دستور پخت مربای خرمالو به دو روش مختلف

میوه ی خرمالو جزء میوه های پر خاصیت پاییزی به شمار می رود که به دلیل مزه ی گس آن، برای برخی خوشایند نمی باشد. اما توجه کنید که بیشتر خرمالوهای رسیده این مزه ی گس را ندارند یا کمتر دارند. آشنایی با طرز تهیه مربای خرمالو به شما کمک می کند تا از این میوه ی پاییزی بیشتر بهره مند گردید.
سه‌شنبه، 19 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سارا کاکازاده
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت مربای خرمالو به دو روش مختلف

مواد لازم در تهیه مربای خرمالو

خرمالوی رسیده (گوشت آن را با قاشق جدا کنید): به مقدار دلخواه

شکر: هم وزن خرمالو

آبلیمو: یک قاشق غذاخوری
 

طرز تهیه مربای خرمالو

ابتدا گوشت خرمالوها را که از قبل شسته اید با قاشق جدا کنید(دانه آن را هم بگیرید) و در ظرفی که می خواهید در آن مربا را بجوشانید، بریزید و شکر را روی آن پخش کنید و بگذارید در یخچال بماند (به مدت یک شب) تا خرمالو ها با شکر، آب بیاندازند.

سپس آن را روی حرارت ملایم قرار داده و مدام هم بزنید تا شکر به خرد خرمالو ها برود و مخلوط یک دستی بدست آید در این حین خرمالو ها را با قاشق خود له نمایید، توجه نمایید که مخلوط خرمالو و شکر نباید به جوش بیاید( حرارت را کم کنید).

بگذارید تا حدود یک ساعت یا کمتر روی حرارت بماند. در مرحله پایانی طرز تهیه مربای خرمالو زمانی که خواستید آن را از روی حرارت بردارید، آبلیمو را به آن اضافه نمایید، آبلیمو را معمولا برای جلوگیری از شکرک زدن مربا به آن اضافه می کنند. بنابراین مربای شما آماده است بگذارید سرد شود و بعد داخل ظرف دلخواه خود بریزید و در یخچال نگهداری نمایید.

دستور پخت مربای خرمالو به دو روش مختلف
 

دستور تهیه مربا خرمالو به روش دیگر

 
مواد لازم
خرمالوی رسیده ۴۰۰ گرم

سیب رنده شده یک عدد

هل سبز نیم کوب شده یک قاشق چای خوری

گلاب یک لیوان

آبلیمو یک قاشق سوپ خوری
 

روش پخت مربای خرمالو و سیب

در ابتدا خرمالو ها را شسته و پوست بگیرید و سیب را نیز بعد از پوست گرفتن رنده کنید؛ خرمالوی تازه به راحتی پوست آن گرفته می شود، در غیر این صورت می توانید آنها را داخل قابلمه ای حاوی آب داغ بیندازید و بعد از حدود ۳ دقیقه خرمالوها را به ظرف حاوی آب سرد منتقل کنید به این شیوه به راحتی پوست خرمالو ها جدا خواهد شد.

سپس سیب رنده شده را به همراه شکر در داخل یک قابلمه لعابی بریزید و آن را روی حرارت بگذارید، در همین حین گلاب را نیز اضافه کنید تا به همراه شکر حل شده و بجوشد و بعد حرارت زیر قابلمه را کم کنید، به طور مداوم کف روی مربا را با قاشق بگیرید تا تلخی آن گرفته شده و نیز رنگ مربا شفاف شود.

بعد از اینکه شهد مربا جوشید و قوام آمد، باید خرمالوها را به آن بیفزایید، حدود ۵ دقیقه زمان دهید تا خرمالو ها به همراه مواد دیگر بجوشند و مربای شما جا بیفتد، در آخرین مرحله از پخت مربا، هل و آبلیمو را اضافه کنید، سپس مربا را از روی حرارت بردارید و درب آن را بگذارید تا به مدت یک ساعت به همان حالت بماند و به تدریج سرد شود، اکنون مربای شما آماده شده و می توانید آن را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
 

دو نکته برای پخت بهتر این مربا

هنگام درست کردن مربای خرمالو میتوانید گلاب، پودر هل و چوب دارچین نیز در در مرحله جوشیدن خرمالوها با شکر اضافه نمایید تا عطر و طعم دلخواه خود را ایجاد کنید. البته چوب دارچین را در مرحله آخر جدا نمایید.

بعد از اینکه شکر به خورد خرمالو ها رفت، مزه ی آن را بچشید و به دلخواه خود می توانید شکر آن را اضافه نمایید(شکر را در مقداری آب جوش حل نمایید). 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد.

شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید
. 2

دستور پخت مربای خرمالو به دو روش مختلف


خواص خرمالو

 
1. خرمالو برای مقابله با کلسترول و فشارخون بالا
• خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند.

• مزیت دیگر این میوه این است که سدیم (نمک) کمی دارد.

• توصیه می‌کنیم اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا چربی و فشارخونتان بالاست از این میوه غافل نشوید.

• البته حواستان به قند موجود در آن باشد.
 
2. مصرف خرمالو در سنگ کلیه
• این میوه‌ی پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفید است. به خاطر اینکه این میوه حاوی میزان قابل‌توجهی آب و ادرارآور است.

هسته‌ی کوبیده شده‌ی خرمالو نیز به دفع سنگ کلیه‌ها کمک می‌کند.
 
3. مصرف خرمالو در بارداری
• مصرف خرمالو در دوران بارداری و حاملگی بسیار مفید و سودمند بوده و در رشد جنین و سلامت خانم های باردار ، نقش مهمی دارد.
 
4. مصرف خرمالو در کودکان
• خرمالو سرشار از ویتامین A، بتاکاروتن و همچنین مقدار قابل توجهی ویتامین‌های B۱، B۲، B۳ و ویتامین C است.

این میوه همچنین مواد معدنی مختلف مورد نیاز بدن را مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم دارد؛ به همین جهت برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید شناخته شده است.
 
5. فواید خرمالو برای پوست و مو
• خرمالو، به اندازه توت فرنگی آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل، شما می توانید برای جوان سازی و شاداب سازی پوستتان، روزی نیم ساعت پوست خرمالو را روی صورتتان قرار دهید.

• بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

• افرادی که موهایشان اصطلاحا کم پشت است و یا به قدری که باید پر نیست، می توانند با خوردن خرمالو و دریافت روی (زنیک) موجود در آن، موهای سالم و پرپشتی داشته باشند.

• به خاطر حضور ویتامین ‌A در خرمالو برای پوست و ناخن و موهای خشک و شکننده مفید است.
 
6. فواید خرمالو در پیشگیری از سرطان و بیماری قلبی
• این ویتامین نوعی «آنتی اکسیدان» است. بنابراین مصرف آن باعث از بین رفتن «رادیکال های آزاد»، عامل ایجاد انواع سرطان ها می شود.

بنابراین خرمالو دارویی طبیعی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است.

• خرمالو سرشار از پتاسیم و منیزیم است به همین دلیل مصرف آن برای فشارخونی‌ها می‌تواند مفید باشد.

در ۱۰۰ گرم خرمالو ۱۶۰ میلی گرم و در یک عدد آن که حدودا ۱۶۸ گرم است حدود ۲۷۰ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد.

از این رو مصرف آن برای بیماران قلبی عروقی و فشارخونی‌ها مفید است.

• همچنین مصرف آن مانع از چسبندگی پلاکت های خونی و ایجاد لخته خون و در نتیجه بروز سکته قلبی و مغزی می شود.

پس مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری قلبی یا افرادی که در معرض این خطر قرار دارند، مفید است. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.