رابطه بیماری دیابت و ویروس کرونا

روند رو به رشد شیوع بیماری دیابت در سال‌های اخیر یکی از بزرگترین دغدغه‌های نظام سلامت بوده که این معضل با همه‌گیری کرونا در کشور دوچندان شده است؛ این بیماری به اعتقاد جمعی از پزشکان و کارشناسان تأثیر بسزایی بر سرعت ابتلای افراد دیابتی‌ به این ویروس دارد.
دوشنبه، 4 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
رابطه بیماری دیابت و ویروس کرونا

دیابت چیست؟

به تعدادی بیماری که شامل مشکلات مربوط به هورمون انسولین می­‌شود، دیابت گفته می­‌شود. پانکراس (عضوی که پشت معده قرار دارد) به‌­طور طبیعی انسولین آزاد می‌­کند تا در ذخیره و مصرف قند و چربی حاصل از غذایی که می­‌خورید به بدن کمک کند. درصورتی که یکی از موارد زیر رخ دهد، دیابت پیش می­‌آید:

پانکراس انسولین ترشح نکند

مقدار انسولینی که توسط پانکراس ترشح می­شود اندک باشد

بدن واکنش مناسبی نسبت به انسولین نشان ندهد. به این وضعیت «مقاومت به انسولین» گفته می­‌شود

دیابت یک بیماری مادام­العمر است. تقریبا ۱۸.۲ میلیون نفر از آمریکایی­‌ها به این بیماری مبتلا هستند و حدود یک سوم (یا ۵.۲ میلیون نفر) از داشتن این بیماری اطلاع ندارند. به­‌علاوه، ۴۱ میلیون نفر نیز به پیش­‌دیابت مبتلا هستند. با این­‌حال، هنوز درمانی برای این وضعیت وجود ندارد. افراد مبتلا به دیابت باید برای حفظ سلامتی خود بیماری را کنترل نمایند.1
 

تاثیر کرونا بر افراد دیابتی

به احتمال زیاد افراد دیابتی مشکلات جدی در مواجه با ویروس کرونا داشته باشند. در صورت ابتلا یک فرد دیابتی به ویروس کرونا، علائم شدیدتر و وخیم‌تری را تجربه خواهد کرد. به یاد داشته باشید که اگر دیابت را به خوبی کنترل کنید اثر ویروس کرونا بر دیابت چندان شدید و وخیم نخواهد بود.

اما وجود بیماری‌ قلبی و یا بیماری‌های مزمن دیگر، شرایط فرد دیابتی مبتلا به کرونا را وخیم‌تر می‌کند؛ چرا که وجود بیماری‌های دیگر کار بدن را برای مقابله با ویروس کرونا یا همان کویید ۱۹ سخت‌تر می‌کند و سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر می‌شود.2

رابطه بیماری دیابت و ویروس کرونا

آیا تاثیر کرونا بر دیابت نوع یک و دو تفاوتی دارد؟

جواب این سوال کاملا مشخص نیست و به تحقیقات بیشتری برای جواب درست نیاز است؛ اما گزارشات تا اینجای کار حاکی از آن است که افراد با هر رده سنی و مبتلا به دیابت نوع دو، کرونا وخیم‌تری را تجربه می‌کنند. افراد مبتلا به دیابت نوع یک و پیش دیابت نیز ممکن است به کرونا شدیدتری دچار شوند. ت

وجه داشته باشید دیابت در هر رده سنی ممکن است اتفاق بیفتد؛ پس واکنش بدن افراد در سنین متفاوت نسبت به کرونا و درمان آن با یکدیگر متفاوت است.

امکان دارد بعضی از افراد با وجود دیابت به خوبی با ویروس کرونا مقابله کنند؛ اما دسته دیگر به این خوبی توانایی مقابله با ویروس کرونا را نداشته باشند. همانطور که گفته شد افرادی که در کنار دیابت به بیماری‌های دیگر نیز مبتلا هستند، ممکن است شرایط وخیم‌تری را تجربه کنند.2
 

افراد دچار دیابت در معرض خطر بروز علائم شدید و جدی در اثر کوید-۱۹ هستند

درمجموع، فرد دچار دیابت در صورت ابتلا به ویروس علائم و عوارض شدیدی را تجربه می­‌کند. اگر دیابت به­‌خوبی کنترل شده باشد، خطر این­که فرد در اثر ابتلا به کوید-۱۹ علائم حاد را تجربه کند، به‌­اندازه­‌ی دیگر افراد عادی است.

اگر دیابت کنترل نشود و شاهد نوسان قند خون باشیم، فرد در معرض مشکلات ناشی از دیابت قرار می­‌گیرد. بیماری قلبی و سایر بیماری­‌ها نیز در کنار دیابت احتمال شدت بیماری در اثر ابتلا به کوید-۱۹ را، مانند سایر بیماری­‌های مسری، بالا می‌­برد زیرا توانایی بدن در مبارزه با عفونت کاهش یافته است.

بیماری­‌های مسری در افراد مبتلا به دیابت باعث افزایش التهاب یا ورم داخلی نیز می‌­شود. علت این عارضه بالا بودن قند خون است و هردو منجر به بروز عوارض شدیدتر می­‌شود.

به­‌گفته­‌ی فدراسیون بین­‌المللی دیابت، معالجه‌­ی بیماری مسری در افراد دچار دیابت به­‌علت نوسان گلوکز خون و عوارض احتمالی ناشی از دیابت، دشوارتر است:
«اولا، سیستم ایمنی تحلیل می‌­رود به­‌طوری که عمل مبارزه با ویروس دشوارتر و احتمالا دوره­‌ی نقاهت طولانی‌­تر می­‌شود. دوما، ممکن است ویروس در بستر بالا بودن گلوکز خون رشد بیشتری داشته باشد.»

به گزارش USA Today، افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، یعنی افرادی که سیستم ایمنی‌­شان به سلول­‌های تولیدکننده‌­ی انسولین حمله می­کند، بیشتر در معرض خطر کتواسیدوز دیابتی قرار دارند.

انجمن دیابت آمریکا می­‌گوید: کتواسیدوز دیابتی عمل کنترل دریافت مایعات و میزان الکترولیت را، که تابع کنترل گندیدگی است، به‌­تعویق می‌­اندازد. به‌گفته‌ی این انجمن شوک عفونی و گندیدگی از جمله عوارض جدی است که برخی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا تجربه می­‌کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری اعلام کرده است که نرخ تلفات در افراد دچار دیابت در اثر ویروس کرونا ۷% بوده در حالی­‌که آمار مرگ­‌ومیر در بین افرادی که هیچ­‌گونه بیماری بنیادین نداشتند ۰.۹% است. این آمار براساس ۴۴ هزار مورد فرد مبتلا به ویروس کرونا در چین است.

افراد دیابتی در صورت ابتلا به ویروس کرونا با خطر کتواسیدوز دیابتی روبه­‌رو می­‌شوند که در بین افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ شایع است. کتواسیدوز دیابتی عمل دریافت مایعات و کنترل سطح الکترولیت را، که در کنترل گندیدگی اهمیت دارد، دشوار می­‌سازد. گندیدگی و شوک عفونی از جمله مشکلات جدی است که برخی از افراد مبتلا به کوید-۱۹ دچار آن می­‌شوند.1
 

چگونه دیابتیک‌ها از خود مراقبت کنند؟

اگر دیابت نوع ١ یا ٢ دارید موارد زیر را رعایت کنید:

دستانتان را قبل از آماده‌کردن غذا و خوردن آن، هنگام مراقبت از بچه‌ها و افراد بیمار، استفاده از توالت و حضور در مکان‌های عمومی به مدت حداقل ٢٠ ثانیه با آب و صابون بشویید.

در فضاهای عمومی ماسک بزنید. البته لازم نیست از ماسک‌های N۹۵ استفاده کنید. زیرا این نوع ماسک مورد نیاز کادر درمان است.

حداقل فاصله یک و نیم متری را رعایت کنید. در صورت بیمار شدن خود را در خانه قرنطینه کنید.

همواره انسولین، گلوگومتر، نوارهای تست کتون و قرص گلوگز را در خانه داشته باشید.

اگر از داروهای کنترل‌کنندهٔ فشار خون نظیر مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE inhibitors) و مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) استفاده می‌کنید، آن‌ها را ادامه دهید مگر آنکه پزشکتان نظر دیگری داشته باشد.

در صورت ابتلا به بیماری از داروهای تب‌بر مانند استامینوفن استفاده کنید.
 
رابطه بیماری دیابت و ویروس کرونا

اگر دیابت دارید و به بیماری کرونا دچار شدید

بهتر است افرادی که مبتلا به دیابت هستند، پیش از ابتلا به ویروس کرونا برنامه ریزی کنند که چه کاری باید انجام دهند، به عنوان مثال شماره تلفن ارائه دهنده خدمات درمانی خود را در دست داشته و از منابع کافی داروها و مواد مصرفی برای نظارت بر قند خون در خانه برخوردار باشند، به طوری که آنها در صورت بیماری نیازی به بیرون رفتن نداشته باشند یا فقط زمان بازبودن داروخانه محلی اینکار را انجام دهند.

بیماران اگر به ویروس مبتلا شوند، ممکن است دچار کاهش کنترل قند خون خود در طی بیماری باشد. آنها باید برای بهبود جبرانی دیابت خود، "قوانین روزانه" را که برای هر وضعیت استرس زا توصیه می شود، تمرین کنند.

در صورت ابتلا بیماران باید روزانه  چند بار قند خون خود را کنترل کنند، دریافت مجدد نسخه برای داروهای خود (خصوصاً انسولین) و آنچه ممکن است لازم باشد در داروها یا رژیم غذایی خود انجام دهند و با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرند.
 
بیماری کووید ١٩ می‌تواند با افزایش فشار خون، شرایط بی‌آبی (دهیدراتاسیون) را به وجود آورد. بنابراین به میزان کافی آب بنوشید و فشار خون خود را اندازه گرفته و به پزشک اطلاع دهید.

قند خون خود را به طور مرتب بررسی کرده و اگر بالاتر از ٢٥٠mg/dL بود ممکن است در معرض کتواسیدوزیس باشید. شرایطی که بدن با سوزاندن چربی برای تولید انرژی، مقدار بسیار زیادی کتون می‌سازد که ممکن است برای بدن سمی باشد. مهم است که در زمان ابتلا به کرونا میزان کتون‌ در خون کم باشد.

مدیریت و بهبود احساسات خود را در اولویت قرار دهید.

از آنجایی‌که استرس باعث افزایش قند خون می‌شود، با انجام دادن کارهای مفرح، نفس عمیق کشیدن یا صحبت کردن با یک دوست استرس خود را کنترل کنید.

به میزان کافی بخوابید، در حد توان ورزش کرده و برای ارتباط با دوستان یا خانواده از تکنولوژی استفاده کنید.3

پینوشتها
1.www.darmankade.com
2.www.kermany.com
3.www.kmtmed.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.