علائم کولیک یا قولنج در نوزاد

بعضی از نوزادان دچار عارضه ای تحت عنوان کولیک یا قولنج می شوند که در آن نوزاد از نفخ و درد شدید شکم رنج می برد. در این مقاله به این عارضه، علائم و راه های درمان آن اشاره شده است.
شنبه، 25 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم کولیک یا قولنج در نوزاد
کولیک عارضه ای است که در آن نوزاد برای مدت زمان طولانی و اغلب بدون دلیل مشخصی (به عنوان مثال عدم وجود تب در او) شروع به گریه می کند. این گریه عکس العملی است که به دل درد شدید از خود نشان می دهد و پزشکان جهت تشخیص آن از «قانون سه» کمک می گیرند. به این صورت که اگر نوزادی به مدت سه  ساعت یا ساعات بیشتری در روز، سه روز یا روزهای بیشتری در هفته و به مدت حداقل سه هفته گریه کند، احتمالاً دچار عارضه کولیک یا قولنج شده است. اکثر نوزادان تا سه ماهگی بر این عارضه غلبه می کنند، اما در برخی موارد تا یک سال ادامه خواهد داشت.
 

علل بروز کولیک در نوزاد

پزشکان چندین عامل مختلف را شناسایی کرده اند که می توانند موجب بروز کولیک در برخی نوزادان شوند. البته نوزادان به یک دلیل مشابه دچار کولیک نمی شوند. در برخی موارد، سیستم گوارش نوزاد ممکن است به هنگام تولد کاملاً رشد نکرده باشد. در برخی دیگر آلرژی غذایی می تواند مقصر بروز این عارضه باشد. گاهی اوقات در صورت تغذیه نوزاد از شیر مادر، این عارضه حتی می تواند آلرژی نسبت به غذایی باشد که مادر مصرف می کند. (برخی مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که شیر دادن مادر به نوزاد احتمال ابتلاء او به کولیک را کاهش می دهد).
 
گاهی اوقات نوزاد به هنگام تغذیه مقداری هوا وارد معده خود می سازد. این امر می تواند موجب به وجود آمدن گاز اضافی و نفخ در شکم او شود که منجر به بدتر شدن علائم کولیک می شود. بعضی از نوزادان نیز در صورتی که طی روز فعالیت بیش از حد داشته باشند، دچار بی قراری مضاعف می شوند. آنها به سکوت و استراحت بسیار احتیاج دارند. در صورت همراه ساختن نوزاد با برنامه های کاری فشرده خود ممکن است موجبات بروز این وضعیت را فراهم سازیم.
 

علائم کولیک

گریه در دوره های طولانی مدت
گریه ناشی از کولیک معمولاً قوی بوده و به نظر می رسد هیچ یک از اقدامات والدین موجب آرام شدن نوزاد نمی شود. گریه بعد از وعده های غذایی شروع می شود به این معنی که معمولاً در ساعات مشخصی از روز کمی پس از تغذیه نوزاد شروع به گریه می کند. بسیاری از والدین متوجه این موضوع شده اند که گریه نوزاد به همان ناگهانی که شروع شده به همان ناگهانی نیز پایان خواهد یافت.
 
کمبود خواب
بعضی از نوزادان با گریه کردن خود را خسته کرده و به خواب می روند، اما نوزادانی که از کولیک رنج می برند به طور معمول این کار را انجام نمی دهند. آنها تا زمانی که درد از بین نرفته است به گریه خود ادامه می دهند. نوزادان مبتلا به کولیک ممکن است به طور غیر عادی از خود بی قراری و بدخلقی نشان دهند و این امر می تواند به خواب رفتن آنها را ساعتها به تأخیر بیندازد.
 

علائم ناراحتی و درد شکم

نوزاد در اثر درد ناشی از کولیک زانوهای خود را به سمت سینه کشیده و کمر خود را خم می کند. او ممکن است مشت های خود را گره کرده و به دست و پایش پیچ و تاب بدهد. شکم او ممکن است سفت و متورم به نظر برسد گویی با گاز پر شده است (که احتمالاً این گونه نیز هست).
 

شیوه های درمانی

بهترین شیوه هایی که برای درمان عارضه کولیک وجود  دارد شامل آرام ساختن کودک به گونه ای است که بتواند به خواب برود. تکان دادن نوزاد، قنداق کردن او یا به پهلو یا بر روی شکم خواباندن نوزاد گاهی اوقات می تواند موجب آرام شدنش شود. همچنین می توانید آروغ گیری کودک یا ماساژ شکم او را امتحان کنید. نویز سفید یا همان صداهای آرام بخش برای کودک مانند صدای پارازیت رادیو یا آب جاری برای بعضی از نوزادان عالی عمل می کنند. شربت گریپ واتر (Gripe water ) برای نوزادان یک داروی کاملاً طبیعی است که می توانید در داروخانه ها تهیه کنید؛ بسیاری از والدین این دارو را در تسکین درد نوزاد مفید می دانند. شیر دادن به کودک یا مکیدن انگشت یا پستانک نیز می تواند به آرام شدن او کمک کند.

علائم کولیک یا قولنج در نوزاد

زمان مراجعه به پزشک

در صورت بروز علائمی غیر از گریه بهتر است به پزشک اطفال مراجعه کنید. علائمی مانند تب یا تغییر رنگ و بافت مدفوع به عنوان علائم خطر در نظر گرفته می شوند. چنانچه گریه نوزاد به ناله یا جیغ گوشخراش تبدیل شد، به این معنا خواهد بود که مشکلی جدی تر رخ داده است. در صورتی که مشاهده کردید نوزاد در طول دوره های زمانی که گریه نمی کند بی حال است، می تواند نشانه دیگری باشد که بایستی با پزشک او تماس بگیرید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما