به تأخیر انداختن معرفی غذاهای جامد به نوزاد

در این مقاله به نکاتی در خصوص زمان شروع به تغذیه نوزاد با غذای جامد و مزایای تأخیر در انجام این کار اشاره شده است.
چهارشنبه، 23 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به تأخیر انداختن معرفی غذاهای جامد به نوزاد
اولین دست دراز کردن فرزندتان به سوی دنیای غذاهای جامد نقطه عطف مهم و مهیجی است و امکان دارد شما را به وسوسه اندازد که هر چه زودتر تغذیه او با غذاهای جامد را شروع کنید. با این حال اکثر پزشکان توصیه می کنند برای شروع به تغذیه نوزاد با غذاهای جامد بایستی تا حداقل چهار ماهگی صبر کرد و ترجیحاً بهتر است این کار نزدیک به شش ماهگی صورت گیرد. علاوه بر آن بعضی از پزشکان توصیه می کنند در صورت وجود ابتلاء به آلرژی در سابقه خانوادگی بهتر است حتی این کار دیرتر از شش ماهگی انجام شود. در نتیجه این سؤال مطرح می شود که به تأخیر انداختن تغذیه نوزاد با غذاهای جامد چه فایده ای دارد و از کجا متوجه شویم چه زمان بایستی این کار را شروع کنیم؟
 
به تأخیر انداختن معرفی غذاهای جامد به نوزاد
 

مزایای به تأخیر انداختن معرفی غذاهای جامد به نوزاد

دستگاه گوارش نوزادان به هنگام تولد هنوز به تکامل نرسیده است. نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند توانایی هضم نشاسته یا پروتئین های پیچیده را ندارند و در صورتی که خیلی زودتر از موعد مقرر به آنها غذای جامد داده شود، احتمالاً دچار ناراحتی های گوارشی یا تجمع گاز می شوند. با صبر کردن حداقل تا چهار ماهگی، به مخاط و پوشش روده نوزاد فرصت می دهید به تکامل و بلوغ لازم رسیده و خود را به مرحله ای برساند که بهتر بتواند در حین اجازه ورود به مواد مغذی، مواد مضر را شناسایی و دفع نماید.
 
علاوه بر آن، به دلایل معقول و عملی بهتر است برای شروع به انجام این کار کمی صبر کنید. رفلکس زبانی بیرون راندن غذا از دهان (که باعث می شود نوزاد آنچه در دهانش قرار می گیرد را با زبان به بیرون بریزد به این دلیل که هنوز به طور غریزی عمل بلع را یاد نگرفته است) در چند ماه نخست هنوز وجود دارد و دلیل دیگر آن که نوزاد همچنین باید بتواند بر روی صندلی خود بنشیند. (از قضا اکثر متخصصین مخالف تغذیه نوزاد با سرآل (غذایی تهیه شده از غلات) با استفاده از شیشه شیر هستند. علاوه بر آن چنانچه تغذیه نوزاد با غذاهای جامد را خیلی زود شروع کنید این خطر وجود دارد که نوزاد شیر مادر یا شیر خشک کمتری مصرف کند و مواد مغذی مورد نیاز بدن را به حد کافی دریافت ننماید.
 
بیشتر بخوانید:«آیا تغذیه نوزاد با مخلوط سرآل و شیر خشک و از طریق شیشه شیر اشکالی ندارد؟»
 
و بالأخره آنکه، بعضی از محققان بر این گمانند که چنانچه پیش از معرفی غذاهای جامد به نوزاد مدت زمان طولانی تری صبر کنید این امر می تواند مانع از بروز آلرژی های غذایی در او شود. این موضع گیری مورد بحث و جدل بسیاری قرار دارد چرا که به نظر می رسد شواهد متناقضی در مورد آن وجود دارد (برخی از شواهد نشان می دهند که تأخیر در ارائه غذاهای جامد می تواند کمک ساز باشد و برخی دیگر حاکی از آن است که هیچ تأثیری در این امر ندارد). با این وجود بعضی از والدین هنگامی که مطمئن می شوند نوزاد مقدار کامل از مواد مغذی مورد نیاز خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کند تصمیم می گیرند معرفی غذاهای جامد به او را به تعویق بیندازند.
 

زمان شروع معرفی غذاهای جامد به نوزاد

بنابراین آیا می دانید در صورت فرارسیدن چهار یا شش ماهگی فرزندتان (و چنانچه پزشک اجازه تغذیه نوزاد با غذاهای جامد را به شما داد)، چه زمان بایستی شروع به معرفی این نوع غذا بکنید؟ قانون کلی آن است که باید حرکات و رفتار فرزندتان را تحت نظر بگیرید. بسیاری از والدین تا زمان نشان دادن علاقه فرزندشان به غذا، خواه به صورت دست بردن به سوی بشقاب غذای مادر یا پدر باشد و یا تمایل به استفاده از قاشق و چنگال، صبر می کنند. هیچ قانون خاصی وجود ندارد که به شما بگوید باید با غذاهای کودک آماده که از بیرون خریداری می شوند شروع کنید. می توانید این کار را با سبزیجات بخار پز شده ساده یا میوه له شده که در آشپزخانه خود تهیه می کنید، شروع نمایید.
 
اگر تصمیم گرفتید پیش از شروع به معرفی غذاهای جامد به فرزند خود تا شش ماهگی و بیشتر از آن صبر کنید، اطمینان حاصل نمایید که فرزندتان به مقدار کافی و کامل شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کند و این امر را با پزشک او بررسی کرده تا مطمئن شوید فرزندان به خوبی رشد می کند و از وزن مناسبی برخوردار می باشد. اسباب بازی های بی خطر برای در دهان بردن و جویدن در اختیار او قرار دهید تا نیاز به گاز زدن در فرزندتان برآورده شود.
 
به تأخیر انداختن معرفی غذاهای جامد به نوزاد

هنگامی که سرانجام آماده تغذیه فرزند نوزادتان با غذاهای جامد شدید، به خاطر داشته باشید که سال اول دوره مهم یادگیری برای او به حساب می آید. هر زمان غذای جدیدی در دهانش می گذارید، این فرصت را به او می دهید که طعم ها و بافت های جدیدی را تجربه نماید. او لزوماً نیازی ندارد که شکم خود را با سه وعده غذایی مانند وعده های غذایی بزرگسالان پر کند چرا که هنوز هم باید تغذیه اصلی و اولیه خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت کند. و هر اندازه در اجازه به امتحان غذاهای جدید راحت تر عمل کنید او نیز به هنگام صرف غذا با ذهن بازتری عمل خواهد کرد. بنابراین عجله نکنید و به خاطر داشته باشید که شما در حال مسابقه دادن نیستید و از تماشای فرزندتان که خوشحال از کشف غذاهای جدید است لذت ببرید. مطمئن باشید که قبل از آنکه متوجه شوید او همانند یک کودک بزرگ غذا خواهد خورد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما