آشنایی با کشور استرالیا؛ از وضعیت سیاسی تا وضعیت فرهنگی این کشور

استرالیا کشوری توسعه یافته با اقتصاد متکی بر بازرگانی و کشاو رزی است؛ کشوری که ششمین کشـــور پهناور جهان محسوب می شد. با راسخون همراه باشید تا بیشتر درباره این کشور سخن بگوییم.
يکشنبه، 25 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با کشور استرالیا؛ از وضعیت سیاسی تا وضعیت فرهنگی این کشور
کشـــور مشترک المنافع اســـترالیا کشوری اســـت توســـعه یافته در نیمکره جنوبی. این کشـــور با ۷٬۶۸۶٬۸۵۰ کیلومترمربع وسعت، ششمین کشـــور پهناور دنیا است. استرالیا یکـــی از قلمروهـــای مشـــترک المنافع بریتانیـــا اســـت و در ســـال ۱۹۰۱ از بریتانیـــای کبیـــر  است، شهری که در آن مجلس کشور استقلال یافته است. پایتخت استرالیا شهر کانبرا و خانه فرماندار کل قرار دارد. استرالیا از نظر مساحت دومین کشور پهناو ر عضو مجموعه اتحادیه کشورهای مشترکالمنافع است. سیدنی و ملبورن دو شهر بزرگ استرالیا هستند.

این کشـــور دارای مرز خا کی با کشـــور دیگری نیســـت و دو ر آن را از شرق، اقیانوس آرام، از جنوب اقیانوس منجمد جنوبی، از غرب اقیانوس هند و از شمال چندین دریا و خلیج در برگرفته اســـت. اســـترالیا همچنین ســـرزمین اصلی قاره اقیانوســـیه به شمار می آید که کوچکترین قاره دنیاست.

ً استرالیا ســـرزمینی تقریبا هموار است. ناحیه غربی آن را فلات غربی استرالیا و شرق آن را رشـــته کوههای جداکننده تشـــکیل میدهد و بین این دو، سرزمین پست و همواری قرار گرفتـــه که بیشـــتر آن خشـــک و خالی از ســـکنه اســـت. بلندترین نقطه اســـترالیا قله ای در کوهستان برفی است که ۲۲۲۸ متر ارتفاع دارد و پستترین نقطه آن ۱۵ -متر است که در در یاچه اِیر قرار دارد. بلندترین رودخانه اســـترالیا رود دارلینگاســـت که بیش از ۲۷۰۰ کیلومتـــر طـــول دارد. این رود با پیوســـتن به رود مورای کـــه دومین رود بزرگ استرالیاســـت در نهایـــت در جنوب ویکتوریا به اقیانوس منجمد جنوبی میریزد. اســـترالیا که همچون جزیرهای بزرگ در اقیانوس آرام واقع شده، ازنظر زمینشناسی کهنه ترین خشکی جهان به شمار میآید. استرالیا اقیانوس آرام جنوبی را از اقیانوس هند جدا میکند. طول سرزمین اصلی از شـــمال تا جنوب ۳٬۱۳۵ کیلومتر و پهنای آن از شـــرق به غرب ۳٬۷۸۲ کیلومتر است و ۲۵٬۷۶۰ کیلومتر مرز دارد که تماما آبی است. کشور استرالیا با داشتن ۷۵۵ گونه متنوعترین کشور در دنیا از لحاظ زیستبوم است.
 
بیشتر بخوانیددانستنی های جالب در مورد کشور استرالیا»


استرالیا از شش ایالت و دو سرزمین یا قلمرو تشکیل شده است که اختیاراتشان کمتر از ایالت هاست. ایالتهـــا و قلمروهای اســـترالیا عبارتند از: نیو ســـاوت و یلـــز یا ویلز جنوبی، کوئینزلنـــد،  اســـترالیای جنوبی، ،جزیـــره تاســـمانی، ویکتوریا، استرالیای غربی، قلمرو سرزمین شمالی، سرزمین پایتخت استرالیا. 

آشنایی با کشور استرالیا؛ از وضعیت سیاسی تا وضعیت فرهنگی این کشور
تقسیمات کشوری استرالیا


اطلاعات اقتصادی کشور استرالیا

استرالیا کشوری توسعه یافته با اقتصاد متکی بر بازرگانی و کشاورزی است. به گزارش اکونومیســـت در ســـال 2015، در میان بهترین شـــهرهای جهان به لحاظ کیفیت زندگی، ملبـــورن در جایگاه اول، آدالید پنجم، ســـیدنی هفتم و پرت در جایـــگاه نهم قرار گرفتند. استرالیا دارای معادن فراوانی است و محصوالت اصلی آن نیشکر، پنبه، غالت و گوشت اســـت. مهمتریـــن شـــرکای بازرگانـــی اســـترالیا چین، ژاپنو کـــره جنوبـــی در آســـیا و نیز ایاالت متحده آمریکا هســـتند. بنا بر گزارش بانک جهانی، این کشـــور در ســـال ۲۰13 ،با تولیـــد ناخالص داخلی به میزان 1/56 تریلیـــون دلار آمریکا (معادل 47هزار تریلیون ریال) در رده دوازدهم جهان قرار داشـــته اســـت و نیز بر اساس گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد، استرالیا از نظر شاخص توسعه انسانیدر سال ۲۰10 دومین کشور توسعهیافته دنیا به حســـاب میآید. درآمد سرانه ناخالص داخلی اســـترالیا در سال 2013 بر اساس گزارش بانک جهانی، 450,42 دلار (معادل 128 میلیون تومان) بوده است.

آشنایی با کشور استرالیا؛ از وضعیت سیاسی تا وضعیت فرهنگی این کشور
نمودار رشد تولید ناخالص داخلی کشور استرالیا از سال 1960 تا 2013

چنانچه در این نمودار مشاهده میشود، تولید ناخالص داخلی استرالیا از سال 1960 روند رو به رشد قابل توجهی داشته است تا جایی که در سال 2013 به ماکزیمم مقدار خود در طی دهههای گذشته رسیده است. جمعیت استرالیا نیز از سال 1960 با رشد صعودی همراه بوده و در 1 ژانو یه ســـال 2016،   23/783/500 نفر تخمین زده شده که نسبت به سال گذشته 1/15 %رشد داشته است.
 
آشنایی با کشور استرالیا؛ از وضعیت سیاسی تا وضعیت فرهنگی این کشور
مودار رشد تولید ناخالص داخلی استرالیا به ازای سرانه جمعیت از سال 1960 تا 2013
آشنایی با کشور استرالیا؛ از وضعیت سیاسی تا وضعیت فرهنگی این کشور
نمودار رشد جمعیت کشور استرالیا از سال 1960 تا 2013
 

اطالعات سیاسی اجتماعی کشور استرالیا

اســـترالیا کشوری اســـت از مجموعه کشورهای مشـــترک المنافع، که دارای حکومت پادشاهی مشروطه است و بالاترین مقام سلطنتی بریتانیای کبیر یعنی ملکه الیزابت دوم ملکه این کشـــور نیز به حساب میآید. جانشـــین ملکه در این کشور فرماندار کل استرالیا اســـت که وی نیز به نوبه خـــود فرمانداران ایالتهای این کشـــور را تعیین میکند. هرچند فرمانـــدار کل بـــر طبق قانون اساســـی، از اختیـــارات فراوانی برخوردار اســـت امـــا در عمل شخص اجرایی اول در استرالیا نخست وز یر است که طی یک فرایند دموکراتیک انتخاب میشود و دولت را تشکیل میدهد.

در اســـترالیا، مـــردم ابتـــدا نماینـــدگان مجلس را انتخـــاب میکنند. رئیـــس حزبی که بیشـــترین نفرات انتخاب شـــده را در مجلس داشـــته باشـــد به عنوان نخست وزیر مسئول
تشـــکیل کابینـــه دولـــت میشـــود. دولـــت اســـترالیا از ســـه ز یرشـــاخه تشـــکیل میشـــود: قانونگذاری، اجرایی و قضایی.

پارلمـــان اســـترالیا از دو مجلـــس تشکیل شـــده اســـت. مجلس ســـنا (مجلس علیا) و مجلس نمایندگان (مجلس ســـفلا). دادگاه عالی اســـترالیا نیز قـــدرت واالی قضایی را در
این کشور در اختیار دارد.
 

اطلاعات فرهنگی _ مذهبی کشور استرالیا

تا پیش از و رود اروپاییان به اســـترالیا، مردمان بومی این سرزمین از آیین دیرینه و بدوی خود پیروی میکردند، ولی امروزه برخی از این بومیان به مسیحیت گرویده اند. مسیحیت را اروپاییـــان بـــه اســـترالیا آوردنـــد و با آغـــاز مهاجرت بـــه این ســـرزمین فرقه هـــای گوناگون مســـیحیت، در آنجا به فعالیت پرداختند. در ســـده بیســـتم، با مهاجرت شـــمار اندکی از آســـیاییها از چین، آســـیای جنوب شـــرقی، هند و خاورمیانـــه، آیینها و ادیـــان بودایی، اسلام، یهـــودی و بهائی بـــه آن راه یافتند. در اســـترالیا دین از حکومت جـــدا بوده و طبق قانون، دین و مذهب آزاد بوده و هر کس میتواند آئینهای ویژه دینی خود را آزادانه پیگیری کند. در سال ۲۰۱۱ ،در حدود 61/1 ٪ استرالیاییها خود را مسیحی معرفی کرده اند که از این میان 25/3 ٪کاتولیک و 17/1% انگلیکان بوده اند و در حدود 22.3% نیز پیرو هیچ آئینی نبوده اند. 9/4% هیچ پاسخ واضحی نداده اند و از باقیمانده جمعیت 2/5% بودائیست، 2/3% اسلام، 1/3% هندوئیست و 0/5% یهودیت را مذهب خود اعلام نموده اند.

منبع: کتاب آشنایی با نظام مدیریت وقف و امور خیریه در کشور استرالیا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.