12 روش که به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا کمک خواهد کرد

وقتی از ماسک به‌درستی استفاده شود افرادی که به ویروس مبتلا هستند نمی‌توانند با سرفه، عطسه یا صحبت کردن، ویروس را به دیگران انتقال دهند
دوشنبه، 12 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
12 روش که به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا کمک خواهد کرد
ویروس جدید کرونا که به آن SARS-CoV-2 گفته می‌شود ویروسی است که می‌تواند منجر به بیماری کووید-19 شود. مانند سایر ویروس‌های کرونا، این ویروس نیز می‌تواند در هوا و بر روی سطوح به اندازه کافی زنده بماند و درنتیجه افراد را به بیماری مبتلا کند. برخی افراد به بیماری خفیف و متوسط کرونا مبتلا می‌شوند اما برخی ممکن است علائم جدی آن را تجربه کنند. ازآنجایی‌که این بیماری می‌تواند در شرایطی بسیار خطرناک باشد و حتی به مرگ منجر شود پیشگیری از ابتلا به آن اهمیت زیادی دارد. در ادامه با چند روش پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا آشنا می‌شوید.
 
  1. ماسک بزنید
در هر مکانی که فاصله اجتماعی برای شما مقدور نیست برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا از ماسک استفاده کنید. وقتی از ماسک به‌درستی استفاده شود افرادی که به ویروس مبتلا هستند نمی‌توانند با سرفه، عطسه یا صحبت کردن، ویروس را به دیگران انتقال دهند. این امر به‌نوبه خود سرعت انتشار ویروس کرونا را کند می‌کند. همچنین، قبل از اینکه ماسک را بردارید دست‌های خود را بشویید و سعی کنید به ماسک دست نزنید تا احتمال انتقال ویروس از دستان به ماسک کاهش یابد.
 
  1. اگر علائم دارید خود را قرنطینه کنید
درصورتی‌که علائمی را مشاهده کردید لازم است با پزشک تماس بگیرید. بهتر است تست بدهید تا از وضعیت ابتلای خود آگاه شوید. برای این منظور می‌توانید از کیت تست سریع کرونا دیابیس استفاده کنید. خرید آن می‌تواند نسبت به تست‌های دیگر به‌صرفه‌تر باشد و نتیجه را به شما ظرف 15 دقیقه اعلام کند. همچنین، اگر جواب تستتان مثبت شد تا زمانی که بهبود پیدا کنید در خانه بمانید و حتی اگر با افرادی دیگر زندگی می‌کنید خود را در یک اتاق قرنطینه کنید. از سوی دیگر، مهم است که ماسک بزنید و مرتبا دستان خود را بشویید.
 
  1. دستان خود را به‌صورت مکرر و به‌دقت بشویید
 
12 روش که به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا کمک خواهد کرد


دستان خود را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. کف درست‌شده را به مچ دست، بین انگشتان و زیر ناخن‌های خود بمالید. همچنین می‌توانید از صابون‌های ضدباکتری و ضدویروس برای این کار استفاده کنید. اگر در شرایطی قرار گرفتید که نمی‌توانستید دست‌های خود را به‌خوبی بشویید از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید. دستان خود را چند بار در روز بشویید به‌خصوص زمانی که چیزی مثل موبایل یا لپ‌تاپ را لمس می‌کنید.
 
  1. از دست زدن به صورت خود پرهیز کنید
ویروس کرونا می‌تواند بر روی برخی سطوح تا 72 ساعت زنده بماند. در صورت لمس سطوحی مثل دسته پمپ‌بنزین، موبایل و دستگیره در، از دست زدن به صورت خود ازجمله دهان، بینی و چشم‌ها پرهیز کنید. همچنین ناخن‌های خود را نجوید زیرا این کار می‌تواند به ویروس فرصت وارد شدن به بدن شما را بدهد.
 
  1. فعلا از دست دادن با دیگران و در آغوش گرفتن دیگران خودداری کنید
به همین ترتیب، از لمس کردن افراد دیگر خودداری کنید زیرا تماس پوست با پوست می‌تواند منجر به انتقال ویروس کرونا شود.
 
  1. وسایل شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید
وسایل شخصی مثل موبایل، لوازم‌آرایش و برس و همچنین ظروف غذا را با دیگران به اشتراک نگذارید. اگر فرزند دارید نیز مهم است که این مورد را به فرزندتان بیاموزید.
 
  1. هنگام سرفه و عطسه بینی و دهان خود را بپوشانید
مقدار زیادی از ویروس کرونا در بینی و دهان وجود دارد. این بدان معناست که می‌توان ویروس را با سرفه و عطسه یا صحبت کردن از طریق قطرات هوا به دیگران منتقل کرد. همچنین، ممکن است این قطرات بر روی سطوح قرار بگیرند و تا سه روز زنده بمانند. به همین منظور مهم است که در هنگام عطسه و سرفه، بینی و دهان خود را با دستمال یا آرنج خود بپوشانید. سپس، دست‌های خود را بشویید.
 
  1. سطوح را تمیز و ضدعفونی کنید
 
12 روش که به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا کمک خواهد کرد


از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل برای تمیز کردن سطوح خانه استفاده کنید. برای مثال، دستگیره‌های در، مبلمان، اسباب‌بازی‌ها، میزها و وسایلی که دائما استفاده می‌کنید مثل موبایل و لپ‌تاپ را مرتبا تمیز و ضدعفونی کنید. همچنین، وقتی خرید می‌کنید بسته‌های خرید را ضدعفونی کنید. برای راهنمایی بهتر در جهت تمیز کردن اصولی انواع سطوح خانه در برابر ویروس کرونا این مقاله را بخوانید.
 
  1. فاصله اجتماعی را جدی بگیرید
اگر فردی به ویروس مبتلا باشد ویروس‌ها به مقدار زیادی در آب دهان و خلط او وجود دارند. این مسئله حتی زمانی که فرد علائم دارد نیز اتفاق می‌افتد. فاصله اجتماعی به این معناست که تا جایی که امکان دارد در خانه بمانید و از راه دور کار کنید. همچنین، اگر برای نیازهای ضروری خود از خانه خارج می‌شوید از دیگران حداقل دو متر فاصله بگیرید تا از ابتلا به ویروس پیشگیری کنید.
 
  1. از حضور در جمع پرهیز کنید
حضور در جمع یا گروه باعث می‌شود که با دیگران ارتباط نزدیکی داشته باشید. بنابراین، مهم است که در تجمعات و همچنین مکان‌های شلوغ و پرجمعیت خودداری کنید تا از انتشار ویروس پیشگیری کنید. همچنین، اگر علائم بیماری را دارید یک پالس اکسیمتر خوب تهیه کنید و اکسیژن خون خود را اندازه‌گیری کنید. در هنگام خرید پالس اکسیمتر متوجه می‌شوید که این دستگاه انواع مختلفی دارد که قیمت هر یک از آن‌ها متفاوت است اما مهم است که بهترین دستگاه را از طریق این لینک تهیه کنید تا بتوانید از خود به بهترین وجه مراقبت کنید.
 
  1. از خوردن و آشامیدن در مکان‌های عمومی خودداری کنید
این بدین معنی است که از رفتن به رستوران‌ها، کافه‌ها و سایر غذاخوری‌ها اجتناب کنید. ویروس می‌تواند از طریق ظروف غذاخوری منتقل شود. همچنین، ممکن است از طریق هوای محل به دیگران انتقال پیدا کند. از سوی دیگر، لازم است بدانید حرارت زیاد می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد. بنابراین، از خوردن غذاها و نوشیدنی‌ها سرد در رستوران خودداری کنید.
 
  1. مواد غذایی تازه را بشویید
قبل از خوردن یا آماده کردن محصولات، آن‌ها را با آب جاری بشویید. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) استفاده از صابون و مواد شوینده را برای شستشوی اقلامی مانند میوه و سبزیجات توصیه نمی‌کند. قبل و بعد از دست زدن به این محصولات، حتما دست‌های خود را بشویید.

درنهایت، تا زمانی که همه مردم علیه ویروس کرونا واکسینه نشده‌اند جدی گرفتن این راهکارهای پیشگیری نقش بسیار مهمی در انتقال ویروس کرونا دارد و می‌تواند مانع از انتشار بیشتر ویروس شود. بنابراین، برای اینکه بتوانید از خود، خانواده و جامعه حفاظت کنید مهم است که این راهکارها را انجام دهید و در این امر ثابت‌قدم باشید.
 

نویسنده: مینا معین اسلام



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.