اتریوم و مزایا و روال صعودی قیمت آن

در این مقاله خواهیم دید که اتریوم که دومین رمز ارز بزرگ است چیست و چرا قیمت آن سهموی شده است؟
شنبه، 6 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اتریوم و مزایا و روال صعودی قیمت آن
تصویر: به وب 3.0 خوش آمدید. Inked Pixels
 
قیمت دومین ارز رمز نگاری شده بزرگ جهان، اتر، در تاریخ 19 ژانویه به بالاترین سطح خود با 1440 دلار آمریکا (1050 پوند) رسید. این رقم از رکورد قبلی سه سال پیش تجاوز کرد و به اتر یک ارزش کلی (جمع مبلغ سرمایه بازار) 160 میلیارد دلاری را داد، اگرچه از آن زمان تاکنون به حدود 140 میلیارد دلار کاهش یافته است.
 ، آینده اتریوم به عنوان یک پلتفرم، روشن به نظر می رسد. اتر، که بر روی یک سیستم فناوری موسوم به بلاک چین اتریوم کار می کند، اکنون یش از ده برابر قیمتی که در زمان وحشت بازار COVID  در مارس 2020 به خود اختصاص داده بود، ارزش دارد. و ارز رمزنگاری شده هنوز تنها پنج سال عمر دارد. تا حدی، این افزایش چشم گیر ارزش به دلیل جریان مازاد پول به تمام ارزهای رمز نگاری شده اصلی است، که در حال حاضر به عنوان دارایی های ذخیره نسبتاً امن و سرمایه گذاری سوداگرانه خوب در نظر گرفته می شوند.
 

قیمت اتر / دلار آمریکا

 اتریوم و مزایا و روال صعودی قیمت آن
 
تصویر: نمودار قیمت اتر. TradingView
 اتر در یک مرحله 95 درصد نسبت به بالاترین قیمت قبلی خود یعنی 1428 دلار آمریکا، کاهش یافت.اما افزایش قیمت اتر حتی از ارز رمزنگاری شده شماره یک یعنی بیت کوین نیز پیشی گرفته است که از ماه مارس "تنها" هفت برابر افزایش یافته است. اتر تا حدی به دلیل چندین پیشرفت و ویژگی های جدید که طی چند ماه آینده ارائه می شود، عملکرد بهتری داشته است. بنابراین اتر و اتریوم چیست و چرا این ارز رمزنگاری شده اکنون بیشتر از غول های شرکتی مانند Starbucks  و AstraZeneca ارزش دارد؟
 

اتر و بیت کوین

بلاک چین ها دفترکل های آنلاین هستند که اطلاعات دائمی را در برابر دستکاری اطلاعات حفظ می کنند. این سوابق به طور مداوم توسط شبکه ای از گره های رایانه ای شبیه به سرورها تأیید می شوند، که توسط هیچ کس به طور مرکزی کنترل نمی شوند. اتر تنها یکی از بیش از 8000 ارز رمز نگاری شده است که از نوعی از این فناوری استفاده می کند که توسط "Satoshi Nakamoto"  ناشناس هنگام انتشار بیت کوین بیش از یک دهه پیش اختراع شد.
 
بلاک چین اتریوم برای اولین بار در سال 2013 توسط ویتالیک بوترین، اعجوبه 19 ساله ای که در روسیه متولد شد اما بیشتر در کانادا بزرگ شد، معرفی شد. پس از تأمین سرمایه جمعی و توسعه در سال 2014، این پلت فرم در جولای 2015 راه اندازی شد.
 هر دو ارز بسیار ناپایدار هستند و به همان بزرگی افراطی صعودشان ممکن است سقوط کنند.همانند بلاک چینِ بیت کوین، هر معامله اتریوم زمانی تأیید می شود که گره های شبکه به اجماع نظر برسند که معامله صورت گرفت - این بررسی کنندگان در فرآیندی که به نام ماینینگ شناخته می شود، در اتر به خاطر کارشان پاداش می گیرند.
 
اما بلاک چین بیت کوین به فعال کردن پول دیجیتالی و غیرمتمرکز محدود می شود - یعنی پولی که برخلاف مثلاً دلار از هیچ مؤسسه مرکزی صادر نمی شود. بلاکچین اتریوم از این جهت که می تواند به طور قاطع و روشن هم توکن ها یا سکه های دیجیتالی دیگر و هم برنامه های غیرمتمرکز را در خود جای دهد، متفاوت است.
 
برنامه های غیر متمرکز یا "dapps" برنامه های منبع باز هستند که توسط گروه هایی از برنامه نویسان که به هیچ شرکتی متصل نیستند توسعه یافته اند. به هرگونه تغییر در نرم افزار توسط جامعه با استفاده از مکانیزم اجماع، رأی داده می شود.
 
شاید شناخته شده ترین برنامه های کاربردی که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می شوند، "قراردادهای هوشمند" باشند که برنامه هایی هستند که در صورت برآورده شدن شرایط خاصی، تمام یا بخشی از یک توافقنامه را به طور خودکار اجرا می کنند. به عنوان مثال، یک قرارداد هوشمند می تواند به طور خودکار هزینه ای را برای مشتری بازپرداخت کند، مثلاً اگر پرواز بیش از مدت زمان مقرر تأخیر داشته باشد.
 دومین پیشرفتی که باعث افزایش فعلی قیمت بیت کوین می شود، سرمایه گذاران خرده فروشی و ترس آنها از از دست دادن است. بسیاری از جوامعِ dapp نیز آن چه تحت عنوان سازمان های خودگردان غیر متمرکز یا DAOs (decentralised autonomous organisations) شناخته می شود را به کار می برند. این ها اساساً جایگزین شرکت ها هستند و بسیاری، آنها را بلوک های سازنده مرحله بعدی اینترنت یا "وب 3.0" می دانند. یک مثال خوب، مبادله تجاری رو به رشد Sushiswap  است.
 
اتریوم از زمان راه اندازی آن در شش سال پیش تاکنون تکامل و توسعه یافته است. در سال 2016، مجموعه ای از قراردادهای هوشمند معروف به "DAO"ها به رکورد 150 میلیون دلاری در فروش جمعی دست پیدا کرد، اما به سرعت توسط یک هکر مورد سوء استفاده قرار گرفت که یک سوم وجوه را حذف کرد. با این حال، از آن زمان، اکوسیستم اتریوم به میزان قابل توجهی بالغ شده است. در حالی که هک و کلاهبرداری رایج هستند، به نظر می رسد سطح کلی حرفه ای بودن  در اتریوم به طور چشم گیری بهبود یافته است.
 

چرا انفجار قیمت

تمایل مالی به اتر در پی تجمع بیت کوین افزایش می یابد زیرا این ارز دومین ارز رمزنگاری شده از نظر بزرگی است و به همین دلیل به سرعت توجه سرمایه گذاران تازه کار را به خود جلب می کند. در عین حال، عوامل دیگری در پشت تجمع اخیر آن وجود دارد.
 . مدافعان ارزهای رمز نگاری شده می گویند که بیت کوین مانند طلا به عنوان یک محافظ در برابر تورم تلقی می شود.اولین مورد سرعت نوآوری در این پلتفرم است. بیشتر فعالیت ها در فضای ارز رمز نگاری شده در اتریوم اتفاق می افتد. در سال 2020، ما شاهد ظهور منابع مالی غیر متمرکز (DeFi) (decentralised finance) بودیم. DeFi مشابه دنیای مالی اصلی است، اما با قطع بانک های واسطه.
 
کاربران می توانند از طریق قراردادهای هوشمند خود گردان از طریق پروتکل هایی مانندCompound ، Aave  و Yearn Finance  وام بگیرند، تجارت کنند، وام بدهند و سرمایه گذاری کنند. به نظر می رسد که این یک داستان علمی تخیلی است، اما این بازار فرضی نیست - تقریباً 24 میلیارد دلار آمریکا در حال حاضر در پروژه های مختلف DeFi قفل شده است. نکته مهم این است که DeFi به کاربران امکان می دهد از دارایی های رمز نگاری شده خود، به ویژه توکن های اتر خود، درآمد کسب کنند.
 
دومین عامل پشتِ افزایشِ اتر راه اندازی اتریوم 2.0 است. این ارتقا نگرانی های عمده ای را که بر نسخه فعلی اتریوم تأثیر می گذارد برطرف می کند. به طور خاص، هزینه های معاملات را کاهش می دهد - به ویژه در معاملاتDeFi ، که در آن هر معامله می تواند معادل ده ها دلار آمریکا هزینه داشته باشد.
 
اتریوم 2.0 همچنین استخراج از لحاظ زیست محیطی افراط کارانه که در حال حاضر برای ایجاد عملکرد بلاک چین اتریوم مورد نیاز است را حذف خواهد کرد (این امر در مورد بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده دیگر، از جمله بیت کوین نیز صادق است). در طول سال، اتریوم باید بتواند نیاز به انبارهای وسیع صنعتی استخراج را که مقدار زیادی انرژی مصرف می کنند، کاهش دهد.
 معامله گران می توانند برای اولین بار ارزش اتر در یک تاریخ معین در آینده – که مشخصه بارز هر دارایی مالی بالغی است – را حدس بزنند. در عوض، معاملات با استفاده از سیستم دیگری که به عنوان "اثبات سهام" شناخته می شود، تأیید می شود. این حس که اتریوم به سرعت به حل این گونه مسائل می پردازد به جای این که به آنها اجازه زمین گیر شدن دهد، می تواند تفاوت عمده اش با سرعت کُند و محافظه کارانه فرهنگ توسعه بیت کوین را اثبات کند.
 
آخرین عامل، راه اندازی معامله «آینده های اتریوم» در 8 فوریه بود. این بدان معناست که معامله گران می توانند برای اولین بار ارزش اتر در یک تاریخ معین در آینده – که مشخصه بارز هر دارایی مالی بالغی است – را حدس بزنند. برخی از تحلیلگران می گویند که افزایش اخیر بیت کوین توسط شرکت های سرمایه گذاری سنتی سوخت رسانی شده است و راه اندازی آینده های اتریوم اغلب به عنوان بازکننده درها برای همان عمل روی قیمت، تبلیغ می شود.
 
(به گفته هنری ارسلانیان، لیدر جهانی رمز نگاری PwC ، افزایش بی سابقه بیت کوین که در هفته های اخیر مشاهده شد تا حدی ناشی از ورود سرمایه گذاران بزرگ تر و نهادی به بازار بود. به گزارش رویترز، ارز دیجیتال برای اولین بار به بیش از 30،000 دلار افزایش یافت و نسبت به سال 2020 بیش از 300 درصد رشد کرد. به نقل ازCoinDesk ، بعدازظهر دوشنبه در آسیا، بیت کوین در حدود 32668.93 دلار معامله شد. این ارز رمز نگاری شده بیش از یک دهه است که وجود دارد، اما سال گذشته محبوبیت آن در بین سرمایه گذاران اصلی نهادی افزایش یافت.
در حالی که هک و کلاهبرداری رایج هستند، به نظر می رسد سطح کلی حرفه ای بودن  در اتریوم به طور چشم گیری بهبود یافته است.مدافعان ارزهای رمز نگاری شده می گویند که بیت کوین مانند طلا به عنوان یک محافظ در برابر تورم تلقی می شود. وقتی به این افزایش بیت کوین که در چند هفته و ماه های اخیر شاهد آن بودید نگاه می کنید، واقعاً دو عامل بزرگ وجود دارد. ارسلانیان روز دوشنبه در "Street Signs Asia" در CNBC  گفت: یکی ورود مداوم بازی کنان نهادی است. افزایش مجدد قیمت بیت کوین در سال گذشته تا حدی توسط میلیاردرهای معروف وال استریت که به طور علنی از این ارز رمز نگاری شده حمایت می کردند، تأمین انرژی شد. تحلیلگران می گویند که تأیید آنها به سرمایه گذاران اصلی مشکوک و غیر اعتماد کننده اطمینان خاطر می دهد. سرمایه گذارانی مانند پل تودور جونز و استنلی درکنمیلر هر دو پول را در بیت کوین قرار داده اند و از پتانسیل آن به عنوان یک حفاظت تورمی یاد کرده اند.
 در طول سال، اتریوم باید بتواند نیاز به انبارهای وسیع صنعتی استخراج را که مقدار زیادی انرژی مصرف می کنند، کاهش دهد.شرکت های مالی بزرگی مانند PayPal و Fidelity نیز در ارز دیجیتال حرکت کرده اند، در حالی که شرکت های Square و MicroStrategy  از تراز نامه خود برای خرید بیت کوین استفاده کرده اند. ارسلانیان گفت که انتظار دارد این روند در ماه های آینده ادامه داشته باشد، و اشاره کرد که در حال حاضر ابزارهای مختلفی وجود دارد که به بازی کنان نهادی اجازه می دهد در معرض بیت کوین قرار بگیرند. "اما تعداد زیادی بازی کن با نظم و ترتیب نیز وجود دارد. چند سال پیش این چنین نبود. "به گفته ارسلانیان، دومین پیشرفتی که باعث افزایش فعلی قیمت بیت کوین می شود، سرمایه گذاران خرده فروشی و ترس آنها از از دست دادن است. وی گفت: "امروزه تعداد بیشتری از افراد نسبت به گذشته در مبادلات رمز نگاری حساب دارند زیرا خرید ارزهای رمز نگاری شده اکنون آسان تر از قبل شده است. حرکت زیادی در فضای کاری جریان دارد. در بازارهای رمز نگاری نیز خوش بینی زیادی وجود دارد. ")
 
با این حال، همان طور که هر کاربر باتجربه ارز دیجیتال می داند، هر دو ارز بسیار ناپایدار هستند و به همان بزرگی افراطی صعودشان ممکن است سقوط کنند. قیمت بیت کوین در سال بعد از آخرین بازار صعودی در سال 2017 به اندازه 85 درصد کاهش یافت، در حالی که اتر در یک مرحله 95 درصد نسبت به بالاترین قیمت قبلی خود یعنی 1428 دلار آمریکا، کاهش یافت.
 
ارزش یابی هر چه باشد، آینده اتریوم به عنوان یک پلتفرم، روشن به نظر می رسد. چالش آن در نهایت بیرونی است: پروژه هایی مانند Cardano وPolkadot ، که توسط افرادی ایجاد شده است که به راه اندازی خودِ اتریوم کمک کرده اند، در تلاش برای سرقت تاج اتریوم هستند.
 
اما همان طور که بیت کوین نشان داده است، مزیت حرکت کننده اول در ارزهای رمز نگاری شده اهمیت دارد و با وجودِ نداشتن ویژگی های نسبی توسط بیت کوین، بعید است که بیت کوین برای مدتی از موقعیت غالب خود منتقل شود. همین امر به احتمال زیاد برای آینده قابل پیش بینی اتریوم صادق است.
 در طول سال، اتریوم باید بتواند نیاز به انبارهای وسیع صنعتی استخراج را که مقدار زیادی انرژی مصرف می کنند، کاهش دهد.
منبع: پل دیلن انیس، دانچا کاوانا، University College Dublin


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.