بررسی باورهای غیر علمی در خصوص قولنج نوزاد

قولنج یا دل درد شدید عارضه ای است که در بسیاری از نوزادان رخ می دهد. در این مقاله چند باور غیر علمی در مورد این عارضه را مورد بررسی قرار داده ایم.
دوشنبه، 14 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی باورهای غیر علمی در خصوص قولنج نوزاد
زن و شوهری که تازه مادر و پدر شده اند کم دچار استرس هستند که مجبورند گریه های مداوم نوزادشان به دلیل ابتلاء به کولیک یا قولنج را نیز تحمل کنند. بدتر آنکه وجود بسیاری از باورهای غیر علمی و افسانه های نه چندان سودمند در مورد قولنج و راه های درمان آن، بر این فشار و سردرگمی والدین می افزاید. شما نیز حتماً به دلیل ابتلاء فرزندتان به چنین عارضه ای که همرا به دل دردهای شدید است، دلتان می خواهد توصیه های مفید و هدفمندی در این مورد بشنوید و همین حالا نیز به آنها نیاز دارید.
 گریه ناشی از قولنج  تحت یک برنامه  زمانی تقریباً قابل پیش بینی (اغلب در اوایل شب) رخ می دهد و به نظر شدید و حتی غیر قابل تسکین می رسداول آنکه باید بدانید آیا فرزندتان واقعاً دچار کولیک شده است یا خیر و اصلاً می دانید این عارضه چیست؟ مطمئناً همه نوزادان گریه می کنند در نتیجه انتظار می رود هر نوزادی به مقدار مشخصی گریه کند. گریه وسیله ارتباطی اصلی نوزاد برای بیان گرسنگی، درد، بی حوصلگی یا خستگی به شمار می رود. اما گریه ناشی از ابتلاء به قولنج چیز دیگری است. قولنج اغلب به وسیله «قانون سه گانه» تشخیص داده می شود یعنی اگر نوزاد سه ساعت و به مدت سه روز یا بیشتر در هفته گریه داشته باشد و این وضعیت به مدت بیش از سه هفته در نوزاد به ظاهر سالم به طول انجامد آنگاه گفته می شود که دچار قولنج شده است. گریه ناشی از قولنج  تحت یک برنامه  زمانی تقریباً قابل پیش بینی (اغلب در اوایل شب) رخ می دهد و به نظر شدید و حتی غیر قابل تسکین می رسد. نوزادانی که تحت فشار قرار دارند در طول دوره های گریه ناشی از قولنج اغلب پاهای خود را به سمت بالا می کشند.
 
در صورتی که فرزندتان از دردهای ناشی از قولنج رنج می برد، حتماً به هر نوع توصیه ای که به شما می شود و ممکن است به او کمک کند گوش می کنید. اما باید هشیار باشید چرا که احتمالاً داستانهای غیر علمی و غیر مفید زیادی در مورد قولنج خواهید شنید. چند نمونه از این باورهای غیر علمی را در ادامه معرفی می کنیم.
 
بررسی باورهای غیر علمی در خصوص قولنج نوزاد
 

نوزاد گریه می کند تا والدین خود را تحت تأثیر قرار دهد

باور اشتباهی است. نوزادان از چنین قابلیت پیشرفته ای برخوردار نیستند. تمام آنچه آنها می دانند در مورد بدنشان است و غرایزشان به آنها می گوید که مشکلی برایشان پیش آمده است.
 

در آغوش گرفتن فرزندمان موجب لوس بار آمدن او می شود

باور اشتباهی است. با این کار نوزاد هرگز لوس بار نخواهد آمد. در واقع چنانچه به نیازهای فرزند خود پاسخ بدهید یا به او نشان دهید که دلتان می خواهد کمکش کنید و به او اهمیت می دهید به او کمک می شود که با اعتماد  بنفس بالاتر و احتمالاً مطالبه های کمتری در آینده بزرگ شود.
 

غلات یا سرآل برنج به تسکین از این درد کمک خواهد کرد

باور اشتباهی است. سرآل برنج به هیچ وجه به قولنج کمک نمی کند و در واقع خوراندن غذای جامد خیلی زودتر از موعد مقرر به نوزاد می تواند برای او ضرر داشته باشد. نوزادان تا شش ماهگی تنها باید از شیر خشک یا شیر مادر تغذیه شوند مگر آنکه پزشک نظر دیگری داشته باشد.
 

دارویی به نوزاد بدهیم تا موجب خواب آلودگی او شود

باور اشتباهی است. با آنکه ممکن است در قدیم والدین از آنتی هیستامین یا داروهای دیگری برای تسکین قولنج استفاده می کردند اما این داروها برای نوزاد بی ضرر نیستند و به نظر نمی رسد جهت تسکین این عارضه مفید باشند.
 
بررسی باورهای غیر علمی در خصوص قولنج نوزاد
 

احتمال ابتلاء فرزندان اول، نوزادانی که از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می شوند، نوزادان دختر یا پسر (یا هر گروه دیگر) به قولنج بیشتر از سایرین است

 
باور اشتباهی است. احتمالاً یکی از دلایکی که قولنج به چنین عارضه مبهم و دیوانه کننده ای تبدیل شده است تحت تأثیر قرار دادن کودکان متفاوت بسیاری در سراسر جهان است. هیچ دسته ای از کودکان نیستند که بگوییم بیش از سایرین دچار قولنج می شوند.
 

چرا [نام درمان یا دارویی خاص] را امتحان نمی کنید؟ این راه همیشه قولنج را درمان می کند

راهکار اشتباهی است. بهتر است بدانید که اگر یک درمان مطمئن برای قولنج وجود داشت، والدین همگی به سوی آن شتابان روی می آوردند. هنوز هیچ درمان یا راهکاری برای «معالجه» قولنج پیدا نشده است بجز آنکه تنها با گذشت زمان خود درمان می شود.
 
کاری که می توانید انجام دهید ایجاد چند تغییر ساده است تا از طریق آنها متوجه شوید چه چیزی ممکن است به فرزندتان (و البته خود شما) کمک کند کمی تسکین یابید. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:
 
* سعی کنید فرزند خود را در یک آغوشی قرار داده و به این طرف و آن طرف ببرید.
 
* سعی کنید فرزنتان را با تکان های ملایم فراوان آرام سازید.
 
* نوزاد را ببندید.
 
* به او پستانک بدهید.
 
* به آرامی شکم یا پشت نوزاد را ماساژ دهید.
 
* فرزندتان را سوار اتومبیل کرده و به این طرف و آن طرف ببرید.
 
*موزیک با صدای بلند برای او پخش کنید.
 
* نوزاد را به پیاده روی ببرید.
 
* او را به حمام ببرید.
 
* پوشکش را تعویض کنید.

* از صدا یا نویز سفید استفاده کنید. (صداهایی مانند صدای جاروبرقی و از این جمله را صدای سفید گویند).
 
* اگر با شیر خود فرزندتان را تغذیه می کنید، سعی کنید چند تغییر ساده در رژیم غذایی خود ایجاد کنید (از غذاهای گازدار کمتری استفاده کنید، غذاهای پرادویه یا لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید). چنانچه او را با شیر خشک تغذیه می کنید سعی کنید با سری پستانک متفاوتی به او شیر بدهید یا زمان تغذیه یا شیر خشک او را تغییر دهید.
 
مهمتر از همه اطمینان حاصل کنید که در صورت نیاز به خودتان استراحت بدهید. اگر کسی را ندارید که به شما کمک کند، اشکالی ندارد که فرزندتان را به مدت پنج یا ده دقیقه در گهواره قرار داده و نفسی تازه کنید. و به خاطر داشته باشید که قولنج تقریباً تا سه ماهگی به خودی خود از بین می رود. قبل از آنکه حتی متوجه شوید گریه های او به غان و غون تبدیل می شوند و بعد کلماتی از دهان او خارج شده و سپس این کلمات به جمله تبدیل می شوند و خیلی زود با همان کوچولویی که در چند هفته نخست این همه برایتان دردسر ایجاد کرده بود به صحبت می پردازید.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.