طرز تهیه مربای بادمجان به دو صورت مختلف

بادمجان دارای خواص بیشمار و کم کالری است، و برای افراد دیابتی و کم خون نیز بسیار مفید است، زیرا دارای اندیس گلیسمی پایین تر از ۱۵ می باشد. در این مطلب طرز تهیه مربای بادمجان بسیار خوش طعم و متفاوت را تهیه کرده ایم که برای شما همراهان گرامی ارائه می دهیم تا پایان با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 19 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سارا کاکازاده
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه مربای بادمجان به دو صورت مختلف

مواد لازم در پخت مربای بادمجان

شکر: ۱ کیلو

آب: ۴ لیوان

پسته: به میزان لازم

بادمجان قلمی: ۱ کیلو

زعفران: مقداری

هل: مقداری
 

طرز تهیه مربای بادمجان

ابتدا بادمجان ها را شسته پوست بگیرید، کلاهک آن ها را جدا کنید، آن ها را درون قابلمه ای بریزید آب به آن اضافه نمایید.

به طوری که آب کاملا رویشان را بگیرد، ظرف را در روی شعله قرار دهید، فقط کافی است سی دقیقه زمان دهید تا مواد لازم آماده شود و ظرف یکی دو ساعت مربا را آماده کنید و در سر سفره صبحانه تان قرار دهید. بعد از یک ربع بادمجان را از درون آب خارج کنید.

طرز تهیه مربای بادمجان به دو صورت مختلف

در مرحله بعد شکر را درون ظرفی ریخته یک لیتر آب به آن اضافه نمایید، و در روی شعله قرار دهید تا بجوشد سپس بادمجان های آماده شده را درون آن بریزید تا شربت قوام آمده به خورد بادمجان برود،  سپس هل و زعفران را به مربا اضافه کرده و در مرحله آخر پسته های خلال شده را به مربا بیفزایید، مربا را از روی حرارت بردارید. پس از خنک شدن در ظرف ریخته و در یخچال قرار دهید. هنگام مصرف با پودر پسته تزیین کنید.
 

دستور تهیه مربای بادمجان به روش دیگر

 
مواد لازم
بادمجان یک کیلوگرم

شکر ۱۲۰۰ گرم

گلاب نصف لیوان

هل ساییده یک قاشق مربا خوری
 

روش تهیه مربای بادمجان

در ابتدا بادمجان ها را پوست کنده و حلقه کنید، سپس آنها را در قابلمه مناسبی بریزید و آب سرد داخل آن بریزید به طوری که روی بادمجان ها را بپوشاند، یک صبح تا شب بگذارید تا به همین حالت بماند و بعد از ۵ یا ۶ بار عوض کردن آب سیاه بادمجان ها، دوباره روی آنها را آب بریزید.

در مرحله بعدی، مقدار لازم اب و شکر را داخل قابمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا شکر در داخل آن حل شود.

سپس گلاب، هل و بادمجان ها را بعد از آبکش کردن به مخلوط آب شکر اضافه کنید، حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید و اجازه دهید تا شربت غلیظ شده و قوام آید، همانطور که گفتیم نباید شعله گاز زیاد یا متوسط باشد، زیرا بافت بادمجان از بین رفته و له خواهد شد.

برای تست قوام آمدن شربت مربا، می توانید مقداری از شربت را داخل بشقابی بریزید و اجازه دهید تا سرد شود، سپس با قاشق مقداری را بردارید در صورتی که حالت کش دار پیدا کرده و از قاشق آویزان شود یعنی مربای شما آماده شده و می توانید آن را از روی حرارت بردارید و بعد از سرد شدن مربا می توانید آن را در شیشه های مناسب بریزید و در یخچال نگهداری کنید. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد.

شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید. 2

طرز تهیه مربای بادمجان به دو صورت مختلف
 

خواص بادمجان

 
بادمجان از کم خونی جلوگیری می کند
بادمجان ها که با مواد معدنی ضروری متعددی همراه هستند، منبع مهمی از آهن و مس هستند که هر دو برای سلامتی سلول های قرمز خون مهم هستند.

کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی شود که با سردرد، ضعف عضلانی، خستگی و احساس ضعف عمومی مشخص می شود.

خوردن غذاهایی که سرشار از آهن هستند، مانند بادمجان ها می توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل به مقابله با علائم کم خونی کمک کنند.
 
سلامت استخوان از فواید بادمجان می باشد
اگر در معرض پوکی استخوان یا مشکلات استخوانی هستید، افزودن بادمجان به رژیم غذایی می تواند به تقویت و ساخت سلامت اسکلت کمک کند.

بادمجان ها حاوی ترکیبات فنلی هستند که نه تنها به آنها رنگ پوست زیبا و منحصر به فرد می دهند بلکه با افزایش تراکم مواد معدنی و استحکام استخوان ها نیز ارتباط دارند.

آن ها را به خوراکی های سرشار از آهن و کلسیم خود اضافه کنید، زیرا بادمجان ها به مقدار کافی آن ها را دارند و می توانید از آن ها برای سلامتی استخوان و قدرت عمومی خود استفاده کنید.
 
ممکن است کنترل قند خون را تقویت کند
افزودن بادمجان به رژیم غذایی ممکن است به شما در کنترل قند خون کمک کند.
 
دلیل اصلی آن این است که بادمجان ها دارای فیبر زیادی هستند که از سیستم گوارش دست نخورده عبور می کند. فیبر می تواند با کاهش سرعت هضم و جذب قند در بدن، قند خون را کاهش دهد.
 
تحقیقات دیگر نشان می دهد که پلی فنول ها یا ترکیبات گیاهی طبیعی موجود در غذاهایی مانند بادمجان ممکن است باعث کاهش جذب قند و افزایش ترشح انسولین شود، هر دو می توانند به کاهش قند خون کمک کنند.
 
بادمجان ها را می توانید در رژیم غذایی برای کنترل دیابت قرار بدهید، که شامل یک رژیم غذایی با فیبر بالا و غنی از غلات و سبزیجات است.
 
مدیریت وزن
فیبرهای غذایی می توانند به افراد کمک کنند تا وزن خود را کنترل کنند. فردی که از رژیم غذایی با فیبر بالا پیروی می کند کمتر دچار پرخوری می شود، زیرا فیبر می تواند به فرد کمک کند تا مدت زمان بیشتری احساس سیری کند.
 
بادمجان ها حاوی فیبر و کم کالری هستند. می توانند به یک رژیم غذایی سالم و کم کالری کمک کنند.
 
با این حال، بادمجان می تواند روغن زیادی را هنگام سرخ کردن جذب کند. هرکسی که قصد لاغر شدن دارد باید آن را به روش دیگری مانند کباب کردن و یا بخارپز کردن تهیه کند.
 
پس از خواص بادمجان سرخ شده با روغن زیاد نمی توان به کاهش وزن اشاره کرد. 3
 
پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.