طرز تهیه مربا زرشک به دو روش مختلف

مربا زرشک از انواع مرباهای خوشمزه و خوش طعم است که می توانید این مربا را در منزل تهیه کنید و از طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید, در ادامه این مطلب طرز تهیه مربای زرشک را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما کدبانوهای عزیز و گرامی قرار می دهیم.
سه‌شنبه، 19 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سارا کاکازاده
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه مربا زرشک به دو روش مختلف

مواد لازم در پخت مربا زرشک

زرشک تازه و قرمز: ۱ کیلو گرم

شکر: ۱۲۰۰ گرم

وانیل: ۱/۲ قاشق چای خوری

آب ولرم: ۱ لیتر

جوهر لیمو: ۱ قاشق چای خوری
 

طرز تهیه مربای زرشک

ابتدا زرشک ها را به خوبی تمیز کنید و سپس آن ها را به مدت چند بار با کمک آب سرد بشویید.

زرشک های تمیز شده را در درون ظرف مناسبی بریزید و سپس مقداری آب سرد بر روی زرشک ها بریزید (توجه داشته باشید که آب باید همه سطح زرشک ها را به خوبی بپوشاند).

ظرف را به مدت ۲ ساعت در گوشه ای قرار دهید تا زرشک ها به خوبی خیس بخورند بعد از مدت زمان ذکر شده زرشک ها را آبکش کنید و سپس آن ها را در درون قابلمه ای مناسب به صورت لا به لا با شکر بریزید و درب قابلمه را ببندید و قابلمه را به مدت ۶ ساعت در درون یخچال قرار دهید تا زرشک ها آب بیندازند و به خوبی مزه دار شوند.

در مرحله بعدی طرز تهیه مربای زرشک باقی مانده شکر را آسیاب کنید تا به خوبی نرم شود سپس شکر را در درون قابلمه ای مناسب با یک لیتر آب ولرم و آب حاصل از مخلوط زرشک و شکر مخلوط کنید و قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا شربت مربا بجوشد.

جوهر لیمو را به شربت اضافه کنید و زرشک ها را نیز در درون شربت مربا بریزید توجه داشته باشید که نباید مربای زرشک را هم بزنید فقط می توانید قابلمه را هر از گاهی حرکت دهید تا مواد مربا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.

بعد از این که مربا قوام آمد در چند دقیقه آخر پخت مربا زرشک، وانیل را به آن اضافه کنید و سپس مربا را از روی حرارت گاز بردارید.
  
طرز تهیه مربا زرشک به دو روش مختلف


نکات طلایی در تهیه مربا زرشک

در هنگام پخت مربا زرشک نباید آن را هم بزنید زیرا مربا له می شود.

مربا را با کمک کاسه و یا پارچ در درون بطری های شیشه ای بریزید تا از له شدن مربای زرشک جلوگیری شود.

مربای زرشک را باید بعد از آماده شدن به مدت چند روز در درون یخچال نگهداری کنید و سپس آن را سرو کنید.

یکی از اصلی ترین دلایل شکرک زدن مربا جوشیدن بیش از حد آن است.

توجه داشته باشید، که اگر مربا به اندازه کافی نجوشد نیز شکرک می بندد بنابراین برای جلوگیری از شکرک زدن مربا باید به زمان جوشیدن مربا کاملا دقت کنید.

در طرز تهیه مربای زرشک بعد از اینکه مربای زرشک آماده شد اجازه دهید تا به خوبی سرد شود و سپس مربا را در درون بطری های شیشه ای مناسبی بریزید و بطری ها را در درون یخچال قرار دهید.
 

آموزش تهیه مربای زرشک سیاه خشک

 
مواد لازم
زرشک: نیم کیلو

شکر: هشتصد گرم

آب: دو لیوان

وانیل یا عرق هل: به مقدار لازم
 

دستور تهیه

در روش تهیه مربای زرشک سیاه ابتدا زرشک ها را پاک کرده سپس اجازه دهید به مدت چند ساعت داخل آب خیس بخورند و پس از گذشت چند ساعت آن ها را آبکشی کرده و کنار بگذارید تا آب آن ها کاملا کشیده شود.

حالا در این فاصله زمانی بهتر است به سراغ تهیه شربت مربا بروید که ابتدا شکر و آب را بر روی حرارت ملایم گذاشته و بعد از اینکه به قوام مورد نظرتان رسید به آن زرشک بیفزایید و اجازه دهید تا زرشک ها پخته همچنین جا افتاده شوند.

در مرحله پایانی به زرشک ها وانیل و یا عرق هل بیفزایید سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود و در آخر داخل ظرف های شیشه ای ریخته و یخچال نگهداری کنید، نوش جان.
 
نکته 
پس از تهیه این مربا آن را سریع مصرف نکنید اجازه دهید به مدت دو تا سه روز داخل یخچال بماند تا باعث خوش رنگ تر شدن مربا شود. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.


جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد. شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید
. 2

طرز تهیه مربا زرشک به دو روش مختلف


خواص زرشک


۱. مبارزه با عفونت‌ها
براساس مطالعات زرشک به‌لطف بربرین‌ خاصیت ضدباکتری، ضدقارچی و ضدپروتوزوآ (تک‌یاختگان) دارد. زرشک با جلوگیری از اتصال باکتری‌ها به سلول‌های انسان می‌تواند از بروز عفونت‌ها جلوگیری کند.

از خواص زرشک برای درمان التهاب و بهبود انواع عفونت‌ها در بدن استفاده می‌شود. زرشک در بهبود عفونت مثانه، عفونت دستگاه ادراری و عفونت‌های دستگاه گوارش مؤثر است. تأثیر میوه‌ی زرشک در مبارزه با عفونت‌های دستگاه ادراری از ریشه‌ی آن بیشتر است.

زرشک به بهبود گلودرد، گرفتگی بینی، درمان سینوزیت و بهبود برونشیت و برخی دیگر از ناراحتی‌های رایج دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

از دیگر خواص زرشک این است که به درمان عفونت‌های ناشی از قارچ پوستی کاندیدا نیز کمک می‌کند.
 
۲. کمک به سلامت دستگاه گوارش
بربرین با کمک به ماهیچه‌های صافی که سطح روده را پوشانده‌اند به بهبود گوارش و کاهش دردهای دستگاه گوارش کمک می‌کند.

براساس برخی مطالعات، زرشک به‌خاطر خاصیت آسترینجنت (منقبض‌کننده) سریع‌تر از آنتی بیوتیک ها می‌تواند مشکلات گوارشی را حل کند.

براساس مطالعه‌ی چاپ‌شده در مجله‌ی بیماری‌های عفونی بربرین می‌تواند بدون بروز عوارض جانبی اسهال ناشی از باکتری‌ها را بهبود دهد.
 
۳. درمان اسهال
براساس مطالعات بربرین موجود در زرشک می‌تواند با عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها مبارزه کند.

بربرین با تحریک تولید گلبول‌های سفیدی به‌نام ماکروفاژها (درشت‌خوارها) با عفونت‌ها مبارزه می‌کند.

در پزشکی جایگزین زرشک به‌طور عمده برای درمان اسهال باکتریایی، اسهال مسافران، عفونت‌های انگلی روده‌ و کاندیدیاز (برفک) مزمن استفاده می‌شود.

برای بهبود این مشکلات مصرف کپسول زرشک محتوی ۵ تا ۱۲ درصد آلکالوئید ایزوکوئینولین توصیه می‌شود.
 
۴. بهبود سوء‌هاضمه
برای کمک به درمان سوء‌هاضمه مصرف اَشکال مایع زرشک مانند آب‌زرشک یا چای زرشک به بیماران توصیه می‌شود.

برای بهبود سوء‌هاضمه توصیه می‌شود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از مصرف وعده‌ی غذایی از زرشک استفاده کنید.
 
۵. پیشگیری و بهبود دیابت
تأثیرات مثبت زرشک بر قند خون به اثبات رسیده و آن را به انتخابی عالی برای پیشگیری یا بهبود دیابت تبدیل کرده است.

در مطالعه‌ای تأثیر مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم بربرین موجود در زرشک در مقابل متفورمین (داروی رایج دیابت) به‌مدت ۳ ماه مقایسه شد.

بربرین توانست در کنترل قندخون و سوخت‌وساز چربی مانند متفورمین موفق عمل کند.

این امر باعث شد پژوهشگران از زرشک به‌عنوان ماده‌ای خوراکی طبیعی با قابلیت بالقوه‌ی کنترل دیابت نام ببرند.

مطالعات بعدی نشان داد که بربرین می‌تواند اختلالات مربوط به سوخت‌وساز چربی‌ها و گلوکز را بهبود بدهد.

براساس مطالعه‌ای که در مجله‌ی مکمل‌ها و داروهای جایگزین به چاپ رسید، بربرین می‌تواند با تنظیم ترشح آدیپوکین‌ها (پروتئین‌هایی که به سلول‌ها سیگنال‌هایی می‌دهند) حساسیت به انسولین را در افراد بهبود دهد. آدیپوکین‌ها می‌توانند در بهبود التهابات و مقاومت به انسولین مؤثر باشند. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.