از علت تا درمان کهیر عصبی

کهیر می تواند ناشی از ناراحتی های عصبی پیش آمده برای افراد نیز باشد، وقتی فرد خشمگین هست منجر به کهیر روی بدن خواهد شد. طبق آمار جهانی 20-15 درصد جمعیت دنیا دست کم در طول زندگی یک‌بار کهیر را تجربه کرده‌اند و 1 تا 5 درصد مبتلا به کهیر مزمن میباشند
جمعه، 15 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان کهیر عصبی

کهیر عصبی چیست؟

هر عاملی در بدن می‌تواند منجر به ایجاد کهیر روی پوست بشود. کهیر وقتی به وجود می‌آید که مویرگ‌های زیر سطح پوست میزانی غیرعادی از خون داشته باشند تا جایی که خون حتی می‌تواند از آن‌ها خارج شود و لکه‌های پوستی قرمز ایجاد کند.  یک پنجم ما در زندگی‌مان دچار نوعی کهیر می‌شویم.

کهیرها یا حاد هستند یا مزمن. کهیرهای حاد در یک مدت زمان کوتاه روی پوست ظاهر می‌شوند و معمولا با حذف عامل حساسیت‌زا (مثلا یک غذا یا گل و گیاه) از بین می‌روند اما کهیرهای مزمن می‌توانند تا چند سال روی پوست بمانند. کهیر عصبی هم یکی از انواع کهیر حاد است.
 
همه کهیرها بر اثر یک عامل حساسیت‌زای بیرونی به وجود می‌آیند یا نشانه‌ای از یک بیماری در بدن هستند. بدن خیلی از افراد به استرس و اضطراب با ایجاد کهیر واکنش نشان می‎‌دهد. چون بعد از تجربه یک دوره استرس ثابت، هیستامین در خون آزاد می‌شود. وقتی میزان هیستامین در جریان خود زیاد باشد، خون درون مویرگ‌ها به نوعی به مایع میان‌بافتی نشت پیدا می‌کند و ظاهر پوست قرمز می‌شود.

این قرمزی می‌تواند به صورت لکه‌های پراکنده قرمز یا یک سطح بزرگ روی پوست ظاهر شود. استرس می‌تواند به صورت ناگهانی تعداد زیادی کهیر روی پوست ایجاد کند، موضوعی که باعث نگرانی بسیاری از افراد می‌شود.1
 

علت ایجاد کهیر عصبی چیست؟

همانطور که گفته شد کهیر عصبی زمانی ایجاد می شود که فرد استرس و اضطراب زیادی را به طور طولانی مدت تجربه کند. در این شرایط بدن برای آمادگی بیشتر و پاسخ دادن به تغییرات محیطی هورمون کورتیزول ترشح می کند. زمانی که فرد به طور مکرر در شرایط استرس‌زا قرار داشته باشد، میزان ترشح این هورمون افزایش می یابد.

ترشح زیاد کورتیزول باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. کورتیزول همچنین با سلول‌های ماستوسیت پوست ترکیب شده و باعث ترشح هیستامین می شود. هنگامی که سطح هیستامین در جریان خود زیاد شود، مقداری از خون درون مویرگ‌ها از آن خارج و وارد فضای میان بافتی می شود و باعث قرمز شدن پوست و ایجاد کهیر می شود.

همچنین از دیگر عوامل ایجاد کهیر می توان عوامل ژنتیکی را نام برد. پدر و مادری که هر دو کهیر می زنند احتمالا کودکشان هم به همین عارضه مبتلا می شود. اما اگر فقط یکی از والدین این مشکل را داشته باشد، کودک تنها 30 درصد احتمال کهیر زدن دارد.2
 

علائم کهیر عصبی

ظاهر کهیرهای عصبی با دیگر انواع کهیر تفاوت چندانی ندارد. برآمدگی‌هایی با ابعاد مختلف، قرمز رنگ و با حاشیه‌های مشخص که می تواند در هر جایی از بدن ایجاد شود و باعث خارش و قرمزی محل درگیر شود. معمولا وسط کهیر رنگ پریده‌تر از اطراف آن است اما لزوما اینگونه نیست و می تواند قرمز باشد.2

از علت تا درمان کهیر عصبی

چه زمانی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنیم؟

کهیرهای عصبی معمولا حاد محسوب می‌شوند. این یعنی علائمشان تا حدود شش هفته بعد از نشانه‌های اولیه از بین می‌روند. اما در بعضی از موارد خاص، این کهیرها روی پوست باقی مانده و مزمن می‌شوند. اگر دچار کهیر عصبی شده‌اید تا چند روز صبر کنید و اگر دیدید پوستتان هنوز قرمز است و خارش دارد به دکتر متخصص پوست مراجعه کنید تا با پماد یا دارو کهیر را از بین ببرد.

تجربه کهیر، حتی اگر خیلی زود از بین برود، ناراحت‌کننده و بد است چون ظاهر زشتی به پوست می‎ دهد و علاوه بر آن با خارش شدید، می‌تواند زندگی روزانه‌مان را مختل کند. علاوه بر این، وقتی کهیرها روی قسمت ‎هایی از بدن قرار می‌گیرند که روزانه در معرض دید هستند (مثل صورت یا گردن یا دست‌ها) خود باعث ایجاد اضطراب اجتماعی می‌شوند و همین علائم آن را بدتر می‌کند، پس در صورتی که با این نوع کهیرها مواجه شدید زودتر به پزشک پوست مراجعه کنید.1
 

داروهای درمان کهیر عصبی

کهیرهای عصبی چون در اکثر مواقع جز کهیرهای حاد هستند پس درمان دارویی آنه نیز مانند کهیر حاد است که شامل موارد زیر می باشد:
 
1) آنتی هیستامین ها
اولین قدم برای درمان کهیرها سرکوب کردن هیستامین های ترشح شده است. از جمله بهترین و موثرترین آنتی هیستامینها می توان به لوراتادین، ستیریزین و فکسوفنادین اشاره نمود.

ستیریزین به شکل قرص و شربت با دوز 5 و 10 در بازار ایران وجود دارد. شربت ستیریزین و قرص دوز 5 میلی گرم برای کودکان و دوز 10 میلی گرم برای بزرگسالان است که معمولا پزشکان مصرف آن را بصورت روزانه 1 عدد قبل از خواب تجویز می گردد. دلیل اینکه ستیریزین بهتر ست شبها قبل از خواب مصرف شود این است که یکی از عوارض ستیریزین احساس خواب است و باعث خواب آلودگی می شود پس قبل از رانندگی یا انجام فعالیت های مهم روزانه ستیریزین را برای درمان کهیر استفاده نکنید.
 
لوراتادین نوع دیگری از داروهای آنتی هیستامین است که با سرعت کمتری در بدن آزاد می شود و در نتیجه ماندگاری بیشتری در بدن دارد و همچنین احساس خواب آلودگی آن نسبت به ستیریزین کمتر است.
 
فکسوفنادین قویترین، جدیدترین و بی عوارضترین آنتی هیستامین ساخته شده است که ایجاد خواب آلودگی آن بسیار کم است به همین دلیل می توان از آن در طی روز نیز استفاده کرد.
   
2) پردنیزولون
قرص پردنیزولون دارای دو دوز 5 و 50 است و دارویی از دسته کورتیکواستروئیهاست (کورتونها). پردنیزولون و در واقع تمامی داروهای کورتیکواستروئید واکنش سیستم دفاعی بدن به عوامل محرک را ضعیف می کنند در نتیجه بدن در برابر عوامل آلرژیک کهیر از خود هیستامین ترشح نکرده و واکنشی نشان نمی دهد. پردنیزولون و سایر داروهای کورتون به علت عورض جانبی و تضعیف سیستم ایمنی بدن حتما باید با تجویز پزشک تهیه  مصرف شوند.
   
از علت تا درمان کهیر عصبی
 
3) مونته لوکاست
مونته لوکاست (ایروکاست) نوعی داروی ضد التهاب است. اسیدهای چربی بنام لکوترین عامل ایجاد بیماریهایی مثل کهیر، آسم و سایر بیماری های التهابی هستند، اگر این اسیدهای چرب در بدن جذب نشوند التهابی در بدن صورت نمی گیرد. مونته لوکاست سیستم ایمنی بدن را فریب می ده و بجای لکوترین جذب بدن می شوند و به سیستم دفاعی نشان می دهند که لکوترینها جذب شده اند، به این روش التهابی رخ نمی دهد و  کهیر اتشدید نمی شود و شروع به بهبود می کند.3
 

هنگامی که کهیر عصبی ایجاد می شود چکار کنیم؟

در اثر استرس و عصبانیت بدن گرم میشود و در واقع دمای بدن و فشار خون بالا می شود. در نتیجه گرمای زیاد بدن نیز می تواند علائم کهیر عصبی را تشدید کند. زمانیکه کهیر عصبی بر پوست شما ظاهر می شود بهتر است از عامل محرک کهیر دور شوید و فعالیت های زیر را انجام دهید تا اعصاب شما آرامتر شود:

استحمام با آب خنک

استفاده از کمپرس سرد بر ناحیه مورد نظر

پیاده روی در هوای آزاد (تردمیل در خانه توصیه نمی شود)

مطالعه یک کتاب

نوشیدن یک چای یا قهوه

گوش دادن به موزیک

قرار گرفتن در محیط خنک و پوشیدن لباسهای نخی و گشاد

این اقدامات می توانند فکر شما را درگیر کنند و همچنین دمای بدنتان را پایین بیاورند، در نتیجه در اکثر موارد کهیر عصبی در اثر دور شدن از عامل محرک عصبی، محو شده و درمان می شود.3

پینوشتها
1.www.darmankade.com
2.www.doctop.com
3.www.mag.mahtateb.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.