سردرگمی نوزاد میان گرفتن سینه مادر، استفاده از شیشه شیر و پستانک

گاهی با معرفی و ارائه چند روش تغذیه و آرام ساختن نوزاد از جمله استفاده از پستانک، شیشه شیر و سینه مادر به طور همزمان موجبات سردرگمی نوزاد را فراهم می سازیم. در این مقاله راهکارهایی جهت رفع این سردرگمی ارائه شده است.
شنبه، 16 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سردرگمی نوزاد میان گرفتن سینه مادر، استفاده از شیشه شیر و پستانک
تا زمانی که خود پدر یا مادر نشوید نمی توانید حقیقتاً درک کنید که تا چه اندازه سردرگمی نوزاد میان سینه مادر، شیشه شیر و پستانک می تواند آزار دهنده باشد. فرزند تازه به دنیا آمده تان به طور مداوم گریه می کند و به نظر می رسد هیچ اقدامی نمی تواند به او کمک کند گریه اش متوقف شود. می دانید که بیمار نیست و تمام موارد دیگر را بررسی کرده اید. حاضر به شیر خوردن از سینه مادر یا شیشه شیر یا حتی استفاده از پستانک نیست و لحظه به لحظه بر بی تابی او افزوده می شود. جیغ های بی وقفه و مداوم فرزندتان می تواند بسیار آزار دهنده باشد. هر کاری خواهید کرد تا علت آن را متوجه شوید. آیا احتمال آنکه فرزندتان دچار سردرگمی میان پستانک، سینه مادر و شیشه شیر شده است را در نظر گرفته اید؟
 
سردرگمی میان پستانک، سینه مادر و شیشه شیر زمانی رخ می دهد که نوزاد در انتقال و یادگیری تکنیک های مختلف مکیدن که برای شیشه شیر، سینه مادر و پستانک وجود دارد دچار مشکل می شود. این اتفاق بیشتر در نوزادان بسیار کم سن رخ می دهد که هنوز در حال یادگیری درک نحوه بکارگیری این روش ها هستند. نحوه به دهان گرفتن شیشه شیر، سینه مادر یا پستانک سازوکارهای متفاوتی را می طلبد. تا زمانی که فرزندتان تفاوت میان این روش ها را متوجه نشده است، امکان دارد لحظات استرس زایی را از سر بگذرانید. به منظور کمک به فرزندتان در غلبه بر این سردرگمی متخصصان توصیه های مفیدی نموده اند.
 

پیشگیری بهتر از درمان است

متخصصان اطفال به شما خواهند گفت که پیشگیری از سردرگمی نوزاد میان سینه مادر، پستانک و شیشه شیر رویهم رفته آسان تر از رفع مشکلی است که از قبل شروع شده است. یکی از راه های کمک به نوزاد آن است که تنها یکی از این سه نوع روش تغذیه و آرام ساختن نوزاد یعنی سینه مادر، پستانک و شیشه شیر را انتخاب کنید. حداقل تا چهار هفتگی نوزاد، هیچ روش دیگری را به او معرفی نکنید. در صورتی که فرزندتان از سینه مادر تغذیه می کند، تا زمانی که نحوه صحیح قرار دادن سینه مادر در دهان و تغذیه مناسب از آن را به خوبی نیاموخته است به او پستانک یا شیشه شیر ندهید. چنانچه از شیشه شیر برای تغذیه فرزند خود استفاده می کنید برای چند هفته نخست به طور انحصاری تنها از این روش استفاده کنید و سپس می توانید میان روش های سینه مادر یا افزودن پستانک تغییر رویه دهید.
 
آیا می توان زودتر از هفته چهارم به نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند، شیشه شیر معرفی نمود؟ بله هرچند این احتمال وجود دارد که فرزندتان دچار سردرگمی میان سینه مادر و پستانک شیشه شیر شود. بسیار آسان تر است به نوزادی که از سینه مادر استفاده می کند بعد از چند ماه شیشه شیر معرفی نمود تا اینکه هر دو به طور همزمان معرفی شوند و بعد بخواهید سردرگمی بوجود آمده را برطرف نمایید.
 
سردرگمی نوزاد میان گرفتن سینه مادر، استفاده از شیشه شیر و پستانک
 

ایده هایی جهت رفع سردرگمی بوجود آمده میان شیشه شیر، سینه مادر و پستانک

رفع این سردرگمی فرایندی است که نیازمند زمان و صبر و حوصله زیادی نیاز است با این حال امکان انجام آن وجود دارد. هنگامی که فرزندتان برای درک تغییرات پیش آمده در تلاش است او را تحسین کرده و مورد تشویق قرار دهید.
 
تمرکز خود را تنها بر روی یک مورد بگذارید
تمام روش های دیگر را از زندگی فرزندتان حذف کرده و تنها بر روی یک نوع یعنی پستانک یا سینه مادر یا شیشه شیر تمرکز کنید. در صورتی که فرزندتان را با شیشه شیر تغذیه می کنید تنها از یک نشان تجاری برای سرپستانکی شیشه استفاده نمایید یا تا زمانی که مشکل برطرف نشده است به طور انحصاری او را با شیر مادر تغذیه کنید. زمانی که در حال تمرین مجدد هستید، به او پستانک ندهید.
 
آرامش خود را حفظ کنید
شما و فرزندتان هر دو به حفظ آرامش نیاز دارید. اگرچه این کار احتمالاً برای فرزندتان غیر ممکن است اما در صورتی که بجای بالا بردن صدای خود با آرامی با فرزندتان صحبت کنید کمک بزرگی به او کرده اید. زمان های خاصی وجود دارد که نوزاد آرام تر است به دنبال این اوقات باشید. این لحظات برای کار با نوزاد جهت ایجاد یک تغییر بزرگ مناسب هستند.
 
نوزاد را در آغوش گرفته و لبخند بزنید
به فرزندتان کمک کنید تا تغذیه را با عشق و محبت گره بزند. او را در آغوش گرفته، برایش آواز بخوانید، شکلک های خنده دار از خود درآورید و به روی او لبخند بزنید. همچنین می توانید دهانتان را باز کنید تا فرزندتان را ترغیب نمایید از شما تقلید کند. حتی نوزادان تازه به دنیا آمده نیز می توانند حالات صورت والدین را دنبال کرده و از آنها تقلید کنند.
 
رضایتمندی فوری برای نوزاد فراهم سازید
یکی بزرگترین دلایلی که فرزندتان دچار سردرگمی میان شیشه شیر، سینه مادر یا پستانک می شود آن است که هرچه بیشتر منتظر تغذیه شود، به همان اندازه بی تاب تر خواهد شد. یکی از نکات آن است که مقداری شیر مادر را درون قطره چشم کوچکی ریخته و همانطور که فرزندتان را ترغیب به استفاده صحیح از سینه مادر می کنید، چند قطره از شیر مادر یا شیر خشک را به نوک سینه بریزید. این کار به او اجازه می دهد کمی شیر نوشیده و از بی تابی و استیصال در حین یادگیری نحوه صحیح در دهان قرار دادن سینه مادر و تمرکز بر روی این کار دور بماند.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.