آیا تغذیه نوزاد با مخلوط سرآل و شیر خشک و از طریق شیشه شیر اشکالی ندارد؟

افزودن سرآل به شیر درون شیشه شیر نوزاد و تغذیه او با آن زودتر از موعد مقرر می تواند پیامدهایی را به همراه داشته باشد که در این مقاله به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.
سه‌شنبه، 9 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا تغذیه نوزاد با مخلوط سرآل و شیر خشک و از طریق شیشه شیر اشکالی ندارد؟
تغذیه فرزندتان با سرآل (به نوعی سرلاک یا غلات صبحانه) از طریق شیشه شیر از جمله مواردی است که نشان می دهد تفاوت بزرگی میان متخصصانی که با این کار مخالفند و مادرانی که به شدت به آن معتقدند وجود دارد. از یک سو متخصصان دلایل زیادی را در خصوص مضر بودن این کار برای فرزندتان عنوان می کنند. از سوی دیگر دختر خاله، دوست و بعضی از دوستان مجازی شما قسم می خورند که این کار به فرزند نوزادشان کمک کرده تمام طول شب خواب راحتی داشته باشد. حال این سؤال مطرح می شود که چرا چنین شکاف عظیمی میان این دو گروه وجود دارد و شما سخن کدامیک را باور می کنید و به آن اعتقاد دارید؟
 

کدامیک برای نوزاد بهترین است؟

طبق این نظریه در صورتی که مقدار کمی سرآل برنج را با شیر خشک برای آخرین نوبت تغذیه شبانه مخلوط کنید، نوزاد مدت زمان طولانی تری خواهد خوابید به این دلیل که شکم او پرتر است. و بنا به گفته بعضی از مادران سرآل چیزی است که به فرزندشان کمک می کند مدت زمان بیشتری بخوابد.
 
آیا تغذیه نوزاد با مخلوط سرآل و شیر خشک و از طریق شیشه شیر اشکالی ندارد؟

 با این حال، برخی از مطالعات نشان می دهند که سرآل تفاوتی در توانایی خواب نوزاد در طول شب ایجاد نمی کند. علاوه بر آن با وجود تغییر کوتاه مدتی که در عادات خواب نوزاد به دلیل تغذیه او با سرآل در شیشه شیر ممکن است ایجاد شود، باز هم معایب بلند مدت آن بر این مزیت می تواند سنگینی کند.  بنابراین پیش از آنکه بر روی سرپستانکی شیشه او سوراخ بزرگتری ایجاد کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
 
شیر مادر یا شیر خشک تمام نیازهای تغذیه ای فرزند شما را برآورده می سازند. تا زمانی که نوزاد به چهار ماهگی نرسیده است، تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت خواهد کرد. در صورتی که به این ترکیب سرآل برنج اضافه کنید، معده او را پر کرده بدون آنکه همان میزان مواد مغذی در اختیارش قرار دهید، به این دلیل که شیر مادر یا شیر خشک حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است در حالی که سرآل برنج بیشتر کربوهیدرات به آن اضافه می کند. همچنین توجه داشته باشید که اگر فرزندتان بی قرار است و نمی خوابد و با این حال مقدار کامل توصیه شده شیر مادر یا شیر خشک را دریافت می کند، بی قراری او احتمالاً به دلیلی غیر از گرسنگی می باشد.
 

به تعویق انداختن تغذیه نوزاد با غذای کمکی

خطراتی در شروع بسیار زود هنگام غذای جامد یا کمکی به نوزاد وجود دارد. متخصصان توصیه می کنند که والدین از تغذیه فرزندانشان با غذای کمکی تا حداقل چهار ماهگی و ترجیحاً شش ماهگی خودداری کنند. دلایل این توصیه آن است که 1- نوزادان تا پیش از چهار ماهگی از نوعی رفلکس بیرون راندن غذای جامد از دهان برخوردارند 2- نوزادانی که نمی توانند سر خود را کنترل کنند ممکن است به وسیله غذای جامد دچار خفگی شوند و 3- معرفی زود هنگام غذای کمکی به نوزاد ممکن است او را بیشتر مستعد ابتلاء به آلرژی های غذایی سازد. بنابراین مطمئناً هیچ عجله ای برای این کار تا پیش از چهار ماهگی وجود ندارد.
 
آیا تغذیه نوزاد با مخلوط سرآل و شیر خشک و از طریق شیشه شیر اشکالی ندارد؟
 
فرزند شما با نوعی سیگنال یا پیام حاوی سیری به دنیا می آید. در صورتی که از طریق شیشه سرآل مصرف کند، کالری های بیشتر از حد معمول (بر اساس حجم غذای مصرفی) دریافت خواهد کرد پیش از آنکه شکمش پیام سیری را به او برساند. چنانچه فرزندتان نتواند به موقع پیام سیری را دریافت کند، ممکن است در آینده دچار مشکلات چاقی شود.
 
نوزادان به طور طبیعی در طول شب از خواب بیدار می شوند. بیدار شدن شبانه به منظور تغذیه و آرام شدن در آغوش والدین برای نوزاد امری طبیعی است. شکم آنها کوچک است و تنها جهت نگاه داشتن مقدار کمی غذا در هر وعده برنامه ریزی شده است و بدن کوچک آنها مانند افراد بزرگسال توانایی بسر بدن مدت زمان طولانی بدون دریافت غذا را ندارد. با بزرگتر شدن نوزاد، مدت زمان طولانی تر و طولانی تری خواهد خوابید.
 
شرایطی وجود دارد که پزشک اطفال توصیه می کند به نوزاد در شیشه شیر سرآل داده شود به ویژه در موارد حادی مانند رفلکس اسید معده این توصیه صورت می گیرد. اما به طور کلی اگر فرزندتان سالم است، دلیلی وجود ندارد به شیشه شیر او سرآل برنج اضافه کنید و در برخی موارد حتی ممکن است این کار برای او ضرر داشته باشد. بنابراین سرآل برنج را برای زمانی بگذارید که فرزندتان بتواند بر روی صندلی بلند خود نشسته و هم شما و هم او از نخستین غذای خود با قاشق در کنار یکدیگر لذت ببرید.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.