانی برای بچه دار شدن ایجاد نمی کند. ممکن است مشکل دیگری برای بارداری وجود داشته باشد. اگر باردار نمی شوید باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا وجود مشکلات دیگر را ارزیابی کند. بعد از قطع روشهای جلوگیری، هیچ اطمینانی برای سریعا باردار شدن شما وجود ندارد. برخی خانمها تصور می کنند روشهای پیشگیری طبیعی باعث تنبلی تخمدان و نازایی آنها می شود. اما تنبلی تخمدان ربطی به پیشگیری طبیعی حاملگی ندارد. به هم خوردن تعادل هورمونهای جنسی است که عامل بیماری تخمدان پلی کیستیک است با اینحال با درمان تنبلی تخمدان قدرت باروری شما برمی گردد اما این سوال برای زنان وجود دارد که درمان تنبلی تخمدان چقدر طول می کشد؟
 

روش های خانگی جلوگیری از بارداری

در این روش، از گیاهان دارویی برای جلوگیری از حاملگی استفاده می شود. روشهای خانگی پیشگیری از بارداری بدون هیچ گونه عارضه ای هستند. این روشهای طبیعی پیشگیری، برای قرنها مورد استفاده بوده اند. از مهمترین گیاهان دارویی که برای پیشگیری از بارداری ناخواسته به کار می روند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جعفری: خانمهای جوان می توانند آن را به صورت دمنوش یا چای مصرف کنند.

پوست ریشه گیاه پنبه: مصرف روزانه 2 لیوان چای ریشه های گیاه پنبه می تواند به خانمها در جلوگیری از بارداری بعد از نزدیکی کمک کند.

گلپر: گلپر باعث تحریک انقباضات رحم می شود. بر اساس طب سنتی، زنان باید دو هفته قبل از نزدیکی گیاه گلپر را مصرف کنند.

مصرف میوه هایی مانند انجیرخشک، پاپایا و زرد آلوی خشک: این میوه ها هم خاصیت ضد بارداری دارند و هم باعث سقط جنین می شوند. پس در صورت بارداری به هیچ وجه از این میوه ها استفاده نکنید.

دانه هویج وحشی: این یک داروی ضد بارداری قوی و روش بسیار مطمئنی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته است. بهتر است دانه هویج وحشی با مقدار زیادی آب ترکیب و به صورت منظم مصرف شود.
 

کلام آخر

 کاربرد اصلی روشهای طبیعی پیشگیری از بارداری در مواردی است که زوج‌ها از داروهای هورمونی یا وسایل ضدبارداری استفاده نمی‌کنند. محاسبه دوره تخمک‌گذاری، وازکتومی، توبکتومی و خروج آلت تناسلی قبل از انزال از مهم‌ترین روش‌ها به شمار می‌روند. در عمل‌های توبکتومی و وازکتومی به‌صورت دائم امکان بارداری و باروری از افراد گرفته می‌شود. 
 

سوالات متداول

قبل از استفاده از روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری به چه نکاتی باید توجه کرد؟
ابتدا اطمینان حاصل کنید که دوره تخمک‌گذاری خود را دقیق محاسبه کرده‌اید. بهتر است قبل از استفاده از روش‌های طبیعی کرم‌های اسپرم‌کش هم تهیه کنید و در داخل واژن بمالید تا اگر اسپرم وارد شد، از بین برود. دقت کنید که روش‌های طبیعی به‌تنهایی کافی نیستند؛ چراکه درصد خطای آن‌ها بالا است.
 
  1. پیشگیری طبیعی از حاملگی چه تفاوتی با روش‌های هورمونی و مکانیکی دارد؟
  2. روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری توسط مردان شامل چه مواردی است؟
  3. آیا مصرف داروهای گیاهی از بارداری ناخواسته پیشگیری می‌کند؟


منبع: سایت دکتردکتر
سایت دکتر جوانمردخوشدل
سایت نمناک


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.